چند راهکار برای نحوه تعامل با سالمندان با وجود کرونا

گروه اجتماعی الف،   3990101051

به دنبال محدود شدن رفت و آمدها به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین کاهش ارتباط سالمندان با فرزندانشان، یک کارشناس و مشاور خانواده نحوه تعامل افراد با سالمندان را با رعایت برخی شروط و نکات بهداشتی توضیح داد.

شکوفه اویار حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سالمندان جزو گروه‌های در معرض آسیب هستند، گفت: وزارت بهداشت تاکید ویژه‌ای بر مراقبت از سلامت جسمانی سالمندان دارد، لذا باید به طور ویژه‌ای از آنها مراقبت کرد، اما در حال حاضر شواهد نشان می‌دهد زمانی که سالمندان با آشیانه خالی روبه‌رو می‌شوند، دچار افسردگی، خلق تنگ و اضطراب شده و همین موضوع می‌تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن آنها شود.

وی بیان اینکه محدود کردن رفت و آمدهای خانواده‌ها با بزرگترهایشان (سالمندان) جهت کنترل چرخه انتقال ویروس کرونا و از طرفی دیگر تنهایی سالمندان افراد را بر سر دو راهی گذاشته است، افزود: مغز انسان طوری طراحی شده که وقتی اختلالات عصبی مانند ترس در آن فعال می‌شود، با حضور در جمع، غم و اضطراب فرد کاهش می‌یابد. در واقع ترس‌ها با حضور در جمع تسلی پیدا می‌کند.

این مشاور خانواده اظهار کرد: در حال حاضر برخی سالمندان دچار ترس از بیماری کرونا شده‌اند و از سوی دیگر نیز فرزندانشان جهت حفظ نکات بهداشتی رفت و آمدشان را با آنها محدود کرده‌اند و عملا آنها با آشیانه‌ای خالی روبه‌رو شده‌اند، این درحالیست که در این شرایط آنها همچون کودک ترسیده‌ای هستند که به حال خود رها شده‌اند و گریه و بی‌قراری می‌کنند.

اویار حسینی ضمن رعایت برخی شروط و نکات بهداشتی، نحوه تعامل با سالمندان را توضیح داد و گفت: اگر خانواده‌ها دارای سالمندی هستند که سن او بیش از ۷۰ سال است و همسرش فوت کرده و پرستاری نیز از او مراقبت نمی‌کند باید بدانند که این سالمند همچون کودک ترسیده‌ای است که در خانه رها شده و سالمندانی با این شرایط، احتیاج دارند که فرزندانشان به آنها سر بزنند و به صورت حضوری فرزندشان را ملاقات کنند. البته رفت و آمد و ملاقات با این سالمندان نیازمند رعایت برخی نکات بهداشتی است؛ افراد باید توجه کنند که فاصله 1.5 تا 2 متری خود را حفظ کنند، ممکن است فرد سالخورده با به کار بردن جملاتی مانند اینکه «مگه من بمیرم چی میشه، بیا بوست کنم» اصرار برای روبوسی داشته باشد که در این زمان فرد ملاقات‌کننده باید با لحنی صبورانه، آرام و با قاطعیت بگوید که «می‌دونم شما ترس از مرگ ندارید، اما موضوع بیماری است، ممکن است که با روبوسی و رعایت نکردن نکات بهداشتی شما بیماری شوی».

به گفته این مشاور خانواده، در واقع باید پیامدهای بیماری، به صورت منطقی برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها توضیح داده شود، زیرا زمانی که با لحن منطقی این مسائل را به آنها توضیح دهیم آنها شرایط و این نوع رفتار را قبول می‌کنند. 

اویار حسینی در ادامه درباره سالمندانی که همسرانشان در قید حیات هستند، تنها زندگی نمی‌کنند و در عین حال نیز از سلامت جسمانی نسبتا خوبی برخوردارند، افزود: از آنجایی که مغز انسان‌ها بر پایه ارتباط شکل گرفته و زمانی که افراد احساس بودن و شنیده شدن را داشته باشند، می‌توانند خود را از نظر ذهنی آرام کنند، در این شرایط فرزندان باید روزی چندبار با والدین خود تماس تلفنی یا تصویری داشته باشند تا آنها احساس تنهایی نکنند.

این کارشناس خانواده در ادامه به سالمندانی که از نظر جسمانی سالم هستند نیز توصیه کرد که در این شرایط به نوعی خود را در خانه سرگرم کنند و ارتباطات خود با خانواده‌هایشان را به صورت غیرلمسی پیش ببرند. در عین حال نیز موارد معنوی را در خود تقویت کنند زیرا زمانی که معنویت و عبادت تقویت شود آنها حس می‌کنند قدرت برتری از آنها مراقبت می‌کند که این موضوع به بهتر شدن حال آنها کمک می‌کند.  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین