تمام دروغ های ترامپ درباره کرونا

گروه جهان الف،   3990106071 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه آتلانتیک می نویسد در کمتر از دو هفته پس از اعلام  همه گیری کرونا در آمریکا به عنوان یک وضعیت فوق العاده ملی، دونالد ترامپ درباره این بحران که یک بار در نسل کنونی رخ داده، مرتبا دروغ گفته است.

تمام دروغ های ترامپ درباره کرونا

  به گزارش الف در این گزارش مجموعه ای از بزرگ ترین دروغ های رئیس جمهور آمریکا تا روز سه شنبه 24 مارچ گردآور شده است.

درباره ماهیت ویروس
جمعه7 و چهارشنبه 19 فوریه 
ادعا: " با آمدن ماه آوریل و گرم تر شدن هوا، کرونا ضعیف خواهد شد، گرما تاثیری بسیار منفی بر آن و این نوع ویروس دارد." 
واقعیت: ویروس های تنفسی شاید ماهیت فصلی داشته باشند اما سازمان بهداشت جهانی می گوید کرونا "می تواند در تمام مناطق از جمله مکان هایی با آب و هوای داغ و مرطوب منتقل شود.

پنج شنبه 27 فوریه 
ادعا: شیوع کرونا موقت است: "ناپدید می شود. یک روز، مانند معجزه است، ناپدید خواهد شد."  
واقعیت: "آنتونی فوچی" مدیر موسسه بیماری های عفونی و آلرژی، چند روز بعد از آن هشدار داد با گذشت یک، دو یا سه هفته دیگر، نگران است که موارد بسیار زیادی از ابتلا در جوامع اقلیت های قومی آمریکا دیده خواهد شد. 

دوشنبه 23 مارچ
ادعا: اگر تعطیلی مراکز اقتصادی ادامه یابد، میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی "قطعا بسیار بیشتر از قربانیان کرونا خواهد بود."  
واقعیت: نیویورک تایمز به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها اعلام کرده است، در بدترین حالت 200 هزار تا 1.7 میلیون آمریکایی از کرونا خواهند مُرد. منابع دیگر این رقم را 1.1 تا 1.2 میلیون نفر تخمین زده اند. به گفته این مرکز، تعداد افرادی که در سال 2017 از خودکشی درگذشتند، 47 هزار نفر بود. 

مقصر دانستن دولت اوباما
چهارشنبه 4 مارچ 
ادعا: کاخ سفید در دوره ترامپ، قوانین مربوط به محدود کردن نوع تست های آزمایشگاهی را بازگرداند. و ترامپ گفت: <<دولت اوباما تصمیمی درباره تست دادن گرفت که برای آنچه که ما انجام می دهیم بسیار خسارت آور بود.>>
واقعیت: دولت اوباما پیش نویس قانونی را تهیه کرد که بر اساس آن مقررات تست های آزمایشگاهی در ایالت ها، تغییر می کردند اما هرگز این قانون را اجرا نکرد. 

جمعه 13 مارچ
ادعا: واکنش کاخ سفید در دوران اوباما به آنفلوآنزای خوکی (H1N1) یک "فاجعه تمام عیار بود که هزاران نفر را به کشتن داد و برای حل مشکلات باقی مانده هیچ اقدام معناداری صورت نگرفت.>>
واقعیت: اوباما دو هفته بعد از بروز نخستین موارد از آنفلوآنزای خوکی در کالیفرنیا، حالت فوق العاده ملی در امور بهداشت و درمان اعلام کرد. (ترامپ بیش از هفت هفته بعد از نخستین مورد کرونا در ایالت واشنگتن، حالت اضطراری ملی اعلام کرد) تست دادن اکنون مشکل است در حالی که در سال 2009 اینگونه نبود. مشکل آن موقع چالش واکسن بود.  

درباره آزمایش کرونا 
ادعا: " هر کس که به تست نیاز دارد، تست می دهد. ما و آنها هستیم و تست می گیریم.  آزمایش ها هم زیبا هستند." 
واقعیت: ظرفیت آزمایش در کشور به شدت محدود است. بسیاری از ایالت ها کیت های آزمایش کرونا نداشته اند. 

چهارشنبه 11 مارچ
ادعا: شرکت های خصوصی بیمه "توافق کرده اند که از هزینه های مشترک برای تست کرونا چشم پوشی کرده و پوشش بیمه ای را برای درمان آن افزایش دهند تا هزینه های درمانی زیادی به بار نیاید.>>
واقعیت: بیمه کنندگان فقط توافق کردند که هزینه تست را بپردازند و بخش های دیگر درمان، تحت پوشش بیمه قرار ندارند. هزینه درمان ناشی از مشکلات مرتبط با کرونا هم تحت پوشش قرار ندارد. 

جمعه 13 مارچ 
ادعا: مهندسان گوگل در حال ساختن وب سایتی هستند که به آمریکایی ها کمک می کند دریابند که آیا به تست کرونا نیاز دارند و اینکه آیا باید آنها را به نزدیک ترین مرکز تست هدایت کنند.
واقعیت: اعلام این ادعا برای خود گوگل هم یک خبر محسوب می شد. درباره وب سایتی که ترامپ و سایر مقامات دولت توصیف می کردند، در حقیقت شرکتی آن را می ساخت که خود، کنترل گوگل را در اختیار داشت. 

ممنوعیت های سفر و مسافران
چهارشنبه 11 مارچ
ادعا: آمریکا تمام مسافرت ها را از مبدا اروپا – به غیر از انگلیس- تا 30 روز تعلیق می کند. 
واقعیت: محدودیت های سفر شامل اتباع آمریکایی، و ساکنان قانونی و دائم، و نیز خانواده هایشان که از اروپا برمی گردند، نمی شود. 
ادعایی دیگر در همان روز: محدودیت های جابجایی، "نه تنها شامل حجم گسترده اقلام تجاری و بار کشتی خواهد شد، بلکه شامل موارد متعدد دیگری هم است که ما تایید می کنیم." 
واقعیت: ترامپ در توییتی پس از آن اعلام کرد اقلام تجاری و بار کشتی مشمول این محدودیت ها نیستند. 

پنج شنبه 12 مارچ 
ادعا: تمام شهروندان آمریکایی که از اروپا به کشور بازمی گردند، باید آزمایش کرونا داده، غربالگری و در صورت لزوم قرنطینه شوند... << ما تجهیزات گسترده تست را فراهم کرده ایم و مردمی که می آیند باید آزمایش شوند. اگر نتایج مثبت باشد، اجازه ورودشان را به هواپیما نمی دهیم... اما اگر به اینجا بیایند، قرنطینه خواهند شد.>>
واقعیت: دادن آزمایش تا همین جا هم در آمریکا به شدت محدود بوده است. به گزارش سی ان ان، این درست نیست که تمام آمریکایی هایی که به کشور بازمی گردند، آزمایش می دهند و یا اینکه هر کسی را می توان به زور قرنطینه کرد.

درباره جدی گرفتن بیماری همه گیر کرونا
سه شنبه 17 مارچ
ادعا: " من همواره می دانستم که این یک بیماری همه گیر واقعی است. من مدتها پیش از آنکه یک بیماری همه گیر اعلام شود، حس می کردم این گونه است... من همواره آن را بسیار جدی گرفته ام."
واقعیت: ترامپ بارها کرونا را کم اهمیت دانسته است، حتی زمانی که شیوع آن در آمریکا شروع شد. از "فریب" خواندن ویروس گرفته تا مقایسه آن با آنفلوآنزای معمولی... همواره پیام های جور و واجور فرستاده و درباه جدی بودن شیوع کرونا باعث تردید شده است.

درباره واکسن درمان کرونا 
دوشنبه 2 مارچ
ادعا: شرکت های دارویی " به نظرم به زودی واکسن (کرونا) را تولید خواهند کرد." 
واقعیت: کارشناسان خودِ ترامپ متعاقبا در همان روز در جلسه ای با حضور مدیران شرکت های دارویی، به وی گفتند که تولید واکسن بین یک سال تا 18 ماه طول خواهد کشید. وی هم در پاسخ گفت ترجیح می دهد تصور کند که فقط چند ماه طول خواهد کشید. وی بعدا در یک برنامه تبلیغات انتخاباتی در "شارلوت" در کارولینای شمالی گفت که "به زودی" واکسن آماده خواهد شد. 

پنج شنبه 19 مارچ 
ادعا: وی در یک جلسه توجیهی درباره کرونا در جمع نیروهای ستادی اش گفت اداره دارو و غذا مجوز استفاده از کلروکین ضد مالریا را برای درمان کرونا صادر کرده است. << معمولا صدور چنین مجوزی بسیار زمانبر است اما این مورد بسیار بسیار سریع صورت گرفته و می توان برای آن نسخه نوشت.>>
واقعیت: "استیون هان" کمیسیونر اداره دارو و غذا که در آن جلسه توجیهی حضور داشت، بلافاصله اعلام کرد این دارو هنوز باید به صورت بالینی آزمایش شود. یک نماینده این اداره هم به بلومبرگ گفت این دارو برای درمان کرونا تایید نشده است گرچه پزشکان می تواند چنین نسخه ای بنویسند. 

درباره قانون تولید اقلام دفاعی 
جمعه 20 مارچ
ادعا: ترامپ دو بار در جلسه توجیهی اعضای ستادی خود گفت قانون تولیدات دفاعی را اجرا می کند، قانونی مرتبط با دوران جنگ کره که به دولت فدرال اجازه می دهد برای مقاصد مرتبط با منافع ملی، به صنایع خصوصی دستور دهد اقلام خاصی تولید کنند.
واقعیت: "چیتر گاینور" مدیر سازمان فدرال مدیریت امور اضطراری  در 22 مارچ به سی ان ان گفت که رئیس جمهور در واقع از قانون تولیدات دفاعی برای صدور دستور به شرکت های خصوصی – به منظور تولید اقلام خاص - استفاده نکرده است. بلافاصله پس از آن، ترامپ از موضع خود عقب نشست و گفت که وی شرکت های خصوصی را مجبور نکرده است اقدامی بکنند. سپس در 24 مارچ گایونر به سی ان ان گفت مدیر سازمان فدرال مدیریت امور اضطراری  در نظر دارد برای تولید 60 هزار کیت آزمایش کرونا از این قانون استفاده کند. ترامپ هم بعد از آن در توییتی گفت از این قانون استفاده نخواهد شد. 

شنبه 21 مارچ
ادعا: شرکت های خودروسازی که برای تولید تجهیزات پزشکی نظیر دستگاه های تهویه هوا داوطلب شده اند، " هم اکنون در حال تولید آن هستند." 
واقعیت: فورد و جنرال موتورز که ترامپ در همان روز در جلسه توجیهی ستادی به آنها اشاره کرده بود، اوایل مارچ اعلام کرده بودند که تمام تولیدات کارخانه هایشان را در آمریکای شمالی متوقف کرده اند و آغاز تولید دستگاه های تهویه هوا احتمالا چند ماه طول خواهد کشید. پس از آن "جیمز هاکت" مدیر اجرایی فورد به سی ان ان گفته است که این شرکت خودرو سازی با شرکت 3M تولید دستگاه های تنفس مصنوعی را آغاز کرده و با جنرال الکتریک به مونتاژ دستگاه های تهویه می پردازد. ژنرال موتورز هم اعلام کرد احتمال تولید دستگاه های تهویه هوا را در یک کارخانه هندی بررسی خواهد کرد. "الون ماسک" مدیر شرکت "تسلا" هم که ترامپ در توئیت خود نام آن را برجسته کرده بود، گفت این شرکت در "حال کار به روی دستگاه های تهویه است" اما این اقلام را نمی توان "بلافاصله" تولید کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۸۸۶۰۸۰۰:۰۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۷
اوج غرور و تکبر
ناشناس۱۳۸۸۶۷۱۰۱:۰۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۷
ابن الکذب!
ناشناس۱۳۸۸۸۸۴۰۹:۲۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۷
غروروتکبرش،برای مردم آمریکا خوب بوده. مملکت خودتون چ خبره اختلاسو رانت و هزارتا ..
ناشناس۱۳۸۸۹۴۰۱۰:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۷
اوج دوری از تکبر و مردمی بودن
ناشناس۱۳۸۸۶۱۳۰۰:۱۴:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۷
مهم نيست كه ما در باره ترامپ چه قضاوتي مي كنيم ، مهم ملت امريكا هستند كه در باره او چه قضاوتي كرده و خواهند كرد !!!!!!
ناشناس۱۳۸۸۷۱۱۰۲:۰۳:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۷
اگر به جای منوتو پنوتو دیدن خبرهای خود امریکایی ها رو میخوندی میفهمیدی که ترامپ نامحبوب ترین رییس جمهور معاصر امریکاست و کمتر از 50 درصد محبوبیت داره و براساس نظر انجمن علوم سیاسی امریکا بدترین رییس جمهور تاریخ امریکا بعد از بوچنن هست و طبق میانگین نمرات نظرسنجی انتخابات 2020،هفت و چهار دهم درصد از بایدن اصلی ترین رقیبش عقبه
ناشناس۱۳۸۸۶۳۶۰۰:۲۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۷
در اعتقادات ديني ما آمده است كه : دروغگو دشمن خداست !! پس بنا به اين أموزه ما بحمد الله و المنه اهل دروغ نيستيم !... ترامپ دروغگو جايش ته جهنم است !!!... هم نشين جعفر كذاب !!! .
ناشناس۱۳۸۸۹۶۲۱۱:۱۳:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۷
نگویید جعفر کذاب ؛ جعفر ( عموی امام زمان روحی فداه) توبه کرد مانند برادران حضرت یوسف «نقل به مضمون از مرحوم بهجت»
من۱۳۸۸۶۴۱۰۰:۳۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۷
در ایام نوروز صد ها هزار از شهرهای کانون کروناویروس مسافرت رفته اند و درحال برگشت اند.دروغ های ترامپ چه اهمیتی داره؟
رامین۱۳۸۸۶۴۹۰۰:۵۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۷
به دروغ های ترامپ چیکار دارید؟ شما دروغ های خودمونو بشمارید.
ناشناس۱۳۸۸۶۹۷۰۱:۴۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۷
الان که خونه هستی و وقت داری یک کتاب ابتدایی منطق بگیر بخون تا از این مغالطات بسیار سطح پایین نکنی
ناشناس۱۳۸۸۸۵۱۰۸:۲۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۷
اگه امريكا همين خبر رو درباره روحاني بنويسه، احتمالا بايد يك .. چاپ كنه
هما۱۳۸۹۴۲۰۱۷:۰۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۷
برای غرب پرستان و غرب گدایان لازم است تا در روند امور کشور حرف مفت زیادی نزنند و خائنانه و بی پروا باعث نفوذ دشمنان قسم خورده به کشور به هر شکل ممکن نشوند
ناشناس۱۳۸۸۶۶۱۰۱:۰۱:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۷
وضع آمریکا از همه کشورهای جهان بدتر خواهد شد و همه مجبور میشن برای سلامتی مردمشون و حتی حفظ اقتصاد خودشون هم که شده به آمریکا کمک کنن! این همون اتفاقیه که وقتی دلار مریض میشه و رو به افول میره کشورهایی که ذخیره ارزی دلاری دارند یا اقتصاد وابسته به آمریکا دارند مجبورن برای حفظ اقتصاد خودشون دلار رو سر پا نگه دارند!! آمریکا با دسترنج کشورهای دیگه آمریکاست!
ناشناس۱۳۸۸۶۷۲۰۱:۰۸:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۷
ولی یه دروغش از همه بهتر بود شبی که زمین پایگاه عین الاسد براش شخم زدند چند دقیقه بعد توئیت کرد و نوشت همه چی خوبه
ناشناس۱۳۸۸۷۳۳۰۲:۳۳:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۷
https://www.farsnews.ir/khuzestan/news/13990106000871/تأیید-اثربخشی-روش-جدید-درمان-کرونا-توسط-پزشکان-آبادانی این خبر باید تیتر یک باشد
ناشناس۱۳۸۸۷۷۲۰۳:۵۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۷
از لحاظ دروغ ماشالله مسئولان ما کما فی سابق رتبه ..
ناشناس۱۳۸۸۷۷۴۰۴:۲۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۷
.. رییس جمهور دروغگو امریکای دروغگو
کاوه۱۳۸۸۷۷۷۰۴:۲۶:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۷
مشکل همه این است که همواره به عیبهای دیگران توجه می کنند ولی وقتی به عیب خودشان می رسند ..
ناشناس۱۳۸۸۸۲۶۰۷:۳۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۷
هیچ کدامش دروغ نیست بعضی احتمال است بعضی امید واری و بعضی هم ..
ایرانی آباد و آزاد۱۳۸۸۸۴۳۰۸:۰۹:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۷
در خصوص کرونا اکثر سیاستمداران و زمامداران از جمله ایران دروغ های زیادی به مردمانشان گفتند و مردم را به کشتن دادند!!!!!!!!! تاریخ و مرور زمان مشخص می کند
ناشناس۱۳۸۸۸۹۴۰۹:۳۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۷
سلام لطفا از کم کاری و تناقض دولت مردان داخلی هم بنویسید
ناشناس۱۳۸۸۹۰۱۰۹:۵۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۷
دروغ برای آدم‌های متوهم عین واقعیت است
ناشناس۱۳۸۹۰۷۲۱۲:۲۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۷
سرتا پای وجودی حکام امریکایی دروغ و نیرنگ و خباثت و جنایت و شر است. زندگی آنها با خون و مال و امکانات کشورهای ضعیف میچرخد.
ناشناس۱۳۸۹۱۰۷۱۲:۴۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۷
ترامپ بد بد بد من باش قهرم ..
ناشناس۱۳۸۹۱۹۴۱۴:۰۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۷
مشکل ما ترامپ پرستان ایرانی است که یک نخود سواد ندارند تمام سوادشان در حد اطلاعات واتس آپ است
ناشناس۱۳۸۹۷۴۳۲۱:۲۵:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۷
به زعم شما ترامپ دروغگو است ولی ما که راستگو هستیم چرا وضعیت کشورمان به این شکل است !!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین