توصیه های دبیر انجمن ویروس شناسی درباره کرونا

گروه سلامت الف،   3981214098 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
توصیه های دبیر انجمن ویروس شناسی درباره کرونا

دکتر امیر قائمی دبیر انجمن ویروس شناسی و دانشیار انستیتو پاستور ایران، طی یادداشتی برای الف، به بیان برخی توصیه ها درباره ویروس کرونا و راههای پیشگیری و درمان آن پرداخت.

معرفی کروناویروس

ویروس کووید-19 یا همان کروناویروس جدید بعنوان ویروس جدید عامل عفونتهای تنفسی  بیش از 80 کشور دنیا را آلوده نموده است و پیش بینی ها از گسترش بیشتر این ویروس حکایت دارند. معمولترین علامتهای عفونت کووید-19 تب، سرفه و تنگی نفس،در مواردی گلودرد و آبریزش بینی، و در موارد محدودی  علائم گوارشی می باشد که این بعد  از یک دوره نهفتگی 2 تا 14 روزه ظاهر می شوند که البته گزارشهای در خصوص دوره نهفتگی تا 20 روز نیز گزارش شده است. 

روش انتقال اصلی برای کروناویروس جدید از طریق تماس نزدیک با قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه افراد آلوده است. اما نکته حائز اهمیت این است که افرادی بدون علامتهای واضح و در مرحله نهفته عفونت نیز قابلیت انتقال عفونت اما بصورت محدود را دارند. از سوی دیگر با توجه به اطلاعات محدودی در مورد کووید 19 وجود دارد امکان انتقال از طریق مسیر ائروسل ها و مسیر هوایی نیز می تواند دیگر گزینه انتقال ویروس باشد که بر اساس توصیه می شود که از تجمع و استقرار در  مکانهای بسته (مثل مراکز خرید، سینماها و ورزشگاهها) با تراکم افراد مشکوک آلوده و تبادلات هوایی محدود که امکان تجمع ویروس را افزایش می دهد اجتناب شود. رعایت فاصله افراد(حداقل 1 و نیم متر) از دیگر توصیه هایی است که می تواند امکان انتقال ویروس را کاهش دهد.

به گفته مدیر کل سازمان جهانی بهداشت وضعیت شیوع این ویروس را «به شکلی فزاینده پیچیده» توصیف شده  که همین مسئله سبب هراس جهانی از این ویروس نوپا گردیده است. در صورتیکه نگرانی ایجاد شده در مسیر افزایش سطح بهداشت و احتیاطات فردی افراد عمل کند میتواند در پیشگیری از کروناویروس  مفید واقع شود در غیر اینصورت وجود ترس و استرس از عوامل کاهش سطح ایمنی بدن و افزایش حساسیت در برابر عوامل عفونی از جمله کرونا می باشد.

راهکار پیشگیری

با توجه به نبود دارو و واکسن موثری بر علیه کروناویروس جدید راهکاری در همه جای دنیا بر آن تاکید می شود ارتقای بهداشت فردی مطمئنا بهترین راه حل مقابله با ویروس است. مهمترین نکات به  منظور کاهش احتمال در معرض قرار گرفتن با ویروس کرونا به این ترتیب می باشند:

 - افزایش بهداشت فردی شستن مرتب دستها با آب و صابون برای حداقل 20 ثانیه می باشد. 

-با توجه به اینکه ویروس از حداقل 8 ساعت تا 3 روز می تواند بر روی  سطوح  مختلف (کاغذ، پارچه و فلز) باقی بماند.  در نظر گرفتن تمامی سطوح ( مثل آسانسور، دستگیره در، گوشی موبایل، لپ تاپ و اسکناس) بعنوان نقاط آلوده و شستشوی دستها پس از لمس این مناطق فراموش نشود و برای ضدعفونی نمودن این سطح به فراخور از مواد ضدعفونی کننده، نور خورشید یا حرارت استفاده شود.

- عدم لمس بخشهای مختلف صورت (بخصوص چشم، بینی و و دهان) بدون کسب اطمینان از شسته بودن کامل دستها

-عدم استفاده مکرر از دستکش و ماسکهای محافظتی که متاسفانه عدم رعایت این موضوع و استفاده مکرر و در زمانهای طولانی ماسک میتواند خود منبعی برای انتشار آلودگی ویروسی باشد. هر چند در خصوص کارامدی استفاده از ماسک برای افراد سالم تردیدهایی وجود دارد.

-خودداری از تردد و خروج از منزل تنها در شرایط نیاز از دیگر مواردی است که می تواند با قطع زنجیره انسانی بعنوان ابزار اجتماعی مقابله با کرونا در نظر گرفته شود. همچنین توصیه می شود در خانواده هایی که افراد سالمند، بیماران دیابتی و قلبی وجود دارد افرادی دیگری وظیفه ترددهای ضروری و خرید را بر عهده بگیرند.

توصیه های غذایی:

- نوشیدن مداوم آب و نوشیدنهای گرم به منظور جلوگیری از خشک شدن گلو

-کاهش مصرف غذاهای بیرون و در صورت ضرورت گرم کردن مجدد غذا و تهیه از مراکز و رستورانهای معتبر

- در خصوص نان توصیه می شود که پیش از استفاده با گرم کردن و حرارت دادن در ماکروویو  و توسترهای برقی از حذف ویروس اطمینان حاصل شود. همچنین از خرد کردن و بریدن نان در نانواییهای سنتی اجتناب شود. لازم به ذکر است که اساسا فریز کردن نان تاثیری بر روی ویروس ندارد و حتی بقای ویروس را هم افزایش میدهد.

- در خصوص رژیم غذایی استفاده از میوه، مرکبات و سبزیجات تازه و لبنیات حاوی پروبیوتیک ها. همچنین منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3، آهن، روی و منیزیم به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن

-استفاده از سیر، زنجبیل  بدلیل اثرات ضدویروسی این عوامل

-جبران کمبود ویتامین D و رساندن میزان آن به سطح نرمال (باید توجه داشت که بیشتر ایرانیها با کمبود این ویتامین مواجه هستند).

-خودداری از خوردن غذاهای نیم پز مثل  مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو یا کباب‌هایی که مغز پخت نشده اند.

و در پایان با توجه به اینکه تا زمان معرفی واکسن موثر و احتمالا حتی پس از ورود واکسن، در فصول سرد هر سال باید انتظار ویروس کرونای جدید و مشکلات مرتبط با آن را داشت بنظر می رسد این توصیه ها و تدابیر پیشگیرانه را همواره باید در ذهن نگه داشت.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۶۰۷۶۹۰۰:۲۷:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
نوع پوشش و عرف لباس پوشیدن ما باعث شده علی رغم آفتاب همیشگی فقر ویتامین دی داشته یاشیم
ناشناس۱۳۶۱۱۳۵۱۲:۴۲:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
اونها هم که هدف ما رو ندارند سرطان پوست بیشتری میگیرند
امید۱۳۶۱۵۲۸۱۹:۱۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
لطفا نظرات شاد و از اساس بی پایه و پرت را لااقل در محافلی که کمینه ای از ادراک وجود دارد مطرح ننمایید. با تشکر
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۳۶۰۷۷۲۰۰:۳۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
پیشنهاد میگردد برای کنترل و قرنطینه کردن در موارد ضروری باید برای پیشگیری از شیوع بیشتر همه افراد همانند کارت ملی کارت شهروندی داشته باشند البته در مواقع عادی هر کس براحتی بتواند کارت شهروندیش را برای هر شهری که می خواهد بتواند تغییر دهد این کارت شهروندی فقط برای کنترل سفرها در مواقع قرنطینه و عدم جابجایی برای کنترل عدم شیوع استفاده شود
ناشناس۱۳۶۰۷۸۰۰۰:۴۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
ماهان عامل کشتن مردم
ناشناس۱۳۶۰۷۸۳۰۰:۴۲:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
قم چرا قرنطینه نشد ؟
ناشناس۱۳۶۰۷۸۸۰۰:۵۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
عجيبه ، ...واقعاً عجيبه ... يك كشور مانند سوريه كه چندين سال درگير جنگ است و اوضاع جمع و جوري ندارد، گرفتار كرونا نشده و يا همسايه شمال غربي مان تركيه و ديگر كشورهاي همجوار كه اگر درگير كرونا شده اند به مقدار خيلي كم ، ما را چه شده است ، كه اين چنين گرفتار كرونا شده ايم ، در اين ميانه مقصر كيست ؟!
مهدی۱۳۶۰۸۳۴۰۱:۵۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
تو کشورهایی مثل سوریه، عراق و افغانستان عملا به دلیل ضعف نظام بهداشتی و درمانی اصولا تست کرونا انجام نمیشه که نتیجش مشخص باشه. خیلی از کشورها مثل امارات و کویت و عربستان هم از ترس سقوط اقتصادی آمار مبتلایان رو اعلام نمیکنن. مطمئنا سیستم درمانی ما از ایتالیا و کره و آلمان و آمریکا قوی تر نیست. اونا هم شرایط ما رو دارن.بهتره همه دست به دست هم بدیم و بجای ناله و محکوم کردن دیگران و مسئولین و دشمن و .. جلوی گسترش اون رو بگیریم قرنطینه با فرهنگ مردم ما سازگار نیست و موجب هرج و مرج بیشتر میشه
ناشناس۱۳۶۰۹۲۸۰۸:۰۲:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
سالام قطعا وزیر بهداشت به عنوان مسئول سلامت مردم در خصوص آمادگی برای مقابله با ویروس کرونا مسئول میباشد آن وزارتخانه حتی برای ایمن نگهداشتن کادر درمان خود نیز کاری انجام نداد و تامین کیت تشخیص بیماری حداقل کاری بود که باید بسرعت بعد از اپیدمی ووهان انجام میگرفت و یک ماه تا چهل روز فرصت برای آمادگی کشور وجود داشت که متاسفانه ایشان خواب تشریف داشتند در سالهای گذشته هم چنین اپیدمی های پیش آمده است خوب است گروهی بررسی کنند که در آن زمان وزارت بهداشت چه کارهایی انجام داده
ناشناس۱۳۶۰۹۴۸۰۸:۵۱:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
شما باورت میشه کشوری مثل افغانستان و عراق که از نظر امکانات بهداشتی در سطح پایینتری قرار دارند با اعلام رسمی ورود ویروس توسط دولتهایشان ، کماکان تلفاتی نداشته حتی آمار افزایش هم ندارد، یا کشوری مثل ترکیه طبق آمار رسمی در ژانویه چندهزار شهروند چینی به آن سفر داشته اند همه چیز گل و بلبل است و نمونه های دیگر همچون هند و پاکستان و....
ناشناس۱۳۶۱۰۷۱۱۱:۳۸:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
اونجاها نمیشه قایم کرد.
ناشناس۱۳۶۰۹۵۹۰۹:۱۵:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
دولت که مرزها را باز نگهداشت و هیچ نترلذحتی تب سنجی از مسافران ورودی نکرد
ناشناس۱۳۶۰۸۵۱۰۲:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
.. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت هواپیمایی ماهان از ۱۶ بهمن تا چهارم اسفند، همچنان به چهار شهر پکن، شانگهای، گوانگجو و شنژن به صورت رفت‌وبرگشت پرواز داشته‌است. این شرکت در این فاصله دستکم ۵۵ پرواز به صورت رفت‌وبرگشت با چین انجام داده‌است.[۴۸] در ۱۳ بهمن سفیر چین در تهران، در توئیتی نوشت که «در دیدار با جناب آقای عرب‌نژاد، مدیر عامل شرکت هواپیمایی ماهان، ایشان اعلام کردند که تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند».[۴۹] برخی این تصمیم این شرکت هواپیمایی را «سودجویی با ویروس کرونا» نامیدند.[۵۰] این امر در حالی بود که وزارت بهداشت ایران خواستار تعلیق پروازهای ایران به چین شده بود.[۵۱][۵۲]
معلم ژنتیک۱۳۶۰۸۷۲۰۴:۵۶:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
چرا در مورد انفلونزا و تلفات تصا دف در جاده ها چیزی گفته نمی شود. امریکا با ۶۰۰۰۰ مرگ ناشی از انفلونزا مملکت را تعطیل نکرده است.روزانه ۶۰ نفر در ایران در اثر تصادف جان خود را از دست می دهند. باید مانند انفولانزا نکات بهداشتی رارعایت کرد.
ناشناس۱۳۶۱۱۰۵۱۲:۱۰:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
دوست عزیز یه چیزی رو خوندی شنیدی هی تکرار نکن! کرونا با انفولانزا فرق میکنه هم از نظر واگیردار بودن هم تو سرعت انتشار هم از نظر زنده موندن تو شرایط مختلف در مورد انفولانزا باید اینم بدونی که ما درباره انفلونزا اطلاعات داریم دارو برای درمان داریم ولی درباره کرونا ایها رو نداریم مورد دیگه درباره این ویروس دوره پنهانشه که طولانیه و حتی برخلاف سارس که در دوره نهان انتقال پیدا نمی کرد این ویروس انتقال پیدا میکنه
ناشناس۱۳۶۰۹۲۲۰۷:۴۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
مدیریت پیشگیری قبل کرونای کشور زیر صفره. حتی به اندازه افغانستان هم نتونستن جلوگیری کنن. ممنوعیت ورود کالا و مسافر از چین اینقدر سخت بود؟؟؟ چرا اینقدر مسئولان ما بی عرضه اند؟
ناشناس۱۳۶۱۲۱۹۱۳:۵۸:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
یکی ازعوامل شیوع کرونا سرسری گرفتن آن بطوریکه رییس جمهور ازعادی شدن وضعیت درشنبه گذشته گفته بود وهمچنین است مدیریت دیمی کشور که علم جایگاهی ندارد وعدم امادگی ومواد ولباس حتی برای پزشکان وعدم قرنطیله قم دراوایل بهمن ماه. مدیریت دیمی نتایج ..آشکار شده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین