بررسی بازار کار برنامه نویسی اندروید در ایران

گزارش بازرگانی،   3981221098

در دنیای امروز سیستم عامل اندروید به عنوان پیشتاز بی چون و چرای بازار جهانی شناخته شده است. نام اندروید برای بسیاری از ما یادآور گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایی که امروزه در دستان اکثر افراد دیده می‌شوند، می‌باشد. اما این سیستم عامل محبوب آنچنان در تمام ابعاد زندگی بشر ریشه دوانده، که تقریباً در همه جا می‌توان ردپایی از اندروید را مشاهده نمود. هوشمندسازی خانه‌ها توسط اندروید، تلویزیون‌ها و خودروهای اندرویدی، ساعت‌ها و عینک‌های هوشمند، از جمله دستاوردهای جدید گوگل با استفاده از اندروید می‌باشد. شاید دلیل اصلی استفاده‌ی گسترده از برنامه نویسی اندروید برای ساخت تجهیزات دیجیتال، متن باز بودن آن باشد. از این رو، هر ساله شاهد استقبال بی‌نظیر برنامه‌نویسان به استفاده از اندروید و در نتیجه افزایش تقاضا برای استخدام برنامه نویس اندروید می‌باشیم. این موضوع به معنای وجود امنیت شغلی و بازار کار مطلوب برای برنامه‌نویسان اندروید در سراسر دنیا می‌باشد.

رشد اندروید در بازارهای نوظهور همچون مکزیک، ترکیه و برزیل، بدین معناست که این سلطه به این زودی‌ها افول نخواهد کرد. حال اگر بخواهیم راجع به بازار کار برنامه نویسی اندروید در ایران صحبت کنیم، باید نگاهی به تعداد کاربران گوشی‌های اندروید و ios داشته باشیم. استفاده از گوشی‌های اندروید در ایران سهم ۸۹ درصدی را به خود اختصاص داده است و ۱۱ درصد باقی‌مانده نیز کاربران گوشی‌های ios می‌باشند. بر همین اساس می‌توان آینده‌ی شغلی روشنی را برنامه‌نویسان اندروید در ایران پیش‌بینی نمود. بنابراین اگر بتوانید در این مسیر پیشرفت نمایید و ایده‌های جذابی ارائه دهید، مطمئناً به درآمد ایده‌آل و رضایت‌ بخشی در این زمینه دست خواهید یافت. حال سوالی که برای برنامه‌نویسان تازه‌کار پیش می‌آید، این است که از چطور می‌توانند از طریق برنامه‌نویسی اندروید به درآمدزایی برسند؟ در ادامه‌ی مطلب به بررسی روش‌های موجود خواهیم پرداخت.

استخدام در شرکت‌های برنامه‌نویسی

این روش یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های کسب درآمد از طریق برنامه‌نویسی اندروید می‌باشد. اگر بتوانید به عنوان یک برنامه‌نویس اندروید در وزارتخانه‌ها و یا سازمانهای دولتی و خصوصی استخدام شوید، از مزایایی همچون کار ثابت، حقوق دائم و بیمه بهره‌مند خواهید شد. میزان حقوق دریافتی برنامه‌نویسان در این روش بر حسب عوامل مختلف می‌تواند متغیر باشد. عواملی همچون شهر محل سکونت، پست سازمانی، میزان تخصص، میزان تجربه و سابقه‌ی کار در این زمینه موثر می‌باشند. برنامه‌نویسان اندرویدی که از تجارب و تخصص‌های بالاتری برخوردار باشند، نسبت به رقبا شانس بیشتری برای استخدام در مراکز معتبر دارند. اگر نگاهی به چندین آگهی استخدام برنامه نویس اندروید داشته باشید، خواهید دید که رنج پرداختی برای این افراد از ۲.۵ تا ۷ میلیون تومان متغیر می‌باشد. اما میزان حقوق برنامه‌نویسان سینیور یا ارشد به ۱۲ میلیون تومان هم خواهد رسید. همانطور که گفتیم همه چیز بستگی به تخصص برنامه‌نویسان دارد.

برنامه نویسی اندروید به روش فریلنسینگ

در این مدل که به آن فریلنسینگ (آزادکاری) می‌گویند، برنامه‌نویس بدون وابستگی به هیچگونه نهاد یا ارگانی به عنوان فریلنسر مشغول شده و پروژه دریافت می‌نماید. میزان درآمد برنامه‌نویسان اندروید در این روش بستگی به تخصص و تعداد پروژه‌های دریافتی آنها دارد. هرچقدر که تخصص شما بیشتر باشد و بتوانید نمونه‌ کارهای قوی‌تری ارائه دهید، قطعاً مشتریان بیشتری را جذب خواهید نمود. البته فریلنسرها برای انجام پروژه‌های بزرگتر می‌توانند به صورت گروهی فعالیت نمایند. در صورتی که روابط عمومی خوبی داشته باشید و بازار را به خوبی بشناسید، می‌توانید اعتماد مشتریان را به خودتان جلب نمایید و به درآمد بالاتری برسید. به جرات می‌توان گفت که میزان درآمد برای برنامه نویسی اندروید به روش فریلنسری بسیار بالاتر از مدل کارمندی خواهد بود. اما همانطور که گفته شد دستیابی به موفقیت در این روش، مستلزم تقویت مهارتهای تخصصی و همکاری با تیم‌های حرفه‌ای می‌باشد.

آموزش برنامه نویسی اندروید

امروزه بسیاری از مجتمع‌های فنی معتبر جهت برگزاری دوره‌های آموزشی برنامه ‌نویسی اندروید اقدام به استخدام افراد متخصص در این عرصه می‌نمایند. شما می‌توانید پس از کسب تجربه و تسلط کافی در یکی از این مراکز مشغول به فعالیت شوید. البته تدریس خصوصی و یا ایجاد وب‌سایت و تولید محتواهای آموزشی مرتبط با این حوزه، روش‌های دیگری برای کسب آموزش برنامه‌نویسی اندروید می‌باشند. اگر بتوانید محتواهای جذاب و مفید آموزشی در این زمینه خلق نمایید، مخاطبان بیشتری را جذب خواهید کرد. در نتیجه به درآمد بالاتری دست خواهید یافت. از جمله مزایای آموزش دادن به دیگران این است که به مطالبی که قبلاً آموخته‌اید تسلط بیش‌تری خواهید یافت. همچنین پس از کسب سابقه‌ی طولانی از تدریس، با خطاها و باگ‌های برنامه‌های مختلف بیشتر آشنا خواهید شد و قدرت حل مسئله‌ی فوق‌العاده‌ای به دست خواهید آورد. مطمئن باشید که این امر یک امتیاز ویژه برای شما به حساب خواهد آمد.

ایده‌های ناب خود را به پول تبدیل کنید!

شاید بسیاری از شما اینگونه برداشت کنید که روش ایده‌پردازی با درآمد چندانی همراه نخواهد بود. اما واقعیت چیز دیگری است! در واقع این روش یکی از پردرآمدترین و در عین حال مشکل‌ترین روش‌های کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید خواهد بود. شما می‌توانید ایده‌های جالب و خلاقانه‌ی خود را با اسپانسرها در میان بگذارید و یا اینکه خودتان به دنبال راهی برای فروش آنها باشید. اگر می‌خواهید از این راه به فروش‌های چند میلیاردی دست یابید، باید اصول بازار را به خوبی بشناسید. برای پیشبرد اهداف خودتان می‌توانید از فعالان حوزه‌ی مارکتینگ کمک بگیرید. فراموش نکنید که حتی اگر شما بهترین اپلیکیشن دنیا را بسازید اما نتوانید به خوبی آن را ارائه نمایید، نمی‌توانید به نتایج قابل قبولی دست یابید. بنابراین برای رسیدن به موفقیت بهتر است ذهن خود را به پرورش ایده‌های خلاقانه عادت دهید. همچنین اصول لازم برای تبدیل ایده به درآمد را یاد بگیرید.

تفاوتی ندارد که کدام یک از مدل‌های گفته شده را برای کسب درآمد از طریق برنامه‌نویسی اندروید انتخاب می‌کنید. آنچه که موجب کامیابی شما در هر کدام از این روش‌ها خواهد شد، توسعه‌ی مهارتهای فردی، تخصصی و تلاش برای یادگیری مداوم می‌باشد. پیشنهاد ما به شما این است که برای پیشرفت بیشتر در این زمینه و در نهایت تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس ارشد اندروید، زبان انگلیسی خود را تقویت نمایید. چرا که اکثر مقالات روز و معتبر دنیا به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند. همچنین شرکت در دوره‌های تخصصی، سمینارها، رویدادها و حتی مسابقات برنامه‌نویسی برای حرکت رو به جلو را فراموش نکنید.