لغو حج ۹۹ شایعه است/ هزینه قطعی حج آتی ۳۳ تا ۴۱ میلیون تومان

گروه فرهنگی الف،   3981213043 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ۲۵۰ هزار نفر به عنوان زائر اصلی مشمول تشرف به حج تمتع ۹۹ هستند، درباره شایعاتی به منظور توقف سفر ایرانیان به حج تمتع سال آینده، گفت: این اخبار شایعاتی بیش نیست.

لغو حج ۹۹ شایعه است/ هزینه قطعی حج آتی ۳۳ تا ۴۱ میلیون تومان

فارس نوشت: برنامه‌ریزی برای حضور زائران خانه خدا در عربستان اقدامی مهم و البته مشکل است که مسؤولان سازمان حج و زیارت و بعثه رهبر معظم انقلاب اواسط پاییز سال جاری با سفر به عربستان و برگزاری جلسات مختلف با مسؤولان حج عربستان، تفاهم‌نامه حج تمتع ۹۹ را امضا کردند و با وجود نبود روابط سیاسی بین دو کشور با تلاش‌های مسؤولان سازمان حج و زیارت این سفر معنوی برقرار و در این تفاهم‌نامه به لزوم حفظ امنیت، عزت و کرامت زائران ایرانی اشاره شد.

همچنین پس از امضای تفاهم‌نامه حج تمتع سال ۹۹، به منظور انجام برنامه‌های اجرایی، هیأت مسکن سازمان حج و زیارت به عربستان سفر کرد و با بررسی هتل‌های مکه مکرمه و مدینه منوره، هتل‌های محل اسکان زائران خانه خدا را اجاره کرد که به گفته اکبر رضایی، سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر خانه خدا در ایام حج تمتع در حدود ۹۰ هتل اسکان می‌یابند.

نام‌نویسی حج تمتع ۹۹ از جمعه نهم اسفندماه برای اولویت‌های تعیین شده از سوی سازمان حج و زیارت آغاز شده است و با آغاز نام‌نویسی سفر به حج تمتع در شبکه‌های اجتماعی، اخباری همچون عدم برگزاری حج تمتع سال آینده دست به دست می‌شود که رضایی با بیان اینکه این اخبار شایعاتی بیش نیست، معتقد است، ما باید بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده اقدام به نام‎نویسی حج تمتع ۹۹ کنیم و دستورالعملی در زمینه توقف سفر حج تمتع نداریم.

این اخبار به دلیل وجود ویروس کرونا در منطقه و توقف سفر به عمره مفرده از سوی عربستان سعودی منعکس شده بود که البته سعودی‌ها به منظور حفظ سلامت زائران خانه خدا عملیات ضدعفونی اطراف مسجدالحرام را به طور روزانه انجام می‌دهند و تصاویری از ضدعفونی روزانه اطراف خانه خدا منتشر شده است.

در ادامه، مشروح گفت‌وگو با «اکبر رضایی» سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت را می‌خوانیم:

ثبت‌نام تکمیل ظرفیت حج ۹۹ از ۲۱ اسفند آغاز می‌شود

سفر به حج تمتع از جمعه نهم اسفندماه آغاز شده است. ودیعه‌گذاران چه سال‌هایی به عنوان اولویت‎های تشرف به حج تمتع می‌توانند ثبت‌نام کنند؟

بر اساس برنامه‌ریزی قرار بود پس از نهایی شدن موضوعات اجرایی عملیات نام‎نویسی حج تمتع آغاز شود که با توجه به اقدامات اجرایی صورت گرفته، نام‌نویسی سفر به حج تمتع از نهم اسفندماه آغاز شد و در مرحله نخست مشمولان تشرف به حج تمتع سال آینده به عنوان اولویت اصلی ثبت‌نام شدگان تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۳۸۶ اعلام شدند که این افراد تا ۲۱ اسفندماه می‌توانند به عنوان زائر اصلی از طریق سامانه رزرو نام‌نویسی کنند.

در صورت مراجعه نکردن ودیعه‌گذاران تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۸۶، نام‌نویسی تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج تمتع سال آینده آغاز می‌شود که در این دوره ودیعه‌گذاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۶ می‌توانند اقدام به نام‌نویسی کنند. زمان ثبت‌نام تکمیل ظرفیت آنان هم از ۲۱ اسفندماه آغاز می‌شود. بر همین اساس مشمولان تشرف به حج تمتع سال ۹۹ می‌توانند در زمان تعیین شده در کاروان‌های پیشنهادی ثبت‌نام کنند.

حذف محدودیت زمانی برای تحویل مدارک حجاج ۹۹ 

نام‌نویسی زائران به چه صورت انجام می‌شود؟

با تدابیر اتخاذ شده تمام مراحل ثبت‌نام اولیه زائران حج تمتع به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام می‌‎شود. به طوری که مشمولان تشرف به حج تمتع سال آینده برای نام‌نویسی در کاروان‌های حج تمتع با مراجعه به سامانه رزرو می‌توانند در کاروان‌های استان خود ثبت‌نام کنند و حتی پرداخت هزینه حج تمتع نیز به صورت الکترونیکی اخذ می‌شود تا ضمن سهولت در پرداخت هزینه، زائران از مراجعه حضوری بپرهیزند.

البته تمام زائران بیت‌الله الحرام قبل از ثبت‌نام باید اطلاعات خود را تکمیل و به‌روزرسانی کنند. در غیر این صورت امکان ثبت‌نام از مشمولان وجود ندارد.

بنابراین، پس از تکمیل اطلاعات و نام‌نویسی اولیه مشمولان حج تمتع سال ۹۹ و انتخاب کاروان‎های خود، مرحله تحویل اصل مدارک زائران خانه خدا صورت می‌گیرد که امسال با برنامه‌ریزی انجام شده، محدودیت زمانی برای تحویل مدارک مشمولان حج تمتع ۹۹ را برداشته‌ایم و زائران خانه خدا پس از انتخاب کاروان، هر زمانی که مدیر کاروان تشخیص داد و به آن‌ها اعلام کرد، می‌توانند مدارک خود را به دفتر مدیر کاروان تحویل دهند و ثبت‌نام خود را قطعی کنند.

اعزام ۵۸۰ کاروان به حج تمتع ۹۹

امسال ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر از کشومان به حج تمتع مشرف می‌شوند. تعداد کاروان‌های اولیه که در سازمان حج و زیارت وجود داشت، ۴۹۰ کاروان بود؛ در حالی که سال گذشته بیش از ۵۷۰ کاروان به حج تمتع اعزام شدند. دلیل این کاهش تعداد کاروان‌ها چیست؟

در زمان ثبت‌نام اولیه شاید تعداد کاروان‌های اعلامی ۴۹۰ کاروان باشد، اما این تعداد کاروان به عنوان کاروان قطعی حج تمتع نیست، چرا که ممکن است مثلا برای یک استان در حال حاضر ۸۰ کاروان پیش‌بینی شده باشد که به مرور زمان این تعداد کاروان‌ها افزایش می‌یابد و سهمیه‌ای نیز در نظر گرفته می‌شود که به تعداد کاروان‌های آن استان افزوده خواهد شد. علاوه بر این، احتمال دارد که برای مدیر یک کاروان هنوز حکم قطعی صادر نشده باشد که پس از طی شدن مراحل تأییدیه و صدور حکم، ثبت‌نام آن کاروان نیز انجام می‌شود. بنابراین ما تعداد کاروان‌ها را به صورت نهایی همیشه اعلام می‌کنیم و مقطعی گزارش نمی‌دهیم.

پس امسال چند کاروان به حج تمتع ۹۹ اعزام می‌شوند؟

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده زائران خانه خدا در قالب ۵۸۰ کاروان به عربستان اعزام می‌شوند.

اطلاعات دقیقی از ودیعه‌گذاران سال‌های اول دهه ۶۰ موجود نیست

بر اساس اعلام فراخوان ثبت‌نام حج تمتع ۹۹، برخی مشمولان تشرف به حج تمتع ودیعه‌گذاران سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ هستند. اطلاعاتی از این افراد که طی سال‌های گذشته نیز می‎توانستند به حج تمتع مشرف شوند و از مشمولان این سفر معنوی بودند، دارید؟

تعدادی از ودیعه‌‌گذاران مربوط به سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ همچنان در نوبت اعزام هستند و به هر دلیلی هنوز برای اعزام به حج تمتع مراجعه نکرده‌اند. علاوه بر این، اطلاعات دقیقی از این افراد در سازمان حج و زیارت وجود ندارد و تنها اطلاعات بانکی آن‌ها موجود است. برای همین امر نیز ما از سال گذشته از تمام ودیعه‌گذاران حج تمتع طی فراخوانی درخواست کردیم که اطلاعات خود را در سامانه رزرو به‌روزرسانی کنند تا بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

البته در سال‌های اخیر، هر ساله حدود ۲ تا ۳ نفر از ودیعه‌گذاران حج تمتع از سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ اقدام به نام‌نویسی حج تمتع می‌کنند، اما تعداد دقیق آن‌ها فعلا در دسترس نیست.

۲۵۰ هزار نفر مشمول زائر اصلی حج تمتع ۹۹ هستند

امسال ودیعه‌گذاران تا قبل از آخر فروردین ۱۳۸۶ به عنوان زائر اصلی حج تمتع ۹۹ می‌توانند ثبت‌نام کنند. تعداد مشمولان حج تمتع سال آینده بدون احتساب مشمولان به عنوان ذخیره (از اول تا نیمه اردیبشهت ۱۳۸۶) چند نفر است؟

حدود ۲۵۰ هزار نفر مشمول تشرف به حج تمتع ۹۹ به عنوان زائر اصلی هستند.

هزینه قطعی حج تمتع سال آینده حدود ۳۳ تا ۴۱ میلیون تومان است

هزینه قطعی سفر به حج تمتع ۹۹ چقدر است؟

حداقل هزینه تمام شده برای سفر به حج تمتع ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار و حداکثر قیمت نیز ۴۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان یعنی حدود ۴۱ میلیون تومان است. هزینه حج تمتع نیز به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری به بانک نیست و توصیه می‌کنیم مشمولان حج تمتع ۹۹ به عنوان زائر اصلی هر چه سریع‌تر کاروان خود را انتخاب کنند تا پس از اعلام تکمیل ظرفیت شرمنده آن عزیزان نشویم.

نرخ دلار تخصیص یافته از سوی دولت برای عملیات حج تمتع ۹۹ چقدر است؟

نرخ دلار بعداً اطلاع رسانی می‌شود.

افزایش ۵ درصدی هزینه‌های حج تمتع در برخی حوزه‌ها/ اخذ ورودیه ۸۴ دلاری برای هر زائر از سوی سعودی‌ها

همانطور که قبلا گفته بودید، هزینه نهایی حج تمتع بین ۳۲۰۰ تا ۳۴۰۰ دلار است. امسال با توجه به برخی از افزایش قیمت‌ها از سوی سعودی‌ها همچون حمل و نقل، هزینه ارزی سفر حج تمتع افزوده شده که قیمت نهایی حج تمتع هم زیاد شده است؟

عمدتا هزینه ارزی سفر به حج تمتع همان ۳۲۰۰ تا ۳۴۰۰ دلار پیش بینی می‌شود. البته امسال در برخی از حوزه‎ها شاهد افزایش قیمت بودیم؛ به طوری که قیمت‎ها در حمل و نقل و همچنین تغذیه و تدارکات هر کدام حدود ۵ درصد ارتقا پیدا کرد.

علاوه بر این، امسال بر اساس قانون وضع شده از سوی سعودی‌ها، برای ورودی هر زائر ۸۴ دلار به عنوان ورودیه اخذ می‌شود که عربستان این مبلغ را هنگام صدور ویزا برای زائران خانه خدا دریافت می‌کند. به جز این موارد افزایش قابل توجهی در نرخ ارزی حج تمتع نداشتیم.

هزینه حج تمتع در دو قسط اخذ می‌شود که قسط اول آن بسیار سنگین است. دلیل این اقدام چیست؟

پرداخت هزینه حج تمتع در دو قسط به منظور سهولت زائران خانه خدا در پرداخت هزینه سفر به حج تمتع است. برای همین امر هم در قسط اول زائران باید ۲۵ میلیون تومان با احتساب اصل هزینه سند در سال ۱۳۸۶ و قبل از آن و سود متعلقه پرداخت کنند.

قسط دوم را چه زمانی باید بپردازند؟

قسط دوم مابه التفاوت قیمت نهایی هر کاروان است که این مبلغ را باید سال آینده پرداخت کنند که زمان قطعی آن سال آینده اعلام خواهد شد.

پیش‌بینی ۶ گروه قیمتی در مکه و ۴ گروه قیمتی در مدینه 

با توجه به اینکه هزینه حج تمتع حدود ۳۳ تا ۴۱ میلیون تومان است، چند گروه قیمتی برای حج تمتع ۹۹ پیش‌بینی کرده‌اید؟

ما حدود ۶ گروه قیمتی در مکه مکرمه و ۴ گروه قیمتی در مدینه منوره داریم و هر هتلی نیز در گروه قیمتی خاصی قرار می‌گیرد که این گروه‌های قیمتی نیز بر اساس اسکان و هتل‌ها در نظر گرفته شده است و ترکیبی از آن‌ها هزینه نهایی حج تمتع برای هر کاروان را مشخص می‌کند. به طور مثال گروه قیمتی ۲ الف مکه مکرمه و ۲ د مدینه منوره یک گروه قیمتی به حساب می‌آید.

دلیل تفاوت گروه‌های قیمتی حج ۹۹

دلیل تفاوت هزینه‌های حج تمتع ۹۹ فقط به دلیل تفاوت اسکان است؟

بله. تمام خدمات از حمل و نقل، تغذیه و تدارکات و ... به حجاج به صورت یکسان ارائه می‌شود و تنها تفاوت در زمینه اسکان است که متفاوت بودن قیمت کاروان‌ها نیز به دلیل تفاوت اسکان زائران در مکه و مدینه به حساب می‌آید.

اسکان زائران حج تمتع در ۶۸ هتل مکه و ۱۸ هتل مدینه

هیأت مسکن حج تمتع ۱۳۹۹ ماه گذشته عازم عربستان شد. در نهایت چند هتل برای اسکان زائران خانه خدا اجاره شد؟

حدود ۹۰ هتل برای اسکان زائران بیت الله الحرام در حج تمتع ۹۹ اجاره شده است که ۶۸ هتل در مکه مکرمه و ۱۸ هتل در مدینه منوره هستند.

رشد کیفی هتل‌های محل اسکان حجاج در مکه مکرمه/ هتل‌های مدینه همه قدیمی هستند

بسیاری از هتل‌های مدینه منوره به دلیل تخریب بخش مرکزی و ساخت‌ و سازها قدیمی هستند و از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. برای اسکان زائران در مدینه چگونه برنامه‌ریزی شده است؟

هیأت مسکن در این حوزه با دقت اقدام به اجاره هتل‌ها کردند. بر همین اساس، در مکه مکرمه برای حج سال آینده هتل‌ها رشد کیفی داشته‎اند، اما در مدینه منوره به دلیل برخی محدودیت‌ها و نبود هتل‌های جدید و نوساز با کیفیت مناسب، امکان اسکان زائران در فضای مناسبی وجود ندارد و مجبور به اجاره همان هتل‌های قدیمی شدیم که امیدواریم در سال‌های آینده با ساخت هتل‌های جدید بتوانیم اسکان بهتری برای زائران خانه خدا در مدینه منوره مهیا کنیم.

یکی از نگرانی‌های زائران خانه خدا امور درمانی به ویژه پس از شیوع کروناست. چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

پس از تشکیل نهایی کاروان‌های حج تمتع، انجام معاینات پزشکی زائران خانه خدا برای احراز سلامت جسمی و استطاعت بدنی آن‌ها انجام می‌شود که برای این منظور زائران باید به پزشکان معتمد ما مراجعه کنند و پس از احراز سلامت، مجاز به حضور در کاروان حج تمتع می‌شوند و به عنوان زائر قطعی حج تمتع سال آینده محسوب شوند.

همچنین تمام مراحل سلامت زائران توسط تیم پزشکی انجام می‌شود و با تمهیدات اندیشیده شده زائران نگرانی خاصی در زمینه پزشکی نخواهند داشت.

برگزار نشدن حج تمتع ۹۹ شایعه است/ زائران اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند

پس از شیوع کرونا در منطقه و متوقف شدن سفر عمره مفرده از سوی عربستان، شایعاتی مبنی بر برگزار نشدن حج تمتع سال آینده نیز منتشر شده است. واکنش شما نسبت به این جور خبرها چیست؟

ما تمام مراحل ثبت‌نام و انتخاب کاروان‌ها را بر اساس تفاهم‌نامه حج تمتع با عربستان انجام داده‌ایم و این اخبار شایعاتی بیش نیست، چرا که در صورت توقف عملیات حج تمتع باید سعودی‌ها به صورت رسمی چنین موضوعی را اطلاع رسانی و به ما اعلام کنند که این امر صورت نگرفته و آن‎ها نیز در حال برنامه‌ریزی برای انجام مناسک حج تمتع سال ۱۴۴۱ هستند. بنابراین، ما توصیه می‌کنیم که زائران بدون توجه به این اخبار نام‌نویسی و اخبار را از سازمان حج و زیارت و رسانه‌های رسمی و معتبر پیگیری کنند.

یکی از موضوعاتی که در تفاهم‌نامه حج تمتع مورد بحث قرار گرفت، استفاده از فرودگاه طائف در کنار فرودگاه‌های جده و مدینه بود. آیا این امر عملیاتی می‌شود؟

ما درخواست دادیم که به دلیل تراکم جمعیت زائران خانه خدا در فرودگاه‌های جده و مدینه منوره، از ظرفیت فرودگاه طائف نیز استفاده کنیم تا تردد و همچنین ورود و خروج حجاج به سهولت انجام شود و پیگیر این موضوع هستیم که هنوز این امر محقق نشده است.

تمام پروازهای حجاج ۹۹ از طریق شرکت‌های هواپیمایی ایران انجام می‌شود

امسال هم تمام پروازها از سوی شرکت هواپیمایی ایران انجام می‌شود؟

 طرف قرارداد ماه برای انتقال حجاج از ایران به عربستان و بالعکس شرکت هواپیمایی ایران ایر است و اگر بخواهیم از ظرفیت سایر شرکت‌های هواپیمایی استفاده کنیم باید با مجوز آن‌ها ظوابط موجود طی شود.

در انتها اگر توصیه‌ای به زائران خانه خدا دارید، بفرمایید.

از تمام مشمولان تشرف به خانه خدا در ایام حج تمتع ۹۹ می‌خواهیم که اگر قصد حضور در مناسک حج ابراهیمی سال آینده را دارند، هرچه سریع‌تر ثبت‌نام کرده و کاروان خود را انتخاب کنند تا پس از اعلام تکمیل ظرفیت با پر شدن کاروان‌ها مواجه نشوند. ما همچون سال‌های گذشته برنامه‌ریزی‌ها به منظور برپایی باشکوه مناسک حج ابراهیمی را انجام داده‌ایم و امیدواریم این مراسم به خوبی برگزار شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۷۴۶۱۱۰:۴۹:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
بستگی به وضعیت عربستان در موسم حج دارد که آیا تا آن زمان ویروس مهار می شود یا حتی در عربستان شیوع بیشتری می یابد .
ناشناس۱۳۵۷۴۸۷۱۱:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
33 تا 41 م ت! چه مفت..
یار۱۳۵۷۵۳۰۱۱:۲۶:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
ضدعفونی چیه؟ ویروس واگیرداره خوب مریض میشوند با خودشان میاورند. میخواهید نصف مردم را به کشتن بدهید ؟ حالا یکسال کسی نرود چی میشه ؟ اگر کسی از این حج آسیب ببیند شما پاسخ می دید؟ چقدر بی فکری ؟ نرید مردم اگر جان خود و بستگانتان را دوست دارید امسال رو نرید
ناشناس۱۳۵۷۵۳۱۱۱:۲۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
پس یه شیوع کرونا پس از حج هم داریم!
ناشناس۱۳۵۷۵۷۰۱۱:۵۰:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
سفر حج و کلا سفرهای زیارتی هم باید مانند بقیه سفرها باشد و دولت نباید از بیت المال برای آن یک ریال هم خرج کند ، این به عهده کسی است که میخواهد برود.
عربستان۱۳۵۷۵۹۱۱۲:۰۳:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
مقامات عربستان فکر سلامتی مردمشون باشن
ناشناس۱۳۵۷۶۳۷۱۲:۳۶:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
قطعا شایعه است .. باید انجام شود!!!!!!!
بهرام۱۳۵۷۶۴۲۱۲:۴۱:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
آدم باید دیوانه باشد این همه پول برای مردن بدهد
ناشناس۱۳۵۷۶۷۴۱۲:۵۸:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
فکر کن که از این پول بگذرند!مردم و سلامتیشان هم که البته ..
ناشناس۱۳۵۷۷۵۱۱۳:۵۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
خداوند به ما ملت عقل دهد انشاءالله
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین