سال ۹۸؛ اوج‌‌گیری مقاومت و شکست پروژه‌های محور آمریکایی

گروه جهان الف،   3981226045 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مهم‌ترین و البته تلخ‌ترین رویداد سال ۱۳۹۸ برای محور مقاومت منطقه ٬ حادثه شهادت سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» به دست تروریست‌های آمریکایی بود که البته برخلاف تصور دشمنان این اتفاق نتوانست مانع ادامه پیروزی‌های این محور شود.

سال ۹۸؛ اوج‌‌گیری مقاومت و شکست پروژه‌های محور آمریکایی

به گزارش الف  سال ۱۳۹۸ در منطقه بستر تحولات عظیمی در عرصه توانمندی‌های محور مقاومت و پیروزی‌های ارزشمند آن در برابر دشمن آمریکایی- صهیونیستی- سعودی بود.

در این مقاله به شرح مهم‌ترین رویدادهای منطقه در سال ۱۳۹۸ پرداخته‌ایم:

عربستان؛ گرفتاری در باتلاق یمن و ادامه کشتار غیرنظامیان یمنی

عربستان سعودی در سال 1398 مسیر پرنوسانی را به‌ ویژه از نظر نظامی، اقتصادی و اجتماعی پشت سر گذاشت و جنگ یمن و حواشی مربوط به آن٬ این کشور را در سراشیبی قرار داد.  حمله به تاسیسات نفتی آرامکو بارزترین خسارت وارده به سعودی‌ها در سال ۱۳۹۸ بود که طی آن جنبش انصارالله یمن در ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ با یک حمله پهپادی تاسیسات نفتی آرامکو را در بقیق و خریص در شرق عربستان مورد هدف قرار داد.

عملیات «نصر من الله»نیز بزرگترین عملیات نظامی زمینی انصارالله ضد عربستان بود که در ۷ مهر ۱۳۹۸ در نجران صورت گرفت که طی آن شمار زیادی از نظامیان سعودی اسیر شدند.

عربستان دراین سال به کشتار غیرنظامیان یمنی ادامه داد؛ پایگاه داده موسوم به «پروژه اطلاعات مکانی و رخدادهای درگیری‌های مسلحانه»  (ACLED) در ۱۰ آبان ۱۳۹۸ گزارش داد که 20 هزار یمنی از ابتدای این سال جانشان را از دست داده‌اند.

عربستان سعودی در سال ۱۳۹۸ نیز همانند سال‌های قبل و به ویژه دوسال قبل از آن که محمدبن سلمان به سمت ولیعهدی این کشور منصوب شد٬ صحنه دستگیری‌ها و بازداشت‌ها و سرکوب‌گری‌ها علیه مخالفان نظام سعودی بود که این روند در هفته گذشته با دستگیری شاهزادگان سعودی به دستور بن سلمان به اوج خود رسید.

عراق؛ از تظاهرات‌ گسترده تا شهادت «ابومهدی المهندس»

بارزترین رویداد عراق در سال ۱۳۹۸ آغاز تظاهرات‌ مردمی آن در اعتراض به اوضاع اقتصادی و معیشتی بود که از ۹ مهر این سال آغاز شده و البته از مداخله‌های آشکار و مانورهای واشنگتن مصون نماند. این تظاهرات‌ در نهایت منجر به استعفای دولت عادل عبدالمهدی و وقوع یک بحران سیاسی در این کشور شد که با گذشت حدود ۵ ماه از زمان استعفای قبلی٬ هنوز دولت جدید در این کشور تشکیل نشده است.

اما مهم‌ترین و تلخ‌ترین حادثه برای عراقی‌ها و البته محور مقاومت حادثه شهادت «ابومهدی المهندس» فرمانده حشد الشعبی به همراه سردار سپهبد« حاج قاسم سلیمانی» در کنار همرزمانشان به دست تروریست‌های آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد در تاریخ ۱۳ دی ماه بود. بعد از این اتفاق عراق یکپارچه جبهه مقابله با دشمن آمریکایی شد و پارلمان این کشور مصوبه اخراج نظامیان ایالات متحده از این کشور را صادر کرد.

در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۸ «نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران» در اولین پاسخ به جنایت آمریکا در ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» با شلیک شماری موشک‌های بالستیک از کرمانشاه، پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق و پایگاهی در اربیل را که محل استقرار نیروهای آمریکایی بودند، هدف قرار داد.

ابتدای هفته جاری نیز عراق صحنه حملات جنون‌آمیز ارتش تروریست آمریکا با بهانه‌‌های واهی علیه مواضع ارتش و حشد الشعبی در مناطق مختلف این کشور بود.

لبنان؛ اعتراضات مردمی و تشکیل دولت متخصصین

مهم‌ترین اتفاق لبنان در سال ۱۳۹۸ نیز مانند عراق آغاز اعتراضات مردمی این کشور در اعتراض به شرایط وخیم اقتصادی و فساد گسترده در این کشور بود که از تاریخ ۲۵ مهر آغاز شد. در پی این اعتراضات دولت سعد حریری استعفا کرد و با وجود سنگ‌اندازی‌های مستمر آمریکا٬ در نهایت «حسان دیاب» موفق به تشکیل دولتی متشکل از متخصصین شد. پیشرفت‌‌های حزب‌الله در عرصه نظامی و تقویت بازدارندگی آن و نیز موشک‌های دقیق که موجب وحشت دشمن صهیونیستی شده از جمله تحولات مثبت لبنان در سال ۱۳۹۸ محسوب می‌شود.

یمن؛ پیشرفت‌های نظامی انصارالله و ادامه جنایت‌های عربستان

جنبش انصارالله یمن در سال ۱۳۹۸ عملیات‌های موفقی ضد دشمن سعودی انجام داد که مهم‌ترین آنها حمله به تاسیسات نفتی این کشور در ۲۳ شهریور در شرق عربستان و نیز عملیات «نصر من‌الله» به عنوان بزرگترین عملیات نظامی آن در نجران بود. انصارالله همچنین از چندین سامانه پدافند هوایی جدید رونمایی کرد که سامانه‌های «ثاقب1» و «ثاقب2» و «ثاقب3» و «فاطر2» در ۴ اسفند٬ از جمله آنها بود.

اما ۱۳۹۸ برای ملت یمن دومین سال خونین در اثر جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی محسوب می‌شود. شیوع امراض و بیماری های جدید در میان اوضاع بد اقتصادی و افزایش نقض حقوق ها، درد و رنج مردم را دو چندان کرده است. در پنجمین سال جنگ، آنفولانزای خوکی به ویژه در استان های تعز و صنعا شیوع پیدا کرد و طبق گفته "یوسف الحاضری" سخنگوی رسمی وزارت بهداشت دولت نجات ملی وابسته به جنبش انصار الله یمن در سال ۱۳۹۸، بیش از ۶۵۰ نفر به این بیماری مبتلا و ۱۲۵ نفر در اثر آن جان باختند. دشمن سعودی علاوه بر کشتار ظالمانه غیرنظامیان یمنی در این سال٬ با ادامه محاصره این کشور منجر به تشدید فقر و گرسنگی و انواع امراض لاعلاج از جمله سرطان در آن شده است.

رژیم صهیونیستی؛ از معامله قرن آمریکا تا بن بست سیاسی

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ از یک طرح شوم ضد فلسطینی موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد که به زبان ساده‌تر می‌توان آن را پروژه فروش فلسطین نامید. اعلام این طرح همراه با محکومیت‌ها و اعتراضات گسترده در میان ملت فلسطین و البته کشورهای عضو محور مقاومت و سراسر جهان همراه بود که تاکنون نتوانسته اجرایی شود.

در سال ۱۳۹۸ همچنین صهیونیست‌ها ۳ دوره پیاپی انتخابات برگزار کردند که اولین آنها در فروردین و دومی در شهریور و دور سوم آن در ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ بود که با این وجود٬ آنها هنوز موفق به تشکیل کابینه نشده‌اند.

دراین سال همچنین نیرو‌های مقاومت فلسطین در چندین نوبت و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی، سرزمین‌های اشغالی را هدف حملات موشکی قرار دادند که برخی از این موشک‌ها در مناطقی مانند «عسقلان» و «تل‌آویو» فرود آمدند و سامانه های ضد موشک رژیم صهیونیستی قادر به رهگیری آنها نشدند.

به طور کلی سال ۱۳۹۸ در خاورمیانه سال تغییر معادلات به نفع محور مقاومت و ناکامی محور آمریکایی-صهیونیستی-سعودی و شکست پروژه‌های آن در منطقه بود. درحالی که دشمن گمان می‌کرد پس از شهادت سردار سلیمانی به عنوان برجسته‌ترین رهبر محور مقاومت٬ این محور تضعیف و رشته پیروزی‌های آن قطع خواهد شد٬ به اذعان شخصیت های آمریکایی و صهیونیستی ملت‌های مبارز و قهرمان مقاومت نشان دادند که بعد از این اتفاق با قدرتی مضاعف در برابر همه دشمنان و پروژه‌های شوم آنها ایستادگی می‌کنند.

  

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۸۴۰۸۵۰۹:۴۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۴
تاریخ از سال 98 به عنوان یکی از سالهای بد و غم انگیز ایران یاد خواهد کرد.
ناشناس۱۳۸۴۰۹۴۰۹:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۴
فعلا که تمام دنیا تبدیل به جبهه مقاومت شده است. مقاومت در مقابل دشمنی بنام کرونا.
ناشناس۱۳۸۴۰۹۶۰۹:۴۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۴
به امید برقراری صلح و دوستی بین همه کشورهای منطقه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین