چرا باید پای درس های کرونا بنشینیم

محمد سجاد بهرامی،   3981214169 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

ویروس کرونا چند وقتی است که مردم جهان را درگیر خود ساخته و هر روز شهر یا کشوری جدید را فتح می‌کند. با وجود هشدار آماده باش سازمان بهداشت جهانی به کشورها، این بیماری پیش از ورودش به ایران کمتر جدی گرفته شد.

چرا باید پای درس های کرونا بنشینیم

از اوایل بهمن که این بیماری در چین فراگیر شد، و مسئله نصب دوربین‌های حرارتی در فرودگاه‌ها و پایش مسافران چینی مطرح شد، برای مردم این سوال پیش آمد که طبق گفته وزارت بهداشت، این بیماری ۷ روز در بدن پنهان است؛ آیا می‌توان بیماران مبتلا به ویروس جدید که هیچ علائمی ندارند را از دیگران جدا کرد؟! لغو پروازهای چین که با تاخیر انجام شد، مسئله دیگری بود که نوک پیکان انتقادات را متوجه خود کرد. حال پس از گذشت چند هفته مشخص شد نوع مواجهه با این ویروس در کشور با مشکل مواجه بوده است.

کمتر کسی روزهای پایانی بهمن ماه را از یاد برده است که مسئولان از ورود حتمی این بیماری به کشور خبر می دادند اما علیرغم این هشدارها خود غافلگیر شدند. آنها از برنامه‌های خود برای جلوگیری از ورود این بیماری گفتند اما کسی از بعد بروز این بیماری با مردم سخن نگفت. پس از بروز ناگهانی این بیماری در شهر قم و فوت دو تن از هموطنانمان در همان روز اول و در همان روزهایی که مسوولان از عدم مشاهده بیماری سخن می گفتند وزارت بهداشت بر آن شد بحث آموزش پیشگیری را که اولین اقدام برای جلوگیری گسترش ویروس است شروع کند. که اگر اقدامات این چنینی زودتر انجام می‌گرفت ممکن بود به این سرعت کرونا در کشور گسترش نیابد.

اما نکته دیگری که به دغدغه مردم تبدیل شده بود؛ قرنطینه شهر قم بود که با وجود اظهارات وزیر بهداشت درباره علمی نبودن آن ممکن بود از گسترش این ویروس در اکثریت استان‌های کشور جلوگیری کند، چرا که در کشورهایی مثل چین این نظریه مفید بود و مانعی برای گسترش بیش از حد آن شده است. اما روش دیگر این بود که تمامی افرادی که طی دو هفته گذشته به قم سفر کرده بودند را فراخوانده و قرنطیه کنند که شاید بدلیل نداشتن زیر ساخت‌های مناسب برای این اقدام، صورت نگرفت.

مسئله دیگر کمبود ماسک، دستکش و دیگر اقلام بهداشتی مورد نیاز است که به مشکل اساسی این روز‌ها بدل شده. در این زمینه باید اقداماتی برای جلوگیری از سوداگری برخی افراد و تامین این اجناس برای بیمارستان‌ها و مردم پیش از گسترش بیماری صورت می‌گرفت. بالابردن ظرفیت تولید این اجناس که امروز به ۳۰۰ درصد رسیده، می شد زودتر صورت بگیرد. 

نکته قابل توجه در چنین رخدادهای تلخ در کشور درس گرفتن از آن و پیش بینی مواردی از این قبیل است که باعث کمتر شدن خسارات و آمادگی بیشتر برای برخورد با مشکلات است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۹۹۸۹۱۲:۱۱:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
کرونا را نمی توان با زور، تهدید و اسلحه خاموش و نابود کرد.
ناشناس۱۳۶۰۰۳۱۱۲:۴۱:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
چرا بايد پاي درس كرونا بنشينيم ؟ -------- منحصر به درس كرونا نيست برادر !! .. بايد پاي درس بهداشت هم نشست ، پاي درس اقتصاد هم نشست ، و همچنين پاي درس سياست هم البته بايد نشست ، و هكذا پاي درس جامعه شماسي ، آمار ، .... عرضم به حضور انورتان پاي درس دين ، درس فلسفه ، عرفان دروس فرهنگ ، هنر ، محيط زيست و تمامي آنچه كه جنبه " درسي " دارند و به ما " درس " مي دهند بايد نشست !! ولو اينكه درس از چين و در چين باشد ( ! ) در حديث مي فرمايد : " طلب علم و دانش كنيد ولو در چين باشد " !! و چه خوب است كه هر درسي از متخصصان و صاحبنظرانش ياد گرفت !! به عنوان مثال يكي درس مي دهد با مدرك ديپلم ، يكي با مدرك فوق ديپلم ، و يكي هم با ليسانس و البته يكي هم با مدرك فوق دكترا و در مقام پروفسور !! ...و البته و صد البته و هزار البته پاي درس " تاريخ " هم بايد نشست !! ... كه گفته اند : تاريخ معلم انسان هاست " !!! ... اصلاً عالم هستي ، و كائنات همه به ما درس مي دهند اگر چشم بينا و گوش شنوا داشته باشيم !! سعدي عليه الرحمه فرموده : " اين همه نقش عجب بر در وديوار وجود هركه فكرت نكند نقش بود بر ديوار " !! و البته لسان الغيب هم به از درس " سحر " ياد مي كند كه : " ما درس سحر در ره ميخانه نهاديم محصول دعا در ره جانانه نهاديم " !! به نظرمن بايد درس سحر هم درس بسيار مهمي باشد ، مگه نه ؟ !!!
ناشناس۱۳۶۰۰۸۲۱۳:۱۶:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
باز هم رکورد خواهیم زد
ناشناس۱۳۶۰۱۱۶۱۳:۴۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
مرگ بر کرونا، کرونا هیچ غلطی نمی تونه بکنه!
ناشناس۱۳۶۰۲۴۳۱۵:۱۰:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
همین الان با گذشت چند هفته و افزایش تلفات حرکت جدی و سازمان یافته ای نیست جز زحمت کادر درمان الباقی هم در دنیای شعار و ربط آن به دشمن هستند
آرش۱۳۶۰۴۰۰۱۷:۰۱:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
ترو خدا پیگیری کنید.من یک هفته است تب داشتم و دو روزه تبدیل به سرفه شده رفتم دکتر گفت حتما باید تست کرونا بدی .به هر آزمایشگاهی زنگ میزنم میگه نداریم باید بری بیمارستان بعد از بستری شدن ازت تست میگیرم.توی تب دارم میسوزم نفسم بالا نمیاد ولی میترسم برم بیمارستان. چرا برای مسئولان تست هست ولی برای مردم عادی نیست؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین