وقتی از آب هم می‌شود کره گرفت، چرا از کرونا نگیریم؟!

محمدصادق کلبادی،   3981226123 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی از آب هم می‌شود کره گرفت، چرا از کرونا نگیریم؟!

اگرچه عنوان این متن از واژه‌های بحران و کاسبی تشکیل شده است ، اما موضوع گرانفروشی، احتکار و انبارکردن مایحتاج ضروری در مواقع بحرانی نیست.

هر چند که این روزها خبر احتکار و کشف انبارهای ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کنار آمار تعداد مبتلایان و جان باختگان در صدر اخبار است اما این بار مسئله کاسبی از بحران و ماهی‌گیری از آب گل آلود است. این روزها با فاصله گرفتن از روزهای نخست انتشار خبر شیوع کرونا در ایران ، رفته رفته جامعه با دور شدن از شوک روزهای اولیه دارد به سازگاری خاصی می‌رسد. به سخن دیگر طبق تعریف سازگاری، در ظاهر شرایط موجود را می پذیرد و در عمل آنگونه که می‌خواهد و می‌پسندد عمل می‌کند.

ماسک‌های بهداشتی شکل و شمایل و انواع خاصی دارند که همگی سفید یا طوسی هستند، برخی از انواع بیمارستانی آن‌ها هم ممکن است آبی باشند که آن نیز متناسب با لباس اتاق جراحی است. اما اگر این روزها برای تهیه اقلام ضروری در سطح شهر تردد داشته باشید، به ویژه در مناطق شمالی تهران، افرادی را خواهید دید با ماسک‌هایی بر چهره که با ماسک‌های بهداشتی داروخانه‌ای، همان‌هایی که اگر با زحمت من و شما پیدایش کنیم به صورت می‌زنیم، هیچ شباهتی ندارند و عموما مشکی هستند و بعضا رنگی و طرح‌دار، آن هم طرح‌های فانتزی از پوزه خرس و موش و خرگوش بگیر تا طرح لبخند یک دراکولا! 

با کمی جستجو در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم خواهید دید که برخی فروشگاه‌ها با انتشار تصاویری از مدل‌ها و مانکن‌هایی که ماسک بر چهره دارنده، البته همان ماسک‌های فانتزی، در این اوضاع جلب مشتری می‌کنند و بازاری برای خود به راه انداخته‌اند. بماند که به لحاظ بهداشتی این گونه ماسک‌ها استریل و بهداشتی نیستند و با توجه به قیمت نسبتا بالا به نسبت ماسک‌های بهداشتی، صرف اقتصادی هم ندارند. ضمن اینکه اساسا توصیه شده است که از هر ماسک فقط برای چند ساعت استفاده شود و هرگز چند بار استفاده نشود، به سخن دیگر ماسک‌ها با شستشو هم  قابل استفاده مجدد نخواهند بود. 

تولید کنندگان و فروشندگان  این دست ماسک‌ها نشان داده‌اند نه تنها همیشه امیدوار به کسب هستند بلکه با استفاده از خصلت سازگاری در بحرانی‌ترین شرایط از آب هم کره می‎گیرند! و برای این کار دست به هرکاری خواهند زد، حتی ممکن است پوشش بیمارستانی و بیماران را هم به واسطه صنعت «مد» برای عده‌ای الگو و مطرح کنند و از کنارش درآمدی برای خود به جیب بزنند. امروز تقاضا برای ماسک زیاد است پس ماسک‌های فانتزی را مد می‌کنند، روز دیگر شربت سینه را به اسم شربت ضد کرونا به همت تبلیغ سلبریتی‌ها به خلق الله می‌فروشند و با هر بهانه‌ای می‌فروشند و می‌فروشند. پایشان برسد انسانیت و وجدانشان را هم می‌فروشند، قبول ندارید؟ از آن‌ها که دلال اعضای بدن هستند بپرسید خواهند گفت چه‌ها که نمی فروشند، فقط اگر سود باشد! ماسک فانتزی که در مقابل آن‌ها فعالیت اقتصادی با پرنسیپ و سوسول بازی محسوب می‌شود! اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند رستوران‎ها و سفره‌خانه‌ها و تولیدکنندگان پوشاک که تا چند هفته پیش سودآورترین مشاغل را داشتند و این روزها بخاطر فقدان مشتری درهایشان بسته شده است و طعم ورشکستگی را می‌چشند، ممکن است دست به ایجاد اتاقک‌هایی در سالن‌هایشان بزنند به نام اتاق ایزوله یا اقدام به فروش لباس‌هایی کنند با عنوان آنتی کرونا! به واقع در این بازار اصالت و زیبایی در هر آنچیزی هست که بفروشد و بازار و گستردگی آن، تعیین کننده همه چیز است.

در سوی دیگر این ماجرا مصرف کنندگان محصولاتی از این دست هستند. آن‌ها که اگر نباشند چرخ هیچ کارخانه و تولیدی نخواهد چرخید، چه برسد به ملزومات غیر ضروری چون ماسک‌های فانتزی. مصرف کنندگان چنین محصولاتی عموما برای دیده شدن هرکاری خواهند کرد و بعضا حتی  دیده شده است در روزهایی که بسیاری از کمبود ماسک بهداشتی شکوه دارند آن‌ها  با تعداد بالایی ماسک در اتومبیل‌های لاکچری سلفی می‌گیرند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند تا تصویر انسان‌هایی خالی شده از معنا را به نمایش بگذارند  که با مصرف و کالایی شدن هویت می‌یابند و نشان می‌دهند چگونه انسان که در گذشته خود به کاغذی به نام پول و کالاها و مصنوعات ساخته دست و ماشین هویت و ارزش می‌بخشید امروز ارزش و هویت‌اش را از آن‌ها می‌گیرد!   

این هر دو گروه از مصرف زدگان و کاسبان مصرف، لازم و ملزوم و مقوم یکدیگرند یعنی وجود یکی دیگری را توجیه و تقویت می‌کند. اگرچه بنظر می‌رسد از رقابت در بازار و تولید گریزی نیست و این از مشخصه‌های دنیای مدرن است اما کاسبی از بحران مقوله دیگری است که خبر از مرگ اخلاق و مصرفی شدن انسان امروزی می‌دهد.

 

دیدگاه کاربران

مفلوک۱۳۷۷۵۶۵۱۶:۴۶:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
همه ما این چیزها رو میدونیم ...خوب هم میدونیم منتها اونهایی که باید برخورد کنن روشون رو کردن یک طرف دیگه که نبینن...! آره قربونت
ناشناس۱۳۷۷۸۲۳۲۱:۱۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
راست میگه این کامنت. چیزهایی رو که میدونیم میگید. خب که چی؟ من تازه فهمیدم تو این کشور خیلی جاها باید خودت قانون رو اجرا کنی و حقت رو بگیری وگرنه باید تا قیامت صبر کنی.
ناشناس۱۳۷۷۵۹۷۱۷:۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
اتفاقا کارخانه های تولید مواد ضدعفونی که جدیدا راه افتاده اند و همینطور کارخانه های تولید ماسک و سایر ملزومات کشور می توانند حتی با اتمام کرونا در ایران در کشورهای خارجی بازاریابی کنند.
ناشناس۱۳۷۷۵۹۹۱۷:۱۷:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
برای کنترل مسافرت ها و تردددها کارت های سوخت را طوری برنامه ریزی کنید که در شهری که صادر شده بتوان از ان استفاده کرد و بنزین ازاد را هم حد اقل 2 هفته فروشش را ممنوع کنید هر چه تردد و مسافرت کم شود شیوع ویروس کمار میشود
ناشناس۱۳۷۷۶۲۲۱۷:۴۹:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
پیاز 9000 تومانی هم از اب کره است
ناشناس۱۳۷۷۷۱۲۱۹:۲۰:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
بروید محله محمود بخرید این دو رییس جمهور از خطه سمنان چه کردند با کشور
ناشناس۱۳۷۷۷۰۴۱۹:۱۵:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
احتکار کنندگان ماسک و مواد ضدعفونی کننده را همین شب چهارشنبه سوری باید زنده زنده آتش زد.
ناشناس۱۳۷۷۹۵۳۲۲:۴۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
الحق که درست گفتی باوضع به وجود آمده یعنی کرونانمی شوداصلاحاتی انجام داده که هیچ وقت در حالت عادی نتوانستیم انجام دهیم مثلا اول به تهذیب نفس پرداخت بعددراصلاحات کشوری استانی خانواده وفردی و نهادهای آموزشی وبانکی ودیگردستگاه ها فضاهای مجازی و....آن چنان راهکاردرست به کاربر که ...واقعا درعالم واقع مدینه فاضله به وجوداید یعنی واقعیت برابرحقیقت
ناشناس۱۳۷۷۹۷۴۲۳:۰۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
در پاسخ به هموطنی که نوشتند اونایی که باید ببینند روشون یه طرف دیگه ست. هموطن عزیز چرا باید بالا سر هر ایرانی یه پلیس یا نیروی انتظامی حضور دائمی داشته باشه تا مرتکب خلاف نشه؟!!! چرا ایرانی تا اتفاقی میافته به اولین چیزی که فکر میکنه اینه چجوری سر دیگران رو کلاه بذارم تا از این جریان پول دربیارم؟ تعارف هم نکنیم حقیقت رو هم کتمان نکنیم. وضعمون بسیار خرابه. اخلاق زیر صفر. با این اوضاع جهنم هم راهمون نمیدن. بی خود تقصیرات رو به گردن دیگران نندازیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین