همسان سازی حقوق بازنشستگان؛ زمان اجرا و مقدار افزایش

گروه اجتماعی الف،   3981218060

موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی سال‌هاست مطرح شده، اما اجرایی نشده است و اکنون باید چشم انتظار تصمیم گیری مجلسی‌ها باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سال‌هاست که صحبت از همسان سازی حقوق بازنشستگان مطرح است، اما فقط در حد یک حرف مانده و اجرا نشده است.

تورم، گرانی و هزینه‌های بالای زندگی برای ریش سفیدان جامعه ما مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده و حقوق کم بازنشستگی جوابگوی برنج کیلویی ۲۵ هزار تومانی و گوشت ۹۰ هزار تومانی نیست.

با حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نصف ماه هم نمی‌توان زندگی کرد، هرچند که سالمندان ما همان جوانان قدیم هستند و قناعت پیشه کردن و با حداقل‌ها زندگی کردن برایشان سخت نیست؛ پس بدون اعتراض با همین حقوق کم بازنشستگی مدت هاست که امرار معاش می‌کنند.

اما مدتی است خبرهایی به گوش می‌رسد، انگار خودشان دیگر به این واقعیت رسیدند که با این عدد و رقم نمی‌شود زندگی کرد، با این حقوق ناچیز بازنشستگی نمی‌شود از داماد، عروس و مهمان پذیرایی کرد.

علی دهقان کیا  رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین‌ اجتماعی در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی طی سال‌های گذشته فقط یک بار آن هم در سال ۸۹ اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه ۹ سال است که قانون همسان سازی حقوق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرایی نشده است، افزود: بازنشستگان این سازمان حقوق کمی دریافت می‌کنند و مشکلات زیادی نیز دارند و هر سال نیز تقاضای جدی آن‌ها اجرای قانون همسان سازی است که تا کنون از سوی مسؤئولان میسر نشده بود.

مسئولان سازمان تأمین اجتماعی خبرهایی از ارائه لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان برای بودجه ۹۹ داده‌اند، تا دولت بدهی خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند و این سازمان از این محل همسان سازی را اجرا کند.

دهقان کیا با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است، افزود: در لایحه بودجه امسال این میزان بدهی نیامده بود، اما بعد از برگزاری چند جلسه، قرار شد بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود تا بتوانیم همسان سازی را اجرا کنیم، همچنین کمیسیون تلفیق بودجه نیز موافقت کرد که مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان تأمین اجتماعی مدعی است که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و اگر این مبلغ به آن پرداخت شود، می‌تواند قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند؛ دولت هم علی رغم اینکه در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ موظف به پرداخت سالی ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین اجتماعی بود، تنها ۱۵ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

اما چرا با پرداخت بدهی همسان سازی قرار است اجرا شود؟ مگر براساس قانون ششم توسعه دولت مکلف به همسان سازی حقوق بازنشستگان نیست؟

سیدمحمدعلی جنانی مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: منابع همسان سازی باید از سوی دولت تأمین شود، چرا که اگر سازمان خود این اقدام را انجام دهد، تعهد مازاد بر اعتبار است.

وی بیان کرد: به هر میزانی که دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بودجه تعیین کند و این بودجه تخصیص داده شود، ما همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرا خواهیم کرد.

سازمان تأمین اجتماعی از دولت طلبکار است و طلب دولت به این سازمان برای سال‌های گذشته بوده که مدت‌هاست بر روی هم تلنبار شده است.

اکبر شوکت عضو هیئت امنا سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بدهی دولت به تأمین اجتماعی، گفت: بارها طلب خود را از دولت خواستیم، اما انگار نه انگار.

عضو هیئت امنا سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر دولت به تأمین اجتماعی بدهکار است و مجلس شورای اسلامی نیز هیچ نظارتی بر این موضوع نمی‌کند.

وی درباره علت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال ۵۴ تصویب شد که ٣ درصد حق بیمه درمان بیمه شدگان را دولت، ٢٠ درصد کارفرما و ٧ درصد خود بیمه شده پرداخت کند، اما از همان سال ۵۴ تا امروز ریالی توسط دولت پرداخت نشده است. 

شوکت افزود: در دهه ٨٠ بیمه هنرمندان، خبرنگاران، رانندگان، خادمان مساجد، زنبورداران و غیره راه‌اندازی شد و دولت از سازمان تأمین اجتماعی خواست که این افراد را بیمه کند و حق بیمه آن‌ها را نیز خود دولت بپردازد، اما این اتفاق نیز نیفتاد و بار بیمه این افراد به دوش تأمین اجتماعی افتاد. 

دولت علاوه بر پرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی باید منابع همسان سازی را تخصیص دهد، در حالی که برای سال ۹۹ قصد دارد با یک تیر دو نشان بزند، می‌خواهد پرداخت بخشی از بدهی تأمین اجتماعی را به پای تخصیص منابع برای همسان سازی حقوق بازنشستگان بزند.

شوکت گفت: سازمان تأمین اجتماعی حق ندارد با از طلبی که از دولت دارد، همسان سازی را اجرا کند، اما با توجه به شرایط فعلی مجبور هستیم این اقدام را انجام دهیم و با دریافت بدهی‌مان همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را اجرا کنیم تا معیشت بازنشستگان بهبود یابد.

دهقان کیا بیان کرد: اگر دولت با همین روش فعلی با سازمان تأمین اجتماعی رفتار کند و بدهی خود را پرداخت نکند، این سازمان یک تا ۲ سال آینده فرو می‌پاشد، چراکه وضعیت تأمین اجتماعی از لحاظ مالی خوب نیست.

شوکت با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی ماهیانه برای پرداخت بدهی‌ها ۷۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان از بانک پول قرض می‌کرد، ادامه داد: در حال حاضر بانک هم دیگر به ما پول قرض نمی‌دهد و برای پرداخت هزینه‌ها اموال خود را می‌فروشیم، در واقع داریم کت خود را می‌فروشیم تا شکم‌مان را سیر کنیم.

حالا که دولت راضی شده بخش از بدهی خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند، باید منتظر باشیم ببینیم مجلسی‌های جدید چه تصمیمی برای این لایحه دارند، امید است که با تصویب این لایحه و پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان طلب تأمین اجتماعی، همسان سازی اجرا شده و ریش سفیدانمان زندگی راحت تری را تجربه کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین