ضرورت معرفی شاخصها و الگوهای موفق ارتباطی در بحران کرونا

دکتر مریم سلیمی*،   3990103042 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
ضرورت معرفی شاخصها و الگوهای موفق ارتباطی در بحران کرونا

همیشه رسم است، زحمات کسانی دیده شود که در خط مقدم نبردها حضور دارند و کمتر به تلاش نیروهای پشتیبان و امدادرسان یا کسانی که نبردها را به قاب دوربین و به رشته تحریر و روایت در قالب‌های مختلف رسانه ای و... در می آورند توجه و یا اشاره می شود.

این روزها در کنار فعالیت اثر بخش پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی به عنوان مدافعان سلامت در خط حمله نبرد با ویروس کرونا،  فعالان حوزه ارتباطی اعم از مطبوعاتی و روابط عمومی نیز همپای آنها، درگیر رفع بحران بوده و ضمن پوشش رسانه ای این تلاشها، به ارتباطات سلامت و ارتقای سوادهای مردم به ویژه سواد سلامت آنها کمک می کنند که در این شرایط کاری، خطر ابتلای آنها نیز به این ویروس وجود دارد. 

ضمن تقدیر از این تلاشها (علی رغم برخی نقدها)، آنچه اهمیت می یابد،  دیده شدن تلاشهای مذکور و به نوعی تقدیر از آنها است. بر این اساس، شناسایی و تقدیر از برترینهای حوزه رسانه ای و روابط عمومی نقش آفرین در رفع بحران کرونا ضروری به نظر می رسد تا ضمن دلگرم شدن آنها، زمینه تداوم این حرکتها در سطحی بالاتر و بهتر (با تأکید بر آسیب شناسی های لازم) فراهم شود. قطعاً این اتفاق نیازمند تعیین شاخصهایی در شناسایی برترین های این دو حوزه است. شاخصها در حوزه روابط عمومی می توانند در حوزه های اطلاع رسانی، اطلاع یابی و ارتباطات مردمی، مدیریت بحران، بهره گیری از روش‌ها و تکنیکهای نوین ارتباطی و بصری، استفاده از تکنولوژی‌ها، ارتباطات رسانه ای، نحوه مواجهه با اخبار جعلی و واکنش به آنها، بهره گیری از رسانه های مختلف، توانایی مستندنگاری و... تعیین شوند.

شاخصهای حوزه رسانه ای نیز می توانند شامل مواردی همچون تولید محتواهای اثربخش در قالب‌ها و سبک‌های نوین، میزان شفاف سازی و پرهیز از پنهان‌کاری، پرهیز در نشر یا بازنشر احتمالی اخبار جعلی، میزان انتشار مشکلات و چالش‌ها و ارائه راهکار، میزان امیدآفرینی و کمک به تاب آوری اجتماعی و... باشند. 


بخشی از بار این زحمت و مسئولیت قطعاً بر دوش سیاستگذاران و برگزارکنندگان کنفرانسهای حوزه روابط عمومی و رسانه ای  است. انتظار می رود در دوران پساکرونا، ضمن انتقال تجارب فعالان حوزه رسانه ای و روابط عمومی در نظام بهداشت، سلامت، پزشکی، امداد و نجات و... به دیگر فعالان حوزه ارتباطی، درخشانترین عملکردها معرفی و تقدیر شوند.

همچنین برگزاری نشستها و میزگردهایی برای آسیب شناسی عملکرد حوزه ارتباطی و از جمله روابط عمومی ها در دوران کرونا ضروری است. معمولاً کسانی که درگیر بحران هستند کمتر به فکر مستندنگاری و ثبت تلاشهایشان هستند، لذا اعلام تصمیم برای ارزیابی عملکردها و معرفی برترینها و ارائه شاخصهایی در همین شرایط سبب خواهد شد تا طی یک الگوی استاندار برای ثبت و ضبط و قضاوت آتی فعالیتهای ارتباطی فراهم شود. لذا به فعالان حوزه های مطبوعاتی و روابط عمومی ها توصیه می شود به مستندنگاری فعالیتهایشان در شرایط کرونایی بیش از پیش توجه کنند و همچنین بکوشند تا از روشها و تکنیکهای موثر و نوینی در امور اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، آموزش، خبررسانی و فرهنگسازی بهره بگیرند.

یکی از شاخصهای جدی که در این دوران باید به آنها توجه شود، نحوه مقابله و مواجهه با اخبار، تصاویر، فایلهای صوتی و ویدئویی جعلی است و لازم می نماید، فعالان دو حوزه مورد اشاره به آن عنایت لازم را داشته باشند. بر این اساس، باید فرصتی برای معرفی الگوهای موفق ارتباطی در بحران کرونا فراهم شود و ضمن آسیب شناسی عملکردها، به انتقال تجارب و ثبت آنها کمک شود که این مسأله در خصوص بحران کرونا مورد تأکید است.

*  فعال رسانه و روابط عمومی

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۸۵۱۴۳۰۰:۱۹:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۵
امسال از نظر بنده ؛ سال مدافعان سلامت است .
ناشناس۱۳۸۵۲۰۵۰۰:۵۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۵
کرونا بلای نازل شده بواسطه ظلم و فساد فراگیر و جهانی چرا هیچ کس به این واقعیت تن در نمی دهد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین