تفاوت ایران با آمریکا و اروپا، در قاب کرونا

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3981223119 ۱۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
تفاوت ایران با آمریکا و اروپا، در قاب کرونا

آمریکا، آلمان، ژاپن، سوئد، سوئیس، انگلستان، فرانسه، چین، کره جنوبی، ایتالیا، نروژ، هلند، دانمارک و اسپانیا. نام این کشورها چه چیزهایی را بخاطر شما می آورد؟ تصور غالب جامعه ایرانی از این کشورها چیست؟ چقدر در برابر نام این کشورها احساس تحقیر و عقب ماندگی داشته ایم؟ فضای مجازی و رسانه ها و سلبریتی ها و منورالفکرها و غربزده ها چقدر از کشورهای یاد شده تصویری از یک بهشت ساخته اند در برابر یک جهنم ایرانی!؟    

هرقدر در طول چند دهه گذشته مخاطب ایرانی اشتیاق داشته تا در صف این کشورها و همردیف با آنها باشد، این روزها اما قطعا اینطور نیست. این 14 کشور، جزء 15 کشور اول جهان در تعداد مبتلایان به ویروس کرونا هستند. تنها یک کشور از میان کشورهای به اصطلاح جهان سومی در میان این کشورهای به اصطلاح پیشرفته قرار گرفته است: ایران. 

شاید الان اگر از غربزده ترین ایرانی ها هم می پرسیدید، ترجیح میدادند این روزها در همان صف کشورهای جهان سوم باشیم. در بین کشورهای کشورهای غرب و مرکز آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین.

نگارنده پیشتر در مجموعه مطالبی که با "یک کشور عادی و بی حاشیه باشیم، یعنی دقیقا مثل کجا!؟" شروع شد، سعی بر این داشتم که نشان دهم ایران هم کشوری است مثل بیشتر کشورهای جهان. دارای نقاط ضعف و قوت فراوان. فقط یک نکته آن را از دیگر کشورهای جهان، متمایز یا استثناء میکند. جنگ جهانی تبلیغاتی و رسانه ای علیه کشور ما. جنگی که هدف آن تصویرسازی از ایران، به عنوان عقب مانده ترین کشور جهان است: به عنوان تنها جهنم روی زمین! تا به این ترتیب دیگر در تمام طول تاریخ کسی به خود جرات ندهد جلوی قدرتهای ستمگر و استثمارگر جهانی عرض اندام کند. 

قاب ویروس کرونا، شاید بهترین دریچه ای است که در آن بتوان تمامیت این جریان را به خوبی دید. ماجرا به ظاهر از چین شروع شد. همانگونه که متاسفانه انتظار میرفت واکنش اکثریت قاطع دولتهای جهان به سان همان مثل قدیمی بود که "مرگ مال همسایه است". در نتیجه چین ماند و دردی که فقط خودش باید از عهده درمانش برمی آمد. بهرحال آن ها چینی بودند دیگر، از آن چشم آبی های مو بور اروپایی و آمریکایی نبودند که جانشان آنقدرها هم مهم باشد!

گذشت تا اینکه اتفاق دوم در ایران افتاد. لااقل برای بهانه جویان همه چیز مثل روز روشن بود: «حکماً همه کشورهای جهان که به فکر سلامت و امنیت مردمان خود هستند، مرزهای خویش را بر روی چین بسته اند الا جمهوری اسلامی که رفاقت دیرینه اش با چین برایش به همه چیز ارجح است»!

 داستان برای مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی تازه شروع شده بود. بی بی سی و ایران اینترنشنال و من و تو و بقیه، سر از پا نمیشناختند. چه فرصتی بهتر از کرونا برای تحقیر و تخریب ایران!؟ در طول یکماه، همه آنچه از ایران روایت کردند، خلاصه میشد در: پنهانکاری، دروغ، تبعیض، فساد، بی تدبیری و ناکارآمدی. تا اینکه اتفاق سوم افتاد: در ایتالیا.

لطفا دوباره اسامی 14 کشور صدر این مطلب را مرور کنید. تصاویر فروشگاه های مملو از جمعیت و غارت زده شان را بخاطر آورید، زد و خوردها و صف بستن هایشان را و بحران دستمال توالتشان که حتی آفتابه ایرانی را ورد زبان ها انداخت! 

در چند روز اخیر، وضعیت رسانه های ضد ایرانی دیگر مثل چند هفته گذشته نیست. هفته هایی که صدر تا ذیل صفحاتشان پر شده بود از فاجعه کرونا در ایران. اکنون باید به جای شور و شعف پرداختن به ایران، نگران خود و خانواده هایشان باشند. اکنون باید پاسخ به همه شبهات و القائاتی که در خصوص ایران مطرح می کردند را در کشورهای مبداء خود جستجو کنند. 

باید ببینند چرا در سوئد و سوییس کرونا شایع شد؟ چرا در فرانسه و آلمان بحران کمبود و گرانی مواد بهداشتی به وجود آمد؟ چرا آمریکا و انگلیس، آمار واقعی مبتلایان را از مردم خود مخفی کردند؟ چرا در ایتالیا و اسپانیا تجمعات مذهبی و مسابقات فوتبال زودتر تعطیل نشدند؟ چرا کشورهای یاد شده در بستن مرزهای خود مراقبت نکردند؟ چرا شهرهایشان را زودتر قرنطینه نکردند؟ چرا اینقدر تعلل کردند که چند بیمار در کشورهایشان به چند هزار تبدیل شود؟ چرا از ترس سقوط اقتصادی، حقیقت را از مردم خود پنهان کردند؟ 

دشمنان خدا که کرونا را فرصتی دیدند برای تاختن به باورهای دینی مردم، نعل وارانه میزنند. سونامی کرونا، طوفان خداباروی است. مظهر تجلی اراده و قدرت الهی در یک ذره میکرونی است که اینگونه انسان قرن بیست و یکمی را با همه دبدبه و کبکبه و اولدروم بولدرومش، با همه غره شدنش به سلاح علم و فناوری، به عجز انداخته است. 

کجایند آن ها که قادر متعال شان علم بود و خداباوری را افسانه ای می دانستند که انسان های بدون دانش و تکنولوژی برای آرامش خود ساخته اند؟ کجایند بیکن و مارکس و راسل و هاوکینگ تا زانو زدن قدرت های جهانی را در برابر اراده الهی به تماشا بنشینند؟

14 کشور صدر این مطلب هیچکدام تاریخ معاصری از پادشاهان فاسد و ناکارآمد نداشته اند. نه تنها تحت استثمار قدرت های بزرگ نبوده اند بلکه بعضا از بزرگترین استعمارگران و چپاولگران تاریخ هستند. هیچکدام در چند دهه اخیر یک جنگ 8 ساله بین المللی را تجربه نکرده اند. هیچکدام چهل سال تحت شدیدترین تحریم های بین المللی نبوده اند. با اینهمه، اکنون حال ما و آنها چگونه است؟ 

هرچه بر علیه ایران تبلیغ کردند، اکنون بر سر خودشان آمده و هرچه را خواستند به عنوان سند رسوایی ما جار بزنند اکنون سند رسوایی خودشان شده است. چگونه می توان پذیرفت وقتی که مبتلایان آمریکا از 500 نفر تجاوز نکرده بود، ترامپ و سناتورهای جمهوری خواه آنقدر بدشانس بوده باشند که از بین 330 میلیون نفر، درست به یکی از آن 500 نفر برخورد کنند؟ یا وقتی برزیل فقط 77 مبتلا را گزارش کرده، رئیس جمهور و وزیر ارتباطاتش جزء آن 77 نفر باشند؟ همین وضعیت در خصوص نخست وزیر کانادا و وزیر کشور استرالیا (اساساً هر مقامی که با ترامپ دیدار کرده!!؟) و نمایندگان پارلمان های آلمان و فرانسه صدق می کند و همین تضاد آمارهای رسمی با قوانین بنیادین آمار و احتمالات ریاضی را می توان به روشنی در رژیم اشغالگر قدس، هند، ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر نیز دید.

کجایند بوق های تبلیغاتی غرب که عدم رعایت نکات بهداشتی و دست دادن های دونالد ترامپ و بوریس جانسون را پیراهن عثمان ناکارآمدی و جهل در آمریکا و انگلستان کنند؟ تا اینهمه تعلل در قرنطینه کردن و تعطیلی اجتماعات را فریاد کنند؟ اگر ایران با چند ده نفر مبتلا، دانشگاه ها و مدارسش را تعطیل کرد، اینها با چند صد نفر هم اقدام نکردند. کجاست وجدان منصف و بیداری که این حقایق را بازگو کند؟ 

و اما حرف آخر، کسی منکر برخی ناکارآمدی ها و بی تدبیری ها و بی صداقتی ها در بحران کرونا در کشورمان نیست. کمااینکه در بسیاری از بحران های دیگر نیز همین است. نگارنده اگر در صف اول منتقدان نباشم، قطعا در لشکر طلایه داران هستم. لیکن قاب کرونا فرصت کم نظیری از این جهت بود که حقیقت دوگانه دروغین بهشت و جهنمی که صهیونیسم رسانه ای غرب برای ما می سازد را روشن کند. دولت و مجلس کنونی، مثل همه دولت ها و مجالس این چهل ساله، حاصل انتخاب خود ما هستند، شاید اگر انتخاب های بهتری داشتیم میتوانستیم از پس بحران کرونا، حتی یک کارنامه درخشان بین المللی به جهانیان ارائه کنیم. گلایه ای نیست، شاید از پس انتخابات ماه گذشته، امیدهای بزرگی در سال آینده ظهور کند. انشا...

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۷۲۲۱۸۰۰:۱۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
هند و پاکستان و بنگلادش تو نون شبشون موندن چی میدونن آمار چیه تست چیه کرونا چیه. دلیلش این نیست سیستم بهداشتی در این کشورها از آلمان و آمریکا بهتره.
ناشناس۱۳۷۲۶۰۲۰۹:۲۰:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اینکه شما معتقدید رسانه های غربی آمار دروغ دادن نشان می دهد که چقدر از حقایق آزادی رسانه ها خبر دارید.
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۲۷۹۰۱۱:۲۹:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
شما را ارجاع میدهم به ادعای مقامات بهداشتی ایالت اوهایو آمریکا مبنی بر وجود صدهزار مبتلای به کرونا فقط در آن ایالت. این مطلب حتی در بی بی سی فارسی نیز منعکس شده است. البته آمار زخمی های آمریکایی عین الاسد و صدها مورد مشابه نیز وجود دارد
ناشناس۱۳۷۲۸۵۹۱۱:۵۸:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ضمن تشکر از پاسخ گویی جناب عالی، بفرمایید بر اساس آخرین آمار، ایران از نظر آزادی رسانه ها در مقایسه با همین کشور ها چه طور است؟ نروژ رتبه 1 سوئد 2 دانمارک 5 سوئیس 6 آلمان 13 اسپانیا 29 فرانسه 32 انگلیس 33 کره‌جنوبی 41 ایتالیا 43 آمریکا 48 ایران 170 چین 177 با این حساب چه طور کسی باور کند که ما و چین حقیقت را میگیم و اونا دروغ؟!
ناشناس۱۳۷۲۹۴۸۱۲:۳۳:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
سلام این امار را خودشان دادن چرا شما که ایرانی هستید کشور خودتان را مکوبید یک کمی هم به انها شک کنید
ناشناس۱۳۷۴۱۸۶۱۱:۲۱:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
چطور با آمارهای ساختگی آنها داری قضاوت میکنی؟
ناشناس۱۳۷۵۳۹۶۰۹:۱۰:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بفرمایید چرا مردم این کشورها به زمامداران خود حد اقل گوش میدهند ولی در ایران لجبازی میکنند.
على اصقر۱۳۷۳۰۳۱۱۳:۱۳:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آقاى رجايي مطلب زير در سايت الف را درباره مديران شما بخوانيد http://old.alef.ir/vdcb0gbw.rhbz8piuur.html?87016
ناشناس۱۳۷۲۷۹۲۱۱:۲۹:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
از بین 180 کشور ایران 170 بوده سال 2019 و نروژ هم برای سومین سال رتبه اول که جناب رجایی میگه ما بهتر بودیم
ناشناس۱۳۷۲۸۶۳۱۲:۰۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
گاردین : کرونا یک ویروس امریکایی است.
ناشناس۱۳۷۳۷۰۳۲۲:۵۵:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
شکی هم نیست ولی اگر ما یک مدیریت درست داشتیم و به جای شعار دادن کار واقعی میکردیم آمریکا و ویروسش هیچ غلطی نمیتوانستند بکنند. پس قبل از اینکه ببینیم ویروس اهل کجاست ببینیم خودمان چه کرده ایم. به حرف متخصصان بها ندادن عامل اصلی همه مشکلات است.
ناشناس۱۳۷۲۶۱۶۰۹:۲۳:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
در رابطه با کرونا، مقامات بسیار بسیار بد عمل کردند.
ناشناس۱۳۷۲۸۷۱۱۲:۰۳:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
روحانی بعنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی باید در مورد شیوع فراگیر کرونا پاسخگو باشد.
ناشناس۱۳۷۳۲۲۱۱۴:۴۴:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
یک سوال بغیر از چین، ژاپن و کره کدوم کشور بهتر از ما عمل کرد؟
ناشناس۱۳۷۲۷۵۸۱۱:۱۱:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
شما از کجا مطمئن هستید که کشورهای جهان سوم آمارهایشان را صحیح و دقیق اعلام می کنند؟ اروپائی ها هزاران بار نشان داده اند
ناشناس۱۳۷۲۸۶۶۱۲:۰۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
کرونا ویروس نشان داد که کشورهای اروپایی چقدر عقب افتاده اند.
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۲۷۷۸۱۱:۲۲:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
با سلام لطفا مغلطه نفرمایید چنین ادعای مضحکی اینجا اصلا مطرح نشده که شما بخواهید از آن سواستفاده کنید. حرف اصلی مطلب این بود که شیوع گسترده کرونا در اروپا و آمریکا برخلاف ادعاهای رسانه های دشمن بود که تبلیغ میکردند ایران به دلیل عقب ماندگی و ناکارآمدی و بی تدبیری محض به این بحران دچار شده است. مشخص شد همه کشورها نقاط ضعف و قوتی دارند. سیاه و سفید دیدن آن ها غلط است.
ناشناس۱۳۷۲۹۵۶۱۲:۳۷:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
همه ی کشورها نقاط صعفی دارند ولی متاسفانه ما اکثر نقاط ضعف همه ی کشورها رو داریم.
ناشناس۱۳۷۳۳۴۶۱۶:۲۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
احسنت،مادر همه زمينه هاي بد جز ١٠تاي اوليم(تورم،فساد،روابط بين الملل،الانم كورونا
علي اصقر۱۳۷۳۰۱۷۱۳:۰۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آقاى رجايي آن ها از حوادث درس مي گيرند و شما علت قطار نيشابور را بي خيال مي شويد
احمد۱۳۷۳۲۸۵۱۵:۳۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آقاى رجايي ميشه اين يه قلم، مبارزه با كرونا را، به جاى اروپا، از كشور دوست و برادر، چين ياد بگيرين؟
على اصقر۱۳۷۲۲۲۴۰۰:۱۸:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
رهبر انقلاب: ما در برنامه‌ریزی‌ها همیشه باید جلوتر از دشمن حرکت کنیم. در مقابل فعالیت دشمن، کشور نباید در حال انفعال به سر ببرد. هوشمندانه باید نقشه دشمن را حدس زد و تشخیص داد و جلوتر از دشمن عمل کرد
فیثاغورس۱۳۷۲۹۵۵۱۲:۳۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
فعلا که ما باید فقط مقابله کنیم با بیعرضگی مسوولان را مثلاً حفظ ارزش پولمان، چند برابر شدن قیمت ها به ویژه مسکن و اجاره، یک سوم شدن قدرت خرید، قطعی آب و برق و بیکاری و نقدینگی ورشکستگی صندوق های بازنشستگی سانسور تلگرام...
على اصقر۱۳۷۲۲۲۵۰۰:۲۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آقاى رجايي، پدافند غيرعامل شما در فاصله دو ماهه از شيوع كرونا در چين تا ورود رسمي به ايران، در مبارزه جلو افتاد؟
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۲۷۸۳۱۱:۲۵:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اگر مطلب را خوب میخواندید جواب شما را در خود نهفته داشت: پدافند غیرعامل ایران هم مثل پدافند غیرعامل کشورهای اروپایی و آمریکا ...
على اصقر۱۳۷۲۹۲۰۱۲:۲۲:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
پدافند كشورهاي ديگه مثل شما آن را جنگ بيولوژيك تعريف نكرده اند
ناشناس۱۳۷۴۱۹۸۱۱:۲۶:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
پدافند غیرعامل برای مقابله با هر تهدیدی است چه طبیعی چه غیر. پس جنگ بودن یا نبودن تاثیری در عملکرد نباید داشته باشد
على اصقر۱۳۷۳۰۲۷۱۳:۱۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اقاى رجايي، اروپايي ها وضعيت بغرنج را مى گويند مثل مركل در آلمان. و مثل سازمان مورد علاقه شما نمى گويند كه: ماسک تحویل وزارت بهداشت میدهیم و کاری میکنیم که خلا عرضه و تقاضا طوری جبران شود که احتکار کنندگان اجناس شان رادرزباله بریزند.
على اصقر۱۳۷۲۲۲۷۰۰:۲۱:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آقاى رجايي هنوز هم منتظرم سري به پارس جنوبي بزنيد و از نزديك دفاعيات خود را ببينيد
ناشناس۱۳۷۲۷۳۱۱۰:۵۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
در میدنه فاضله تو افراد این کشورها میله اتوبوس و مترو را لیس می زدن ولی امثالی مثل تو چون با تبلیغات ماهواره ای و بعضی کانال های بی وجدان اینترنتی خود تحقیری را یاد گرفتی
ناشناس۱۳۷۲۲۲۸۰۰:۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آفرین
على اصقر۱۳۷۲۲۳۰۰۰:۲۴:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چرا ما رتبه سوم را داريم؟ جمعيت يا مسافرت هاي بين المللي بعضي از كشورهاي بعدي، از ما بيشتر است بقيه كشورها تا چه حدي ميتونن پنهانكاري كنند؟ آيا پس از پر شدن بيمارستان ها هم مي تونن؟
ناشناس۱۳۷۲۲۳۴۰۰:۲۶:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
کرونا صحنه نمایش کارآمدی ایران است علی رغم عیب و ایراد ها، همینکه دستگاه بهداشتی ما هوشیار است و واکنش نشان می دهد، نشانه توانمندی ماست. کرونا محکی در مقیاس جهانی است ایران با وجود هزاران مشکل اما از میانگین جهانی بسیار بالاتر است اگر توقعاتمان را واقع بینانه و متناسب با بضاعتمان تنظیم کنیم، بی شک ما بهترینیم
ناشناس۱۳۷۲۷۱۲۱۰:۳۶:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چرا اهداف بی بی کرونا(BBCorona) را دنبال می کنید؟ چرا نقاط مثبت: یعنی دومین کشور از لحاظ بهبود یافتگان و قدرت پزشکی ایران را نمی بینید؟
حامد۱۳۷۲۲۳۷۰۰:۲۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چند روز پيش صنايع دفاع خبر داد كه كيت تشخيصي ساختند، چرا قبل از گسترش كرونا به فكر نبودن؟
ناشناس۱۳۷۲۶۵۸۱۰:۰۲:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چه حرف مسخره ای کرونا تازه دو ماه است که شناخته شده است ! می خواستید 6 ماه قبل کیت درست می کردند
على۱۳۷۲۹۰۳۱۲:۱۷:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
همزمان با گسترش بيماري در چين و چند هفته پس از ساخت كيت مي تونستند بسازند
حامد۱۳۷۲۹۰۷۱۲:۱۸:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
دقت كن نوشتم گسترش. ننوشتم پيدايش
ناشناس۱۳۷۲۹۱۲۱۲:۲۰:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اگه الان ساختند پس اوايل بهمن هم ميتونستن بسازن
ناشناس۱۳۷۲۷۴۳۱۰:۵۷:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
از زمان کشف یک ویروس جدید تا زمان ساخت کیت تشخیصی چقدر باید طول بکشه؟
حامد۱۳۷۲۹۰۹۱۲:۱۹:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
دو هفته پس از ساخت توسط چين
احسان۱۳۷۲۲۴۰۰۰:۳۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آقاى رجايي، كرونا نشون داد كه بخش زيادي مردم ما به كارگران روزمزد تبديل شده اند كه در صورت قرنطينه براي دو هفته تا يك ماه پس انداز ندارن
ناشناس۱۳۷۲۲۴۲۰۰:۳۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
شک ندارم نگارنده مبتلا به نوعی ویروس عقده گشایی شده و بدون بردن آمار و ارقام اعم از میزان مبتلایان و مرگ و میر تا امکانات بهداشتی در نسبتی از جمعیت و میزان ترددهای داخلی و بین المللی و البته به شرط آمار دقیق در جدول و نموار مقایسه ای، بی محابا سعی در تطهیر چهره مسئولین ایرانی و یکسان جلوه دادن شرایط ایران با اروپا و آمریکا دارد.
ناشناس۱۳۷۲۷۳۹۱۰:۵۵:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
من هم شک ندارم شما حتی پا از ایران بیرون نگذاشتی و مانند افراد خارجی که با تبلیغات مسموم درباره ایران شنیدن می ایند ایران و تصوراتشون عوض می شود ولی شما هم از ایران نرفتی بیرون فکر می کنی همه در بهشت هستند و ایران در جهنم اره جانم
ناشناس۱۳۷۳۱۸۰۱۴:۲۰:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
شاید پامو از ایران بیرون نگذاشتم ولی میبینم افرادی رو که میرن و دیگه به هیچ قیمتی یک روز هم نمیخوان برگردند. مسئولین رو هم دیدیم که... زاده هارو برای زندگی اینجا نگه نمیدارند شما یک آمریکایی مسئول رو دیدی فرزندش خارج از آمریکا مخصوصا در کشور دشمن! زندگی کند؟
على اصقر۱۳۷۲۲۴۵۰۰:۳۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اگه دهك هاى ضعيف جامعه از قبل مسخص بود حالا ميشد در كرونا از آن ها حمايت كرد وقتى ميتونيم به مجلس دلخوش باشيم كه هزينه سرك كشيدن به حساب هاى مردم و جراحي هدفمندسازي يارانه ها را پرداخت كنند نه اينكه مانند دولتهاى احمدي نژاد و روحانى به دليل ترس از كاهش محبوبيت مانع از اجراي هدفمند، يارانهها شوند
ناشناس۱۳۷۲۲۴۸۰۰:۳۵:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ذره میکرونی کرونا نشان داد که انسان چقدر ناتوان است و حتی کشورهای غربی مدعی پیشرفت و تکنولوژی در برابر آن عاجز هستن و این تجلی قدرت خداوند است.
تبریزی۱۳۷۲۶۳۳۰۹:۳۸:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ذره میکرونی به مسئولان و مقامات ما نشون داد که مرگ برای اونها هم هست و به زودی باید در پیشگاه خدا پاسخگو بشن.
ناشناس۱۳۷۳۰۳۹۱۳:۱۵:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اتفاقا به محض اعلام ویروس به بهانه داشتن کرونا و دادن تست رفتند به خانه هایشان و آفتابی هم نیستند که بگیرند
ناشناس۱۳۷۳۸۲۲۰۱:۰۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
کعبه هم که تعطیل شد. چه ربطی به قدرت خدا داره.
ناشناس۱۳۷۲۲۵۳۰۰:۳۷:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
جالب بود.
ناشناس۱۳۷۲۲۵۶۰۰:۳۷:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
عجب مقاله ای از چی به چی رسیدی
عل۱۳۷۲۲۶۰۰۰:۳۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ايتاليا دو علت داره اول اينكه بي نظم هستند و ليگ دست ٢ اروپا هستن دوم اينكه سالخورده زياد داره
ناشناس۱۳۷۲۷۵۷۱۱:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
سالخورده های المان از ایتالیا بیشتر هست
ناشناس۱۳۷۲۷۸۴۱۱:۲۵:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
البته اسپانیا و فرانسه و آلمان هم که قبله عالم امثال شما ها هستند داره آمارشون میره بالا یه کم صبر کنید کرونا در اروپا تازه شروع شده
ناشناس۱۳۷۲۲۶۹۰۰:۴۶:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
هرکشور باندازه اشتباه خود از مزایای کرونا بهر مند میشود
ناشناس۱۳۷۲۲۷۸۰۰:۵۲:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
الف همه حرفات درست! ما ایرانیا دوست داریم بعد از این همه سال تو سری خوردن از غربی ها، جلوشون بایستیم. ولی فساد داخلی میتونه همه رشته ها رو پنبه کنه. جمهوری اسلامی رو هیچ چیزی نمیتونه نابود کنه الا این فساد داخلی در بین مسئولین.
ناشناس۱۳۷۲۲۷۹۰۰:۵۲:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اگر همه دنیا هم بد باشند،دلیلی نمیشود که ما هم بدی و کوتاهی کنیم
ناشناس۱۳۷۲۳۱۹۰۱:۲۴:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چون ایران در پاسپورت افراد مهر ورود نمیزد، هیچکس نمیفهمید مسافر از ایران آلوده به کرونا اومده، بنابراین ایران کل دنیا رو آلوده کرد.
ناشناس۱۳۷۲۶۴۰۰۹:۴۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چی گفتی واقعا!
ناشناس۱۳۷۲۶۸۹۱۰:۲۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چرا شما هیچ وقت نمی گویید تحریم ها را بردارندکه مجبور نشویم این کار را بکنیم
ناشناس۱۳۷۳۵۶۹۲۰:۲۲:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اتفاقاً ما همیشه میگیم باید تحریم‌ها را بردارند ولی این شما هستید که همیشه شعار می‌دادید تحریم، نعمت است
ناشناس۱۳۷۲۷۴۸۱۰:۵۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
تو اینقدر نادان هستی وقتی کارگران چینی در تمام سراسر دنیا می روند دارند این ویروس را هم می برند ولی چون تو برای عربستان و امارات و بحرین و......کار می کنی باید هم دنبال رو اهداف سیاسی این کشورها باشی چون می گذارند کسانی که قبلا الوده شدن پنهان می کنند و منتظر هستند افرادی که با ایران در ارتباط هستند و مبتلا شدن را عمومی کنند
ناشناس۱۳۷۲۳۲۰۰۱:۲۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آقا دمت گرم که سخن از زبان ما میگویی!
ناشناس۱۳۷۲۳۳۲۰۱:۴۴:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
از اینکه هموطن ت بیماره شرمنده نمیشی چی رو با چی مقایسه میکنی؟ ایا میدونی کارگر ایرانی بعد دو ماه خونه نشینی چه بر سرش میاد بایت ندادن اجازه مسکن و قسط و اب و برق گاز چطوری روتون میشه مقایسه کنید ایا میدونی نحصیل در این کشورها رایگانه هزینه درمان رایگانه حق بیکاری میگیرن در حالی که خداوند بزرگ کشور مارو در جای قرار داده سرشار از نعمته ولی محتاج نون هستم حتما فکر میکنی بزرگ نمایی میکنم طرفدار غربم نه جانم من ایرانی م و افتخار میکنم
ناشناس۱۳۷۳۱۸۴۱۴:۲۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
در ایران شرایط كارگران و نیازمندان سخته، اینو همه قبول دارن. ولی تو رو قسم میدم همین وضع كارگران و رایگان بودن تحصیل و علی الخصوص رایگان بودن درمان را در آمریكا بررسی كنی.
ناشناس۱۳۷۳۳۵۱۱۶:۲۴:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
برادر عمومی ترین بحث کارگران حداقل دستمزد هست، در امریکا دستمزد فدرال حدود 1250 دلار هست و ایران حدود یک دوازدهم این. شاید تحت تاثیر تبلیغات بگویید آمریکا گرانی هست اشکال نداره همین را به تخم مرغ و بنزین حساب می کنم آمریکا حدود 1800 لیتر سوپر 5000 عدد تخم مرغ ایران 500 لیتر سوپر 3000 تخم مرغ
ناشناس۱۳۷۳۵۱۶۱۹:۰۸:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
رایگان بودن درمان در امریکا!!!!!!!!!!!!!! بزرگترین جوک تاریخ از زمان بیگ بنگ
علی۱۳۷۳۲۲۳۱۴:۴۸:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
منصف باشید دربین نظام های درمانی مختلط، سیستم درمان ایران، کمترین هزینه را دارد.. سیستم های طب ملی متفاوت آمد... افراد بیکار شده در ایران حق بیمه بیکاری می گیرند...
ناشناس۱۳۷۲۳۳۴۰۱:۴۷:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
دمت گرم
ناشناس۱۳۷۲۳۴۶۰۱:۵۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
کارشناس بین الملل گرامی: در عرف بین الملل کره جنوبی و چین جز کشورهای غربی هستند؟ درضمن کشورهای اسکاندیناوی و سوییس معمولا سیاست های بیطرفانه در پیش می گیرند.
ناشناس۱۳۷۲۳۵۰۰۲:۰۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
عجب! به چه نکته ای اشاره کردید! تفاوت ما با انها در این است که امار ان کشورها واقعی است و امار کشور ما ساختگی!
ناشناس۱۳۷۲۳۵۵۰۲:۱۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
با وجود پزشکان و پرستارانی که هم اینک مانند شهیدان عرصه دفاع مقدس در صف اول دفاع از جان مردم هستند قطعا از این آزمون الهی هم سربلند بیرون خواهیم آمد .دست تک تک دلسوزان این مملکت را میبوسم
تبریزی۱۳۷۲۶۲۵۰۹:۳۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
دست معلمان درد نکنه که چنین پرستاران و پزشکان باسواد و باوجدانی تربیت کردن.
ناشناس۱۳۷۲۳۵۶۰۲:۱۴:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چرا مردم ایران بی تفاوت نسبت به کرونا شده اند ؟ آیا آنها بی تفاوت به زندگی بخاطر نداشتن امید به آینده شده اند ؟ آیا مردم ایران مانند مردم آمریکا یا اروپا آنقدر قدرت خرید دارند که فروشگاه ها را خالی کنند؟ اگر نویسنده به این سوال ها پاسخ دهد متوجه می شود احتیاجی به این مقاله نداشته تا زحمت نوشتنش را بکشد !
ناشناس۱۳۷۲۳۶۶۰۲:۳۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
این را باید اینطور تفسیر کرد که اگر ما چیزی را نادیده بگیریم و اعلام نکنیم شیوع پیدا می کند . کجایند آقایانی که می گفتند ما آنقدر در زمینه های بیولوژی پیشرفت کرده ایم که دیگر می توانیم همه بیماریها را علاج کنیم .
مثبت نگر۱۳۷۲۳۷۹۰۳:۱۳:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
این داستانها چیزی از اصل قضیه که کم کاری نهادهای ذیربط است کم نمی کنه
ولی۱۳۷۲۳۸۴۰۳:۴۱:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
از بعضی از مطالب غیر واقعی و غیر علمی و میایسه های نادرست و بخصوص استنتاج اشتباهش بگذریم از اوج کینه نویسنده به مجلس فعلی نمی توان گذشت جنابان اصولگرا شما از مدیریت بدیهی ترین مسایل جامعه هم عاحزید چه برسد به بحران
ناشناس۱۳۷۲۷۳۷۱۰:۵۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
سوء مدیریت دولت اصلاح طلب فعلی در بحران کرونا غیر قابل کتمان است.
ناشناس۱۳۷۲۹۹۶۱۲:۵۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
و امید به انتخابات اخیر! مگر مزیت زیادی داشت؟ یک عده با خودشان رقابت کردند.
ناشناس۱۳۷۲۳۸۷۰۳:۵۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
من مقیم آمریکا هستم. امروز برای خرید به دو فروشگاه زنجیره ای معروف کاسکو و والمارت رفتم. قفسه های فروشگاه‌ها خالی بود. نه مرغ، نه گوشت، نه ماهی، نه حتی دستمال توالت و مواد شوینده. چه برسد به ضد عفونی کننده دست و ماسک. یاد برخی هموطنان افتادم که تا کوچکترین کمبودی در کشور رخ می دهد، جوری حرف می زنند تو گویی "خارج" بهشت برین است و فقط ما در جهنم ایران گیر افتاده ایم.
ناشناس۱۳۷۳۰۷۷۱۳:۳۲:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
خوب عزیزم برگرد به ایران، کار سختی نیست.
ناشناس۱۳۷۳۱۶۹۱۴:۱۱:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
من 4 روز پیش با خواهرم صحبت کردم همین را گفت البته اضافه هم کرد که باید همه چیز را آنلاین بخری، نه اینکه نباشه ولی کلی هم هزینه حمل می دی و باید خونه باشی تحویل بگیری و خود سیستم ارسال هم می تونه مشکل آلودگی داشته باشه برای همین ترجیح همه خرید خرید از فروشگاه است در شرایط فعلی!
ناشناس۱۳۷۳۱۹۳۱۴:۲۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
میشه بپرسم چرا مهاجرت به آمریکا رو به موندن در ایران ترجیح دادین؟
ناشناس۱۳۷۴۹۰۷۱۹:۳۷:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
روزی که مهاجرت می کردم، فکر می کردم دارم به مدینه فاضله ای می روم که مهد آزادی بیان و دموکراسی و حقوق بشر است. چند سالی که اینجا ماندم، فهمیدم آن تصورات سرابی بیش نبود. این که چرا حالا بر نمی گردم، دلایل زیادی دارد. ساده ترینش این است که آمریکا تحریم نیست و دائم تهدید نظامی نمی شود. دلیلش این نیست که حکام آمریکا عادل تر، یا عاقل تر هستند. دلیلش این است که آمریکا بزرگ تر و زورمند تر است.
ناشناس۱۳۷۳۳۱۵۱۵:۵۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
نمیدونم این خارج رفته ها چرا دست از سر ایران بر نمیدارند؟ از دور نظر میدن و هر جا به نفعشون باشه خارجین هر جا به ضررشون باشه ایرانی میشن باز
ناشناس۱۳۷۴۱۸۲۱۱:۱۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
خوب، پس چرا رفتی آمریکا !؟ چرا با این همه محاسنی که ایران نسبت به آمریکا داره، بر نمی گردی؟ از کی تا حالا بجای استفاده از شلنگ آب، از دستمال توالت استفاده می کنی ؟
ناشناس۱۳۷۲۳۹۵۰۴:۴۳:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
کرونا اراده الهی بود؟ با بیش از 130 هزار مبتلا و 5000 کشته و 2000 میلیارد دلار خسارت به دنیا ؟
ناشناس۱۳۷۴۲۱۷۱۱:۳۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
مگر غیر از اراده الهی هم داریم؟ این همه که روزانه میمیرند و مصیبت زده میشوند مگر غیر از ارده خدا است؟ مگر خدا گفته در این دنیا هرطور زندگی کنید مصیبت نمیبینید؟ بهتره برای شناخت خدا و دنیایی که در آن زندگی میکنیم و فهم اتفاقات اطرافمان، قرآن را بیشتر بخوانیم
ناشناس۱۳۷۲۴۰۲۰۵:۲۵:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
مقاله ی خوبی بود لکن مشخص شد که نگارنده همه چیز را گفته تا در پاراگراف آخر توپ تعصب جناحی خود را شلیک کرده و از صف انصاف خارج گردد.
ناشناس۱۳۷۲۴۱۵۰۶:۲۸:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
هرچه در باره ایران گفتند راست بود ایتالیا دروغ نگفته پنهان کاری نکرده...بسیاری از کارهائی که ما می کنیم نادرست است از مرگ کسی هم نباید خوشحال شویم شرقی یا غربی .
حمید۱۳۷۲۴۲۲۰۶:۴۲:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
بزرگترین مشکل کشور ما نه دشمنی امریکا و غرب بلکه امریکا پرستی و غرب پرستی است !!!!
ناشناس۱۳۷۲۴۳۲۰۷:۰۱:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
نه ما عقب مانده ترین کشور نیستیم. پراید هنوز تولید ملی ما است.
ناشناس۱۳۷۲۴۳۵۰۷:۰۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اینها رو هم اضافه کن: ما رو مسخره کردند که معاون وزیر بهداشتمون کرونا گرفته... معاون وزیر بهداشت انگلیس هم کرونا گرفت گفتند آمار ما واقعی نیست چون از همه تست گرفته نمیشود (البته این حقیقت است که در تست گرفتن به خاطر هزینه ها و... محدودیت وجود دارد) درحالیکه در ایران بیماران هزینه ای بابت تست نمیپردازند اما در آمریکا بدلیل گران بودن تست برای بیماران عملا تعداد کمی تست می دهند و واضحا آمار غیرواقعی است
ناشناس۱۳۷۲۴۴۷۰۷:۲۵:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
تفاوت ما با غربی ها توهم شدید در خود مرکز پنداری و مخفی کاریست دلیل حتی در شرایط موجود نیز علیرغم فراگیری شدید در حال انکار هستیم وهمه چیز را شطینت دشمن میدانیم
ناشناس۱۳۷۲۴۵۱۰۷:۳۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
لطفا کم کاری مسولین را با این چیزها نشورید. اگر از روز اول جلوی پروازهای ایران و چین رو گرفته بودید اینقدر وضع وخیم نمی شد.
ناشناس۱۳۷۲۶۵۳۰۹:۵۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اگرم روز اول اون شهر خاص را قرنطینه میکردن الان شاهد رشد منفی مبتلایان بودیم
ناشناس۱۳۷۲۷۷۳۱۱:۱۹:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
عقده از سروروتون میباره،حالا اگه مثلا مرودشت بود خودتون رو هلاک میکردید برای قرنطینه نشدنش،در ضمن در طی ۵ روز بعد از اولین گزارش در قم ۶ استان دیگه هم مبتلا داشتند و با توجه به اینکه میانگین نهفتگی ویروس ۵ روز هست قرنطینه کردن قم توی ۲۹ بهمن نتیجه نمیداد
صمصام۱۳۷۲۴۸۵۰۸:۰۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
درود بر شما ...من هیچ وقت نه الان در اتفاقات کرونا و نه هیچ زمان دیگری هرگز به چرندیات دروغ من و تو و بی بی سی و اعتماد نداشته و ندارم ...اگر راست هم بگویند مغرضان و از روی کینه ورزی است .. در کل تفاوتی هم اگر باشد این است که اونها همه چیز را میگویند اما 95% دروغ و البته مغرضانه اما رسانه های ما همه را نمیگویند اما انچه را میگویند همه اش حقیقت است .راست نصف ونیمه بهتر از دروغ کامل است
ناشناس۱۳۷۲۴۹۹۰۸:۲۰:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اروپا به خاطر آب و هوایش (مثل شمال ایران) بهترین جا برای گسترش ویروس است ولی ایران چرا؟ چرا بین عربستان و عراق و افغانستان و کویت و قطر و مصر و ... ما بدترین هستیم؟ ما که ارتباطمان با دنیا قطع است چرا به این روز افتاده ایم؟ ایرادی که به آمار آنها میگیری و گرفتار شدن مسئولانشان را برخ میکشی عینا برای ما صادق است. آمار مسئولان مبتلا شده ایران را ببین تا بفهمی آمار مبتلاهای ما راست است یا نه؟
ناشناس۱۳۷۳۵۲۴۱۹:۱۳:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ایتالیا هواش سرد نیست مثل ایرانه تقریبا
ناشناس۱۳۷۲۵۰۲۰۸:۲۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آفرین به این تحلیل خداپسندانه
ناشناس۱۳۷۲۵۰۸۰۸:۲۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چه قدر خوشحالی از گسترش کرونا ؟ خدا به دادت برسه ؟ مرگ خوبه مال همسایه ؟ دلت کوچیکه برادر همون جشم ابی ها و موبورها کلی کمک بهداشتی برای ایران فرستادن ؟ شک نکن خدا هم قضاوت کنه دل اونا را بیشتر میپسنده تا بغض و کینه شمارو.
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۲۸۸۶۱۲:۰۹:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
با سلام مثل اینکه مطلب را خوب نخواندید اصلا موضوع چیزی نبود که بخواهد خوشحالی یا ناراحتی داشته باشد. بنده ادعایی ندارم که دل بزرگی دارم شما که دارید بین مردم چین و اروپا تفاوت نگذارید صدها میلیون انسانی که در طول 500 سال گذشته با جنایات غربی ها زندگی هایشان نابود شد را هم دریابید
ناشناس۱۳۷۳۸۹۵۰۶:۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
این را هم بفرمایید که اغلب امکانات رفاهی و پیشرفته های علمی را هم مدیون غربی ها هستیم
ناشناس۱۳۷۲۵۱۰۰۸:۲۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آفرین درود بر شما
ناشناس۱۳۷۲۵۱۱۰۸:۳۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
عشق است ایران
ناشناس۱۳۷۲۵۲۲۰۸:۳۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
من ترجیح میدم هنوز با این وضعیت توی همین کشورهای جهان اول باشم، جهان سوم همیشه جهان سومه،چه کرونا داشته باشه چه نداشته باشه،
ناشناس۱۳۷۲۵۲۴۰۸:۳۸:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
در آلمان هستم و خوشحالم که هستم 2000 فرد آلوده فقط سه نفر فوتی آمار شما چیه؟ اتحاده اروپا 27 کشور بدون مرز هستند کنترل اون برای ورود و خروج چندان راحت نیست
ناشناس۱۳۷۲۷۶۸۱۱:۱۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اولا ۳۶۷۵ نفر نه ۲۰۰۰نفر دوما ۸ فوتی نه ۳ فوتی سوما کرونا درمان نداره و بهبود یا فوت افراد چندان ربطی به سیستم پزشکی نداره و ی ونتیلاتور کفایت اکثریت رو میکنه چهارما چه استدلال مسخره ای اوردی بستن مرزها کار بسیار ساده ای هستش و بارها مرزهای کشورهای عضو شنگن به روی بقیه بسته شده
ناشناس۱۳۷۲۹۶۹۱۲:۴۳:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
بهبودش شاید ربط نداشته باشه (که داره) ولی عدم امکانات پزشکی می تونه یک مریض ساده رو به قبرستان بفرسته!
ناشناس۱۳۷۳۲۳۸۱۵:۰۰:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
خوشبحالت که تو آلمانی! حالا تو سایت الف چیکار میکنی؟ برو اخبار رو هم از همون سایت های آلمانی بگیر دیگه
ناشناس۱۳۷۲۵۴۲۰۸:۴۸:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
لطفا قاب‌های دیگه هم بررسی کنید مثلا قیمت مسکن که در امریکا چهار برابر شده و ایران بیش از ده هزار برابر، میزان مهاجرت از ایران به آمریکا و بالعکس
ناشناس۱۳۷۲۵۴۴۰۸:۴۸:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چرا آسمون ریسمون میبافی ؟ اینکه فقر وبیچارگی ما شبیه جهان سومی ها هست و بیماری و مرض گرفتن ما شبیه جهان اولیها کجاش تعریف وتمجید داره؟ این که اوج فلاکت ما هست!
آمار جهان۱۳۷۲۵۵۶۰۸:۵۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
یک کارگر آمریکا بعد از یک سال تویوتا کرونا می تواند بخرد ویران بعد از....
ناشناس۱۳۷۲۵۶۰۰۸:۵۶:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
لطفا یک کم اراده الهی رو که قدرت های جهانی برابرش زانوزدند رو بیشتر تبیین بفرمایین.
ناشناس۱۳۷۲۶۶۰۱۰:۰۳:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اراده الهی بر مرگ مخلوقاتش نیست در ضمن اراده الهی در کشورهای مختلف تلفات متفاوت ندارد
ناشناس۱۳۷۴۲۲۸۱۱:۴۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
پس این همه انسانها و حیوانها که میمیرند بدون اراده خدا میمیرند؟
ناشناس۱۳۷۲۵۷۲۰۹:۰۶:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چرا مثل عقده ایها شدید کل مطلبتون این بود اونا که به خاطر کرونا ما رو تحقیر می کردند حالا خودشون دچار مشکل شدند دلمون خنک شد.
ناشناس۱۳۷۲۵۹۴۰۹:۱۶:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
احساس عقب افتادگی مردم مثل موارد زیر است آقا زادگی برتر دونستن مسئولین نسبت به مردم دروغ گویی و پنهانکاری بودجه نویسی به نفع گروههای خاص عدم پذیرش اشتباهات اقتصاد فلج و جیب خالی پراید ۷۰ تومنی حتی در مورد کرونا هم تبعیض و هزاران مورد دیگه است
امین۱۳۷۲۶۴۴۰۹:۵۱:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اول برو یه ماسک بخر، اگه تونستی بخری بعد بیا حرف بزن عدد -1 منفی هست -100 هم منفی هست ولی وقتی کسی نفهمه این دو تا چه فرقی داره و بگه هر دو منفیه بنظرم بهتره کلا به خودش اجازه نده که حرف بزنه
شهرام۱۳۷۲۶۵۵۰۹:۵۸:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چین اصلا به ما نیاز نداشت حتی در اون شرایط اپیدمی ما باید دیرتر میزبان این ویروس می شدیم اما به هر حال مدیریت ضعیف باعث شد تا چند استان با به حالت کلونی ویروس تبدیل شن الانم بجای فرافکنی و امادگی برای فاجعه بهتره هر چه زودتر فکری بکنین
ناشناس۱۳۷۲۶۵۹۱۰:۰۳:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
دانمارک از امروز تمام مرزهای هوایی زمینی و دریاییش بست کاری که شما باید دوماه پیش میکردید
بی طرف۱۳۷۲۶۷۰۱۰:۱۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اینکه ما رو با امریکا و اروپا مقایسه میکنید نشون میده چقدر در رویا سیر میکنید با همین رویا پردازی مملکت رو به این نقطه رسوندید
ناشناس۱۳۷۲۶۸۱۱۰:۱۵:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ما که جهان اول رو قبول نداریم حتما مجلس جدید به یک سطح جدید جهانی بالاتر ازاروپا و امریکا خواهد رساند.
ناشناس۱۳۷۲۶۹۸۱۰:۲۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
تعطیل نکردن ادارات جنایت علیه مردم بود!
زهره۱۳۷۲۸۷۶۱۲:۰۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
واقعا دلیل تعطیل نکردن موسسات وزارت علوم را نمی فهمم . آقای وزیر که می داند فقط چند پژوهشکده وزارت علوم می تواند در مبارزه با کرونا سهیم باشد پس دلیل باز بودن سایر موسسات (نمونه آن مراکز موجود در شیراز) و رفت و آمد چند هزار کارمند بینوا در این بحران چیست؟
لطفا دقت شود.۱۳۷۲۹۵۷۱۲:۳۷:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
تا ادارات و مراکز غیر اورژانسی تعطیل نشود تردد قطعا در سطح شهر کاهش نمی یابد و شهر مستعد برای همه گیری خواهد بود.
حسنی۱۳۷۳۲۰۴۱۴:۳۴:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آمریکا با حدود 2300 نفر آلوده به کرونا در کشورش وضعیت اضطراری اعلام کرده ولی متاسفانه توی ایران با این همه رشد بیماری شرایط جدی گرفته نشده. احتمالا منتظرند موارد آلوده به 40 میلیون نفر برسه بعد وضعیت رو اضطراری اعلام کنن!
مهرداد رادمهر۱۳۷۲۷۶۳۱۱:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
این جهان کوه است و فعل ما ندا/// سوی ما آید همین ندا را صدا.... ترامپ! در صدد ضربه زدن به کشورهای چین و ایران بود، و آسانترین راه حمله بیو تروریسم به این دو کشور بود، با انتشار ویروس کرنا در ووهان چین، خواهان نابودی چین و ایران شد؛ ترامپ هرگز فکر نمی کرد انعکاس این حمله ضد انسانی و جنایتکارانه متوجه کشورهای اروپایی و آمریکا شود ... ترامپ! مطمئن است که واکسن ویروس کرنا در اختیار رژیم صهیونیستی اسراییل و آمریکا است و در فرصت مناسب از این واکسن برای درمان مردم طرفدار خود در ایالت های آمریکا و کشورهای همراه خود استفاده می کند( ترامپ در اندیشه نابودی همه مردم و کشورهای مخالف خود است و آسان ترین راه حملات بیولوژیک است)، ولی به خاطر مسائل محرمانه، یک نمایش تبلیغاتی بزرگ برای مردم آمریکا و جلوگیری از روشن شدن واقعیت ها، فعلا باید مردم ضعیف، درمانده و مهاجر آمریکا توان سیاست های پلید آمریکا را دهند... ترامپ! یک شیطان و جنایتکار بزرگ است و به خاطر رسیدن دوباره به قدرت و ثروت همه دنیا دست به هر جنایتی می زند.... برای ترامپ: انسانیت و اخلاق و قانون و دین مهم نیست؛ فقط فرمانروایی مطلق شدن در روی زمین به هر قیمتی مهم است... مردم آمریکا و طرف داران او در دنیا باید تاوان سختی برای انتخاب افرادی چون ترامپ که ادعای خدایی بر جهان دارد را بپردازند.... مهرداد رادمهر --- فرزند کوچک ایران بانو
یک خواننده۱۳۷۲۸۶۴۱۲:۰۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
۱- نگاه تبلیغاتی به کرونا فقط متعلق به « دشمنان » ما نبود. در داخل هم ما با همین نگاه سیاست زده و تبلیغاتی آن را انکار کردیم. بنابراین، این نقد فقط به «دشمن» وارد نیست. حتی اگر بپذیریم که رسانه‌های وابسته به دشمنان ما از کرونا هم مستمسکی ساختند برای تاختن به «جمهوری اسلامی» ( واقعیتی که پذیرش آن سخت نیست) باز هم این دلیل نمی شود که در شرایط فعلی مثل همیشه این موضوع یعنی برخورد سیاست زده با کرونا را محدود به دشمن کنیم. ۲- در مطلب نویسنده همان دیدگاه نسبتا رایج و البته ساده انگارانه نسبت به تمدن غربی به چشم می خورد. دیدگاهی که کل این تمدن و چهرهای اصلی اندیشه غربی را ماده گرا و ملحد می داند. مثلا فرانسیس بیکن که در نوشته شما ملحد معرفی شده خودش از منتقدان ماده گرایی و الحاد بود ! یک جستجوی ساده در اینترنت نیز برخی آرای او را نشان می دهد: «من روح خود را به خدا، جسم خویش را به گور و نام خویش را به قرن‌های بعد و اقوام جهان تقدیم می‌کنم.» یا « فقط یک فلسفه سطحی ممکن است ذهن بشر را به سوی الحاد فراخواند؛ ولی فلسفه عمیق آن است که انسان را به دین متوجه سازد. زیرا اگر کسی فقط علل نزدیک را دید و فراتر نرفت ممکن است خدایی را قائل نشود؛ ولی اگر تمام سلسله علل و معلولات را باهم در نظر بیاورد بالاخره به مشیت ازلی و خدای واحد ایمان خواهد آورد.» « او معتقد بود مخالفین خداوند به شرافت انسان لطمه می زنند. چون شرافت انسان به روح الهی است و اگر روح را انکار کنیم انسان با سایر موجودات تفاوتی نخواهد داشت. از این سخن بیکن می توان نتیجه گرفت که ماده گرایی با این ادعا که انسان معیار همه چیز است ناسازگار است و فرهنگ غرب در جمع بین این دو ادعا به پارادکس می رسد. بیکن با این ادعا که انسان معیار همه چیز است نیز موافق نبود. استدلال او این بود که انسان تنها قادر به حرکت دادن چیزهاست و نمی تواند معیار همه چیز باشد. منظور بیکن این است که هیچ یک از خلاقیتها و اختراعات بشری یک ذره به ذرات بی نهایت مواد اضافه نمی کنند و اختراع یک دستگاه پیچیده صرفا حاصل تجزیه و ترکیب مواد موجود است. بنابراین انسان چگونه می تواند خود را معیار همه چیز بداند.» من اضافه می کنم اساسا ما در ایران بین ماده گرایی روش مندانه و ماده گرایی هستی شناسانه تفاوتی قایل نمی شویم و اولی را که اساس بنای رفیع علم است به دومی تحویل می‌کنیم. در ماده گرایی روش شناسانه علم بشر از تجربه و حواس «آغاز» می شود ( نکته ای که مورد اتفاق تمام فیلسوفان مسلمان نیز هست). همه کسانی که در غرب علم را به تجربه «محدود» و منحصر می‌کنند نیز لزوما فراتر از تجربه را انکار نمی کنند بلکه فراتر از تجربه را موضوع ایمان می دانند نه علم. تقویت ایمان بر اثر اعتقاد به این محدودیت، درست به اندازه تقویت الحادی که در نتیجه این اعتقاد بروز کرده است، در تاریخ غرب دیده می شود. ۳- غرب اساسا یک کلیت یکپارچه نیست که ما مجبور باشیم یا این کلیت را بپذیریم یا رد کنیم. ۴- گفته اید: دشمنان خدا که کرونا را فرصتی دیدند برای تاختن به باورهای دینی مردم، نعل وارانه میزنند. بسیاری از دین داران هم در نقد رفتارهای ظاهرا دینی و البته انحرافی مطلب نوشته اند از جمله حوزویان خودمان. حجم مطالبی که این رفتار غلط برخی دینداران ظاهر گرا را مستمسک الحاد یا تشویق آن دانسته باشند واقعا چقدر است که با توسل به آن اقدام به تحویل دوقطبی سازی سیاسی به دوقطبی سازی معتقدان به خدا و ملحدان کنیم؟. این تقابل سازی، غیر مستقیم مخالفان سیاسی را ملحد معرفی می کند.
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۳۰۲۴۱۳:۱۱:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
با سلام و احترام و تشکر از دقت نظر و نقد منصفانه و عالمانه شما، و اما در پاسخ: 1_ درست میفرمایید، بنده هم در انتهای مطلب اشاره کردم که به روش و منش خود ما نیز ایرادهای بسیار وارد است. لیکن باید توجه داشت هجمه های بی امان و ناجوانمردانه رسانه ای دشمن قابل قیاس با بی انصافی ها و سیاست زدگی های موجود در کشور ما نیست. 2_ این ایراد حضرتعالی را میپذیرم. حتنا از بیکن شنیده اید که: "اگر انسان ذهن خود را معطوف به ماده کند در حدود آن کار می‌کند و از حدود ماده تجاوز نمی‌نماید". بنده به این جهت به بیکن اشاره کردم که پایه گذار الحاد هستی شناسانه شد و البته قبول دارم که الحاد روش شناسانه وی کاملا متفاوت است. علی ای حال، بهتر بود به نام ایشان اشاره نمیشد.
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۳۰۳۷۱۳:۱۵:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ادامه: 3_ بنده هم جایی اشاره نکردم غرب یک کلیت است لیکن آنچه ما در ایران با آن مواجهیم یک کلیت خصمانه است. 4_ بنده در فضای مجازی به پیام های بسیاری برخوردم که به بهانه بحران کرونا، حتی صدقه دادن و دعا کردن را هم به سخره گرفته بودند. قطعا منظور بنده هیچ جریان سیاسی نبوده است. قضاوت دیگر با شما ...
یک خواننده۱۳۷۷۶۶۵۱۸:۳۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
تشکر از شما. از راسل هیچ دفاعی ندارم چون نوعی اشرافیت و تفرعن انگلیسی را به طور طبیعی به ارث برده بود که حتی اگر خداشناس ترین آدم روی زمین می شد چندان چنگی به دل نمی زد‌! اما در مورد مارکس قضیه کمی پیچیده تر است. ای بسا ملحدان و منکران که به دلیل کفر متحرکشان از ایمان ساکن و راکد امثال ما، به حقیقت نزدیک تر و دوست داشتنی تر باشند! الله اعلم. خدا کیلویی که نمی سنجد. این بیت مشهور اقبال لاهوری درباره مارکس است: آنکه حق در باطل او مضمر است قلب او مومن دماغش کافر است ! جدا از این، به نقل از یکی از مارکس پژوهان، مارکس به همسرش می گفت برای رفع نیازهای مابعد الطبیعی و معنوی اش به جای رفتن به انجمن های سکولار شهر بهتر است داستان انبیای یهود را بخواند! کفر به آن مسیحیت کلیسایی خودش قدم اول ایمان است !
ناشناس۱۳۷۳۰۵۷۱۳:۲۴:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
خانم میرسیدی که خودش را عقل کل میداند در خبر رسنی بهداشتی روز سوم اسفند خیلی با آب و تاب می گفت که کرونا یک ویروس مظلوم است فقط با شستن دستها با آب و صابون کرونا از بین می رود . سئوال دانش آموزی: کاشف کرونای مظلوم چه کسی است؟(0/5 نمره)
ناشناس۱۳۷۳۳۶۶۱۶:۳۴:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
جناب رجایی عزیز اگر دانش‌آموزی که نمره‌ی ۲ گرفته خودش را با همکلاسیش که ۱۶ گرفته مقایسه کند و به او بگوید ببین تو چند تا غلط داری، شما به او چه می‌گویید؟! بله نمره‌ی ۱۶ هم نمره‌ی ایده‌آل و بی نقصی نیست ولی هیچ آدم منصفی هم آن را با نمره‌ی ۲ مقایسه نمی‌کند !!! بله اروپا، آمریکای شمالی و شرق آسیا هیچ‌کدام ایده‌آل نیستند و کم و بیش کاستی‌هایی دارند ولی مقایسه کردن وضعیت آن‌ها با ایران هم منصفانه نیست. برادر من، چرا این‌قدر به زخمِ دلِ این مردم نمک می‌پاشید؟! وضعیت این روزهای شهروندان آلمان و سوئیس و سوئد و... چه شباهتی با حال این روزهای کودکان کار، دستفروشان، کارگران روزمزد، کاسبان خرد و سایر طبقات ضعیف جامعه‌ی ایران دارد؟!
احمد۱۳۷۳۶۲۶۲۱:۲۹:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آقای رجایی جالبه که شما و امثال شما با اینکه میگید علیه کشورهای غربی و برخی رسانه‌های آن‌ور آبی هستید بیشترین توجه رو به آنها دارید جوری که عقده گشایی برای شما مهمتر از وضعیت کشور است... نگاه به آمار خودتون کن، به مشکلات مردم کن... اینکه بقیه کشورها خوب بگن یا بد بگن دردی را از مردم دوا نمی‌کند... اگر مسئولان دیر اقدام کرده باشند الان کل کشور داره تاوانش رو میده حالا چه بقیه خوب بگن یا بد بگن... اگر واقعا ادعا دارید به کارتون برسید و از انتقاد سازنده برای پیشرفت کشور استقبال کنید..
بنده خدا۱۳۷۳۷۳۳۲۳:۲۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آقای نویسنده ، آخر مطلب نتونستی اهداف سیاسی خودتو پنهان کنی از کرونا هم استفاده سیاسی کردی. وعده اوضاع بهتر با مجلس همسوی خودت را دادی .
ناشناس۱۳۷۳۹۴۶۰۸:۳۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
آقا اینو تو روزنامه‌های آمریکا چاپ کنید، همه امریکاییها می‌رن تو صف که ویزای ایران بگیرن مهاجرت کنن ایران! واقعا خسته نمیشید اینهمه الکی مینیویسین؟
غلامرضا۱۳۷۴۶۰۲۱۵:۳۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
این جمله اخر نگارنده خیلی جالبه < شاید اگر انتخاب های بهتری داشتیم میتوانستیم از پس بحران کرونا، حتی یک کارنامه درخشان بین المللی به جهانیان ارائه کنیم> یعنی مثلا اگر قالیباف ؛یا رئیسی و یا محسن رضایی را انتخاب می شدند عملکرد در خشانی در مبارزه با کرونا داشتیم .اقا رجایی خوابی یا خودت را بخواب زدی ؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. این صدای اقتدار ایران است ...

    2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    3. وحدت ملی با وعده صادق

    4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    12. اسراییل چه باید بکند؟ 

    13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    آخرین عناوین