«همه باید کرونا بگیریم» دیدگاه علمی یا غیراخلاقی؟!

گروه اجتماعی الف،   3981228121 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
 

ایرنا: در حالی این روزها برخی ادعا می‌کنند برای خاموش شدن اپیدمی کرونا همه باید به ویروس مبتلا شوند که اکثر اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند چنین دیدگاهی غیراخلاقی است و دانش و بشر امروز نمی‌تواند آن را بپذیرد و بهتر است هرکس در حیطه تخصصی خود اظهارنظر کرده و با این صحبت‌ها، اقداماتی را که تا به امروز انجام شده، نابود نکنند.

چند روزی است که دیدگاهی از طرف برخی منتشر شده و حتی صداهایی از آن در رسانه ملی هم دیده می‌شود که برای خلاصی از ویروس کرونا همه باید آن را بگیرند؛ دیدگاهی که برخی از مردم هم آن را باور کرده و همین باعث شده است تا از انجام روش‌های پیشگیرانه ناامید شوند. این دیدگاه حتی از سوی برخی به‌عنوان توجیهی برای مخالفت با قرنطینه شهرها و مراکز عمومی تکرار می‌شود. با این حال، اپیدمیولوژیست‌ها، طرح این دیدگاه را  غیرعلمی و غیرکارشناسی می‌دانند و هشدار می‌دهند توسعه چنین دیدگاهی ممکن است تبعات انتشار ویروس را گسترش دهد.

مشابه چنین دیدگاهی البته در سطحی بالاتر، چند روز پیش در بریتانیا و از  سوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان مطرح شد. بوریس جانسون این روزها از اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه برای کنترل ویروس کرونا اجتناب می‌کند و حتی هنوز تصمیمی برای تعطیلی مدارس این کشور نگرفته است؛ موضوعی که باعث شده گروهی از پزشکان، کارشناسان علوم ریاضی، زیست‌شناسی، داروسازی، فیزیک، جانورشناسی، قانون اشتغال و اقتصاد در نامه‌ای سرگشاده به دولت، سیاست نخست‌وزیر انگلیس در مورد نحوه مقابله با کرونا را به باد انتقاد بگیرند. حتی یک اپیدمیولوژیست در یادداشتی که در گاردین منتشر شده، نوشته است: زمانی که رویکرد مقامات انگلستان درباره کرونا ویروس را شنیدم، نمی‌توانستم آن را باور کنم و فکر کردم یک طنز است. این اپیدمیولوژیست که در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد درباره اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی تدریس و تحقیق می‌کند، معتقد است سیاستی که انگلستان پیش گرفته است بخش بزرگی از جمعیت را در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهد.

چنین رویکردی، اقدامی هنرمندانه‌ای نیست و دانش امروز با آن مخالف است

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه شهید بهشتی هم در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره کلیپی که این روزها در میان مردم دست‌به‌دست شده و در آن یک متخصص عفونی در صداوسیما می‌گوید برای مهار بیماری باید همه به ویروس کرونا مبتلا شوند، اظهار می‌کند: برای این که اپیدمی کنترل و خاموش شود چند راه وجود دارد که بدوی‌ترین راه این است  که بگذاریم طبیعت راه خودش را برود. درست است با این شیوه تعداد افراد حساس کم می‌شود و اپیدمی به سمت خاموشی پیش می‌رود، ولی مشکل اینجاست که بار ناشی از این رویکرد بسیار زیاد خواهد بود؛ به این معنی که احتمال مرگ بسیاری از افراد پرخطر که در معرض خطر هستند، بالا می‌رود و طبیعتاً این رفتار اخلاقی و انسانی نخواهد بود.

سوری می‌افزاید:  ۷۰۰ سال پیش هم‌چنین اقدامی انجام می‌شد و این کار اقدام هنرمندانه‌ای نیست که بگوییم حالا کشف شده باشد. نقش بشر و دانش امروز این است که اپیدمی را خاموش کند، منتها با حداقل بار و هزینه‌ای، که می‌تواند به جامعه تحمیل کند.

به اعتقاد او در شرایط امروز برای این که چنین اتفاق بیفتد، مناسب‌ترین راه، فاصله گرفتن از اجتماعات است. یعنی باید افراد حساس از افراد مبتلا و مشکوک به بیماری جدا شوند تا به اصطلاح ویروس دوره خود را به‌طور طبیعی طی کند؛ در حالی که ما حداقل بار و هزینه را داشته باشیم. بنابراین این که گفته می‌شود ما جامعه را به حال خودش رها کنیم تا مردم به‌طور طبیعی به بیماری مبتلا شوند و بعد این بیماری به‌طور طبیعی خاموش شود، اصلاً توصیه نشده و نمی‌شود. اصلاً صحبت کردن راجع به این موضوع در جامعه غیراخلاقی، غیرعلمی و نامناسب است.

تبعات اجتماعی و بهداشتی دیدگاه «همه باید کرونا بگیریم»

سوری معتقد است: چنین رویکردی قطعاً تبعات اجتماعی و بهداشتی زیادی دارد. در طول این مدت تلاش کردیم که مردم به سفر نروند، در خانه بمانند، در اجتماعات شرکت نکنند و  ...  با این رویکرد عملاً همه رشته‌ها، پنبه می‌شود. ضمن این که چنین رویکردی بسیار غیراخلاقی، ناپسند و بدوی به‌حساب می‌آید و بشر و علم امروز کاملاً آن را رد می‌کند و با رویکرد محققان و دانشمندان جهان کاملاً مخالف است.

متخصصان عفونی در حیطه تخصصی خود اظهارنظر کنند

وی همچنین می‌گوید همکاران و دوستان متخصص عفونی بهتر است در حیطه خودشان اظهارنظر کنند. این موضوع که چه کنیم که اپیدمی متوقف شود در حیطه تخصصی و کار این دوستان نیست و صحبت‌های آنها شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۷۹۰۱۹۱۶:۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
خدا پدرت را بیامرزه. حالا وزیر بهداشت جای گیر دادن به این افرادی که راه حلهای قرون وسطایی میدن گیر میده به امیر حسین رستمی.
ناشناس۱۳۷۹۰۳۰۱۶:۱۴:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
وقتي بي لياقتي وجود داشته باشد ، نتيجه اين ميشود همه بيمار شوند همه فقير شوند همه حيران شوند خجالت بكشند بيعرضه هاي مديريتي كشور كه با خواب و خيال .. ميخواهند كشور را اداره كنند . خدايا منجي را برسان
ناشناس۱۳۷۹۱۷۹۱۸:۰۵:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
چه بخواهیم چه نخواهیم شصت تا هفتاد درصد به آن مبتلا میشوندمثل سرماخوردگی. مسئله فقط کند کردن سرعت مبتلا شدن افراد هست چون امکانات پزشکی کشور محدود هست. اینکه ظرف دوسال بیش از پنجاه درصد به این بیماری مبتلا شوند و مداوا, امکانات پزشکی کشور به خوبی جواب میدهد ولی اگر ظرف دو ماه بیش از پنجاه درصد به آن مبتلا شوند امکانات پزشکی جواب این همه پاسخگو را ندارد و درنتیجه آمار مرگ و میر بسیار بالا میرود. تمام کشورها سعی شان این هست که زنجیره انتقال این بیماری را کند یا متوقف کنند تا دریک زمان کوتاه افراد کمتری مبتلا بشوند.
من۱۳۷۹۳۷۳۲۰:۱۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
کادرمحترم پزشکی همین الان که همه نگرفتند ازینهمه ازدحام مریض خودشان هم مریض شدند. اگه همه مریض بشن که خودشون هم جزوشونن فاجعه رافقط تصورکنیم. مثل زامبی‌ها میشیم.
علی اکبر۱۳۷۹۷۰۸۰۱:۲۸:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
به نظر میرسه همین الان هم شمار قابل توجهی از مردم ایران کرونا را گرفتند و اصلا متوجه نیستند و دارند به دیگران منتقل میکنند. اصلا هم لازم نیست که حتما عطسه و سرفه کنند. کافی دستشون رو تو بینی کنند و بعد با همون دست آغشته به ترشحات و نشسته جایی لمس بشه. من نمیدونم اپیدیمیولوژیست ها با چه منطقی و چه توضیحی مخالف این قضیه هستند( از سایت الف تقاضا میکنم نظراتشون رو حتی با سطح علمی پیچیده بارگذاری کنند) ولی باید قبول کرد که اگه الان کرونا بگیری و کارت به بیمارستان بکشه معلوم نیست چه اتفاقی قراره بیفته ولی به احتمال خیلی زیاد حداقل نیمی از مردم ایران این ویروس را خواهند گرفت. اما اگر الان نگیریم، هم تجارب کادر درمان بیشتر میشه، هم امکانات بین المللی و وطنی به روز تر و بیشتر میشه و هم خستگی کادر درمان کمتر میشه و هم اگاهی و دانش ما در محافظت از خودمون بیشتر میشه و یکسری مزیت های دیگه.. اگه مردم عزیز رعایت کنند متاسفم ولی حداکثر زیر 5000 نفر فوتی میدیم(که درصدی از اونا را کادر درمان تشکیل میده) شاید کم باشه ولی بدونیم با عدم رعایت بهداشت و قرنطینه به مرگشون کمک کردیم. یک نکته دیگه و اون اینکه اصلا ما برای این روزا آموزش ندیدم متاسفانه (من که دانشجوی سال آخر پزشکی هستم تازه دارم این حرفا را اساتیدمون میشنوم) این فقط نظر من بود و به هیچ عنوان از هیچ رفرنس مکتوبی استفاده نکردم و تنها نظرات بعضی از اساتیدم را منتقل کردم و حتی خودم و خودشون هم از صحت این اطلاعات مطمئن نیستیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین