تولیت آستان قدس: حفظ سلامت زائران اولویت ماست/ بستن حرم کار ساده ای نیست

گروه اجتماعی الف،   3981225187 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

تولیت آستان قدس رضوی بابیان اینکه در شرایط فعلی، حفظ سلامت زائران حرم رضوی اولویت است، گفت:هیچ تصمیم شخصی برای حرم نمی‌گیریم؛ امیدواریم کار به آنجانرسد اما مگر بستن حرم مطهر ساده است.

تولیت آستان قدس: حفظ سلامت زائران اولویت ماست/ بستن حرم کار ساده ای نیست

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی طی بیاناتی در جمع خادمان بارگاه منور رضوی که در محوطه صحن مسجد گوهرشاد ایراد شد، با بیان اینکه برای اولین بار از مهرماه امسال ستاد استقبال از زائران نوروزی را در حرم ایجاد کردیم، اظهار کرد: در آستان قدس رضوی این بی‌سابقه است که از ۶ ماه پیش از عید، ستاد نوروزی در حرم مطهر ایجاد شود و برای گل آرایی و نورپردازی برنامه‌های ویژه تدارک دیده شده بود؛ تلاش ما این بود که بتوانیم نوروزی متفاوت و در شأن بارگاه منور رضوی و زائران حضرتش را شاهد باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: اما متأسفانه گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که شرایطی که باب میل ما نیست را بر ما تحمیل می‌کند، اکنون شرایط استثنایی داریم، این موضوع شعار، سیاسی‌کاری یا شایعات نیست. این خطر و گرفتاری جدی است که کل دنیا را درگیر کرده، موضوع شوخی بردار نیست.

وی ادامه داد: گرچه در شرایط بحرانی هستیم و خطر جدی است؛ اما هیچگاه از لطف خدا و عنایت حضرت رضا علیه‌السلام و عنایت صاحب عصر حضرت صاحب الزمان (ع) ناامید نیستیم و دست تضرع و دعا را به سوی خداوند متعال و ائمه اطهار علیهم‌السلام دراز می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به لغو سفر رهبر معظم انقلاب به مشهد و سخنرانی روز اول سال ٩٩ در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: رهبری معظم انقلاب چه در دوران ریاست جمهوری و چه در دوران رهبری هرسال به مشهد مشرف می‌شوند و یکی از مهمترین سخنرانی‌های سال را در روز نخست فروردین انجام می‌دهند، اما امسال معظم له این سخنرانی و سفر را لغو کردند. بزرگان ما روضه‌هایشان را در این ایام تعطیل کردند. همه اینها عمق نگاه بزرگان به توصیه‌های بهداشتی در شرایط موجود را می‌رساند.

وی اظهار کرد: دعا و تضرع به درگاه الهی جای خود اما وظیفه‌ای که خداوند بر دوش ما قرار داده در جای خود محفوظ است و از ما سلب مسئولیت نمی‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه شرایط فعلی حرم مطهر شبهاتی را برای برخی از افراد به‌وجود آورده است، ابراز کرد: این شبهات بایستی توسط مبلغان دینی ما پاسخ داده شود و از مجموعه‌های فرهنگی و تبلیغی آستان قدس هم خواستیم تا تلاش خود را در رفع شبهات دینی مردم مضاعف کنند.

وی با بیان اینکه عده‌ای سوال می‌کنند چرا حرم مطهر را ضدعفونی می‌کنید، افزود: همانگونه که در تطهیر حرم مطهر در برابر خون یا نجاست وظیفه داریم، در مقابل ضدعفونی کردن حرم مطهر برای حفظ سلامت مردم و رعایت مسائل بهداشتی نیز وظیفه شرعی داریم و این‌ها چیزی نیست که از قداست و بزرگی حضرات معصومین (ع) کم کند، ما باید باورهایمان را اصلاح کنیم.

وی گفت: ما این اعتقاد را داریم که امام رضا (ع) اگر عنایت کنند، به اذن الله می‌توانند بیماران را شفا دهند، این اعتقاد و باور قلبی ماست و در این بارگاه مطهر بارها این عنایات را با چشم مشاهده کردیم. اما اعتقاد و باورمان یک چیز است و وظیفه‌مان در برابر مسائل طبیعی چیز دیگری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه اگر ما کوتاهی کردیم و کسی به خاطر کوتاهی ما در حرم مطهر آسیب دید روز قیامت باید پاسخگو باشیم، عنوان کرد: بنای حضرات معصومین علیهم‌السلام بر نقض سنت‌های الهی نیست و می‌خواهند قوانین عالم طبیعت اجرا شود و رهبر معظم انقلاب نیز بر همه ما تکلیف کردند که مسائل پیشگیرانه و اصول بهداشتی باید رعایت شود و این خود حسنه است.

وی با بیان اینکه حفظ سلامت زائران را اولویت این شرایط می‌دانیم، بیان کرد: ما هیچ تصمیم شخصی و فردی نخواهیم گرفت؛ امیدواریم کار به آنجا نرسد اما مگر بستن حرم مطهر کار آسانی است؟ باید جوانب مختلف را سنجید لذا بدانید در این حوزه ما تصمیم شخصی و فردی نخواهیم گرفت.

وی ابراز کرد: هر وقت به حرم مطهر مشرف می‌شوم، خدا می‌داند ابتدا عذرخواهی می‌کنم که حرم خلوت شده است، اما چاره‌ای نداریم، ما حرم مطهر را این گونه دوست نداریم و برای ما خوشایند نیست؛ ولی مسئولیت داریم؛ امام رضا (ع) روز قیامت از ما در خصوص اقداماتمان برای حفظ سلامت زائرانشان سوال خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی تصریح کرد: ما فقط مسئول نگهداری از این کاشی کاری‌ها و این ضریح مطهر نیستیم؛ ما مسئول دل‌های مردم هم هستم، ما مسئول نشر معارف امام رضا (ع) هم هستیم، ما مسئول روایاتی که در آن امام رضا علیه‌السلام خلق را به عقلانیت دعوت کرده‌اند نیز هستیم. خدا می‌داند دل ما از این شرایط خون است، اما یک بلایی آمده و وظایفی بر دوش ما گذاشته شده است، باید همه کمک کنیم و برای رفع آن به درگاه خداوند متعال و امام علی بن موسی الرضا (ع) دعا کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۷۵۱۶۶۲۳:۵۵:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
احسنت شیخ احمد
ناشناس۱۳۷۵۳۵۵۰۸:۳۸:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
الان سری به فروشگاههای حتی دولتی و عمومی مثل اتکا و رفاه و شهروند و.. بزنیم میبینیم چند برابر حرمها شلوغتر است و محل اصلی انتقال کرونا شدند چرا کسی برخورد نمیکنه
ناشناس۱۳۷۵۶۱۷۱۱:۲۳:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
زیارت مستحب است و حفظ جان واجب.. حرم را ببندید
ناشناس۱۳۷۵۱۸۰۰۰:۲۰:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
۶ ماه برنامه ریزی برای یک برنامه همیشه گی استقبال سالانه احیانا زیاده روی یا اغراق نشده ؟
ناشناس۱۳۷۵۱۹۹۰۰:۴۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
الف لطفا این مطلب رو درج کن شاید انشاالله امیدی باشد تا مردم از این گرفتاری نجات یابند چون انجام آن هیچ ضرری ندارد ولی انشاالله به لطف خدا و دعای امام هشتم که فریادرس است این بلا از کشور و مردم عزیزمان دور گردد یکی از دوستان دیشب برای بنده مطلبی فرستادند البته هرکی بخواهد حتی در منزلش میتوانید به امید رفع بلا و توکل برخدا انجام دهد مطلب را در ذیل عینا می آورم : ............................. {{ یکی از خادمین صحن امام رضا درحالیکه مشغول نظافت حرم بود نگاهی به صحن خالی حرم انداخت و ناخودآگاه گریست و احوالش منقلب شد.شب امام رضا به خواب آن خادم آمده واز او علت دگرگونیش پرسید.خادم به حضرت گفته تا چند روز پیش صحن پر از زائر بوده والان به دلیل شیوع کرونا مردم نگران واندوهگینند حضرت فرمود به شیعیانم بگو ۳۶۰نفر در یک زمان سوره اعراف بخوانند تا از این بلا رها یابند دوستان عزیز باتوسل به قرآن و التماس به ثامن الحجج باهم قرارمیگذاریم روز یکشنبه مورخ ۹۸/۱۲/۲۵ راس ساعت ۹شب هرجا که هستیم سوره اعراف به نیت رفع بلا و ازبین رفتن ویروس کرونا وتمام بلاهای طبیعی وآفات از کشورمان وتمام مسلمانان وموحدین جهان میخوانیم این پیام را انتشار دهید تا تکمیل حداقل۳۶۰نفر را تضمین کنیم اگر جمع مجالس قاریان قرآن میشناسید از آنها بخواهید باما مشارکت کنند سوره اعراف فراموش نکنید }} البته این تاریخ الان گذشته ولی هر کسی بتواند شرایط را مثلا برای 28 یا 29 اسفند فراهم کند و همین کار را با همین نیت انجام دهد بلطف خدا که بلا رفع گردد ضمن رعایت تمام نکات بهداشتی
ناشناس۱۳۷۵۴۶۸۰۹:۵۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
دعا کار خوبی است اما خداوند در سوره فاطر آیه 10 این را هم گفته «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ» و در ایه 24 سوره نساء هم گفته «وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ». پس از شرایط اجابت دعا و وارد شدن به بهشت عمل درست است. کسانی که به محلهای آلوده میروند، در شرایط فعلی در اجتماعات شرکت میکنند، به دستور های بهداشتی توجه نمیکنند و ویروس را به یکدیگر منتقل میکنند و تلاشی برای ساختن واکسن و دارو نمیکنند، انتظار اجابت دعا نداشته باشند و اصلا مومن نیستند.
م. ر.۱۳۷۵۵۳۷۱۰:۳۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مگر این خادم قبلا امام رضا (ع) را دیده که ادعا میکند فردی را که در خواب دیده امام رضا بوده؟
ناشناس۱۳۷۵۷۶۱۱۲:۲۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
همه انسان ها زبر خاک اند تا روز قیامت و من استعان به غیر الله ذل و لا تدعوا مع الله احدا و ده ها حدیث و آیه قرآنی که حرف ها .. شما رد میکند
ناشناس۱۳۷۵۲۰۱۰۰:۴۳:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
یه قفل بزنید درب ورودی یه سرباز هم بگذارید اونجا
ناشناس۱۳۷۵۶۴۷۱۱:۳۵:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
1375201بهتره دهانت را قفل بزنی بی ادب.
ناشناس۱۳۷۵۸۵۵۱۳:۱۹:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اخوی حرم صد تا در و ..داره کدوم درش قفل بزنن؟
ناشناس۱۳۷۵۲۰۴۰۰:۴۵:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
میتوان درهای حرم مطهر امام رضا ع را باز گذاشت ،به شرط اینکه هر کس داخل شد قبول کند همانجا تا پایان یافتن دوره ویروس قرنطینه شود .درضمن حدیث ازاین امام بزرگوار داریم که بهترین دوست انسان عقل اوست وبدترین دشمن انسان جهل اوست ،لذا بهتر است دراین اوضاع احوال عاقلانه رفتار کنیم نه احساسی .
ناشناس۱۳۷۵۲۲۹۰۱:۲۸:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
.. نمیشه درک کرد واقعا!!!تو این شرایط هم ..
ناشناس۱۳۷۵۲۴۰۰۱:۴۲:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بله شما راست میگی بستن حرم کار ساده ای نیست ؛ ولی ببند . شما ثابت کرده ای که مرد کارهای سختی . خواهشا ببندید و دستورات پزشکان را اجرا کنید
ناشناس۱۳۷۵۸۰۰۱۲:۵۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ایشون گفتن تصمیم فردی و شخصی نیست. اگر ستاد مبارزه با کرونا تصویب کنه میبندن
ناشناس۱۳۷۵۲۶۹۰۲:۵۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چرا بستن حرم آسان نيست در مقابل جان مردم هركاري بايد آسان باشد جان مردم نبايد در معرض ضرر وضرار قرارگيرد هيچ امامي راضي نيست
ناشناس۱۳۷۵۲۷۸۰۳:۲۵:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بستن حرم ساده نیست. اما آگاه کردن مردم از خطرات وظیفه شماست.
ناشناس۱۳۷۵۲۹۴۰۵:۰۶:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
امام رضای عزیزمان ع دعا کن برای زائرانت دعا کن برای محبانت که به دعایت محتاجیم آقاجان
ناشناس۱۳۷۵۲۹۷۰۵:۵۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بستن مسجد الحرام ممکن بود ولی حرم امام رضا نه!
سیدرضا۱۳۷۵۳۰۹۰۷:۱۲:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
احسنت،آدم‌معتدل‌وفهمیده‌وعاقل.
فالانژ۱۳۷۵۳۴۸۰۸:۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
از آیت اله سیستانی بپرسید چه طور حرم امام حسین امام کاظم امام علی حضرت ابوالفضل و ... بستن ، جان مومن از نماز هم واجبتر است .
ناشناس۱۳۷۵۳۴۹۰۸:۲۴:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
تولیت محترم چقدر از قیامت و سوالهایی که قراره پرسیده بشه اطلاع دارند!!! مرتب گفته اند امام رضا اینو می پرسه و اونو می پرسه
ناشناس۱۳۷۵۳۷۴۰۸:۵۵:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
دل که حرم سلطان رئوفه همیشه بازه و متوسل هستیم به ایشون. حضور فیزیکی که شرط نیست. حضور دل لازمه که از هر نقطه ممکنه تشرف. آقا امام رضا علیه السلام به قول لسان الغیب: گر چه دوریم به یاد تو قدح می‌گیریم - بعد منزل نبود در سفر روحانی
ناشناس۱۳۷۵۴۴۰۰۹:۳۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
در قم هم همین بود. اول میگفتن نباید حرم رو موقتا تعطیل کرد بعدش که اوضاع بد شد میگن ما از اول گفتیم قرنطینه کنن!
ناشناس۱۳۷۵۴۴۹۰۹:۴۳:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
از بهمن باید میبستین
ناشناس۱۳۷۵۵۲۸۱۰:۲۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چطور قبله گاه ۲ میلیارد نفر جمعیت مسلمان جهان را بستند ما زیارتگاه امام رضا را نمی توانیم ببندیم. کسانی که مسبب شیوع ویروس در مراکز تجمع افراد هستند متهم هستند
ناشناس۱۳۷۵۶۷۹۱۱:۴۶:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
نباید حرم بسته شه. آقا خودش شفا میده. شما باز کن مسوولیتش با خودمان
ناشناس۱۳۷۵۶۸۰۱۱:۴۶:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بستن حرم کار ساده ای نیست، اما بجاش انتشار بیماری و .. کار به مراتب ساده تری است...؟!!!
زهرا۱۳۷۵۷۲۹۱۲:۱۰:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چرا گریه میکنین .حضرت رضا چه نیازی به زائر داره .چرا امام معصوم رابا یک فرد مرحوم عادی مقایسه میکنین .امامان الان دربهشت مهمان پیامبراند.چه احتیاجی به ما دارند. از راه دور با خلوص نیت امام رضا را صدا بزنید زیارت شما را میپذیرد .شما به حرف ولی زمان بکنید و دستورات ستاد مقابله با کرونا را انجام دهید خودش عین عبادته.درخانه بمانید یک دستور دینی هست درحال حاضر
ناشناس۱۳۷۵۷۵۸۱۲:۲۰:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
واقعا باید تاسف خورد به این بینش ها افرادی با این سبک بینش باعث انتشار ویروس در قم و‌بعد از آن در ایران شدند. ای کلما حکم به العقل حکم به الشرع.
ناشناس۱۳۷۵۷۷۳۱۲:۳۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
خدا عقل داده
ناشناس۱۳۷۵۸۰۱۱۲:۵۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
الان فقط حرم رفتن مشکل سازه؟؟؟؟؟!!!!!!!! بانکها چی ادارات چطور فروشگاههای زنجیره ای با تبلیغات چند درصدی و حراجستون هاشون چی وقتی ستاد مبارزه با کرونا گفت بصورت محدود تردد در برخی از نقاط کنترل و کاهش میابد که داد زدید حکومت نظامی و سپاه و بسیج میخوان کودتاه کنند و از این حرفها حالا چطور شده دلسوز جامعه شدید اونی که میره حرم تو این شرایط با اونی که میره بیرون و بانک و فروشگاه زنجیره ای و غیره هیچ فرقی نداره واقعا خطر حرم رفتن اگر کمتر از اینجاها نباشه بیشتر هم نیست این مسائل فقط دستاویزی شده برای یه عده دین ستیز و ضد اسلام
ناشناس۱۳۷۵۸۶۷۱۳:۲۴:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
آقای محترم، حفظ جان مردم از هر امری مهمتر است. حرم مطهر را هر چه زودتر ببندید، تا فاجعه قم در مشهد تکرار نشود. کرونا با هیچکس و هیچ جا شوخی ندارد. همین امروز آیت الله بطحایی در اثر کرونا فوت کرد!!!!!! برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در مشهد حرم را ببندید و مطمئن باشید حضرت رضا(ع)، حتما با این کار شما راضی خواهند بود.
ناشناس۱۳۷۵۹۰۷۱۳:۴۱:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
حرم روببندید. اینقدرازپرسش وپاسخ قیامت نگویید. حذف ازدحام وتجمع بهترین راه پیشگیری شیوع کروناست. وقتی رهبری تعطیل فرمودند شما. باید سمعا وطاعتا باشید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین