چرا بسته شدن اماکن مقدسه ضرورت داشت؟

کریم ابراهیمی، گروه تعاملی الف،   3990102020 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا بسته شدن اماکن مقدسه ضرورت داشت؟

 

مسئله بحرانی امروز کرونا در کشور تلاقی کرونا با نوروز است. 

نوروز چه خبر است؟ هرساله در نوروز ده‌ها میلیون نفر مسافر در کشور داریم. بنا به گزارش مرکز آمار در بهار سال ٩٧، ۶٩درصد جمعیت کشور به سفر رفته و از ٢۵ میلیون خانوار، در این مدت حدود ١٧ میلیون خانوار حداقل یک سفر داشته‌اند و ١١٢میلیون سفر (با توجه به اینکه برخی چند سفر در این مدت داشته‌اند) در کشور انجام شده است.

وضعیت کرونا چیست؟ تا ٢۵ اسفند، یعنی قبل از آغاز سفرهای نوروزی و پیش از آنکه چنین جمعیت عظیمی تصمیم بگیرد در کشور جابه‌جا شود، ١۴هزار نفر مبتلا به کرونا و ٧٢۵ نفر فوتی در کشور وجود داشت و روند آمارها همچنان صعودی بود و هست. در اولین اعلام غربالگری اینترنتی  که در ٢۶اسفند انجام شد از ۱۰ میلیون نفر، ۲۱۰ هزار نفر دارای علائم بیماری کرونا بودند. اگر فقط ده درصد این جمعیت تنها ناقل (اعم از مبتلا) باشند یعنی در ٢۶ اسفند ۱۶۰ هزار نفر ناقل در کشور داریم. این در حالی است که ۸۰ درصد از مبتلایان اساساً علائم ندارند. 

دقت کنیم که این ١۴ هزار نفر در ٢۵ روز و بدون حجم ویژه سفر در کشور مبتلا شدند و صرفاً کسانی هستند که تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام شده،‌ نه همه افراد مشکو به کرونا. این در حالی است که در این مدت عمده مراکز آموزشی، فرهنگی، تفریحی و… تعطیل شد و بخش قابل توجهی از مردم نیز از ترس ابتلا به کرونا در خانه ماندند. اگر قرار باشد فقط ٢٠درصد سال‌های گذشته سفر در کشور اتفاق بیفتد و مثلاً حدود ۵ میلیون خانوار در کشور جابه‌جا شوند و مبتلایان از همه شهرها به همه شهرها بروند حجم فاجعه چه خواهد بود؟! این در حالی است که در همین وضعیت فعلی و پیش از سفر نوروزی، در شهرهای بزرگ کشور وضعیت قرمز و ظرفیت تخت مراقبت ویژه در برخی از شهرها تکمیل شد و کادر درمانی به وضعیت بسیار فرسایشی رسید و این یعنی ادامه این حجم از فعالیت برای نظام درمان کشور تا مدت زیادی ممکن نخواهد بود.

از سویی اگر بحران در روزهای تعطیل فروردین کنترل نشود و تا مثلاً فقط اردیبهشت ادامه پیدا کند، ماجرا در سطح بحران بهداشتی_درمانی متوقف نخواهد شد و ما دچار بحران‌های بسیار سخت اقتصادی و اجتماعی و به‌تبع حتی امنیتی می‌شویم. بنا به تحلیل‌های کارشناسان اقتصادی تأثیر تولیدی و تورمی همین وضعیت ٢۵ روزه در کشور در سال آینده بسیار زیاد و فوق تصور است. این فقط بخشی ساده از ماجراست. به یک نمونه از ابعاد دیگر اقتصادی اجتماعی توجه کنید: در کشور بیش از سه و نیم میلیون کارگر روزمزد داریم که زندگی‌شان با کار روزانه تأمین می‌شود. اگر قرار باشد بحران با ادامه سفرها در خوش‌‌بینانه‌ترین حالت، فقط تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا کند به این معناست که این افراد که با جمعیت خانوار حدود نه میلیون نفر از کشور را تشکیل می‌دهند، در بهترین فصل کاری خود ٣ماه بدون درآمد باشند، چه می‌شود؟ آیا تأمین اقتصادی این ٩میلیون نفر در طول سه ماه برای هیچ دولتی در دنیا ممکن است؟ سرریز بی‌درآمدی مطلق این ٩میلیون نفر در وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور اصلاً قابل تصور است؟

ضرورت تمایز قائل شدن بین سطح شهری و ملی مسئله:

در موضوع بسته‌شدن عتبات پیش از هرچیز باید به دو سطح شهری و ملی در تصمیم توجه کرد.

در سطح شهری مسئله میزان شیوع بیماری در خود مشهد و حجم بیماران و توان پزشکی و… در سطح شهر است. اما مشهد به‌عنوان یک کلان‌شهر در ایام نوروز شاهد حضور میلیون‌ها زائر از سراسر کشور است و اتفاقی ملی در آن روی می‌دهد.

در بسته‌شدن عتبات تا زمانی که وضعیت کرونا مسئله‌ای شهری بود و هنوز ورود زوار نوروز آغاز نشده بود، حرم‌ها باز بود و با محدودیت‌های دقیق و بهداشتی‌سازی حداکثری، امکان حضور زوار وجود داشت. اما با نزدیک شدن به نوروز مسئله باز بودن حرم‌ امام‌ رضا ع، مسئله‌ای ملی شد. یعنی بسته‌نشدن حرم‌ها سبب می‌شد که زوار از شهرهای دیگر وارد مشهد بشوند.

باید توجه داشت که کلیه اماکن گردشگری کشور و نقاط سیاحتی از تاریخ ۱۸ اسفند مسدود و اعلام شد که همه جاذبه‌های گردشگری تعطیل است و امکان سفر به این ها وجود ندارد. به‌عنوان مثال رسماً اعلام شد که آبگرم سرعین نوروز امسال مسافرپذیر نخواهد بود و اماکن گردشگری این‌چنینی از قبیل ساحل‌ها، آثار باستانی و… بسته بوده و در این شهرها هتل‌‌ها،‌ مسافر‌خانه‌ها، مدارسی که به فرهنگیان خدمات اسکان می‌دادند و همه امکانات این‌چنینی تعطیل است. هم‌زمان از مردم نیز خواسته شد که سفرهای خودشان را تعطیل کنند.
در این بازه یعنی از ۱۸ اسفند تا ۲۵ اسفند با تمام تلاش‌ها برای نیامدن مردم به مشهد، آمارها و مقایسه نسبت ورود مسافر در مدت مشابه، نشان داد که با ادامه وضعیت فعلی بنا بر کمترین و خوشبینانه‌ترین برآورد حداقل ۲۰ درصد مردمی که هرساله به طور معمول وارد مشهد می‌شوند، به این شهر مسافرت خواهند کرد. آمار حضور مسافر در مشهد در سال‌های گذشته حدود ٩ میلیون نفر بوده است. اگر ۲۰ درصد از کمترین آمار وارد مشهد می‌شدند، یک‌میلیون و هشتصد هزار نفر در این مدت به مشهد سفر می‌کردند. یعنی ۶ برابر کل جمعیت شهر گرگان یا ساری یا بسیاری از شهرهای بزرگ کشور. 

باتوجه به مسئولیت شرعی برای حفظ جان مردم، در این شرایط و با تلاش‌های گوناگون که منجر به صفر شدن سفرها نشد، مؤثرترین کار از بین‌بردن انگیزه سفر به مشهد بود تا زوار اساساً از مبدأ به این شهر سفر نکنند. 

چرا به‌جای بستن عتبات، ورودی شهرها بسته نشد؟

بستن ورودی شهر نیازمند اتفاق نظامی بسیار خشنی است که چه‌بسا منجر به ازدست‌رفتن جان انسان‌هایی شود. برای جلوگیری از ورود حداقل چندهزار اتومبیل و جمعیت عظیم باید حجم زیادی نیروی نظامی از ورود مردم جلوگیری کنند که این قطعاً بدون درگیری انجام نخواهد شد. 
از سوی دیگر آیا واقعاً می شود به شکل کامل ورود به شهر مشهد را گرفت. تنها به یک زاویه از مسئله توجه کنید: مشهد پنج راه اصلی دارد که عوارضی‌های معروف مشهد هستند،‌ اما ده‌ها راه فرعی روستایی و کارخانه‌ای و … در اطراف مشهد هست که از طریق آن‌ها می‌توان ورودی‌های اصلی را دور زد. اگر قرار باشد ورودی مشهد کاملاً مسدود شود، باید همه این ده‌ها راه نیز بسته شود، وگرنه عملاً بستن ورودی بی‌کاربرد خواهد بود. 

درباره کسانی که ایران را با چین مقایسه می‌کنند باید گفت اولاً اگر قرنطینه در چین موفق بود که اساساً نباید ویروس به کشورهای دیگر می‌رسید! از سوی دیگر بنا به گزارش‌های مختلف همان قرنطینه چینی هم موفق نبود و جمعیتی میلیونی از قرنطینه خارج شد و همان جمعیت هم ویروس را ابتدا در کل چین و سپس جهان منتشر کرد. این را هم بدانیم که قرنطینه در چین کمونیستی با آن قوانین و کنترل به‌شدت سخت،‌ باز هم بسیار خشن بود، اما چون حکومت چین کنترل بسیار سختی بر وضعیت رسانه در کشورش دارد و اساساً ارتباط اینترنتی با خارج از کشور در چین به‌سادگی ممکن نیست، تصویری از چین به جهان صادر می‌شود که خود حکومت انتخاب می‌کند. در این تصویر هم حکومت چین نمونه‌ای از مانور قرنطینه را خودش منتشر کرد که دیدن همین مانور می‌تواند حجم سختی و خشونت احتمالی کار را نشان دهد.

چرا خروجی سایر شهرها بسته نشود؟

در ایران شهر بزرگ زیادی وجود دارد. آیا می‌شود از مبدأ با پرسش از انگیزه سفر، خروج فرد را کنترل کرد؟ قطعاً خیر! پس باید خروجی کل شهرها برای همه سفرها بسته شود. چنین چیزی با توان هیچ حکومتی ممکن نیست. برای به‌دست‌آوردن تصوری از مسئله به این توجه کنید که دولت در سال‌های گذشته پانصدهزار نفر (یعنی تقریباً معادل جمعیت ساکنان شهر اراک) را فقط برای تسهیل سفرهای نوروزی در طرحی به نام نوروزبانان بی‌نوروز بسیج کرده است. حالا اگر قرار باشد کلاً جلوی همه سفر‌های مردم گرفته شود به چه مقدار نیرو نیاز است؟ اگر فقط ۵درصد مردم تصمیم بگیرند مخالفت کنند، یعنی بیش از ۴میلیون نفر! برای مقابله با ۴ میلیون نفر آیا به کمتر از ۶ میلیون نیروی انتظامی، نظامی، امنیتی، بهداشتی و … نیاز است؟! و آیا چنین اقدامی بدون خشونت و هزینه انسانی قابل تصور است؟

قابل توجه است که لندن با حدود نه میلیون نفر جمعیت، نه برای قرنطینه کامل بلکه برای اجرای محدودیت‌های شهری در حد بستن اماکن عمومی و جلوگیری از تجمعات ٢٠٠٠٠نیروی جدید ارتش را در شهر مستقر کرده است! این غیر از نیروهای امنیتی، پلیس و سایر ارگان‌هایی است که پیش از این در شهر مستقر بودند. و این در حالی است که لندن مانند ایران در آستانه مهم‌ترین تعطیلی ملی با بیش از ١٠٠میلیون سفر سالانه نیست!

بنابراین برای جلوگیری از خروج مسافران نوروزی بهترین کار، حذف انگیزه سفر بود که از ١٨ اسفند در تمام نقاط سفرپذیر انجام شد و از ٢۶ اسفند نیز با توجه به حجم بحران در عتبات به اجرا درآمد. از سویی پایش مسافران در تمام خروجی‌ها و ممانعت از خروج افراد دارای علایم، وضع محدودیت برای سفر از برخی مبدأهای دارای شیوع گسترده و اقدامات مشارکتی این‌چنینی راهی بود که با کمترین هزینه انسانی می‌توانست به کاهش سفرها و شیوع بیماری بیانجامد که این اقدامات نیز از همان آغاز پیک سفرهای نوروزی در سراسر کشور اجرا شد.  

