مروری بر مضامین نامگذاری‌های سالانه رهبر انقلاب

نسیم کاهیرده ،   3981228044 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
مروری بر مضامین نامگذاری‌های سالانه رهبر انقلاب

در مقایسه ی جایگاه رهبری با جایگاه دیگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی، وجهه ی فرهنگی رهبر نظام اهمیت و تأثیر گذاری بیشتری بر جامعه دارد.  البته رهبر طبق قانون اساسی وظایف و اختیارات متعددی بر عهده دارد از جمله ترسیم و ابلاغ سیاست های کلی نظام و جهت گیری های کشور. این وظیفه از طرق مختلف به اجرا در می آید: سخنر انی ها، ابلاغ ها، نامه ها، دستور و در پاره ای موارد حکم حکومتی.

اما یکی از روش ها و شیوه های ترسیم جهت گیری کلی نظام و مسئولان که آیت الله خامنه ای آن را مطرح و دنبال کرده اند، نامگذاری هر سال نو در اولین دقایق آغاز آن می باشد که به نظر می‌رسد فلسفه‌ی این کار جلب توجه مردم به یک ارزش خاص یا برجسته نمودن یک مشکل و مسئله است. مثلا" در سال 87 اولین نامگذاری با نام «امام خمینی» صورت گرفت؛ سالی که مصادف با صدمین سالگرد تولد ایشان بود و با  هدف تأکید بیشتر به مردم  برای شناخت ویژگیهای شخصیتی بنیانگذار انقلاب اسلامی خمینی صورت گرفت و  سال بعد نیز به دلیل تقارن با عید غدیر خم تاریخ تعیین امامت امام اول شیعیان، سال «امام علی» نامگذاری شد. از متن پیام نوروزی رهبر در این سال، آنچه که قابل استنباط است توصیه ی ایشان به توجه نمودن در مواردی است که مخاطب آن هم عموم مردم هستند و هم مسئولین حکومتی: 

1- توجه  نمودن به روش حکومتی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام که در مورد مسائلی مانند عدالت، حقوق ضعفا و درماندگان و پابرهنگان، به هیچ وجه  گذشت و اغماض نداشتند  

و 2- در ارتباط با گذشت بیش از حد  امام علی(ع) در مورد  حقوق فردی و زندگی شخصی اشان است.

از سال 1380 به بعد به استثنای سال 81 که به دلیل تقارن مناسبتی تحت عنوان   «سال عزّت و افتخار حسینی» نامیده شد  و نیز سال  85  که با توجه به توهین برخی نشریات غربی به ساحت مقدس نبی‌اکرم (ص) و غلیان احساسات دینی مسلمانان سراسر جهان سال به نام «پیامبر اعظم»  نامگذاری شد، انتخاب  مضامین  و نامگذاریها متوجه مسائل مختلف اقتصادی سیاسی، فرهنگی و عدالت اجتماعی بوده است از جمله :

سال ۱۳۸۰ یا توجه تحرکات در منطقه غرب آسیا و همچنین ضرورت توجه به امر اشتغال زایی و کارآفرینی در کشور، این سال با عنوان سال اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی نامیده شد. سال ۱۳۸۲ به عنوان سال خدمت‌گذاری و سال ۱۳۸۳ سال پاسخگویی نامیده شد.

سال ۱۳۸۴ سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی نام نهاده شد که این نامگذاری  بواسطه ی در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری نهم و همچنین افزایش حجم تبلیغات منفی غرب  پیرامون برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشور و ضرورت توجه به پرهیز نمودن از مناقشات حزبی و جناحی بود.

سال ۱۳۸۶ با توجه به تلاش همه‌جانبه و مذبوحانه دنیای استکبار برای ایجاد تفرقه در میان امت اسلام و ملت ایران، سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی نامگذاری شد.

 سال ۱۳۸۷ سال نوآوری و شکوفایی نام نهاده شد.

سال ۱۳۸۸ با توجه به سرانه بالای مصرف انرژی در کشور، سال اصلاح الگوی مصرف نام گذاری شد.

سال ۱۳۸۹ در شرایطی آغاز شد که کشور مناقشات سیاسی و امنیتی زیادی را سپری کرده بود  که عرصه های مختلف و انگیزه های اقشار مختلف  را  تحت تأثیر قرار داده بود از اینرو    رهبری این سال را سال همت مضاعف و کار مضاعف نامیدند.


سال ۱۳۹۰ و  سال ۱۳۹۱   به دلیل تحریم‌های اعمال شده از جانب غرب  به ترتیب  با عنوان «سال جهاد اقتصادی»، «سال تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى» ، نامگذاری شد. در متن پیام نوروزی رهبر  در سال 1390 آمده است  که  درشرایط موجود و در عرصه‌ی اقتصادی «حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم».

سال 92 با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و همچنین ضرورت عزم راسخ مسئولان برای عبور از معضلات اقتصادی، سال حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی نام نهاده شد و سال ۱۳۹۳ همچون سه سال گذشته، مقوله اقتصاد در نامگذاری سالیانه جای داشت؛ البته در این سال مقوله فرهنگ نیز مورد توجه قرار گرفت و  مقام معظم رهبری این سال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیدند.

اقتصادی که به زعم ایشان می بایست به کمک مسئولان و مردم شکوفایی پیدا کند و فرهنگی که با همّت مسئولان و مردم بتواند سمت و سوی حرکت بزرگ ملّت ما را معین کند.

رهبری در متن پیام نوروزی خود در سال 1394 این نکته مهم را یاد آوری نمود که  دولت، کارگزار ملّت است؛ و ملّت، کارفرمای دولت است. هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. و از اینرو این سال،  سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نام نهاده شد.

 -سال 1395اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل ،
- سال ۱۳۹۶ سال اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال 
- سال ۱۳۹۷ با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی
-سال 1398 سال «رونق تولید»

نامگذاری شد.

این نامگذاری ها  نشان از اولویت اهمیت به اقتصاد و  کار و سرمایه و فعالیت اقتصادی  در سالهای اخیر بوده است چنانکه در پیام نوروزی سال 97 رهبر ، مسئله‌ی اقتصاد و معیشت مردم مسئله اصلی کشور معرفی شده است که بزعم ایشان در سایه ی شتاب گرفتن  تولید ملی مرتفع خواهد شد. ایشان در پیام نوروزی خود در سال 98 باز هم به مسئله تولید تأکید نموده  و ضمن ارزیابی خود از فعالیتهای انجام شده در سال 97 خطاب به مردم فرمودند:

« نمیتوانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا میتوانم بگویم این شعار به صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئله‌ی «تولید» مطرح است. میخواهم مسئله‌ی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را ان‌شاءالله در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذاست که مسئله‌ی تولید به نظر من مسئله‌ی محوری امسال است.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۸۱۶۹۵۰۱:۱۲:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲
نام گذاری ها خوب است ولی در عمل فقط هزینه های هنگفتی صرف بنر تبلیغات شعار میشود در واقع همان موضوع آفتابه لگن 7 دست شام و ناهار هیچی میشود
ناشناس۱۳۸۱۷۰۹۰۱:۳۱:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲
بازی با کلمات
ناشناس۱۳۸۱۷۶۲۰۳:۲۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲
امیدوارم فقط شعار نمونه و عمل بشه و اخر سال معلوم بشه چقدر تحقق پیدا کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین