گزارش پایگاه خبری نشنال اینترست: آیا شهرسازی نامناسب در آمریکا، بحرانِ شیوع ویروس کرونا را بدتر کرد؟

جهان،   3990104063 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

طراحان و برنامه ریزانِ شهری در آمریکا، مناطقِ مسکونی، اداری و سیستم های حمل و نقل شهری را به نحوی طراحی کرده اند که با تراکم و شلوغیِ زیادی همراه است. این موضوع موجب شده تا در بحبوحه بحران هایی نظیر شیوع ویروس کرونا، وضعیت وخیم تر و بحرانی تر شود.

آیا شهرسازی نامناسب در آمریکا، بحرانِ شیوع ویروس کرونا را بدتر کرد؟

به گزارش الف، "رندال اوتول" عضو ارشد "انیسیتو کاتو" در مقاله ای برای پایگاه خبری نشنال اینترست معتقد است: شیوه متراکمِ شهرسازی و سیستم حمل و نقل عمومی در برخی شهرهای آمریکا، بحران شیوع ویروس کرونا را تشدید کرده است. وی در این رابطه می نویسد:

«پس از حادثه 11 سپتامبر سال 2001، "استفان آمبروز"، تاریخدانِ سرشناس، در وال استریت ژورنال نوشت: "یکی از اولین چیزهایی که وقتی در ارتش هستید به شما آموزش داده می شود این است که وقتی شما و هم قطارانتان در محدوده آتشِ توپخانه و گلوله دشمن قرار دارید، نباید در یک مکانِ محدود و کوچک تجمع کنید". پس از حملات 11 سپتامبر که آمریکا هدف حمله تروریست ها قرار گرفت، آمبروز از مردم و مسوولان آمریکایی خواست تا از این موضوع درس بگیرند و در یک جایِ کوچک تجمع نکنند. وی می افزاید: "در عصرِ کنونیِ انقلاب الکترونیک و دیجیتال، دیگر لازم نیست تعداد زیادی از افراد و ادارات را در یک منطقه کوچک نظیر منهتن در نیویورک متمرکز ساخت"». 

با این همه، توصیه آمبروز مورد بی توجهی قرار گرفت. از سال 2001 تاکنون، جمعیت منطقه مهتن نیویورک بیش از 100000 نفر افزایش پیدا کرده است. امکانِ استقرارِ مردم در یک جزیره کوچک به مساحت 23 کیلومتر مربع(منطقه منهتن) صرفا بواسطه سیستم های حمل و نقلی ممکن است که مردم در چهارچوب آن ها خود را به زور در اتوبوس ها و واگن های متروی شهری جا می دهند. 

در شرایط فعلی، ما در حالِ فراگرفتنِ درسی دیگر هستیم. به دلیلِ شیوع ویروس کرونا به ما گفته می شود که باید فاصله خود از دیگران را در فضای جامعه حفظ کنیم. با این حال، هیچ کس به ما نمی گوید به جایِ استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، خودروهای خود را سوار شویم. در عوض شاهدیم که آژانس های حمل و نقل عمومی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و تبلیغاتی را انجام می دهند مبنی  بر اینکه هر روز وسایل نقلیه عمومی را ضدعفونی می کنند. سیستم های حمل و نقل عمومی همچنین تبلیغاتی انجام می دهند و از مردم می خواهند دست های خود را مدام بشورند و کلیه اصول بهداشتی را رعایت کنند. 

زندگی ما در فضای شهریِ متراکم، ما را در برابر تروریست ها و همچنین بیماری های اپیدمیکی نظیرِ ویروس کرونا، بیش از پیش آسیب پذیر می کند. زندگی در این فضاها همچنین ما را در برابر جرم و جنایت، تجاوز به حریم خصوصی و تصادفات رانندگی نیز آسیب پذیرتر می کند. ما در این فضاها، زمان بیشتری را نیز در شلوغی ها به هدر می دهیم. مردم در مناطقِ شلوغ و پرتراکم(بر خلاف ادعاهایِ طراحان و برنامه ریزانِ شهری)، مالیات بیشتری را نیز می پردازند. 

زندگی در مناطق پرتراکم و همچنین وابسته به حمل و نقل شهری، ما را در برابرِ بلایای طبیعی نیز بیش از پیش آسیب پذیر می کند. هنگامی که "طوفان کاترینا" ایالت نیواورلئان را هدف قرار داد، 1200 نفر جان خود را از دست دادند. اغلب آن ها به این دلیل فوت کردند زیرا نیواورلئان در کنارِ نیویورک، دومین ایالتی بود که از پائین ترین نرخِ مالیکت خودرو در آمریکا برخوردار بود. در مقابل، چند هفته بعد، "طوفان ریتا" ایالت هوستون آمریکا که از نرخِ مالکیتِ خودرو بالاتری در آمریکا برخوردار است را درنوردید. 4 میلیون نفر با موفقیت از این ایالت تخلیه شدند. تقریبا همه آن ها با خودرو تخلیه شدند. شمار جانباختگان این طوفان حدودا یک دهمِ طوفانِ کاترینا بود. 

در این راستا، امکان دارد برخی استدلال کنند که چند حادثه و رویداد در طول دو دهه نباید سیاستِ اجتماعی را دیکته کرده و شکل دهد. با این حال، سوالی که مطرح می شود این است که چه چیزی باید به سیاست اجتماعی شکل دهد؟ آیا ترجیحاتِ افراد و خانواده ها باید به سیاست اجتماعی شکل دهد؟ اگر چنین است، قریب به اتفاقِ افراد و خانواده ها ترجیح می دهند در مناطق مسکونیِ با تراکمِ پایین زندگی کرده و با اتومبیل های شخصی خود سفر کنند. با این حال، طراحان و برنامه ریزانِ شهری در نقطه مقابل این موضوع قرار دارند. آن ها در طول سال های مختلف، سیاست هایی را در پیش گرفته اند که فقط به بدتر شدن شرایط منجر شده است. به عنوان مثال، آن ها زمانی برای کاهش آلودگی هوا، سیاست هایی را اتخاذ کردند که بر شدت آلودگی هوا افزود یا آن ها زمانی دستورِ تخریب زاغه ها را صادر کردند، مساله ای که موجب شد تا ساکنان آن ها در خانه هایی به مراتب بی کیفیت تر در مناطق فقیرنشینِ شهری ساکن شوند. ما نباید دیگر به سخنان آن ها(طراحان و برنامه ریزان شهری) گوش دهیم. 

در شرایط کنونی، بسیاری از آزانس های حمل و نقل عمومی، از دولت آمریکا بودجه ها و یارانه هایی را درخواست کرده اند تا مثلا با ضدعفونی کردن سیستم های حمل و نقل خود، از شیوع هر چه بیشترِ ویروس کرونا جلوگیری کنند. مساله ای که با توجه به حجم انبوهِ استفاده کنندگانِ از وسایل حمل و نقل عمومی، چندان هم مناسب و درست نیست. اقدامِ برنامه ریزان و طراحان شهری که به نوعی موجبِ تراکمِ جمعیتی و ازدحام مردم در سیستم های حمل و نقل و حتی مناطق مسکونی شده، مستقیما با انجام اقداماتِ احتیاطی در خلالِ بحران هایی نظیر شیوع ویروس کرونا در تضاد است. 

حفظِ فاصله از دیگران(و نه تجمع کردن در مناطقِ کوچک)، در شرایط شیوع ویروسی اپیدمیک نظیرِ ویروس کرونا، یک واکنش و پاسخِ درست و مناسب است. با این حال، حتی پس از رفعِ تهدید ناشی از ویروس کویید 19 نیز، این رویکرد مناسب و درست خواهد بود. بیایید امیدوار باشیم که اینبار مردم از این مساله درس می گیرند. شاید برای اینکه این موضوع محقق شود نیاز داشته باشیم، تا حدی از دولت و سیاست های آن فاصله بگیریم. 


**نویسنده: رندال اوتول، وی تحلیلگرِ مسائل وسیاست های عمومی است. وی عضوِ انیسیتو کاتو است. 
*لینک: https://nationalinterest.org/blog/buzz/did-bad-city-planning-make-coronavirus-crisis-worse-135782

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۱۳۶۶۱۰:۴۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۹
بازارهای سنتی در ایران بحران شیوع کرونا را بدتر می کنند. نانوایی های سنتی در ایران بحران شیوع کرونا را بدتر می کنند. مسافرکشی ماشین ها در ایران بحران شیوع کرونا را بدتر می کنند. .....
مجتبي۱۳۹۱۳۸۸۱۱:۰۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۹
اگر اين كارشناس محترم يك بار ايستگاه مترو دروازه دولت رو ميديد ديگه از اين مقاله ها نمي نوشت
ناشناس۱۳۹۱۴۱۳۱۱:۱۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۹
شما نمیخواد نگران آمریکایی ها باشی. اگر وجود داری بپرداز به شهرسازی خودتون بپردازید
ناشناس۱۳۹۱۴۱۶۱۱:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۹
اونها با دید و استاندارد خودشون این رو می گن. شما دیگه تو ایران از واژه شهرسازی نا مناسب استفاده نکنید که مرغ پخته کرونا می گیره.
ناشناس۱۳۹۱۴۴۲۱۱:۲۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۹
تنها شهر امریکا که این گونه است نیویورکه. اتفاقا امریکایی ها بر خلاف اروپایی ها در خانه های ویلایی زندگی می کنند. در حالی که تیتر شما به همه شهرهای امریکا تعمیم داده.
ناشناس۱۳۹۱۴۵۲۱۱:۳۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۹
اگه به جای رفتن در ارتفاع مثل ما زمین های کشاورزی را نابود می کردند و باغات را ساخت و ساز می کردند عاقلانه بود؟ یک سویه نگری آفت کارشناسان ما شده است
ناشناس۱۳۹۱۴۵۵۱۱:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۹
شهر سازی ما که خیلی عالیه ، تو این چند هفته ابدا نور خورشید رو ندیدم . همیشه سایه ساختمانهای کنار روی ساختمان ماست و پنجره ها هم روبروی ساختمان روبرویی .
ناشناس۱۳۹۱۴۷۲۱۱:۴۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۹
عدم رعایت بهداشت فردی در امریکا باعث شده این کشور بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را داشته باشد.
ناشناس۱۳۹۱۴۷۸۱۱:۵۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۹
در محله های فقرنشین نیویورک جمعیت متراکم است و به همین علت نیمی از مبتلایان به کرونا ویروس در امریکا از این شهر هستن.
ناشناس۱۳۹۱۶۲۴۱۳:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۹
شما نگران شهرهای خودمان باش که خیلی اصولی درست شدند.
ناشناس۱۳۹۱۷۷۸۱۴:۵۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۹
این نویسنده نمیدونه کرونا را آمریکا ساخته تا به ایران ضربه بزنه؟؟

پربحث‌های دیروز

  1. قانون، قاتل رومینا!؟

  2. پرداخت هدیه به نمایندگان؛ چراغ اول شفافیت روشن می‌شود؟!

  3. من رویایی دارم؛ بازگشت روح مارتین لوترکینگ به آمریکا

  4. اقدام عجیب احمدی‌نژاد در محله نارمک!

  5. تهدید مسلحانه مخالفان تاجگردون/پیشنهادی برای قالیباف/چرا احمدی‌نژاد دیگر برنمی‌گردد/ روحانی در پاستور و اصلاح‌طلبان در بهارستان مردم را عصبانی کردند

  6. اعتراض به برخی اعتبارنامه ها/ آغاز گروکشی برخی منتخبان

  7. واشنگتن: ایران و روسیه در ناآرامی‌های آمریکا دست دارند

  8. تهدید نماینده تهران بعد از اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون

  9. ابلاغ دستورالعمل قیمتی ۸ خودروی دیگر ایران خودرو؛ افزایش قیمت از ۴ تا ۴۸ درصد

  10. تایید اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم؛ رد «تاجگردون و دلخوش» در مرحله اول/ «زاکانی و پیرهادی» تایید شدند

  11. پرورش الاغ

  12. حمله ماشین پلیس آمریکا به معترضان

  13. چه کسانی قیمت پراید را تا ۹۰ میلیون تومان بالا بردند؟

  14. نظر رئیس جدید مجلس درباره مذاکره با آمریکا

  15. آخرین قیمت خودروها در بازار / پژو ۲۰۶ به ۱۱۸ میلیون رسید

  16. ادعای نماینده مجلس: به علت اعتراض به اعتبارنامه «تاجگردون»‌ تهدید مسلحانه شده‌ام

  17. جلسه علنی مجلس شورای اسلامی - ۱۱ خرداد

  18. وزارت خارجه ایران خطاب به مقامات آمریکا: صدای مردم‌تان را بشنوید

  19. قالیباف: مجلس یازدهم بنای تقابل و مچگیری ندارد/ قوه مقننه پیگیر حقوق مردم است/ ۴ رویکرد تحول در مجلس؛ شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی

پربحث‌های هفته

  1. رای قاطع نمایندگان به ریاست قالیباف/ اعضای هئیت رئیسه مجلس یازدهم مشخص شدند

  2. قانون، قاتل رومینا!؟

  3. گشت و گذاری در آپارتمان‌های شمال شهر تهران با اجاره‌های نجومی

  4. آقایان؛ قانون، تابوت عدالت نیست!..

  5. پرسشي تأمل‌برانگیز از مراجع عظام تقليد

  6. کارناوال نفتکش های ایرانی در اقیانوس ها

  7. "دیپلماسی بنزین"، نمادی از بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا

  8. نامه احمد توکلی به روحانی: برای نجات کشور پیروی از اقتصاد آزاد را کنار بگذارید

  9. جزئیاتی کامل از مرگ «آسیه پناهی»/ شهرداری: ما به وظیفه قانونی خود عمل کردیم!

  10. شاخ «غول» هم شکستنی است...

  11. پلیس آمریکا شهروند سیاه‌پوست را خفه کرد/ شهر به آتش کشیده شد

  12. پرداخت هدیه به نمایندگان؛ چراغ اول شفافیت روشن می‌شود؟!

  13. اسکورت نفتکش «فارست» توسط هواپیماها و ناوهای جنگی ونزوئلا

  14. من رویایی دارم؛ بازگشت روح مارتین لوترکینگ به آمریکا

  15. چند پرسش از وزیر کشور درباره حوادث آبان‌ماه

  16. اقدام عجیب احمدی‌نژاد در محله نارمک!

  17. لطفا فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای را تعطیل کنید

  18. درد کهنه غیزانیه، «امنیتی» نیست

  19. مجلس تراز انقلاب و حق مسکن یازده میلیونی؟!

  20. امروز تهرانی‌ها سورپرایز شدند!

  21. مجلس خدمت یا مجلس قدرت؟!

  22. تلفاتی سنگین‌تر از تلفات جنگ بر دوش ایالات متحده

  23. واکنش «آشنا» به توئیت «محسن رضایی» درباره غیزانیه

  24. رهبر انقلاب: در عدالت نمره مطلوب به دست نیاورده‌ایم/ مجلس متعهد به وظایف، نقطه امید مردم و اتکاء مجریان است

  25. موج اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون/انتقاد سلیمی‌نمین از پیشنهاد ختم قرآن در مجلس/نماینده‌ای که نقش مهمی در پیروزی قالیباف داشت/ عارف: بسیاری از اقدامات فراکسیون امید نادیده گرفته شد

آخرین عناوین