چرا به‌جای عتبات فروشگاه‌ها و بازارها و… بسته نشد؟

اولاً سطح مسئله فروشگاه‌ و بازار شهری است و قابل قیاس با مسئله ملی نیست. جمع تجمعات احتمالی فروشگاهی در شهرها نهایتاً عددی چندده هزار نفری را ایجاد می‌کند، نه اینکه باعث ورودی چندمیلیون نفر به یک شهر شود.

ثانیاً این بازارها تا قبل از سال نو شلوغ هستند و خودبه‌خود با شروع فروردین به‌شدت خلوت می‌شوند.

ثالثاً بستن فروشگاه‌ها، بازارها و مثلاً پمپ بنزین‌ها، گذشته از حجم احتمالی خشونت لازم برای این کار و تبعات انسانی احتمالی، منجر به سخت شدن معیشت مردم،‌ ایجاد قحطی مصنوعی، کاهش بسیار شدید توزیع در فروشگاه‌های کوچک و اتفاقاتی نظیر این خواهد شد که قابل جبران در کوتاه‌مدت نیست و زندگی مردم را فلج می‌کند.

سایر محل‌های تجمع آموزشی، ورزشی، فرهنگی و … نیز که از ابتدای آغاز شیوع کرونا تعطیل شده بود و عملاً همه این محل‌ها مسدود بودند. کاری که مثلاً انگلیس مدت‌ها با انجام آن مخالفت می‌کرد و صرفاً پس از زیاد شدن عدد تلفات و فشارهای داخلی تصمیم به اجرای آن گرفت! 

حرف آخر

اصلی‌ترین راه مقابله با کرونا در نوروزِ ایران،‌ همان راهی است که تاکنون در همه بحران‌ها ایران را نجات داده است: مشارکت مردم! باید خود مردم پیش از هر اقدامی با کاستن از خروج غیرضروری از منزل به مبارزه با کرونا برخیزند. کاری که تاکنون به نسبت همه دنیا به بهترین شکل انجام داده‌اند. حکومت هم با تکیه بر همین پشتوانه مردمی، نه راه خشن و البته‌ شکست‌خورده قرنطینه کامل چین و ایتالیا را در پیش گرفت،‌ نه مانند آمریکا رسما اعلام کرد که بین جان مردم و اقتصاد طرف اقتصاد را خواهد گرفت.

کرونا با همه بدی‌هایش یک جنبه خیلی خوب برای ما داشت؛ به خودمان و دنیا نشان داد که ایران کشوری است که در سخت‌ترین شرایط تحریم بین‌المللی، مردمی همراه دارد که قحطی مصنوعی ایجاد نمی‌کنند،‌ جهادی و داوطلبانه برای کمک به نیروی درمانی و خدماتی به بیمارستان‌ها می‌روند،‌ ماسک رایگان تولید و توزیع می‌کنند و شبانه به ضدعفونی شهر می‌پردازند؛ در همان بحرانی که کار را برای ساکنان به اصطلاح توسعه‌یافته‌ترین کشورها که تحت هیچ تحریم و فشار بین‌المللی هم نیستند، به غارت فروشگاه‌ها کشید و کشورهایی مانند استرالیا، آمریکا و بریتانیای کبیر را مجبور کرد نیروهای نظامی‌اش را برای مراقبت از دستمال توالت در فروشگاه‌ها به کار بگیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۸۲۳۲۴۱۶:۱۱:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲
وقتی درب خانه خدا بسته شود ؛ سایر مکان ها جای سئوال ندارد .
ناشناس۱۳۸۲۵۲۴۱۹:۴۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲
یک کلام مخلص کلام کرونا تا پایان این دولت ادامه دارد چون همه سرگرم میشوند و تخلفات و فساد ها مشمول مرور زمان میشود پس نباید انتظاری داشت مگر اینکه .. بطور موقت اوضاع را در.دست گیرند و انتخابات زود رس داشته باشیم
ناشناس۱۳۸۲۸۵۰۰۴:۱۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۳
با این حساب تمام دنیا باید انتخابات زودرس داشته باشند تا مشکل کرونایشان حل شود .اما پس چرا چینی ها انتخابات زودرس نداشتند ؟
ناشناس۱۳۸۲۶۱۲۲۱:۲۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲
این اماکن مقدسه شفاخانه هستند و درهایشان باید همواره باز و در دسترس عموم باشد
مانی۱۳۸۲۷۷۹۰۱:۳۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۳
ارتباط معنوی با ائمه اطهار ع و امام زادگان س موجب شفا است و نه صرف ضریح فلزی.این بسیار روشن است.بسته بودن درب زیارتگاه ها نیز مانع از ارتباط معنوی و توجه ائمه ع و امامزادگان به متوسلین نیست.
محمدرضا ترینی۱۳۸۸۵۵۵۲۲:۴۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۶
هر کی گفته بسته بشن غلط کرده گفته
ناشناس۱۳۸۲۶۵۲۲۲:۲۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲
تازه بعد از این گرفتاریها میگین ضرورت داشت یا نه!!!!؟؟؟
پیروز۱۳۸۲۶۷۱۲۲:۵۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲
برای اینکه هم راه کرونا بسته شود هم دهان مغرضان! هر‌چند بخاطر سفر و مالگردی حرفی نمیزنند
ناشناس۱۳۸۲۳۲۹۱۶:۱۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲
دنیای امروز بر پایه نظریات و اصول علمی استوار است. همه باید تابع این اصول باشند. در غیر این صورت چیزی جز زیان، خسران و شکست حاصل نمی شود.
ناشناس۱۳۸۲۳۶۱۱۶:۴۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲
باید تمام کسانی که حرم معصومین را هتک حرمت کردند شناسایی و ریشه یابی شوند و انهایی را عوامل هستند تنبیه لازم نمود
ناشناس۱۳۸۲۴۹۳۱۹:۱۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲
باید .. .. .. آویزانشان کرد ورودی شهرها
ناشناس۱۳۸۲۴۹۷۱۹:۱۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲
بعید است منفی ها ایرانی باشند از ..زاده های وهابی و یا از مزدوران داخلی که از اونها تغذیه میشوند
ناشناس۱۳۸۲۳۶۷۱۶:۴۴:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲
کرونا بهشتی برای مفسدین اقتصادی بوجود اورده تا فسادهایشان مشمول مرور زمان شود
ناشناس۱۳۸۲۴۷۷۱۸:۵۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲
امریکا دنبال واکسن ، ما دنبال شعار !
ناشناس۱۳۸۲۳۳۱۱۶:۱۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲
اگر قم قرنطینه و دروازه های این شهر بسته میشد امروز شاهد رشد سریع و سرایت گسترده این بیماری در سطح کشور نبودیم .
ناشناس۱۳۸۲۴۹۶۱۹:۱۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲
خدا شفادهد شما را کرونا یکدفعه پرواز کرد اومد توی قم؟!!!!!! این همه وسایل چینی که وارد ایران میشود و بازار تهران را پر کرده می دانید چه کسانی می آورند؟ همانها می توانند ویروس کرونا را سوغات آورده باشند منتهی قم اولین جایی بود که به این موضوع واکنش نشان داد ، آزمایش کرد و اعلام کرد این به مفهوم این نبود که تهران ویروس نبود نشان به اون نشان که مسیر تفرج گاهها و حرکت تهرانی ها را وقتی تعطیلات شروع می شود را پایش کنید و توزیع کرونا ویروس در کشور را هم مشاهده کنید دقیقا باهم منطبق است الان تهرانی ها کمی در تهران بیاسایید و اینور اونور نروند
ناشناس۱۳۸۲۵۴۰۱۹:۵۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲
شهر ووهان قرنطینه شد ولی شهر سوهان قرنطینه نشد . مسئولان باید پاسخگوی قرنطینه نکردن .. باشند .
ناشناس۱۳۸۲۷۲۴۰۰:۲۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۳
مسئولان حوزه قم باید پاسخگو باشند
ناشناس۱۳۸۴۹۷۰۲۱:۴۴:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۴
الان این همه کشور اروپایی درگیر هستند کدوم کشور یک شهر خود را قرینطینه کرد؟؟ کار اونها درسته و کار ما اشتباه؟؟
ناشناس۱۳۸۲۵۴۲۲۰:۰۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲
هر چه سریعتر باید به وجود و حضور بدون خاصیت چینی ها ..پایان داد .
ناشناس۱۳۸۲۳۳۴۱۶:۱۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲
غلبه بر ویروس کرونا باید مهمترین هدف کشور در سال 1399باشد. چرا بعضی از مقامات آن را کوچک می گیرند؟؟؟
ناشناس۱۳۸۲۴۴۹۱۸:۲۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲
نه اینکه مردم ویروس کرونا را جدی وبزرگ گرفتند
ناشناس۱۳۸۲۵۴۱۱۹:۵۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲
چون بعضی از مسئولین جدی نمیگیرند.
ناشناس۱۳۸۲۳۳۶۱۶:۱۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲
دولتی که نام تدبیر را با خودش یدک میکشد در بحبوحه کرونا بزرگراه افتتاح کرده و مردم را ترغیب به تردد بیشتر و مسافرت نموده است
ناشناس۱۳۸۲۵۵۶۲۰:۲۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲
اولا نمیشود تمام کارهای عمرانی واجرایی کشور را تعطیل کرد دوما وقتی افتتاح بزرگراه درسفرمردم تشویق ایجاد میکند چرا اینه همه مسئولان ورسانه ها ازعمق فاجعه ویروس خبرمیدهند که لااقل15روز ازمنزلتان بیرون نیایید تشویق ماندن نمیشود ومثل آدمهای بی فرهنگ وبی منطق بدون رعایت اصول بهداشتی فردی تو خیابونها ومغازه ها پرسه میزنید مقصر تو نیستی مقصرتفکراتت هست
ناشناس۱۳۸۲۳۴۱۱۶:۲۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲
اگر این اماکن بسته نمی شدند ؛ امروز بالای ۵ میلیون کرونایی در کشور داشتیم
ناشناس۱۳۸۲۳۴۶۱۶:۲۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲
مدیریت سوخت و اعمال جریمه راهنمایی رانندگی از طریق دوربین کنترل ترافیک هم مثمرثمر است: .بنزین در پمپهای بین شهری ده هزار تومان اعلام و اعمال میشد. .تمام دوربینهای جاده ای و شهری خودرویهای شخصی را جریمه سنگین میکردند. هردو مسئله از چند روز قبل اطلاعرسانی و تبلغات سنگین میشدند مثل تکنیک تبلغ دوغ عالیس.
ناشناس۱۳۸۲۳۵۲۱۶:۲۹:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲
کرونا به ما فهماند که همه فکر و ذهن و هوش و حواس ما ( دنیا و آخرت ما ) نباید صرفا معطوف به موشک شود و دشمنان میکروسکوپی و ویروس ها نیز میتواند امنیت ملی ما را تهدید کنند .
خوشمزه۱۳۸۲۵۳۶۱۹:۵۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲
ماسک و دستکش و الکل هم مثل موشک باید خط قرمز ما باشه . در بحث الکل و ماسک و دستکش هم نباید با هیچکس مذاکره کنیم
ناشناس۱۳۸۲۳۵۵۱۶:۳۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲
در بحران سلامتی کنونی حاکم بر کشور اگر توصیه و سفارش اندک عقلای موجود در کشور رو عملیاتی نکنیم امسال سال جهش در مرگ و میر خواهیم بود
ناشناس۱۳۸۲۳۶۰۱۶:۳۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲
خیلی راحت پمپ بنزین ها را میبستید
ناشناس۱۳۸۲۴۰۱۱۷:۱۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲
فعلا تنها منبع درآمد دولت فروش بنزین است
ناشناس۱۳۸۲۴۵۱۱۸:۲۱:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲
اونوقت تو با الاغ اینور اونور میرفتی؟
ناشناس۱۳۸۲۴۹۴۱۹:۱۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲
کجای دنیا پمپ ینزین بستن نابغه ؟
ناشناس۱۳۸۲۳۸۸۱۷:۰۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲
دربهای حرم دیر بسته شد اگر همان روزای اول وقتی اعلام شد باید دربهای حرم بسته شود و برخی ها مقاومت نمیکردند .. وبستن درب حرم را سیاسی نمیکردند الان اینقدر باروح وروان مردم وشیوع کرونا گسترش پیدا نمیکرد متاسفانه بعضی ها.. درهمه زمینه ها صاحب نظرهستند ونظرات آنان دقیقا باید اجرا شود که نه تنها بااین تفکر دین وحرمهارا مظلوم واقع میکنند بلکه سلامتی جامعه را هم بخطرمیندازند وکسی هم نیست .. بازخواست کند وخودشان را برحق.. تلقی میکنند
امیر۱۳۸۲۴۲۶۱۷:۵۳:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲
اقای نویسنده فقط کافیه نیروی انتظامی اعلام کنه ورود ماشین سواری به مشهد 1 میلیون جریمه داره و دوربین ها جریمه رو ثبت میکنن. قول میدم کاهش 95 درصدی داشته باشیم
ناشناس۱۳۸۲۸۵۱۰۴:۲۷:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۳
بابا معلومه نمیخوان جلو شیوعش رو بگیرن وگرنه صد تا راه برا جلوگیری بود .الان در بعضی کشورا حتی برای خرید مایحتاج روزانه باید فرم مجوز ارائه بدی .یه عمدی تو کاره .
ناشناس۱۳۸۲۴۴۰۱۸:۱۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲
کاری که باید روز اول انجام می شد قطع پرواز به چین بود. مثل همه کشورهای همسایه ایران. در هند یک ونیم میلیاردی مشکلی بوجود نیامد چون پیشگیری کردند.
ناشناس۱۳۸۲۴۸۹۱۹:۰۶:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲
در همه دنیا خرد حکم میکند که در شرایط بحرانی مراکز تجمع را باید بست.
ناشناس۱۳۸۲۵۷۵۲۰:۳۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲
کار از کار گذشته قم باید از همان ابتدا تحت کنترل قرار میگرفت پنهان کاری مارا بطرف خطر ناکترین سناریو میبرد بازهم سخن از دشمن و توطئه بعد از پایان تعطیلات و اواخر فروردین بحران از واحد های کوچک و اصناف آغاز خواهد شد بدنبالش صنایع کوچک یگانه راه حل موقتی اش همین است که اروپائیان و امریکا در پیش گرفته اند پرداخت نقدی خسارتهای ناشی از توقف کار به امید گشایش احتمالی در آینده نزدیک .
ناشناس۱۳۸۲۶۳۹۲۱:۴۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲
خودت پرسیدی وخودت هم جواب دادی ؟ این شد چی؟ بعد داداش خیلی جوابات متناقض بود بگذریم اهل گفتگو نیستید مُنُو لوگید فقط ولی بدونید مساله اینه که یه عمر گفتید این اماکن دارای شفاست ارزشمند ست ..خب شما که بلند می شوی می روی اونور دنیا برای مراقبت از ..مقبره ای جونتم میدی اگر بهت بگن اون مقبره کرونا گرفته ولش می کنی؟ می بندیش.؟ .. من می روم اونجا چکار کنم؟ چی بگم؟ شما تمام فروشگاهاتون کارخونه هاتون تو فضای بسته باز بود نگفتی ویروسی می شوند خلق الله ولی یک محل چند برابر فروشگاه را بستی اونم با این توجیهات؟ خودتون بریدید ودوختید ولی داستان ادامه دارد کمی صبر کن برگ بعدی خدا رو می شود
ناشناس۱۳۸۲۶۶۲۲۲:۳۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲
یکی از بهترین کارها برای مقابله با کرونا بستن درب حرم های مقدس بود ای هموطنان عزیز که یک عمر امام رضا (ع)را زیارت کردیم اگر مهرش در دلمان باشد خودش به دیدارمان می آید
ناشناس۱۳۸۲۶۹۴۲۳:۴۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲
باورم نمیشه به کجا رسیدیم که درب حرم حضرت معمومه و امام رضا رو بستیم و خوشحالیم، از این معصومین داریم دور میشیم
ناشناس۱۳۸۳۴۲۲۱۵:۴۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۳
هییییییچ کس از بسته شدن درب حرمها خوشحال نیست. مسأله چیز دیگری است اگر بخواهیم که بفهمیم.
ناشناس۱۳۸۳۲۲۹۱۳:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۳
بسته شدن اماکن مقدسه کلا ضرورته
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین