نکاتی درباره شستشوی صحیح لباس‌ها در هنگام شیوع ویروس کرونا

گزارش بازرگانی،   3981224082

در حالی که این روزها ویروس کرونا دلهره زیادی در دنیا ایجاد کرده است و با حضورش در ایران خانه جدید برای خود ساخته است، تمامی ایرانیان به ناچار برای قطع گسترده شیوع بیماری، قرنطینه خانگی را انتخاب کرده‌اند و ایمان دارند که پیشگیری از گسترش کرونا را باید از خانه شروع کنیم.

همانطور که می‌دانید و بارها هشدار داده شده است، زدن ماسک، استفاده از ژل‌های آنتی باکتریال، پوشیدن دستکش، شستن مکرر دستها و عدم حضور در اماکن عمومی بسیار مهم است، اما مهم تر از آن رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل، شستشوی لباس‌های آلوده و همچنین ضدعفونی کردن مشاعات ساختمان در برابر کرونا قضیه‌ای دیگری است که باید جدی گرفته شود.

یکی از لوازم زندگی که تأثیر فراوانی بر سلامت افراد دارد لباس‌ها هستند. بدن به طور مداوم در تماس با پوشاک است و با این لباس‌ها در محیط‌های مختلفی که برخی از آن‌ها ممکن است آلوده باشند، حاضر می‌شوند.

این روزها با شیوع بیماری، خیلی از افراد در شستشوی لباس‌ به وسواس افتاده‌اند و با زیاد‌روی در شستن لباس و نحوی اشتباه شستشوی، علاوه بر مصرف زیاد آب و آسیب رساندن به بافت لباس، دلهره و نگرانیشان نیز افزایش پیدا کرده است.بنابراین اگر شما با شخص مبتلا به بیماری در معاشرت نبوده‌اید و در قرنطینه خانگی بسر می‌برید نیازی به شستن مکرر لباس‌هایتان ندارید.

طبق مطالعات انجام شده ماندگاری ویروس کرونا روی لباس و پارچه طولانی مدت نیست و بیشتر روی سطوح صافی مانند پیشخوان مغازه‌ها ماندگاری دارد.در واقع لباس منبع چندان مهمی برای انتقال آلودگی از یک فرد بیمار به فرد دیگر نیست.

با این وجود بسیاری از افراد برای کارهای ضروری مجبورند از خانه بیرون بروند و مشخص نیست این افراد در معرض بیماری قرار گرفته‌اند یا خیر، برای اینکه خیال خود و خانواده را از احتمال ابتلا به بیماری آسوده کنید، ابتدایی ترین و آسان ترین کار این است که پس از ورود به منزل لباس‌های خود را از دیگر لباس‌ها داخل منزل جدا کنید و در معرض نور خورشید و یا در مکانی که هوا جریان دارد، قرار دهید.

اگر به ناچار از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و یا اتوبوس استفاده کرده اید به احتمال بسیار ویروس در اثر برخورد سطح به لباسهای خارجی شما منتقل خواهد شد، برای شستن پالتو، کاپشن، پلیور و کت و شلوار، لباس هایتان را به خشکشویی بسپارید تا به بافت لباس آسیب نرسد. راحل مناسب‌تر این است که با تماس با خشکشویی اینترنتی معتبر دیگر لازم نیست مجدد از خانه خارج شوید و خود را در معرض بیماری قرار دهید.

به دلیل اینکه در این فصل بسیاری از لباس‌های زمستانه را همچون کاپشن، پالتو و پلیور را نمی‌توانید در داخل ماشین لباسشویی قرار دهید، با خیالی آسوده لباس‌ها را به یک خشکشویی آنلاین معتبر بسپارید.

در صورتی که فکر می کنید که در محل کار و خیابان در معرض بیماری قرار گرفته‌اید و یا دستکش و دستهای آلوده شما با لباستان برخورد داشته است در اولین فرصت اقدام به شست لباس‌هیتان کنید .اگر می خواهید در منزل این کار را انجام دهید، در حین شستشوی لباس های آلوده دستکش به دست داشته باشید و جیب لباس ها را بررسی کنید تا دستمال یا جسم فلزی در آن نباشد.برای شستشوی لباس ها در منزل بهتر است از آب داغ و یا ولرم همراه با مواد شوینده استفاده کنید.

تا جایی که امکان دارد دما را در بالاترین درجه برای شست و شو تنظیم کنید، به طور معمول دمای مناسب برای شستشوی لباس‌های سفید ۶0تا ۹۰درجه و برای لباس‌های رنگی ۳۰ تا ۴۰درجه است.
ضدعفونی کردن لباس با محلول هیدروژن پراکسید و بوراکس نیز توصیه می‌شود که می‌توانند با ترکیب یک فنجان بوراکس و چهار فنجان آب اکسیژنه از آن استفاده کنند. البته این محلول برای لباس‌های تیره توصیه نمی‌شود.



تنها خیساندن لباس در محلول رقیق شده مایع ضدعفونی کننده نیز کافی است. برای لباس‌های معمولی ۱۵دقیقه و برای لباس‌های آلوده مانند لباس فرد بیمار ۳۰ دقیقه خیساندن در این محلول کافی است.

از دیگر روش‌های ضدعفونی کردن لباس استفاده از سرکه است. در نظافت و ضدعفونی کردن لباس استفاده از سرکه بسیار موثر است.سرکه بهترین ماده برای ضدعفونی کردن لباس‌ها است و تفاوت چندانی با روش استفاده از مایع ضدعفونی کننده ندارد.

پس از شستشوی لباس اگر به نور خورشید دسترسی دارید لباس‌های خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید و اگر به آقتاب دسترسی ندارید، پس از خشک شدن کامل لباس‌ها ، برای از بین بردن ویروس و باکتری باقی مانده در لباس بهتر است از اتو استفاده کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین