افراد مبتلا به کرونا کی از قرنطینه خانگی خارج شوند؟

گروه اجتماعی الف،   3981229052

یک پزشک عمومی، در پاسخ به این سوال که «افراد مبتلا شده به ویروس کرونا چقدر باید در قرنطینه خانگی بمانند؟»، تاکید کرد: اگر فرد مبتلا سه روز پی در پی بدون مصرف داروهای تب بر فاقد تب باشد و بهبود علائم تنفسی و کاهش سرفه داشته باشد، می تواند از قرنطینه خارج شود.

سیده سارا موسوی، پزشک عمومی در گفت وگو با ایسنا، مصرف بدون تجویز ویتامین D را نادرست دانست و اظهار کرد: ویتامین های A ، E ، D و K محلول در چربی هستند و لذا در صورت مصرف خودسرانه و بیش از حد از بدن دفع نمی شوند و گاهی مسمومیت ایجاد می کنند.

وی با اشاره به نقش مهم ویتامین D در بالا بردن سطح ایمنی بدن، افزود: افرادی که کمبود ویتامین D دارند، باید به صورت هفتگی یک عدد قرص 50 هزار D را به مدت یک ماه و سپس ماهی یک عدد مصرف کنند و مجددا برای سنجش سطح این ویتامین در بدن آزمایش دهند.

این پزشک عمومی راه انتقال ویروس کرونا به بدن را تنفسی و از طریق مخاطات دانست و تصریح کرد: به دنبال تماس دست آلوده به ویروس کرونا با چشم و بینی و دهان امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد و هنوز درمان اختصاص برای این بیماری در دست نیست.

موسوی تب، بدن درد، تنگی نفس، سرفه های خشک و در برخی از بیماران اسهال و سردرد را از جمله علائم ابتلا به کرونا دانست و یادآور شد: افراد با بیماری های زمینه ای به ویژه فشار خون و دیابت، بیماری های تنفسی و ضعف سیستم ایمنی همچون سرطان بیشتر در معرض خطر هستند و در این روزهای کرونایی، باید خودقرنطینگی را جدی بگیرند.

وی افراد کهنسال را جزو گروه های پرخطر در مقابل ویروس کرونا برشمرد و گفت: درصد کمی از مبتلایان به کرونا را کودکان تشکیل می دهند، زیرا کودکان به دلیل برخورداری از سیستم ایمنی قوی، کمتر در معرض این ویروس قرار می گیرند.

با ماندن در خانه زنجیره انتقال ویروس را بشکنیم

این پزشک داوطلب در بیمارستان پورسینای رشت، با بیان اینکه مادران باردار زیادی با وجود مبتلا شدن به کرونا، نوزاد خود را بدون مشکل به دنیا آورده اند، اضافه کرد: مادران شیرده مبتلا به کروناویروس نیز باید قبل از شیردهی دست ها را با آب و صابون بشویند و ماسک بزنند. البته تا به امروز امکان انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر به شیرخوار وجود نداشته است.

وی یکی از مهمترین راهکارهای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا را شست و شوی دست ها و ضد عفونی سطوح دانست و بیان کرد: هنگام حضور در اماکن اجتماعی و استفاده از وسائل مشترک مانند عابر بانک، دست گیره، دکمه آسانسور، درب تاکسی و...، بهتر است از دستکش های نیتریل و لاتکس استفاده کنیم، زیرا امکان عبور ویروس از دستکش های پلاستیکی وجود دارد.

موسوی، با اشاره به ماندگاری چند ساعته ویروس کرونا در هوا، استفاده از ماسک را توصیه کرد و افزود: رعایت درست و کامل قوانین بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش جهت جلوگیری از انتشار کرونا کافی نیست و باید با ماندن در خانه زنجیره انتقال این ویروس را بشکنیم. متاسفانه مادامی که شاهد حضور مردم در خیابان و بازار و مسافرت های بین استانی هستیم، روند انتقال کرونا متوقف نخواهد شد!

وی فضای بیمارستانی را آلوده به ویروس کرونا دانست و متذکر شد: متاسفانه برخی از بیماران کرونایی همراه دارند و همراهان در معرض ابتلا به کرونا هستند و یا اقدام به انتشار ناخواسته ویروس می کنند.

این پزشک عمومی، ماندگاری ویروس کرونا بر روی پارچه را بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت دانست و خاطرنشان کرد: اجسام فلزی به ویژه گوشی موبایل حتما به ضد عفونی نیاز دارند، زیرا احتمال زنده ماندن کرونا بر روی گوشی موبایل تا ۷۲ ساعت وجود دارد.

افراد در فضاهای باز عمومی ورزش نکنند

موسوی، با بیان اینکه افراد در صورت تنگی نفس حاد و سایر علائم ذکر شده حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، گفت: از بیماران مشکوک به کرونا آزمایش خون و سی.تی اسکن ریه گرفته می شود و اگر بدحال نباشند، می توانند مراقب خانگی کنند. البته باید در اتاق جداگانه بمانند و لوازم شخصی آنان مرتبا ضد عفونی شود.

وی در پاسخ به این سوال که «افراد مبتلا شده به ویروس کرونا چقدر باید در قرنطینه خانگی بمانند؟»، تاکید کرد: اگر فرد مبتلا به کرونا که در قرنطینه خانگی به سر می برد، سه روز پی در پی بدون مصرف داروهای تب بر فاقد تب باشد و بهبود علائم تنفسی و کاهش سرفه داشته باشد، می تواند از قرنطینه خارج شود. البته در این صورت فقط احتمال سرایت ویروس کم می شود و صد درصد از بین نمی رود.

این پزشک داوطلب در بیمارستان پورسینای رشت، با اشاره به تعطیلی باشگاه های ورزشی به دنبال شیوع کرونا، اظهار کرد: افراد در فضاهای باز عمومی مانند پارک ها هم ورزش نکنند، زیرا امکان آلودگی وسائل ورزشی موجود در پارک وجود دارد. همچنین به واسطه گندزدایی معابر و خیابان ها، خطر تنفس مواد ضد عفونی کننده ریه افراد را تهدید می کند.

موسوی، ژل های ضد عفونی کننده و درموسپت را مناسب برای پاکسازی دست ها دانست و تصریح کرد: شست و شوی دست ها با آب و صابون آن هم به روش درست موثرترین راهکار برای نابودی ویروس کروناست. همچنین، به خاطر کم بودن غدد عرق در دست بهتر است برای جلوگیری از خشکی و اگزمای شدید پوست دست ها از مرطوب کننده استفاده کنیم.

وی با تاکید بر عدم استفاده از الکل صنعتی و خطرات ناشی از استنشاق آن، اضافه کرد: الکل طبی یا ترکیب یک به ۲۰ وایتکس و آب بهترین محلول برای ضد عفونی کردن سطوح است. البته اگر در خانه بمانیم می توانیم خودمان را از ابتلا به کرونا حفظ کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین