شماره ۱۱۸ و ۱۱۹ ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد کرونا، هراس و رسانه

گروه فرهنگی الف،   3981224068

به گزارش الف ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیرمسئولی امیرعباس تقی‌پور در آخرین شماره سال ۹۸ در پرونده‌ای ویژه به کرونا، هراس و رسانه پرداخته است.  

کرونا، هراس و رسانه


شیوع کرونا بحران عجیبی است. بخشی از آن به‌خاطر ماهیت این ویروس است و بخش عمده‌ای از آن مختصات زمانی‌ حادث شدن‌اش. اگر 200 سال پیش بود که اول انقلاب ارتباطات پدید نیامده بود، دوم توقع انسان از پزشکی چنین زیاد نشده بود و سوم معنای مرگ به شکل دیگری بود، شیوع کرونا قطعاً رنگ و شکل دیگری پیدا می‎کرد. پیچیدگی این بحران و غلبه بر آثار آن به‌خصوص آثار روانی آن ورود تمامی نخبگان با هر تخصصی را طلب می‌کند.

امروز که در کشاکش دوران اوج زدن این بحران هستیم اساتید ارتباطات، روزنامه‌نگاران حرفه‌ای، جامعه‌شناسان و مهم‌تر از همه عالمان ساحت روانی انسان باید که پیش‌قراولان فرماندهی بخش انتزاعی بحران باشند. کانال «تجربه‌های روانپزشکانه» که همیشه در قامت یک تحریریه حرفه‌ای روان‌پزشکی ظاهر شده است از همان شروع ابتدای این بحران اقدام به انتشار مطالبی با قلم روان‌پزشکان و روان‌شناسان در قالب پرونده‌ای با نام «علیه هراس کرونا» کرد و هم‌چنان می‌کند که حقیقتاً در این بلبشوی رسانه‌ای گوهری است.


 از دکتر «امیرحسین جلالی ندوشن»، سردبیر تحریریه تجربه‌های روان‌پزشکانه و عضو هیات علمی گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، خواهش کردیم که ما را در تهیه این پرونده که وام‌ گرفته و امتداد کار ایشان است یاری دهد. ایشان همدلانه و فروتنانه پذیرفتند و حاصل این همکاری پرونده‌ای متشکل از نقطه نظرات روان‌پزشکان، روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، روزنامه‌نگاران و اساتید ارتباطات شد. در این پرونده فارغ از تمام مباحثی که می‌توان به آن پرداخت و البته پرداختن به آن‌ها ضرورت هم دارد به سراغ مباحثی رفتیم که در روزهای اوج بحران به کار ما آید. امیدواریم فرصت مسائل آسیب‌شناسانه و نظری‌تر در شماره‌های آتی به‌وجود آید. 

 خبرنگاران و زبان خارجی

بخش تریبون ماهنامه مدیریت ارتباطات که به مسائل صنفی خبرنگاران می‌پردازد، در سومین گام خودش یک گزارش تحقیقی درباره میزان آشنایی خبرنگاران ایرانی با زبان خارجی انجام داده است. اقشار مختلف با توجه به شرایط زندگی‌شان به یک نسبت به یادگیری زبان انگلیسی نیاز دارند، اما این موضوع برای خبرنگاران اولویت بیشتری دارد، چون نیاز به تقویت پیوستۀ دانش و به‌روز بودن، همواره با آن‌هاست. این در حالی است که بررسی‌های مدیریت ارتباطات از 50 خبرنگار رسانه‌های مختلف ایران نشان می‌دهد 66 درصدشان آشنایی ناچیزی با زبان انگلیسی دارند که عمده دلیلش در ضعف ساختاری رسانه‌های کشور نهفته است. 

 داستان یک جدایی


یک طلاق پرهزینه، عنوانی است که این روزها بارها و بارها برای توصیف جدایی بریتانیا از اتحادیۀ اروپا در رسانه‌های متفاوت استفاده شده است. «برگزیت» به مقوله‌ای پرسؤال در حوزۀ سیاسی، رسانه‌ای و اجتماعی تبدیل شده و بسیاری از جامعه‌شناسان و استادان ارتباطات به دنبال پاسخ این سؤال هستند که رسانه‌ها چه سهمی در این جدایی دارند؟ آیا این پروسه آن‌طور که باید جدی گرفته می‌شد یا بی‌توجهی به آن عملاً به رأی مثبت به خروج کمک کرد. این‌ها پرسش‌هایی است که تلاش کردیم در پروند‌ای در بخش بین‌الملل به آن‌ها پاسخ بدهیم.

*در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات آثاری از: دکتر بابک زمانی، دکتر محمدرضا سرگلزایی، دکتر امیرحسین جلالی ندوشن، دکتر علی فیروزآبادی، مسعود سپهر، شروین وکیلی، دکتر علی کاظمیان، جواد دلیری،  مجید رضائیان، رویا دستغیب، حسن بشیر، احسان حمیدی‌زاده و... می‌خوانیم.

  • علاقه‌مندان جهت خرید یا دریافت اشتراک سالیانه می‌توانند با شمارۀ 88356436 -021 تماس بگیرند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین