عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب تحلیل کرد؛ چرا ایران با کمک آمریکا برای مقابله با کرونا مخالفت کرد؟

گروه جهان الف،   3990107009 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پیشنهادی که وزیر خارجه آمریکا از آن صحبت کرد، توهین آمیز و بی ارزش بود، به این دلیل که ارزش آن از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر نرفته و شامل دولت‌های متعددی از جمله ایران می‌شود و این بدان معناست که سهم ایران از این مبلغ، تنها چند میلیون، آن هم به در قالب تجهیزات پزشکی قدیمی و بی فایده آمریکا می‌شود.

 چرا ایران با کمک آمریکا برای مقابله با کرونا مخالفت کرد؟

عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب در رای الیوم نوشت: تصمیم نظام ایران برای مخالفت با پیشنهاد کمک دولت آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا، درست بود؛ به این دلیل که اولا پیشنهاد مذکور، توهین آمیز بود، ثانیا آمریکا قابل اطمینان نیست و ثالثا، خود آمریکا به تجهیزات پزشکی برای مقابله با این بیماری نیاز دارد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: حسن روحانی ضمن تمسخر این پیشنهاد، گفت: اگر دولت آمریکا این پیشنهاد را با انگیزه های انسانی و بخاطر ملت ایران داده، بهتر بود که تحریمهایی را بردارد که باعث گرسنگی بیش از 81 میلیون ایرانی و در نهایت، تضعیف سیستم ایمنی آنها می شود، که شرط اساسی مقاومت در برابر این ویروس کشنده است.

پیشنهادی که وزیر خارجه آمریکا از آن صحبت کرد، توهین آمیز و بی ارزش بود، به این دلیل که ارزش آن از 100 میلیون دلار فراتر نرفته و شامل دولتهای متعددی از جمله ایران می شود و این بدان معناست که سهم ایران از این مبلغ، تنها چند میلیون، آن هم به در قالب تجهیزات پزشکی قدیمی و بی فایده آمریکا می شود.

صحبتهای رهبر جمهوری اسلامی در توصیف ایالات متحده مبنی بر اینکه «آمریکا خبیث ترین دشمن ایران است و از کجا معلوم که این کمک ها منجر به ماندگاری این ویروس در کشور یا تسریع در روند شیوع آن نشده و تلاشها برای مبارزه با ویروس را بی اثر نکند»، کاملا مطابق با واقعیت بود.

این سقوط و شکست پر سر و صدای ترامپ و دولت او در آزمون کرونا در سطح داخلی و بین المللی، عجیب و غافلگیر کننده نبود. دولت ایالات متحده در مبارزه با اثرگذاری این ویروس و در اختیار داشتن امکانات لازم برای مقابله با آن، شکست سختی خورد و دلیل مهم ما برای این ادعا، جای گرفتن نیویورک و تعدادی دیگر از ایالتهای آمریکا در لیست مناطق کرونا زده در این کشور است.

خدا را شکر می کنیم که دولتهای بزرگی مثل چین، روسیه و کوبا هستند که از انسانیت، کفایت و پیشرفت علمی لازم برخوردارند و به کمک ایران، ایتالیا و اسپانیا می شتابند؛ همانطور که 9 هواپیمای روسی که حامل تجهیزات پزشکی بودند، در فرودگاههای ایتالیا فرود آمدند و پیش از آن نیز چین و کوبا کمک های خود را ارسال کردند؛ این در حالی است که کوبا یک دولت فقیر و کوچک در مقایسه با آمریکایی است که هیچ اقدام مفیدی انجام نداده و تحریمهای تجاری خود را حتی در مورد هم پیمانان و شرکای اروپایی اش لغو نکرده است.

این رفتار آمریکا منعکس کننده حالتی از تکبر و برتر انگاری نژادی است و دقیقا همین رفتارها، باعث ایجاد شک و تردید در مورد ایالات متحده و تغذیه نظریه توطئه ای شده که در آن، آمریکا متهم اصلی تولید این ویروس و انتشار آن به دولتهایی نظیر ایران، چین و ایتالیا می شود.

دیدگاه کاربران

رضا۱۳۸۸۸۹۹۰۹:۴۶:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۷
آمریکایی ها با این اقدامات پست دنیا را به سلطه خود در آورده اند ولیکن به نظر میرسد حنای آمریکا دیگر حد اقل برای مردم جهان رنگی ندارد
ناشناس۱۳۸۸۹۶۳۱۱:۱۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۷
کسی که خودش را به خواب زده ، به هیچ وجه نمیشه بیدارش کرد ..
ناشناس۱۳۸۸۹۹۰۱۱:۴۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۷
از بس که خودمون بلدیم چی جوری باید کرونا را شکست دهیم !!
ناشناس۱۳۸۸۹۹۱۱۱:۴۳:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۷
چون ما پرادعا هستیم و ..
ناشناس۱۳۸۸۹۹۷۱۱:۴۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۷
واقعا آقای روحانی گفته باعث گرسنگی 81 میلیون ایرانی شده؟ واقعا خجالت آور است سخنان توهیم آمیز این شخص
ناشناس۱۳۸۹۰۳۵۱۲:۰۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۷
وقتی وزیر خارجه برای اهداف سیاسی به آن شکل خود تحقیری درخواست های کمک میکند که نصف این درخواست بدون ضرورت و بیشتر جنبه تبلیغاتی برای ضد امریکا داشت معلوم است این ها هم ساکت نمی نشینند و جواب می دهند
ناشناس۱۳۸۹۰۷۸۱۲:۳۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۷
ما کلا ..همه دنیا را دشمن و جاسوس می دانیم
ناشناس۱۳۸۹۰۸۸۱۲:۳۵:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۷
امیدوارم غرب پرستان از خواب بیدار بشن. دیده بان حقوق بشر هم گفتن که تحریمها روی مقابله ایران با کرونا تاثیر منفی میگذاره اما آمریکا حاضر نشد تحریمها رو برداره. این یک مقدار کمک هم برای اینه که فشار روی آمریکا برای برداشتن تحریمها کم بشه. اگر بتونن همون کاری که با یمن کردند با ما هم میکنند. خودشون باعث قحطی و بدبختی مردم یمن شدن و خودشون هم مقداری به مردم یمن کمک میکنند که فشار افکار عمومی روشون کم بشه.
Hh۱۳۸۹۲۲۹۱۴:۲۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۷
به این تحلیل گر مشهور عرب بگید ۸۱ میلیون ایرانی شاید به اندازه تو سیر نباشن چون حاضر نیستند هر خزنده ای رو بخورن، همچنین قوی بودن سیستم ایمنی بدن شما حاکی از رشد و نمو در محیط الوده و تطبیق بدنتون با انواع آلودگی هاست.. واقعا جای تاسف داره
ناشناس۱۳۸۹۲۳۸۱۴:۳۲:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۷
چون لجاجت .. وارد سیاست شده است.البته..
ناشناس۱۳۸۹۲۷۹۱۵:۱۶:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۷
اصلا از كجا معلوم امريكا در غالب اين كمكها ..وارد مملكت نكند
ناشناس۱۳۸۹۵۵۱۱۸:۳۴:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۷
خشکه کمک باید خشکه باشه . ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین