کرونا و بیوتروریسم ؛ قضاوت زود است...

گروه سیاسی الف،   3981225119 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
کرونا و بیوتروریسم ؛ قضاوت زود است...

از آغاز شیوع ویروس کرونا در چین و در ادامه با ورود آن به ایران برخی از افراد نظراتی درباره بیوتروریستی بودن این ویروس مطرح کرده‌اند. برخی تولد و انتشار این ویروس را از جانب آمریکا دانسته‌اند. افراد اندکی هم آن را به چین و روسیه نسبت می‌دهد و اعتقاد دارند چین و روسیه برای ضربه‌زدن به اروپا و آمریکا این ویروس را شایع کرده‌اند.

در این زمینه ابتدائا باید گفت بیوتروریسم و جنگ بیولوژیک یک واقعیت است و باید آن را پذیرفت. قدرت‌های سیاسی برای گسترش دایره قدرتشان از پیشرفت‌های علمی در جهت اهداف خود استفاده می‌کنند. مثال مشهور این ماجرا، استفاده آمریکا از دستاورد علمی شکافت هسته‌ای در ساخت بمب اتمی بود.

به همین شیوه قدرت‌ها در علوم دیگر مانند زیست‌شناسی هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از دستاوردهایشان برای ضربه به دشمنانشان می‌توانند استفاده کنند.

اما آیا کرونا جنگ بیولوژیک یک قدرت جهانی است؟ به نظر می‌رسد در این زمینه قضاوت نهایی آسان نباشد. اولین و مهم‌ترین دلیل این است که ادعای جنگ بیولوژیک باید همراه با شواهد غیرقابل انکار تجربی باشد. یعنی  افرادی که این ادعا را مطرح می‌کنند باید اثبات کنند که اولین مورد این ویروس در چه آزمایشگاهی و با چه فرایندی ساخته شده است.

یا درباره اینکه ویروسی که در ایران شایع شده متفاوت از ویروسی است که در چین شایع شده دانشمندان باید بتوانند تفاوت رفتار این ویروس را نشان دهند. در همین قضیه مثلا دکتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده عملیات کرونا در تهران در جمع هنرمندان درباره اینکه آیا این ویروس تغییر بیولوژیکی است؟ گفته است: این یک ویروس کاملا سیاسی است و در این تردید نکنید.

این درحالی است که دکتر حمیدرضا ادراکی فوق تخصص رادیولوژی و رادیولوژیست برتر سال گذشته که عکس‌های ریه بیماران مختلف ایرانی، چینی و اروپایی را دیده است در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس که «آیا درست است که می‌گویند وضعیت بیماران ایرانی با دیگر بیماران در کشورها متفاوت است؟» گفته است:

«اصلاً این‌طور نیست همه موارد مشابه هستند اگر تفاوتی وجود داشته باشد در تفاوت فردبه‌فرد بیماران است آن‌هم به دلیل سیستم ایمنی بدن هر بیمار. آنچه من تابه‌حال در عکس‌های رادیولوژی دیده‌ام رفتار این ویروس در ریه‌ها تقریباً یکسان است. این‌ها که می‌گویند پایه علمی ندارد و همه شایعه است و بهتر است کمتر به آن‌ها پرداخته شود.»

چنانکه می‌بینیم اثبات فرضیه جنگ بیولوژیک و برعکس آن انکار جنگ بیولوژیک به‌راحتی امکانپذیر نیست. بررسی این فرضیه نیازمند فعالیت طولانی و متمرکز محققین است و در شرایط کنونی و با گذشت دو ماه از کشف ویروس امکانپذیر نیست.باید اندکی زمان بگذرد تا کشور از این شرایط نجات پیدا کند و بر شیوع ویروس غلبه کند تا پژوهشگران بتوانند با فراغ بال در این زمینه تحقیق کنند.

بنابراین در این زمینه باید با احتیاط سخن گفت و به‌سادگی حکم قطعی صادر نکرد. چه‌اینکه رهبری هم در فرمانی که برای رئیس ستادکل نیروهای مسلح در زمینه مقابله با کرونا صادر کردند از احتمال حمله بیولوژیک سخن گفتند و فعالیت نیروهای مسلح در مقابله با کرونا را به‌عنوان رزمایش و نه جنگ تعبیر کردند. پس بهتر است صاحب‌نظران و اصحاب رسانه با تامل بیشتری در این زمینه صحبت کنند و حکم قطعی در این زمینه صادر نکنند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۷۵۳۱۱۰۷:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اگر این دژمن نبود ما چه می کردیم .. اگر این سیاسیست پس حتما سارس و مرس هم سیاسیست. یک محقق هیچویت بدون شواهد قضاوتی نمی کند .. مگر آمریکا نمی تواند ادعا کند که این ویروس توسط حکومت چین و در آزمایشگاه ابداع شده !
ناشناس۱۳۷۵۷۳۱۱۲:۱۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
برخی مقامات امریکایی سلاح بیولوژیک بودن کرونا را تلویحا"تایید کرده اند.
ناشناس۱۳۷۵۳۱۶۰۷:۳۵:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کرونا چه طبیعی چه بیوتررویسم باشد ثابت کرد که شعار و ادعای در اوج بودن ودر قله علم و پیشرفت ادعایی بیش نیست
ناشناس۱۳۷۵۵۰۳۱۰:۰۹:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
برای کی؟
ناشناس۱۳۷۵۵۷۹۱۱:۰۰:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
برای دنیا منظورتونه دیگه؟ خدا را شکر که کرونا توانست چهره واقعی ادعای غربی را نشان دهد هنوز عده ای نمیتوانند باور کنند که چشم آبی های با فرهنگ(!) مثلا ماشین حامل ماسک را دزدیدند. کجا؟ در قدرتمند ترین اقتصاد اروپا! تا همین چند روز پیش که کرونا به اروپا و آمریکا نرسیده بود و دائم کشور خودشان را تخریب میکردند که چرا ماسک نایاب شده؟ چرا قیمت ها ده برابر شده؟ چرا احتکاره؟ اما الان که رسیده هنوز باور نمیکنند که کرونا، کروناست هرجای عالم که باشد رشدش زیاد است و دولت ها در مقابلش ناتوان، مردم در مقابلش هراسان و کفتارها در حاشیه نان در خون ملتها میزنند فقط یک عزم ملی میتواند کرونا را شکست دهد!
ناشناس۱۳۷۵۳۲۲۰۷:۴۹:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
وقتی که اطلاعات دقیقی از زمان و دامنه شیوع این بیماری ندارید نمیتوان به قطعیت در مورد منشا آن نظر داد اگر داده های فعلی را مد نظر قرار دهیم با تحلیل آماری این داده ها و مناطق درگیر به دو نتیجه کلی میتوان رسید: اول اینکه این ویروس از ماهها قبل وارد کشور شده و بعد از گذشت چند ماه به این سطح از توزیع رسیده و این موضوع فرضیه مرکز بودن قم در انتقال ویرورس را کاملا رد میکند دوم اینکه اگر مبنای ما همین داده ها با این سرعت انتشار در شهرها باشد قطعا جنگ بیولوژیک بوده چرا که سرعت انتشار خیلی بالاتر از سرعت معمول در اپیدمی های مشابه می باشد
عمران۱۳۷۵۳۴۵۰۸:۱۸:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چرا یک قدرت جهانی باید چنین کاری کند که به خودش هم ضرر میزند؟
dayani۱۳۷۵۳۵۰۰۸:۲۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اگر بر بیوتروریسم تاکید داریم، باید بپذیریم که کشورهای اروپایی که از طریق ایرانیها مبتلا شدند به نوعی طعمه بیوتروریسم ایرانی شده اند.
ناشناس۱۳۷۵۷۳۲۱۲:۱۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ایتالیا قبل از ایران دچار شیوع فراوان کرونا شد.
ناشناس۱۳۷۵۳۵۱۰۸:۳۰:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
یکی رو آورده بودند شبکه خبر که تحلیل کنه آیا ترامپ از برجام خارج می شود یا نه اون هم گفت باید صبر کرد و دید. ما هم میدونیم هر زمانی مدرکی برای موردی پیدا بشه باید پذیرفت ولی این چه ربطی داره که بشینیم و با توسل به تئوری توطئه کذایی از خودمون داستان در بیاریم و وظیفه جور کردن مدارکش هم بندازیم بر دوش پژوهشگران (که احتمالا فرض کردیم بیکارند) تا با فراغ بال دنبال مدرک بگردند!!! بهتره اگر در قضیه ای شواهدی داشتیم از پژوهشگران بخواهیم مدارک موجود را بررسی کنند یا شواهد بیشتری پیدا کنند.
ناشناس۱۳۷۵۳۸۷۰۹:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
دقیقا همونایی که در شروع بیماری، صحبت از ناچیز بودن تلفات و بزرگنمایی رسانه های خبری میزدند و مقالاتی تحت عنوان بیان واقعیات و ترس زدایی میزدند... حالا دم از حمله بیولوژیک میزنن!!!
مردم ایران۱۳۷۵۴۰۳۰۹:۱۴:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
سلام.دیروز یه جا خوندم که امریکا داروی ضد کرونا رو کشف کرده و طی مدتی کوتاه بصورت انبوه تولید و به جهان اهدا میکنه.نمیدونم چی بگم!!!!!!!
ناشناس۱۳۷۵۴۵۰۰۹:۴۳:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
تمام کشورهای دنیا خواب هستند و نمی فهمند، فقط ایران است که می فهمد و ادعا می کند که کرونا بیوتروریسم!!! این نوع تصورات ما ساخته ذهن آشفته ما است.
rassharif۱۳۷۵۴۷۶۰۹:۵۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کسانی که در میان جامعه و عامه مردم می گویند بیوتریرزیم، اهمال کاری و خطا های فاحش دولت را می پوشانند.
ناشناس۱۳۷۵۴۹۹۱۰:۰۶:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
آخه کسی که جنگ بیولوژیک راه می اندازه، شواهد غیرقابل انکار تجربی از خود بجا نمی گذارد که ما بفهمیم کار اون بوده یا نه...دزد حرفه ای مگر شاهدی از خود باقی میگذارد؟ مسئله قرائن و شواهد کوچک است که به نتیجه می رساند.
رسول مشهدي۱۳۷۵۵۱۰۱۰:۱۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اول از همه شما كه روزهاي اول همه چيز را انكار ميكرديد و شايعه مي خوانديد. دوم اگر اين يك حمله بيولوژيك باشد احتمال اينكه از طرف روسها باشد بيشتر است.چون تا كنون هيچ آسيبي از اين حمله نديده است.
ناشناس۱۳۷۵۷۱۵۱۲:۰۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
برداشت شما درست نیست. اولا ارزیابی ویروس با منشا غیر طبیعی را از بررسی ژنتیکی ویروس به دست میآورند نه از تفاوت شکل عفونت در بیماران توسط یک رادیولوژیست. ثانیا اثبات نقطه شروع انتشار ویروس بیشتر از آنکه از طریق شواهد علمی و تجربی میسر باشد نیاز به کار اطلاعاتی دارد. شواهد غیر قابل انکاری را هم امروز با آن مواجهیم. اینکه ویروس نو پدید است، همراه با تبلیغات سیاسی است، ماهیت ژنتیکی آن حاصل جهش از کروناهای موجود نیست، شروع و آسیب اقتصادی آن بیشتر در کشورهای هدف ایالات متحده بوده، کشورهای بلوک غرب شواهدی نشان داده اند که واکسن آنرا با سرعتی غیر منطقی تهیه کرده اند و....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین