تفاوت ما با ایتالیایی ها   

دکتر صلاح الدین هرسنی* ،   3981223081 ۷۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا، اعلام کرده است که تمامی محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در شمال این کشور اتخاذ شده بود، اکنون در تمامی این کشور به اجرا گذاشته می‌شود.

تفاوت ما با ایتالیایی ها   

بنابراین ایتالیا در این روز ها تحت اتخاذ چنین راهبردی در مهار و شکست کرونا نباید از همه رنگ های هشدار دهنده عبور کند، بلکه تمام مردم ایتالیا برای شکست کرونا باید در منزل باقی بماند و با خود قرنطینگی به کارکرد مرگبار کرونا پایان دهند. محققاً آنچه که در ایتالیای امروز بابت شکست و مهار کرونا ویروس می گذرد، هم ناشی از دغدغه ها و نگرانی های سلامتی است و هم ناشی از فهم و درک فرهنگ مشارکتی در سالم ساختن جامعه ای است که قرار است آینده زندگی آنها را از تهدیدات و مخاطرات مرگبار، مصونیت و ایمنی دهد. 

 آنگونه که پیداست بخش بزرگی از این مشارکت در کشوری چون ایتالیا محصول فرهنگ مسئولیت پذیری در ایمنی ساختن جامعه تحت بیماری های مرگبار و مخاطرات بهداشتی است و بخش دیگر آن مربوط به مسئولیتی است که به نظر می رسد جنبه بین المللی دارد، به این معنی که ایتالیا نیز خواستار آن است که به سهم  خود همراه با سایر کشور های دیگر و البته با مشارکت فعال با سازمان بهداشت جهانی در شکست کرونا ویروس نقش داشته باشد.

نکته ای که بیش از هر مسئله پر اهمیت دیگر در برنامه ها و تصمیمات مسئولان و مقامات ایتالیا قابل توجه است، این است که دعوت مسئولان و مقامات ایتالیایی در دعوت مردم خود به ماندن خانه ها و قرنطینگی بدون خدمات رفاهی، اقتصادی و در نتیجه خدمات بهداشتی نبوده است. در واقع مقامات و مسئولان ایتالیا با تمهید و فراهم سازی  امکانات یعنی: خدمات رفاهی و اقتصادی و خدمات بهداشتی به دغدغه های معیشتی مردم ایتالیا پایان دادند و تحت این تمهیدات طبیعی است که مردم ایتالیا بخواهند همگام با دولت در مهار و شکست کرونا مشارکت داشته باشند و به سایر الزامات و دعوت های دیگر دولت پاسخ دهند. در واقع سطح خروجی ها و نتایج  اقدمات مقامات و مسئولان ایتالیا منطبق با انتظارات آنها از مردمشان است. 

اما این داستان و رفتاری که در ایتالیا برای مهار و شکست کرونا ویروس رقم می خورد، کمی متفاوت تر و متمایز از رفتاری است که در ایران برای مهار و شکست کرونا ویروس در حال رقم خوردن است. شاید ایتالیا در قیاس با سایر کشور های توسعه یافته اروپایی و کشور های صنعتی جهان مانند: آمریکا، انگلستان و آلمان نمونه و انتخاب مناسبی برای الگو برداری در توسعه یافتگی به ویژه توسعه یافته شدن ایرانیان یا کشور های در حال توسعه نباشد، اما ما چه خوشمان و چه بدمان بیاید، از منظر مسئولیت پذیری و همکاری گرایی و هم از منظر فرهنگ توسعه یافتگی  دچار عقب ماندگی هایی هستیم . 

و شاید تنها چیزی  که  برخی از آنها به ارث برده اند، دیدن و تماشای دربی های ایتالیا یا مسابقات فوتبال سری اول آن و یا مقایسه آن با دربی ال کلاسیکو در کشور همسایه اش اسپانیا است و در این زمینه هم چنان متعصبانه و دو آتشه تر از خود ایتالیایی ها برای هنر نمایی بازیکنان مورد علاقه مان در مستطیل سبز رفتار می کنند که گویی آنها برای تیم ملی فوتبال ما بازی می کنند و با پیروزی شان در آسمانها به پرواز در می آییم وکبکمان خروس می خواند و یا اینکه در بهترین وضعیت و شرایط دلمان را خوش می کنیم که رنگ لباس تیم ملی فوتبال ایتالیا زیبا و دلربا و مانند رنگ آسمان، آبی و لاجوردی است.  

در ایران نه آنکه اراده ای از سوی مسئولان و نه آنکه مسئولیتی بین المللی در راستای پروتکل های بهداشتی برای مهار و شکست کرونا ویروس یا ویروس های مرگبار دیگری وجود نداشته باشد، بلکه مشکل اصلی در ایران ضعف فرهنگ مسئولیت پذیری در خود قرنطینگی و سپس وضعیت اجرا و انجام است. در ایران به رغم آنکه دولت به کرات مردم را به قرنطینگی و ماندن در خانه های برای مهار و شکست کرونا ویروس دعوت کرده است و با وجود آنکه ناقوس مرگ کرونا برای اغلب استانها به صدا در آمده است، ولی متاسفانه ما شاهد عبور از هشدار های دولت از سوی مردم در مسئله قرنطینگی هستیم. اما باید بپذیریم که مسئولیت بخش بزرگی از عبور مردم از هشدار های دولت در مسئله شکسته شدن قرنطینگی بر عهده دولت است.

دولت و مسئولان مان بر خلاف مقامات و مسئولان ایتالیا، مردم کشورمان را بدون تهمیدات رفاهی و اقتصادی و خدمات بهداشتی به ماندن در خانه و قرنطینگی دعوت کرده اند. مسئولان و مقامات کشورمان در شرایطی مردم کشورمان را به همکاری در مهار و شکست کرونا دعوت کرده اند که نه خدمات بهداشتی و اولیه در مراکز درمانی فراهم است ونه ابتدایی ترین لوازم خود ایمنی مانند محصولات ضد عفونی کننده و ایمنی بخش در دسترس است و فقط میتوان آنها را در بازار های سیاه به دست آورد. ضمن آنکه مسئولان و مقامات کشورمان در شرایطی مردم کشورمان را به همکاری در مهار و شکست کرونا دعوت کرده اند که  مصائب و مشکلات معیشتی دغدغه های اول آنان است و حتی شاید آنان به نان شب خود نیز نیازمند باشند.  هر چند شاید قضاوت برای ارزیابی میزان موفقیت ایتالیا   زود باشد اما تفاوت در نوع مواجهه بویژه در ابعاد همکاری اجتماعی آشکار است .  

تداوم این ین وضعیت  در داخل کشور تبعات و پیامد هایی را به دنبال داشته که ابعاد آن در شبکه های مجازی و اجتماعی انعکاس یافته است.در حقیقت بی توجهی و فرار از مسئولیت خود قرنطینگی از طرف بخشی از افراد جامعه هم خطر تزاید خشونت گرایی هویتی بر گسل کرونا را افزایش داده است و هم با شکسته شدن قرنطینگی موجب شیوع ویروس کرونا و خطرات مرگبار آن شده است. این مسئله سبب وضعیت اعلام قرمز در اغلب استان ها شده است. وضعیت غمبار و تراژیک ماجرا آنجاست که عدم خدماتی بهداشتی از سوی مراکز درمانی در کنار شکسته شدن قرنطینگی شیوع کرونا را در بدترین وضعیت آن قرار داده و موجب هراس و از بین رفتن امنیت روانی مردم شده است. تحت این شرایط  بدیهی است که اگر وضعیت شکسته شدن نا آگاهانه و شاید عامدانه قرنطینگی و عدم خدمات بهداشتی ادامه یابد، جامعه ایران یکی از بغرنج ترین شرایط خود را به همراه سایر مشکلات درون خاستگاهی و برون خاستگاهی، تجربه خواهد کرد.

*کارشناس مسائل بین الملل 

دیدگاه کاربران

سعید۱۳۷۲۸۸۴۱۲:۰۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ما مردم خوبی داریم و بر خلاف اونچه مقاله میگه بسیار هم مسئولیت پذیر.
فرناز۱۳۷۳۳۹۱۱۷:۰۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
مسئولیت پذیری باید دو طرفه باشه، نمی شه که بگیم همه ادارات باز باشند و بعد توقع داشته باشیم کسی از خانه خارج نشه!
ناشناس۱۳۷۳۶۷۳۲۲:۱۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
دشمنان در خارج و عوامل آنان در داخل با هدف جهت‌دهی به افکار عمومی جامعه شهر قم را به دروغ مرکز ویروس کرونا اعلام کردند.
ناشناس۱۳۷۳۴۳۶۱۷:۴۷:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
واقعا؟ پس برای همینه که وقتی بوی تعطیلی به مشامشون خورد دویدن به سمت شمال؟
توتونچی۱۳۷۳۷۴۹۲۳:۳۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
جز نوکیسه هایی که .. یک شبه با رانت و پارتی ویلا دار شدن کسی از مردم مستضعف شمال رفته!؟
سعید۱۳۷۳۸۶۵۰۲:۳۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
اولا دولت تعطیل می کرد تا مردم بیرون نیان. کارمندی که باید بره اداره تکلیفش چیه؟ثانیا مردم بعد از یک دهه فشار اقتصادی فقیرتر شدن و چاره ای ندارند جز کار کردن وگرنه اساسشون می‌ره تو خیابون ، نون واسه خوردن نخواهند داشت.. مردم چطور از واجبات روزمره بگذرن؟ وقتی رفاه و سلامت مردم اولویت نبوده و نیست مردم با مسئولیت کی برن بشینن خونه از کجا معلوم دولت برنامه داره؟چرا ارئه نمیده؟
ناشناس۱۳۷۲۸۹۲۱۲:۱۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
کرونا ویروس نشان داد که کشورهای اروپایی چقدر عقب افتاده اند.
ناشناس۱۳۷۳۱۶۶۱۴:۱۱:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
کرونا به فقیر و غنی وزیر و وکیل پوز بند زد این سنت الهی است برای بشریت سرکش بخاطر فساد
ناشناس۱۳۷۳۱۹۹۱۴:۳۱:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
بعد این آقا که خودش را کارشناس مسایل بین الملل معرفی کرده دیگران را به شیفتگی متهم کرده اما خودش بر اساس مفروضات سست و بی سند .. را نمایش میده. دقیقا کارشناس چی هستند ایشون؟
ناشناس۱۳۷۳۲۴۱۱۵:۰۳:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
تفاوت ما با ایتالیا ؛ در ایتالیا : مسئولان ، کرونا را شکست میدهند . در ایران : گرمای هوا در تابستان ، کرونا را شکست میدهد .
ناشناس۱۳۷۳۵۶۵۲۰:۱۴:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
مرغ همسایه همیشه غازه! با وجود اینکه ایتالیا از ابتدا قرنطینه بوده تا به حال بالای 1300 نفر مردند.
ناشناس۱۳۷۳۷۹۱۰۰:۲۱:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
به خاطر اينكه اونها آمار واقعي رو ميگن نه مثل ايران و چين كمتر از .. درصد واقعيت!!!
ناشناس۱۳۷۳۲۴۷۱۵:۰۹:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
کرونا ویروس نیست مجید جان فارسی صحیح ویروس کروناست. به ماشین لباسشویی هم نمی گویی لباسشویی ماشين. صفت یا توضیح بعد از اسم قرار میگیرد.
ناشناس۱۳۷۳۷۳۱۲۳:۲۰:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
دقیقا . بالاخره یکی حرف دل مارو زد
ناشناس۱۳۷۳۸۳۰۰۱:۱۷:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
منم اول همین فکر رو میکردم. ولی پس از مطالعه منابع انگلیسی دیدم که نام این ویروس سر هم به صورت coronavirus نوشته میشه نه به صورت Corona virus.
ناشناس۱۳۷۳۹۹۸۰۹:۱۶:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
.. ملا لغطی چه مشکل
ناشناس۱۳۷۲۸۹۶۱۲:۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
خالی شدن فروشگاه های مواد غذایی در انگلیس و امریکا و ایتالیا و بلژیک و غیره فقر فرهنگی در اروپا را به تصویر کشید.
ناشناس۱۳۷۳۰۵۸۱۳:۲۴:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اونجا مایحتاج زندگی مردم آنقدر ارزان است که فروشگاهها مرتب خالی میشود ( شما و ۲۰ و ۳۰ اسم اش رو بذارید غارت و دل خودتون رو خوش کنید ! ) ولی در ایران آنقدر گرانی است که مردم فقط میرن داخل فروشگاه و تماشا میکنن و داغ دلشون تازه میشه و میان بیرون برای همین فروشگاههای ما همیشه دست نخورده مونده و به قول شما غارت نشده آره داداش ! واقعیت اینجوریاست
محمد قاسمی۱۳۷۳۶۹۹۲۲:۴۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
با اینکه کامنت اول رو قبول ندارم ولی کامنت تو سری زدن به ملت ایران لایق صدها منفی است
ناشناس۱۳۷۳۷۱۲۲۳:۰۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
امریکا 600 هزار بی خانمان مطلق داره و حدود 7 درصد مردم امریکا با درآمد سالانه کمتر از 2500 دلار اسمی زندگی میکنند یعنی درآمدی کمتر از حدود 1 میلیون تومان در ماه در مقایسه با ایران، گفتن 20و30 و از این جور چیزها شمارو فهمیده نشون نمیده ولی جوگیر چرا،البته که پر واضحه رفاه امریکایی ها از ایرانی ها بیشتره ولی "اونجا مایحتاج زندگی مردم اونقدر ارزونه" حرف بسیار ضعیفی هست،صد البته که این اتفاق هم هر روز نمیفته و همیشه مراکز خریدشون خالی نیستند
ناشناس۱۳۷۳۷۳۷۲۳:۲۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
این خبرها هم نیست خواهرم تو کانادا به زحمت تونسته یه شیشه الکل نود برا ضد عفونی پیدا کنه اونجا هم مردم لوازم بهداشتی رو غارت کردن آدما همه مثل همند ودر شرایط مشابه یه جور عمل می کنند .
ناشناس۱۳۷۴۰۲۸۰۹:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
راست میگه دیگه دو قلم جنس ..میخری 300 400 ت از حقوق 2 م رفته. خیلی دیگه به طرز لوسی دروغ میگید راجع به شرایط خارج..
تبریزی۱۳۷۳۲۶۰۱۵:۱۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
شاید هم سطح رفاه و قدرت خرید بالاشون رو به تصویر کشید.
ناشناس۱۳۷۳۲۷۴۱۵:۲۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
در همه جا نشان از اضطراب جامعه هست نه فقر فرهنگی.البته در ایران در صدی هم نشان از خودخواهی،عدم پذیرش مسولیت و دلالی است.
ناشناس۱۳۷۳۴۶۸۱۸:۳۰:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چرا تنها راه اثبات خوب بودن خودمان
جهانگیر۱۳۷۲۹۱۱۱۲:۲۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
با این تحلیل ها نشان میدهید که ماهیت این ویروس پی نبردید. صبر کنید تمام دنیا کامل میگردد. آنهای که اعلام نمی کنند امکان تست ندارند. اخر خواهیم دید که آش را زیاد داغ کردیم
ناشناس۱۳۷۲۹۱۶۱۲:۲۱:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
در ایران : مسئولان در رفاه مطلق هستند و دغدغه معیشت و پول و در آمد ندارند و در منزل ، خود را قرنطینه میکنند و از بیماری در امان میمانند . ولی مردم دغدغه کار و پول درآوردن و قسط دادن و یه لقمه نون دارند و باید به کرونا آلوده شوند . ولی در ایتالیا برعکس ایرانه در ایتالیا : مردم در رفاه هستند و دغدغه رویای معاش رو ندارند و در خانه میمانند و مسئولانشان نیز از محل اماکن ارایه خدمات به بیماران از نزدیک بازدید نموده و در جهت برطرف نمودن نقایص درمانی فورا اقدام میکنند .
ناشناس۱۳۷۳۷۱۷۲۳:۱۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
مطئنم تصوری که از غرب داری تنها برآمده از تبلیغات شدیدا شستشوی مغزی دهنده هستش،بعد مثل مغلطه کار دسته چندمی میگید چرا آنقدر مهاجرت از ایران به اونور زیاده نه از اونور به اینور،خب با این طرز تفکر عقب مونده باید هم شاهد همچنین اتفاقاتی باشیم
احسان۱۳۷۲۹۲۱۱۲:۲۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
۱- ایتالیا در سال حدود ۵ ملیون گردشگر چینی دارد . ۲- در ایتالیا مراکز متعدد و موازی تصمیم گیری نیست
ناشناس۱۳۷۳۰۴۱۱۳:۱۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
عدم رعایت بهداشت فردی در ایتالیا باعث شیوع فراوان کرونا شده است.
ناشناس۱۳۷۳۴۳۸۱۷:۴۹:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
برگزاری مسابقات فوتبال در ایتالیا یکی از علت های شیوع این بیماری در ایتالیاست . ایتالیایی ها حتی تا چند روز پیش دست از مسابقات فوتبال با تماشاگر بر نداشتند. اصولا عشق فوتبالشان تا حد مرگ بالاست
ناشناس۱۳۷۲۹۷۰۱۲:۴۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
همه این تفاوتها نشون میده که اونجا بی تفاوتها حاکم نیستن !!!!
ناشناس۱۳۷۲۹۹۴۱۲:۵۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ضعف فرهنگ مسئولیت پذیری در مردم ایران , ریشه در تفکر قبیله ای دارد . ما به ظاهر " متمدن " هستیم , یعنی از دوره قبیله ای زیستن و منافع قبیله را در نظر گرفتن عبور کرده ایم و به ملیت رسیده ایم , در حالی که در باطن همان آدم های عضو قبیله هستیم که منافع خود را به منافع ملی ترجیح می دهیم .
ناشناس۱۳۷۲۹۹۵۱۲:۵۳:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اونا آدمن
ناشناس۱۳۷۳۰۴۸۱۳:۲۰:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ما هم آدم هستیم. اول فکر کن بعد نظر بده!
ناشناس۱۳۷۳۰۵۶۱۳:۲۳:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
گاردین: کرونا یک ویروس امریکایی است.
ناشناس۱۳۷۳۲۰۱۱۴:۳۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
وصل کردن همه چیز به امریکا !!
امید۱۳۷۳۰۰۷۱۳:۰۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
بسم الله الرحمن الرحیم آقا دست بردارید از حقارت ایرانیان . ما فرهنگ هفت هزار ساله داریم . ما تخت جمشید و.. داریم . تعدادی از ایرانیان چنان غرب زده هستند که خود غربی ها هم خیلی وقت ها تعجب می کنند ، البته کاش غربی بودند با همان فرهنگ . ایرانی ها یک زمانی بزرگترین پادشاهی را داشته اند . ایران با اینها کرونا را شکست می دهد نه با علم و فرهنگ !!!!! روحانی اولین نفری است که به بیانیه ستاد مبارزه با کرونا گوش کرده و خودش را در جاهای خوب قرنطینه کرده است . هنوز روحانی در زمان انتخابات سیر می کند و می گوید هفته ای یک بار جلسه برای مهار کرونا کفایت می کند و به همه ..پرخاش.. که چرا می گویید رئیس جمهور باید مسئولیت مستقیم ستاد مبارزه با کرونا را به عهده بگیرد . از ملت چه انتظاری دارید ؟؟؟
ناشناس۱۳۷۳۸۸۹۰۶:۰۳:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
با نگاهی به دستکش و ماسک های ریخته شده در کوچه و خیابان و بازار و.. میتوان به فرهنگ هفت هزار ساله مان پی برد
حسن۱۳۷۳۰۱۳۱۳:۰۵:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
باید آمار مرگ ومیرها را بزرگنمایی کنند .من از برخی شنیدم که خیلی از مرگ ومیرهای کرونا اعلام نمی کنند. بعضی وقتها ترس برادر مرگ نیست برادر زندگیه.اگر مردم بترسند رعایت می کنند.
ناشناس۱۳۷۳۰۶۸۱۳:۲۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
متاسفانه مردم گوش نمی دهند و به اهمیت قضیه پی نبرده اند. مسئولین در این قضیه چه بکنند؟
ناشناس۱۳۷۳۲۱۰۱۴:۳۷:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
مردم گوش نمی‌دهند یا بی کفایتی مسولین؟
ناشناس۱۳۷۳۷۴۷۲۳:۳۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
مردم گوش نمیدن .
کریم۱۳۷۳۲۹۹۱۵:۴۵:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
شما کسی به نام مسئول را در این مملکت پیدا بکن اونوقت بگو اونها چکار باید بکنند .اگر این افراد طی این سالها مسئول بودند، زیرساخت هایی را برای مقابله با مسائلی همچون سیل وزلزله و بلایای طبیعی دیگر و افزایش توان بیمارستانی و کادر پزشکی وپرستاری و راههای کنترل بحران را می بایست انجام میدادند. اگر در.. مسئولی دیدی سلامش را برسان.
ناشناس۱۳۷۳۰۷۳۱۳:۳۰:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
دنیا باید فکری به حال چین همه چیز خوار با تراکم بالا بکند هر سال بدون پرداخت غرامت و هزینه به ملل دنیا یه ویروس جدید رو به عالم بشریت تحمیل میکنند.
ناشناس۱۳۷۳۱۸۱۱۴:۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اگر چینی ها، همه چیز خوار نبودند الان گوشت گوسفند و گوساله یا گیر نمیامد یا کیلویی یک میلیون بود!
ناشناس۱۳۷۳۱۱۹۱۳:۵۲:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اندر حكايت تفاوت ما با ايتاليا ------- ايضاً تفاوت با آلمانها !! ----- عرض مي كنم حالا كه صحبت از تفاوت ما با ايتاليا هست ، يك اشاره اي هم بكنيم به تفاوت با آلمان ها !! ... چه تفاوتي ؟ ؟ ... الان عرض مي كنم : عرضم به حضور انورتان كه چند روز پيش خانم مركل صدر اعظم آلمان اعلام كرد كه " به احتمال زياد ٤٠ تا ٧٠ درصد از مردم آلمان در گير بيماري كرونا خواهند شد " !! ... عجب !! ... به همين راحتي !! ... به همين شفافيتي ، ... به همين سادگي .. رُك و پوست كنده و مستقيم ! ... بدون هيچ رودر بايستي بنده احتمال دادم كه تا فردا پس فردا تمام اجناس فروشگاهها در آلمان چپو و غارت خواهد شد ، ويا ترس ووحشت و عجيبي در مردم آن بلاد به وجود خواهد آمد ، اما ظاهراً همه چيز آرام است !! حالا مقصود از اين مصدع اوقات شدن شما اين است كه واقعاً جالب است كه خانم صدر اعظم شفاف شفاف صحبت مي كند و در باره " كوويد ١٩ " اخطار ميدهد و با زبان بي زباني اعلام مي كند كه ايها الناس ! اين ويروس به احتمال قوي ، آش كشك خاله تان است ، بخورين پاته ، نخورين هم پاته !! ... به نظر شما اين همه شفافيت داشتن و رودربايستي را كنار گذاشتن و راحت و صميمي با مردم صحبت كردن و چيزي را لاپوشاني نكردن جالب نيست ؟!! ... بله ؟؟ ... براي بنده كه خيلي خيلي جالب است !!!
ناشناس۱۳۷۳۱۳۳۱۳:۵۶:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
تازگی ها به این نتیجه رسیده ام که اگر ما دولت و مسئول نداشتیم خود مردم بهتر مملکت را اداره می کردند حتی عرضه بستن راه را هم ندارند ..
ناشناس۱۳۷۳۱۸۷۱۴:۲۴:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
مردم ایتالیا دست کمی از مردم ایران ندارند. در هر جامعه ای همیشه یه درصدی هستند که مخل و مضر هستند. تو ایران یه ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه فقط نق میزنند. انتظار دارند مسافرت برند و خرید بکنند و تو خیابون بچرخند و دولت هم یه کاری بکنه که کرونا نگیرند. این ۳۰ درصد مخل رو باید تنبیه و جریمه کرد وگرنه کل جامعه ضررش رو میبینه. تو ایتالیا هم همینه..
رضا۱۳۷۳۱۹۴۱۴:۲۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
شما چه کارشناسی هستی که نمیدانی کرونا در ایتالیا چگونه قربانی گرفته است
ناشناس۱۳۷۳۲۱۸۱۴:۴۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
زیاد پیچیده اش نکنید عدم اعتماد به ساختار و نحوه اداره کشور مشکل اصلی ارتباط بین مردم و مسئولینه در مواجهه با بحرانهای عمومی
ناشناس۱۳۷۳۷۲۲۲۳:۱۴:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
جماعتی .. و عقب مانده که وویس های تلگرامی و لوگوی پپسی روی ماه و پراید 900 دلاری در عراق رو قبول میکنند ولی حرف های مسئولین رو قبول ندارند و اونا رو شایعه میدونند،تنها چیزی که شایسته تک تک این جماعته همین عبارت .. و عقب مانده هست،الف سانسورش نکن
ناشناس۱۳۷۳۲۴۲۱۵:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
مثلا مردم ایتالیا چکار میکنند؟ برای چی اینقدر آمار ابتلاء و مرگ و میرشان بالاست؟ بسه دیگه این همه خودزنی
ناشناس۱۳۷۳۲۹۶۱۵:۴۲:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
بی خیالی و بی برنامه گی مسئولان کشور را گردن مردم نیاندازید. از بهمن ماه واضح بود با تعامل گسترده ای که ایران با چین دارد ایران رتبه دوم بعد از چین را در ابتلا به کرونا خواهد داشت. درحالیکه روسیه شرایط قرنطینه را به سرعت ایجاد کرد ایران درحال تردید بود. تولید و ذخیره ماسک و ضدعفونی کننده از همان موقع باید شروع میشد. برای تمام مردم به ازای هر کد ملی باید بسته حفاظت فردی و بسته معیشتی آماده و حقوق دو ماه مردم داده میشد. مقررات سخت برای تردد وضع و اعمال تمام فروشگاههای غیر ضرور تعطیل و ورود و خروج کنترل میشد. اینها کار فرهنگ مردم است؟ برای حمله بعدی چه تمهیداتی فراهم شده جز بد وبیراه گفتن مسئولین به مردمی که برای نیازشان و یا تعطیل نشدن محلهای کارشان مجبورند ریسک بیرون آمدن را به جان بخرند.
حيدر۱۳۷۳۳۰۶۱۵:۴۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
به نام خدا با تاكيد بر ضعف فزاينده مسئولين در زمينه هاي مختلف ، اين اولين باريست كه مردم از مسئولين عقبترند اميدوارم با درك بهتر شرايط و رعايت نكات مورد تاكيد وزارت بهداشت از سوي ما مردم ، ضمن كنترل و كاهش اين همه گيري منحوس ، الگوي مناسبي براي ديگران باشيم
ناشناس۱۳۷۳۳۳۳۱۶:۰۷:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اینکه دولت ایتالیا خدمات رفاهی و بهداشتی به مردم میده رو از کجا میگی . خود شما اونجا زندگی میکنی؟ یا طبق ظن و گمان مثبتی که ما همیشه نسبت به چشم آبی ها داریم داری آمار میدی؟
ناشناس۱۳۷۳۳۴۰۱۶:۱۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
توی ایتالیا بودی و دیدی که همه چیز برای مردم فراهم شده؟.. نه جانم ..... شما و صدا و سیما مردم را به لجبازی با دولت ترقیب می کنید....
ناشناس۱۳۷۳۳۵۰۱۶:۲۴:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
دوست ایتالیایی من نکات مهمی رو گفت:1. جریمه بالا برای خروج از خانه 2. تماس و معاینه در خانه 3. تامین اجتماعی مناسب برای جبران خسارتها
ناشناس۱۳۷۴۰۸۸۱۰:۱۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
اولی که شدنی نیست چون اونی که پول نداره از خانه بیرون میره دومی رو میشه انجام داد سومی هم که امکان پذیر نیست
مرتضی۱۳۷۳۳۸۲۱۶:۴۸:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ایتالیایی ها مثل ما تحریم نیستند ایتالیایی‌ها دشمن جراری مثل آمریکا ندارند ایتالیایی ها فضای مجازی خودشون رو در اختیار دشمنانشون قرار نداده اند ایتالیایی‌ها سلبریتی های خود فروخته ندارند ایتالیایی‌ها قطعا با جریمه های سنگین رفتار مردمشون رو کنترل می کنند بالاخره اینکه ایتالیایی‌ها با اینکه بعد از ما گرفتار کرونا شدند بیشتر از ما کشته دادند
ناشناس۱۳۷۳۴۴۷۱۸:۰۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
حقیقت رو گفتی
ناشناس۱۳۷۳۴۹۴۱۸:۵۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
بی کفایتی را در پشت توهم توطئه تا کی میتوان پنهان کرد؟
ناشناس۱۳۷۳۷۲۴۲۳:۱۵:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
چیکار میخواستی مسئولین ما بکنند با این بی کفایتی بی کفایتی گفتنتون؟ فقط لطفا مثل طوطی نگو قرنطینه قم قرنطینه قم
ناشناس۱۳۷۳۶۶۹۲۲:۱۲:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
در ایتالیا قانون حکم فرماست ..
معلم۱۳۷۳۶۸۸۲۲:۳۳:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
درودبه شرف شما
سید۱۳۷۳۷۶۵۲۳:۵۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
البته بیشتر از ما کشته دادند تو مقایسه آمار دولت نه آمار واقعی
ناشناس۱۳۷۳۴۲۱۱۷:۳۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
بزرگترین درد ما این است که افرادی چون ایشان که احتمالا خودشان را روشنفکر هم میداند برای تحقیر ایران و ایرانی از هر بهانه ای استفاده میکند برای کوبیدن ایرانی و اینکه ایرانی چه و چه هست برادر من نگاهی به آمارها بکن و ببین که این ایتالیای توسعه یافته هر چند بعد از ایران مبتلا به کرونا شده ولی تعداد تلفاتش نشان میدهد که ایرانیان لااقل در این یک مورد بیشتر از ایتالیاییها نکات بهداشتی را رعایت کرده اند . تا کی میخواهیم این خود تحقیری را در جامعه رواج بدهیم. البته من ادعا نمی کنم که اینجا کشور گل و بلبل است ولی برای گذر از این مرحله بحرانی و حل دیگر مشکلات کشور باید روحیه اعتماد به نفس را در مردم ایران نهادینه کرد. نه اینکه از هر موضوعی چماقی ساخت برای تحقیر ایران و ایرانی
ناشناس۱۳۷۳۴۳۹۱۷:۵۰:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ملتی که خود به خود رحم نمیکند چه انتظاری میتوان داشت. وقتی محبت و عشق به همنوع در میان نیمی از ایرانیان از بین رفته هر چه نیمه دیگر مردم با مراقبت خود از دیگران هم مراقبت کنند و زحمت بکشند و عشق بورزند فایده ندارد. چرخه انتقال ویروس زمانی قطع خواهد شد که هشتاد میلیون ایرانی همه عاشق باشند و محبت و عاطفه داشته باشند آنگاه برای جان خود و عزیزانشان ارزش قائل میشوند و با خود قرنطینه گی باعث نجات جان هموطنشان میشوند. هرچند که مسئولان با قرنطینه نکردن یک شهر ثابت کردند که عاشق هموطنان شان نیستند.عاشق پزشکانشان نیستند عاشق پرستارانشان نیستند عاشق کارگران و کارمندانشان نیستند . عاشق کشاورزان و اهالی بازارشان نیستند آنها اگر عاشق بودند..
ناشناس۱۳۷۳۴۴۳۱۷:۵۴:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
امیدوارم در شمال زباله سوز و بازیافت بهداشتی زباله باشه و پسابها تصفیه بشه وگرنه این داستان ادامه داره!
ناشناس۱۳۷۳۴۷۱۱۸:۳۱:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
مسئولین و بزرگان ما خودشان در قرنطینه هستند وبرای آنها همه چیز مهیا است و مردم ما برای آنها مهم نیستند آزادند مسافرت کنند و در ادارات سرکار بروند
رضا۱۳۷۳۵۰۷۱۸:۵۸:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
سلام به همه عزیزان وآرزوی سلامتی برای همه .در این شرایط شایسته است همه همت کنیم وهر کسی هر کار می تواند برای بهتر شدن شرایط انجام دهیم .انتقاد کردن به جا شایسته است ولی کمک کردن مثل بزرگوارانی که بی نام ونشان در حال کمک هستند شایسته تر وبهتر ومورد رضایت خداوند متعال است .انشاءا.. سالم وتندرست باشید
ناشناس۱۳۷۳۶۴۰۲۱:۴۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
تفاوت ما با ایتالیاییها اینه که اینجا میگن کرونا که چیزی نیست میگذره میره از این مهمتر هم داشتیم ولی اونجا بینهایت مساله رو جدی میگیرن چون جان تک تک انسانها مهمه ولی اینجا اکثرا جیره خور دولتن و یارانه بگیر و هر چی کمتر بشن به نفعشونه.
ناشناس۱۳۷۳۶۶۴۲۲:۰۴:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
از نظر نژادی نزدیکترین کشور به ایرانیان یونان وایتالیا است رجوع شود به تحقیقات پروفسور لویبجی س فورزا
حامد۱۳۷۳۶۹۱۲۲:۳۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
فرهنگ ما و مسئولان فرهنگ ايشالا ماشالا است. آدم رو ياد تيم فوتبالمون ميندازه كه معمولا آنقدر دير به خودش مياد در مسابقات كه هنگام صعود به ايشالا ماشالا و اما و اگرررررها متوسل ميشيم
ناشناس۱۳۷۳۷۹۲۰۰:۲۲:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
کارشناس بین المللی ! . فرق من و اون حاجی بازاری هم توی قرنطینه فرق داره ، .. فرمایشتون را با مقایسه اندازه اقتصاد دو کشور می فرمودید آقای کارشناس!!!!!
ناشناس۱۳۷۳۸۸۷۰۵:۵۴:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
چرا نمیگین که دولت ایتالیا 206 یورو جریمه گذاشته برای کسی که قرنطینه رو بشکنه. و برای بار دوم هم اگه اتفاق بیافته به 26 سال زندان محکوم میشه که معادل مجازات قتل در ایتالیاست. فقط تفاوت فرهنگی نیست. قانون همه هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  20. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  24. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

      2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      3. رویاپردازی گانتس: از همه کشورهای منطقه قوی‌تریم!

      4. روسفیدی «هنیه»

      5. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      6. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      7. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      8. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      9. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      10. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

      15. واکنش هنیه به شهادت فرزندانش در حملات رژیم صهیونیستی

      16. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      17. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین