سرنوشت از پیش معلوم یک پیامرسان: «سروش» برای فروش!

محمدعلی حبیبی،   3981220157 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
سرنوشت از پیش معلوم یک پیامرسان: «سروش» برای فروش!

چند روزی است خبر فروش پیام رسان سروش توسط صدا و سیما در رسانه ها منتشر شده است. صدا و سیما با انتشار آگهی مزایده قصد دارد مالکیت پیام رسان سروش را واگذار کند. پیام رسان سروش پس از اقبال ایرانیان به تلگرام با هدف جلب نظر هموطنان کشورمان توسط صدا و سیما راه اندازی و تبلیغ شد و با فیلترینگ تلگرام این میدان فراخی برایش گشوده شد. هرچند بنا به عللی نتوانست از این فرصت استفاده کند و اکنون هم صاحبش صلاح دیده آن را بفروشد.

اما درباره این اتفاق نکاتی به نظر می‌رسد:

* تولید نسخه بومی برای محصولات مختلف از منظر تئوریک، ایده ای درست به نظر می رسد. چرا که تجربه نشان داده است اگر در مسئله ای خودکفا نباشیم صاحب آن محصول هر زمان که اراده کند دست ما را در پوست گردو می گذارد و از ارائه آن محصول به ما دریغ می کند. نمونه این اتفاق را در سالهای کنونی تحریم مشاهده کرده ایم. البته این مسئله یک قید بسیار مهم دارد که درباره هر محصول باید کارشناسان آن رشته نظر دهند که اساسا آن محصول قابلیت بومی سازی دارد یا نه. نمی دانیم این فرایند و نظر کارشناسان درباره پیام رسان بومی چگونه بوده است. آیا یک پیام رسان از محصولاتی است که قابلیت بومی سازی دارد؟

در عمل متاسفانه بومی سازی محصولات در کشور ما معمولا متناسب با زیرساخت ها و امکانات شکل نگرفته است. مسئولین کشور تصمیم می گیرند نسخه بومی یک محصول در کشور ساخته شود اما بعضا این تصمیم متناسب با زیرساخت های کشور نیست. گاه حتی این تصمیم متناسب با آینده نگری نیست و برای بومی سازی تکنولوژی هایی تلاش می شود که قبل از به نتیجه رسیدن طرح عمرشان تمام و تکنولوژی جدیدی جایگزین آن می شود.

در این فرایند متاسفانه پول زیادی در کشور ما هدر می رود. اگر بخش خصوصی در این میان ضرر کند شاید بتوان به زحمت پذیرفت اما مشکل از جایی شروع می شود که از بیت المال  هزینه می شود. به نظر می رسد پیام رسان سروش هم از این سنخ بوده است. پول زیادی از بیت المال برای راه اندازی این پیام رسان هزینه شد اما آخرسر مجبورند آن را بفروشند.

البته یکی از دلایل شکست این پروژه را باید در دوگانگی در حاکمیت و اختلاف بر سر بهره گیری از پیام رسانهای داخلی و خارجی دانست. 

بی تردید اگر حمایتها و فرصتهایی که (اعم از سخت افزاری و نرم افزاری)برای پیام رسانهای خارجی توسط دستگاههای مربوط فراهم شد برای امثال سروش نیز فراهم میکردند شاید الان گرفتار چنین سرنوشتی نمی‌شد. 

* اکنون پرسش این است که با تصمیم جدید صدا و سیما حساب و کتاب هزینه هایی که برای این پیان رسان شده چه می شود؟ از ابتدا تاکنون از بودجه صدا و سیما برای این پیام رسان چقدر هزینه شده است؟ چه میزان حمایت از نهادهای دیگر کشور دریافت کرده اند؟ فقط یک فقره از این حمایت ها، اعطای وام ۵ میلیارد تومانی از جانب وزارت ارتباطات است. اکنون تکلیف این حمایت ها و بودجه ها چه می شود؟

* مسئله دیگری که درباره فروش مالکیت پیام رسان سروش مطرح است مسئله اطلاعات کاربران است. احتمالا اکثر کاربران به صدا و سیما اعتماد کرده و با استفاده از این پیام رسان اطلاعات خود را در آن بارگذاری کرده اند. اکنون با فروش مالکیت سروش، تکلیف اطلاعات کاربران چه می شود؟ آیا به راحتی در اختیار مالک جدید آن قرار می گیرد؟ اگر چنین اتفاقی رخ دهد احتمالا اعتماد به دیگر پیام رسان های داخلی هم خدشه دار شود. 

* بنا به آنچه گفته شد ماجرای فروش مالکیت پیام رسان سروش مسئله ای است که برای افکار عمومی مبهم باقی مانده است. خوب است سازمان صدا و سیما در این زمینه توضیحات بیشتری به مردم ارائه کند.

دیدگاه کاربران

علی۱۳۶۷۷۸۸۰۰:۳۶:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
یکی از خیانتهای غربگرایان در ایران ایجاد بدبینی به پیام رسانهای داخلی بود،باید از واتساپ استفاده کنیم که کشور مالک آن حتی داروی ما را تحریم کرده و یا اینستاگرامی که هر وقت بخواهد پست ها و پیج ها را به راحتی آب خوردن حذف می کند و ما طوری خوابیده ایم که با لگد دشمن هم از خواب بیدار نمی شویم!!!
تبریزی۱۳۶۸۰۴۵۰۹:۰۴:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
من می خوام این پیام رسان رو بخرم بعد بندازمش همون جایی که رُز گردنبند "قلب اقیانوس" رو به یاد جک انداخت.
ناشناس۱۳۶۸۱۴۲۰۹:۵۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
وقتی دنیا از جی میل و یاهو استفاده می کنند، هدف اصلی مسئولان از راه اندازی پیام رسان داخلی چه بوده؟ جز اسراف و هدر دادن بیت المال چیز دیگری بوده؟ مثل ساختن هواپیمای ایران 140، باید بررسی شود که چه کسانی از قبل آن به نون و نوا رسیده اند.
بی نام۱۳۶۸۱۵۱۱۰:۰۴:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
یک پیام رسان داخلی هم دارد با همه اطلاعات و پست های خصوصی و کانال های عمومی، به کسی که پول بیشتری بدهد! به فروش میرسد. سیاست های صیانت از داده های خصوصی، و معیار های (سلیقه در واقع) مالک بعدی در رگولاتوری آیا برای کاربران فعلی شفاف است؟ با این معامله ادعای قابل اعتماد بودن پلتفرم های بومی هم زایل شد
ناشناس۱۳۶۸۱۶۷۱۰:۱۶:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
حتی همین سایت اموزش واتس اپ میداد بعد از اینکه فیلتر شد تلگرام ولی از پیام رسان های داخلی خبری نبود از اموزش
سيد عباش۱۳۶۸۲۲۶۱۰:۵۲:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
گزارش فروش خيلي هم با بدبيني ديده نشود. بهرحال در دنياي تجارت سازمانها و غيره بفروش ميرسند بعضي وقتها هم گروه جديد بهتر از قبلي ها اداره ميكنند. صرف فروش كار بدي نيست.
ناشناس۱۳۶۹۹۳۱۱۰:۴۵:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
فروش یک محصول امری طبیعی است و در همه جا اتفاق می‌افتد! مگر وقتی فیسبوک واتساپ را خرید کسی گفت چرا؟ هر شرکتی هم سروش رو بخره تا زمانی که تعهداتی که به کاربران داده رو رعایت بکنه مشکلی نیست.
ایوب۱۳۶۸۳۲۹۱۱:۴۶:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
بی تردید اگر حمایتها و فرصتهایی که (اعم از سخت افزاری و نرم افزاری)برای پیام رسانهای خارجی توسط دستگاههای مربوط فراهم شد برای امثال سروش نیز فراهم میکردند شاید الان گرفتار چنین سرنوشتی نمی‌شد. رقبای خارجیش که فیلتر کردند، وام کم بهره هم بهش دادند، ترافیک اینترنتش هم رایگان کردند تا چندین ماه، خود صداوسیما هم که کلی براش تبلیغ کرد، بیشتر ادارات دولتی هم مجبور به ایجاد کانال شدند در سروش میشه بگید دیگه باید چه حمایتی می کردند؟
ناشناس۱۳۶۹۵۷۰۰۰:۰۰:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
از جمله کسانی هستم که سالهاست صرفا به خاطر این که در واتساپ تعداد بیشتری از آشنایانم دیده می شوند استفاده می کنم. نکته ای که برایم عجیب است ناتوانی گردانندگان واتساپ در ارائه نرم افزاری کارآمد است حتی برخی از پیام رسانهای داخلی در مدتی کوتاه بیشتر از واتساپ پیشرفت کرده اند اصولا آپدیت های واتساپ بسیار کم خاصیت است. فقط حیف که شیاطین خناس سعی دارند مردم را از امکانات داخلی میهن دور کنند. حیف
ناشناس۱۳۶۹۸۶۵۰۹:۵۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
همین که شما و همفکراتون بیدارین ما به این روز افتادیم.
حمید۱۳۷۱۳۴۴۱۲:۴۳:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
این گوی واین میدان بفرمایید هرچی دلتون میخواد تولید کنیدغربگراها باشما چیکاردارند ،تا کی میخواهیم بی کفایتی خودمونو گردن دیگران بندازیم،
نا شناس۱۳۷۱۷۳۶۱۷:۱۷:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
پیش فرض ادعای شما نادان فرض کردن آحاد مردم است. سوابق و عملکرد بسیار از رسانه های ..دلیل اصلی بی اعتمادی مردم به آن هاست
علیرضا۱۳۶۷۸۰۲۰۰:۵۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
چی را بفروشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه اجازه داره ؟ ... کلی بودجه و امکانات .. گرفتید حالا میخوای بفروشیش ؟ به کی ؟ با اجازه‌ی کی‌؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۶۸۰۵۲۰۹:۰۷:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
با اجازه دولت
ایرانی۱۳۷۰۲۰۲۱۵:۱۵:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
اجازه صدا و سیما دست دولت نیست
بانو۱۳۷۰۲۱۹۱۵:۲۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
دولت کاره ای نیست.
ناشناس۱۳۷۰۵۳۹۲۲:۴۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
احتمالا اینم از اموال دولته که سال دیگه باید حراج بشه و کسری بودجه رو جبران کنه
محسن۱۳۶۷۸۶۴۰۲:۳۵:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
طبق چه آماری میگین مردم به این پیام رسان اقبال نشون دادند؟
ناشناس۱۳۶۷۸۷۶۰۲:۵۶:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
بهشت هم اگر زورکی باشد، دافعه و نفرت ایجاد می کند. تازه میگی اگر حمایتهای لازم انجام میشد، سرنوشت پیامرسان داخلی تغییر میکرد؟! ...
ناشناس۱۳۶۸۱۳۲۰۹:۵۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
از خودت حرف در نیار . من بهشت زورکی هم می رم. هر کی نمیاد: به جهنم!
حامد۱۳۶۹۵۷۶۰۰:۰۴:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
جواب زیبایی بود، باید با آب طلا نوشت. > از خودت حرف درنیار.من بهشت زورکی هم می رم. هرکی نمی آید به جهنم!
ناشناس۱۳۶۸۲۴۷۱۱:۰۲:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
چرا وقتی اینستاگرام زورکی پست ها و صفحات رو حذف می کنه دافعه ایجاد نمی کنه برعکس بیشتر عاشقش میشید.
ناشناس۱۳۶۸۲۵۸۱۱:۰۷:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
کسی دنبال بهشت زورکی در مورد تلگرام نبود بلکه به دلیل اینکه این تلگرام به قوانین کشور احترام نمی گذاشت دیر یا زود بسته می شد و اخرش هم اگر کشورهای دیگر همین روال داشته باشد در ان کشورها مسدود می شود با این که هنوز اقبال زیادی در جهان ندارد نسبت به دیگر پیام رسان ها
ناشناس۱۳۶۷۸۷۸۰۲:۵۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
وزیر جوان رو نخوهیم بخشید که پول های میلیاردی رو به پیام رسان هایی داد که هر بچه ای میتونه بنویسه این روزها
ناشناس۱۳۶۷۹۳۳۰۶:۵۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
اشکال اصلی پیام رسان سروش این بود که برعکس ایتا نتوانست مشلکلات فنی خودش را حل کند من اول در این پیام رسان کانال زدم بعدش مجبور شدم از آن خارج شوم
ناشناس۱۳۶۹۵۷۸۰۰:۰۶:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
اگر(بله) و(ایتا) در اصلاح پیام رسان خود تلاش کنند تعداد بیشتری را میتوانند جذب کنند. از (بله) استفاده میکنم.
الی۱۳۷۳۸۸۲۰۴:۲۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
من مدتهاست از تماس تصویری وصوتی سروش استفاده میکنم و وجدانا عالیه درحالی که واتساپ کاملا کیفیت پایین تری نسبت به سروش داره تماس تصویری اش.باور ندارید خودتون یکبار امتحان کنید
ناشناس۱۳۶۷۹۳۵۰۷:۰۱:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
حکایت کارهایی که تو مملکت ما مخصوصا توسط موازی کاران صورت می گیره اینه که چون قدرت دارن هر اراده ای که می کنن بدون دقت وکارشناسی وآینده نگری باید انجام بشه ! وجالب اینه وقتی هم شکست می خورن خسارتش باید از طرف مردم پرداخت بشه .نه به نظر کارشناسها توجه می کنن نه توان وخواست دوات براشون مهمه !!فقط باید بشه. البته خوب بلدن چه طور تقصیر شکستشون رو هم گردن این واون بندازن ویه ریال هم خسارت ندن .
علیرضا۱۳۶۸۰۰۴۰۸:۳۸:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
هیچ کاری با زور انجام نمیشه،...اومدین یه فضای انحصاری برای پیام رسانتون که حتی قابلیت رقابت با نمونه های خارجی رو‌نداره با فیلتر کردن بقیه پیامرسانهای محبوب مردم‌درست کنین که نشد....،سرمایه سوزی نکنین.
ناشناس۱۳۶۸۱۷۲۱۰:۱۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
بدترین شکل این بود که اجازه دادن یک پیام رسان خارجی بین مردم نفوذ کند ان وقت بعدش اقایان یاد فیلتر افتادن!!!!!! در ضمن روبیکا یا گپ نصب کن حالش رو ببر که از صد تا سروش بهتر است
ناشناس۱۳۶۸۰۵۳۰۹:۰۸:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
آقا چه اسراریه که هرچیزیو حتما مشابه خارجیشو انهم بصورت دولتی ایجاد کنید نتیجه دولتی بودن و اینهمه حمایتهای مادی و سیاسی از طرف افراد خاص میشه همین. غیر از نقص های زیادی که داشت از لحاظ اعتماد مردمی هیچ جایگاهی نداشت مردم از این نوع نرم افزارهای دولتی بیزارند
ناشناس۱۳۶۸۰۵۹۰۹:۱۳:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
"بی تردید اگر حمایتها و فرصتهایی که (اعم از سخت افزاری و نرم افزاری)برای پیام رسانهای خارجی توسط دستگاههای مربوط فراهم شد برای امثال سروش نیز فراهم میکردند شاید الان گرفتار چنین سرنوشتی نمی‌شد." آخه دوست عزیز چه حمایت سخت افزاری و نرم افزاری از مثلا تلگرام انجام شد؟ نرم افزار در یک کشور دیگر ساخته شده اون هم بر اساس حمایت های سخت افزاری کشور دیگر ،مردم هم در ایران فقط نرم افزار رو نصب کردن و باهاش ارتباط برقرار کردن این چه ارتباطی با حمایتهای ما داره؟ اشکال رو باید در جای دیگر دید
امید۱۳۶۸۳۸۰۱۲:۱۲:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
لطفا تحقیق کنید پهنای باندی که در اختیارش بود چند برابر پهنای باندی بود که در اختیار کل پیامرسان های داخلی بود..
ناشناس۱۳۶۸۰۹۷۰۹:۳۰:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
اگر فکر کنید مثلا کسی را می توانید مجبور کنید که از مثلا پیام رسان سروش استفاده کند مثل همیشه باز اشتباه کردید و می کنید. مردم خودشان تصمیم می گیرند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. مگر کسی تبلیغ توییتر و فیس بوک رو کرده بود که اینهمه کاربر دارد. بیدار شوید دیگر خواب بسه. مسلمان نباید از یک سوراخ بارها نیش بخورد.
امیر۱۳۶۸۱۳۶۰۹:۵۴:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
فکر فروش را از سر بیرون کنید این نرم افزار ارزش مالی ندارد کشور هم زیر ساختار راه اندازی این چنین نرم افزارهایی را ندارد .
ناشناس۱۳۶۸۱۵۷۱۰:۰۹:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
تکلیف میلیاردها تومان پولی که از بودجه گرفته اند چه میشود؟؟؟ چه کسی پاسخگو از دست رفتن بیتالمال است؟چرا قوه قصاییه ورود نمیکند؟؟
ناشناس۱۳۶۸۲۱۲۱۰:۴۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
جالبه پیام رسان تلگرام که مستقل ترین و با امکانات ترین و حتی از امن ترین پیام رسان هاست را فیلتر کردید اما واتس اپ که حرف و حدیث بسیار دارد مالک آن یهودی آمریکایی است در اختیار عموم قرارگرفته است. یوتیوب مفید ترین شبکه اجتماعی فیلتر شده است اما اینستاگرام که آسیب های جدی روحی برای عموم جامعه دارد فیلتر است ..
ابراهیم۱۳۶۸۲۲۹۱۰:۵۴:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
نگرانی فروش بابت اطلاعات کاربران زیاد موردی نداره. چون در هر صورت سایر پیامرسانها هم چه داخلی و چه خارجی اطلاعات کاربران دستشون هست و کاربران این حقیقت رو می دونستند و میدونند. چه اون موقع که تلگرام یکه تازی میکرد چه کسانی که در اینستاگرام و فیس بوک مطلب میگذارند و چه موقعی که همه تبلیغ پیامرسان داخلی میکردند. سروش هم که ادعا نکرده بود که یه سرور دولتی است و نشنیده بودم که اعلام کرده باشه اطلاعات رو در سرورهای صدا و سیمایی نگه میداره!
ناشناس۱۳۶۸۲۵۹۱۱:۰۷:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
دلیلش این بود که 100 تا پیام رسان درست کردیم اگه یه دونه بود و با سرورهای زیاد و پیشرفته الان همه از پیام رسان داخلی استفاده میکردن
کاربر۱۳۶۸۷۱۹۱۴:۲۱:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
اگه وقتی که بجای تلگرام نهایتش 2 تا پیامرسان داخلی معرفی میشد که البته اوناهم ی حداقل های از فناوری رو داشتن؛ قطعاً مردم در اون پیامرسان ها میموندن! ن مثل کار اشتباهی ک شد، اونم اینکه در عوض تلگرام 10 تا پیامرسان معرفی شد! همه مردم توی تلگرام بودن ولی وقتی میدیدن ک هرکی توی ی پیامرسان هست، باز برگشتن به تلگرام! بایستی اول مثن سروش پلاس ب حد امروزش میرسید بعد تلگرام فیلتر میشد!
ناشناس۱۳۶۹۷۲۸۰۷:۰۱:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
احسنت. اصل مساله همینه نمیدونم چه سری بود در این ۵-۶پیامرسان داخلی یکیش میکردین اقلا تکلیف معلوم میشد فوقش با یک پشتیبانی سخت افزار و اکانتهای مشترک پوسته ها متفاوت میشد یه عده رفتن سروش یه عده گپ یه عده ایتا و.. هرچند الان واتساپ خیلی مشکلات داره اما اقلا یه جاییه که بیشترین تعداد مخاطبمون اونجاس.. نه اینکه ۵-۶ برنامه که هرکدوم یه عده با داستانهای خودش.. عقل و درایت هم خوب چیزیه
ناشناس۱۳۷۵۱۷۳۰۰:۰۰:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مسئله اصلی اعتماد مردمه که در خصوص پیام رسانهای داخلی وجود نداشت
حامد حمدایی اصل۱۳۶۸۲۷۴۱۱:۱۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
وقتی دروغ و پنهانکاری به بهانه ی جنگ نرم و جنگ تبلیغاتی توجیه میشه در نهایت مردم اعتمادشون رو به سیستم از دست می دهند. ممکن است راست گویی در کوتاه مدت ضررهایی برای حاکمان داشته باشد اما در درازمدت باعث اعتماد مردم می شود. متاسفانه اعتماد از دست رفته ی مردم در این فقره هم باعث عدم اقبال به پیامرسان داخلی شد
ناشناس۱۳۶۸۳۸۹۱۲:۱۵:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
تا کی حیف و میل بیت المال
ناشناس۱۳۶۸۴۲۴۱۲:۲۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
اولاً مطلبتان دارای یک تناقض است در جایی گفته اید حمایت کافی و لازم از این پیام رسان انجام نشده و در پایین بیان کرده اید حمایتها از این پیام رسان چه میشود نظیر وام 5 میلیاردی ثانیاً اکثریت مردم از اول هم به این پیام رسان اعتماد نداشتند و عضو آنهم نشده اند چه برسد به بارگذاری اطلاعات
ناشناس۱۳۶۸۴۹۶۱۲:۵۴:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
باز هم مردم جلوتر از مسئولین بودن و برخلاف ادعاهای مسئولین، اکثر کاربرا معتقد بودن این پیامرسان به جایی نمیرسه. در بقیه مواد هم همینطوره و معمولاً مسئولین دیرتر به نظر عامه مردم میرسند
ناشناس۱۳۶۸۵۸۲۱۳:۲۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
شما که تلگرام رو فیلتر کردید چرا واتساپ رو فیلتر نکردید؟ مردم واتساپ رو جایگزین تلگرام کردن... اگر این کار نمی شد عده بیشتری به سروش و سایر پیام رسانهای داخلی روی می آوردند..
ناشناس۱۳۶۸۶۲۲۱۳:۴۶:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
آقا این پیامرسان بدرد نخور و آشغال هم نبود. برای یک عده نون کرد اساسی!
ناشناس۱۳۶۸۶۷۶۱۴:۰۳:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
هدف از این پیام رسان ایجاد سود و وام یامفت برای کسانی بود که موفق شد
ناشناس۱۳۶۸۸۵۲۱۵:۱۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
یکسری بودجه های میلیاردی خوردن و رفتن . تلگرام رو هم بستن تا به کسب و کارها قانونی ضربه بخوره
ناشناس۱۳۶۸۸۷۱۱۵:۲۹:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
"بی تردید اگر حمایتها و فرصتهایی که (اعم از سخت افزاری و نرم افزاری)برای پیام رسانهای خارجی توسط دستگاههای مربوط فراهم شد برای امثال سروش نیز فراهم میکردند شاید الان گرفتار چنین سرنوشتی نمی‌شد. " همین عبارت بالا نشون دهنده دیدگاه اشتباه نویسنده هست. دلیل واقعی عدم اقبال عمومی به پیامرسانهای داخلی عدم احساس امنیت از حریم خصوصی هست. این که ممکنه پستهای انتقادی..در داخل پیامرسان داخلی یه وقتی باعث دردسر نویسنده بشه، این که پیامرسان داخلی فرقی با صدا و سیمای یک طرفه نداره و اگه فعالیت کانالی در پیامرسان داخلی مورد تایید نباشه، اون کانال سریع حذف میشه، در حالی که در پیامرسان خارجی جریان آزاد اطلاعات هست.
ناشناس۱۳۶۹۰۴۵۱۷:۱۱:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
پس دیگه تلگرام را رفع فیلتر کنید
ناشناس۱۳۶۹۰۸۳۱۷:۴۲:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
شما هنوز یه دیدگاه درست از پیام رسان ندارید اصلا نمی دونید چی هست برای چی استفاده میشه چه ویژگی هایی باید داشته باشه فکر میکنید فقط دوتا پیام بین دوتا خط جابجا شه کافیه
ناشناس۱۳۶۹۲۱۱۱۸:۵۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
صبح تا شب همه چی به دشمن وصل میشه چون توان حل مشکلات رو ندارند
ناشناس۱۳۶۹۴۶۳۲۲:۲۰:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
چه کسی مسئول است؟ چه کسی جوابگوست؟
سهیل۱۳۶۹۷۰۶۰۵:۴۴:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
بر عکس ادعای نویسنده مبنی بر حمایت از تلگرام-دولت ایران پهنای باند رایگان و سرور رایگان و وام بلاعوض چندباره رو در اختیار پیام رسانهای داخلی قرار داد و قوه قضاییه هم حتی فعالیت تجاری رو تلگرام رو مجرمانه دونست. ضمنا وقتی رییس جمهور مردم رو تهدید میکنه که با دوربین های قوی تک تک تون رو شناسایی می کنیم و پدرتون رو در میاریم و از دوربین ترافیکی برای اقدام علیه مردم استفاده می کنه اونوقت من چرا باید بهش اعتماد کنم و تو یه پیام رسان داخلی فایل بفرستم یا با کسی چت کنم؟ ..
ناشناس۱۳۷۰۰۴۶۱۲:۴۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
فیلتر کردن تلگرام توهین به شعور مردم بود
احمد۱۳۷۰۲۱۴۱۵:۲۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
کل سروش رو خریدارم 1 میلیون اونم بابت ضایعات سروراش !!!!!!!!!!!!!
حمید۱۳۷۱۳۵۱۱۲:۵۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
فرق ما با امریکایی ها اینه که هرکاری انجام میدن خیلی قوی انجام میدن حکایت این پیام رسان هم مانند مسیریابهای ایرانیه مسیری که بهت میده رو اگه اشتباه بری ده دقیقه بعد تازه میفهمه اشتباه رفتی اما خارجیهاش رومقایسه کن متوجه میشی تفاوت از زمین تا آسمان است،
ناشناس۱۳۷۲۱۴۳۲۳:۰۴:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
اسمش خیلی .. کلیشه ای و آدم را یاد سروش کودکان دهه 70 میانداخت
ناشناس۱۳۷۳۲۸۸۱۵:۳۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
تورا به جد ت تلگرام رو ول کنید مردم کار دارند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین