اسناد ویکی‌لیکس، «الزرفی» را «آمریکاییِ دشمن ایران» توصیف می‌کند

گروه جهان الف،   3981229049 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بر اساس اسناد ویکی‌لیس که از وزارت خارجه آمریکا به بیرون درز کرده است، عدنان الزرفی مامور تشکیل کابینه عراق «یک آمریکاییِ مخالف ایران و سوریه» است.

اسناد ویکی‌لیکس، «الزرفی» را «آمریکاییِ دشمن ایران» توصیف می‌کند

به گزارش فارس، روز سه شنبه با پایان مهلت گروه‌های سیاسی عراق برای معرفی نامزد نخست وزیری، طبق یک بند قانون اساسی عراق، این ماموریت به «برهم صالح» رئیس جمهور عراق محول شد و او «عدنان الزرفی» استاندار اسبق نجف را برای این پست معرفی کرد.

الزرفی در حال حاضر نماینده پارلمان عراق و دبیرکل حزب «حرکه الوفاء العراقیه» است که دارای ۸ کرسی در شورای استانداری نجف و دو کرسی در پارلمان عراق است.

او در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴  استاندار نجف بود. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ نیز معاون اداره اطلاعات در وزارت کشور عراق بود.

نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ عضو تیم بازسازی و عمران عراق بود.در سال ۲۰۰۶ عضو شورای استانداری و رئیس فراکسیون «الوفاء للنجف» بود.

گفته می‌شود الزرفی در سال ۲۰۰۴ از سوی سوی «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق برای استانداری نجف انتخاب شد و در همان زمان به مبارزه با کلیه گروه‌های مسلح در این استان و خلع سلاح آنها متعهد شد.

الزرفی طی دو روز گذشته نتوانسته حمایت گروه‌های سیاسی بانفوذ در عراق و مهم ترین آنها ائتلاف شیعی البناء، ائتلاف شامل هادی العامری، نوری المالکی، فالح الفیاض، خمیس الخنجر و دیگران  را جلب کند و مخالفت‌ها با وی از ساعات اولیه انتصاب وی آغاز شد.

گروه‌های شیعی عراق به دلایل متعددی مخالف نخست وزیری الزرفی هستند که از مهم ترین این دلایل جانبداری سیاسی او از واشنگتن از سال 2004 و مظنون بودن او به دست داشتن در به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران و مرقد «محمد باقر الحکیم» بنیانگذار مجلس اعلای اسلامی عراق به ترتیب در هفتم و نهم آذر ماه 98 در شهر نجف اشرف است.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، اما آقای الزرفی کیست که مامور شدن او برای تشکیل کابینه جدید عراق در میان احزاب و جریان‌های سیاسی بغداد بحث و جنجال درست کرده است.

در یکی از اسناد «ویکی لیکس» که از تلگراف‌های وزارت خارجه ایالات متحده با شماره (09BAGHDAD1506_a) به بیرون درز کرده است ، الزرفی خود را در دیدار با  افسران تیم‌های بازسازی آمریکا در 2 ژوئن 2009 ، به عنوان کاندیدایی برای انتقال نجف به دوران پسا جنگ سیاسی معرفی می‌کند.

الزرفی که تابعیت آمریکایی دارد و به زبان انگلیسی مسلط صحبت می‌کند (همانطور که در تلگراف توضیح داده شده است)، هدف اصلی خود را در زمان تصدی مسئولیتش مبارزه و برچیدن آنچه شبکه‌های اطلاعاتی ایران و سوریه در نجف خواند، اعلام کرد.

در این جلسه الزرفی جزئیات جلسات خود با  آیت الله سیستانی مرجعیت دینی در نجف را به اطلاع آمریکایی‌ها رساند و سپس به شکلی علنی و آشکارا برای آمریکایی‌ها از تجربه تلخ خود با «اسعد ابو جلال» استاندار  قبلی نجف و معاونش «عبدالحسین العبطان» شکایت کرد( مربوط به سال 2006 که الزرفی عضو شورای استانداری نجف بود).

الزرفی مدعی شد که این استاندار وقت نجف و معاونش فقط به اخراج نزدیکان او اکتفا نکردند بلکه مهمترین متحدان سیاسی او را نیز ترور کردند.

الزرفی درباره روابطش با معاون استاندار نجف همچنین گفت که عبطان در یکی از تشییع جنازه‌ها به او تاخته و او را مزدور آمریکایی‌ها خوانده است و گفته که کاری می‌کند که او به آمریکا بازگردد.

بر اساس آنچه در این تلگراف  آمده الزرفی پوزخندی می‌زند و می‌گوید شاید من او را به ایران بازگردانم.

الزرفی در پاسخ به سوالی درباره دو عضو جریان صدر در پارلمان عراق یکی «محسن شریف رزاق» و «حسن حمزه الزبیدی» آنها را دو آدم زرنگ و خستگی ناپذیر معرفی می‌کند و درباره شریف می‌گوید که او بیش‌تر از اینکه یک جریان صدری باشد یک مرد میانه روست، اما از دیدار با آمریکایی‌ها می‌ترسد.

درباره وضعیت امنیتی عراق هم الزرفی به افسران آمریکایی می‌گوید که به دنبال ایجاد تغییرهای امنیتی متعددی است و بر اساس این تلگراف الزرفی بارها تکرار می‌کند که این اتفاق به آرامی و ظرف یک سال آتی رخ خواهد داد. الزرفی دغدغه اصلی خود را  آنچه عملیات و هسته‌های اطلاعاتی سوریه و ایران  در نجف می‌خواند اعلام می‌کند و می‌گوید که می‌خواهد یک هسته اطلاعاتی جداگانه برای همکاری با نیروهای آمریکایی در نجف تشکیل دهد و در عین حال اعتراف می‌کند که ممکن است استفاده از اموال استانی برای تاسیس این دستگاه غیرقانونی باشد.

در این تلگراف الزرفی در پاسخ به سوالی درباره تغییر سرلشکر «عبدالکریم المیاحی» رئیس پلیس نجف که فرمانده سابق سازمان بدر و از نزدیکان به عبطان بود با قاطعیت و در یک کلمه جواب می‌دهد:«صبر» و می‌افزاید:« او نخستین کسی نخواهد بود که تغییر می‌کند این کار قدری زمان می‌برد».

بر اساس تلگراف وزارت خارجه آمریکا الزرفی جیش المهدی و سازمان بدر را دو جنبش غیرقانونی می‌داند که به نیابت از ایران کار می‌کنند و تهدیدی برای استان نجف و نیروهای آمریکایی هستند.

الزرفی عبطان را متهم کرد که لباس‌ها و خودروهای دولتی را در اختیار افرادی برای انجام عملیات‌های ضد آمریکایی قرار داد و مدعی شد که دلایل متعددی درباره دخالت ایران در این حملات دارد اما فعلا از پیگرد گروه‌های مسئول این عملیات امتناع می‌کند.

الزرفی در پایان این دیدار به افسران آمریکا می‌گوید:« امیدوارم که به شما بگویم که صدری‌ها در نجف مسالمت جو هستند، اما برخی خشونت دارند و امنیت استان و نیروهایتان را هدف می‌گیرند».

دیدگاه کاربران

امیر۱۳۸۰۱۹۸۱۳:۴۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
سر انجام کشورهای مثل عراق و افغانستان از یک طرف تضاد شدیدی بین قومیت ها و مذاهب وجود دارد و از طرف دیگر مردان عرصه سیاسی- اقتصادی- اجتماعی هرکدام به طریقی مرتبط به قدرت خارجی وابسته اند، در نتیجه دامنه آشوبها در این دو کشور هر روز شلعه ورتر و درنهایت زمینه برای نیروهای مداخله گر خارجی فراهم ودر نتیجه منتهی به تجزیه و پاره پاره شدن تمام ارضی آنها میشود !!؟؟
ناشناس۱۳۸۰۲۴۲۱۴:۲۹:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
ادامه دخالت ایران در عراق به شیوه فعلی ..،.. هیچ نتیجه ای نداره. ایجاد امنیت و برقراری آرامش در عراق با بهبود روابط با همه ی طیف ها باعث افزایش احترام ایران و نتایج بلندمدت به نفع ایران دارد. تصور اینکه با دخالت حداکثری در عراق میشه این کشور را به حیات خلوت ..،.. تبدیل کرد کاملا غلطه. با تقویت مرجعیت و حمایت از آقای سیستانی نتایج بهتری عاید ایران میشه. ایجاد چندین گروه شبه نظامی چه نفعی داشته؟
ناشناس۱۳۸۰۲۵۶۱۴:۴۳:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
عربها از اول هم یه آمریکایی میخاستن و به آرزوشون رسیدن!؟
ناشناس۱۳۸۰۳۴۴۱۶:۲۰:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
ویکی لیکس خیلی چیزها هم در مورد ایران گفته یعنی اونها هم صحیحه؟
ناشناس۱۳۸۰۳۸۰۱۷:۰۸:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
بهترین گزینه برای تحول در عراق است امید وارم آیت الله سیستانی از او حمایت کند.در این صورت نیاز به نیروی آمریکائی هم نخواهد بود او تمام نیروهای خود سر را جمع می کند و اتحادی بین شیعه سنی کرد ایجاد می شود.
ناشناس۱۳۸۰۴۵۹۱۸:۲۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
هر کسی سر کار بیاید باید با او دوستی کنیم و کمکش کنیم. انتخاب نخست وزیر به خود عراقی ها مربوط است. ۴۰ میلیون عراقی هستند و خودشان برای کشورشان تصمیم میگیرند.
ناشناس۱۳۸۰۴۸۹۱۹:۱۶:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
حمله به عراق در دستور کار قرار گیرد
ناشناس۱۳۸۰۶۵۷۲۳:۳۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
خودش به کنار اون کسی که این آمریکایی رو مامور تشکیل دولت کرده هدفش چی بوده؟
ناشناس۱۳۸۰۶۸۳۰۰:۰۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۱
دشمن ایران الان همین هایی هستند که راهها را باز گذاشته اند و روزانه صدها نفر از کرونا کشته میشوند
ناشناس۱۳۸۰۷۶۹۰۲:۳۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۱
وطنفروش بدبخت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین