ایران‌هراسی با شایعات کرونایی

گروه سیاسی الف،   3981211119 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
ایران‌هراسی با شایعات کرونایی

با ورود ویروس کرونا به ایران وزارت بهداشت مسئولیت پیشگیری و مقابله با این بیماری را برعهده گرفت. از روز نخست هم اعلام شد این وزارتخانه و سخنگوی آن مسئول اعلام آمار موارد ابتلا و فوتی هستند. به همین جهت هر روز حدود ساعت ۱ بعدازظهر آمار رسمی اعلام می‌شود.

از طرف دیگر تلویزیون‌های فارسی زبان خارجی مثل بی‌بی‌سی فارسی، من‌وتو و ایران اینترنشنال از آمارهای دیگری سخن می‌گویند. این رسانه‌ها از روز نخست سیاست هراس‌آفرینی از این بیماری را در پیش گرفتند و در همین راستا هر روز آمارهای بیشتری از مبتلایان و افراد فوت‌شده بر اثر کرونا ارائه می‌دهند.

هفته قبل، بی‌بی‌سی فارسی به نقل از منابع بیمارستانی از فوت ۲۱۰ نفر به علت کرونا خبر داد و ایران اینترنشنال نیز ۳۶۷ نفر را قربانی کرونا در ایران دانست.

متاسفانه باید گفت عدم اعتماد میان مردم و حاکمیت مهمترین بحران این روزهاست؛ بحرانی به‌مراتب خطرناک‌تر از کرونا. در چنین وضعیتی است که میدان برای رسانه‌هایی که از جانب دشمنان ملت تامین می‌شوند باز شده و اینچنین در این میدان می‌تازند.

وقتی بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی سه روز پنهانکاری رخ می‌دهد یا اینکه هنوز بعد از گذشت سه ماه آمار کشته‌شدگان وقایع آبان‌ماهاعلام نشده طبیعی است مردم آمار اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت را به‌راحتی نپذیرند و به آمار تلویزیون‌های بیگانه اعتماد کنند.

به نظر می‌رسد این‌بار باید به آمار اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت اعتماد کرد. مهم‌ترین دلیلی هم که برای این مسئله وجود دارد نسبت بالای فوتی‌ها در آمار اعلام‌شده است. مطابق آنچه وزارت بهداشت در این چند روز اعلام کرده است نسبت فوتی‌ها به مبتلایان بیش از حد معمول است و اگر وزارت بهداشت به دنبال حفظ آبروی خود و پنهانکاری در این زمینه بود آمار درگذشتگان را کمتر اعلام می‌کرد.

البته وزارت بهداشت تاخیر در اقدام برای تشخیص کرونا را عامل بالابودن نسبت فوتی‌ها اعلام کرد و با گذشت زمان و تشخیص مبتلایان بیشتر این نسبت در حال نزدیک‌شدن به آمار جهانی است.

رویکرد رسانه‌های فارسی زبان علاوه بر هراسی که در دل مردم داخل کشور ایجاد می‌کنند کارکرد دیگری هم دارند. این رسانه‌ها در حال القای این مطلب هستند که ایران کشوری خاص در جهان است و باید تمام جهانیان به مقابله با آن برخیزند.

این رسانه‌ها در موضوع کرونا تلاش دارند ایران را به عنوان اصلی‌ترین عامل انتقال این ویروس به کل دنیا معرفی کنند. اگر این تحرکات رسانه‌ای را در کنار سخنان مقامات آمریکایی مرور کنیم بهتر به پروژه مشترکشان پی می‌بریم.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در روز جمعه گفت: «ایران از زیرساختهای بهداشتی محكمی برخوردار نیست و جای نگرانی دارد از اینكه تهران در مورد شیوع بیماری اطلاعات را به اشتراک نمی گذارد.» کمی قبل‌تر از آن هم گفته بود: «آمریکا به‌شدت نگران اطلاعاتی است که نشان می‌دهد ایران ممکن است جزئیات حیاتی شیوع کرونا در این کشور را مخفی کرده باشد. تمامی کشورها، مانند ایران، باید درباره این ویروس حقیقت را بگویند و با سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی همکاری کنند.»

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری بعد از رسانه‌ای شدن مرگ یک نفر بر اثر کرونا در آمریکا گفت: «هر خارجی که طی ۱۴ روز گذشته به ایران سفر کرده باشد را اجازه ورود به آمریکا نخواهیم داد و آمریکایی‌ها را از سفر به برخی مناطق در ایتالیا و کره‌جنوبی برحذر می‌داریم.»

نگاهی دقیق‌تر به این گفته‌ها و پمپاژ وحشت توسط رسانه‌های فارسی زبان نشان می‌دهد کرونا بهانه‌ای جدید برای ادامه پروژه ایران‌هراسی است. مشاهده می‌کنیم که طی این پروژه ایران کشوری خاص و متمایز با دیگر کشورهاست که باید برای مقابله با آن اجماعی جهانی شکل بگیرد. در این پروژه تلاش بر این است که اینگونه القا شود که مردم ایران بدبخت‌ترین مردم جهان هستند و تمام دنیا باید برای نجات ایران از دست حکومت تلاش کنند.

درحالی‌که ویروس کرونا اکنون به مشکلی جهانی تبدیل شده است. غیر از چین و کشورهای شرق آسیا کرونا در کشورهای اروپایی هم به مسئله اول تبدیل شده است. ایتالیا یکی از مهم‌ترین کانون‌های این ویروس در اروپاست و مشکلاتی مانند ایران در آنجا هم وجود دارد.

در نهایت باید گفت عملکرد رسانه‌های فارسی زبان در جهت پروژه ایران‌هراسی هیچ کمکی به بهبود وضع مردم در کشور ما نمی‌کند و باعث ایجاد وحشتی کاذب و گسترش بی‌اعتمادی و نفرت است. البته هیچ چیز توجیهی برای سوءمدیریت‌ها و ندانم‌کاری مسئولان کشور نیست؛ مسائلی که پس از بحران باید به آنها رسیدگی شود.

دیدگاه کاربران

تبریزی۱۳۵۵۰۵۰۱۷:۰۴:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
اصلا گیریم این رسانه ها دروغ می گن. وقتی آمار مبتلاها داره بطور لوگاریتمیک میره بالا چه فرقی می کنه؟ فرضا اونا به دروغ یه روز قبل بگن 300 نفر مبتلان. خب یکی دو روز بعد خیلی بیشتر از 300 نفر در واقعیت مبتلا شدن. شما نمی تونید با این حرف ها اذهان عمومی رو از تقصیر مسئولین که با راه دادن چینی ها و قرنطینه نکردن قم باعث مرگ این همه آدم شدن منحرف کنین.
ناشناس۱۳۵۵۹۸۸۱۱:۱۳:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
چرا پروازهای چین متوقف نشد؟ مسئله این است.
مهران۱۳۵۶۰۰۹۱۱:۲۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
ایتالیا و امریکا و کره جنوبی و اسرائیل و ژاپن و بقیه کشورها برای چی گرفتن؟ راستی دوست عزیز اون فرد یا افرادی که باعث انتقال ویروس به قم شدن از اسمون نپریدن تو قم یا از مرز زمینی یا از مرز هوایی اومدن ایران پس قبل از قم جاهای دیگه هم الوده شده بوده فقط قم به دلیل اینکه تو مرکز رفت و امد ایران هست و هرکس از غرب به شرق یا برعکس و یا شمال به جنوب یا برعکس بخواد بره باید از قم رد بشه باعث شده امار قم بالا بره
ناشناس۱۳۵۵۰۵۸۱۷:۱۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
مدیران داخلی کم داشتیم اینها هم اضافه شدند.
ناشناس۱۳۵۵۴۹۸۲۲:۳۷:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
ایران هراسی ! یا از مقامات هراسی !
ناشناس۱۳۵۵۰۶۰۱۷:۱۱:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
من به رسانه های فارسی خارج از کشور بیشتر اعتماد دارم.
ناشناس۱۳۵۵۳۲۵۲۰:۱۲:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
شما خوبی
ناشناس۱۳۵۵۵۱۴۲۲:۵۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
به خاطر همین است که فکر می کنی ایران مقصر در مورد همه چیز دنیا است!!!!!!! چون افکارت دست خودت نیست
ایران عزیز۱۳۵۵۸۲۱۰۹:۲۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
آره قشنگ دلشون به حال من و تو سوخته!!!...این ها فقط پول می‌گیرند ترویج ناامیدی در کشورمان بکنند هموطن. بیدار باشید.
ناشناس۱۳۵۷۲۰۹۰۵:۵۴:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
شما قطعا به دشمن پدرت هم بیشتر از پدرت اعتماد داری. خیانت شاخ و دم نداره
ناشناس۱۳۵۵۰۶۲۱۷:۱۱:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
اینکه کسی نمیتونه تشخیص بده دارن دروغ تو گوشش میکنن مشکل خودشه . زود باور بودن افراد نهایتا به خودشون آسیب جدی میزنه . واقعا تعجب میکنم از مردم که حرفای بی بی سی و ... باور میکنن
ناشناس۱۳۵۵۰۶۶۱۷:۱۳:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
مگر باید به حرف رسانه های ماهواره ای گوش کرد و باور؟ ان هم اماری که دست وزارت بهداشت است و نه کس دیگری؟ هر کس باور کرده این رسانه های دشمن یک تجدید نظری کند
ناشناس۱۳۵۵۰۷۱۱۷:۱۵:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
چه شایعه کرونایی؟؟؟ وقتی نماینده مجلس آمار تلفات کرونا را چندین برابر آمار مسئولان اعلام می کند، و مشاهدات مردم نیز آن را تایید می کند، چرا باید شایعه باشد؟ آیا بی تدبیری و ندانم کاری مسئولین شایعه است؟ آیا نبودن ماسک، ضدعفونی کننده و دست کش شایعه است؟
ناشناس۱۳۵۵۵۶۱۲۳:۲۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
هنوز فرق شایعه و غیر شایعه را نمی دانی در ضمن وقتی با خبرهات رو اعصاب مردم می روی و صبح تا شب خبر پراکنی می کنی از حس نا امیدی در هر کجای جهان در ان رسانه را می بندن
ناشناس۱۳۵۵۶۸۶۰۲:۱۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
البته برخلاف ماسک و الکل که پیدا نمی شود، دستکش در مغازه ها و داروخانه ها وجود دارد.
ناشناس۱۳۵۵۰۷۳۱۷:۱۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
با متهم کردن دیگران نمی توانید خود را موجه جلوه دهید. این حرف ها دیگر خریدار ندارند.
ناشناس۱۳۵۵۰۷۶۱۷:۱۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
خیلی بی راه هم نگفته به تمام دنیا ویروس صادر کردیم.
ناشناس۱۳۵۵۵۵۸۲۳:۲۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
وقتی اسیر تبلیغات شوی می شود همین نظر شما که با سیاسی کاری می خواهند ایران را مقصر بدانند ولی .....
ناشناس۱۳۵۵۰۸۲۱۷:۱۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
چرا به تمام دنیا کرونا صادر کرده ایم؟ چرا باید همه کشورهای دنیا از ورود ایرانی ها جلوگیری می کنند؟ چرا همه مرزها را به روی ایران بسته اند؟ چرا سعی کرده ای با این نوشته حقیقت را عوض کنی؟
مهران۱۳۵۶۰۱۲۱۱:۲۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
پس خاک بر سر اون کشورها که اینقدر از نظر بهداشتی عقب افتاده اند که نتونستن دو تا مسافرهای ایرانی رو بررسی کنند و ویروس به کشورشون منتقل شده بازهم خوبه ما از چینی ها گرفتیم ولی اون کشورها اینقدر ضعیف بودن از چهار تا دونه مسافر ما گرفتن
ناشناس۱۳۵۵۰۸۹۱۷:۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
با هرکس صحبت می کنی دلش از دست مسئولین خون است.
ناشناس۱۳۵۵۱۰۰۱۷:۲۸:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
اگر از یک ماه قبل از اعلام شیوع آن در ایران، به مردم اطلاع رسانی و ارتباطات با چین قطع می شد، الآن کشور و مردم این قدر خسارات متحمل نمی شدند. وقتی مردم از مسئولان می ترسند، دنیا باید هم از کارهای ایران بترسد.
ناشناس۱۳۵۵۸۶۶۰۹:۵۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
چون تمام تخم مرغها را در سبد چین گذاشته اند
ناشناس۱۳۵۵۱۱۱۱۷:۳۴:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
فیلم گرفتن از لیسیدن ضریح و پخش آن در یوتیوب و دیگر رسانه های اجتماعی مردم و دنیا را به هراس می اندازد که چه افراد .... در ایران هستند. این هیچ ربطی به رسانه های فارسی ماهواره ای ندارد.
مهران۱۳۵۶۰۱۳۱۱:۲۸:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
جالب اینک فرقه شیعه انگلیسی که دشمن جمهوری اسلامی هست یه غلطی میکنه بعد فحشش رو جمهوری اسلامی میخوره
ناشناس۱۳۵۵۱۵۴۱۷:۵۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
رسانه های ماهواره ای و اینترنت دریچه ای به شاهراه اطلاع رسانی جهانی هستند.
ناشناس۱۳۵۵۱۶۲۱۸:۰۲:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
آمار نماينده مجلس چه شد ...آن ها دروغ نمي گويند.
ناشناس۱۳۵۵۱۹۸۱۸:۲۷:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
اینکه رسانه ها بر اساس منافع نهاد ها یا دولت یا سرمایه گذاران آن شکل می‌گیرد امری بدیهیست سوال اینجاست که رسانه ملی چه هدفی را دنبال می‌کند که اعتماد عمومی به آن هر روز کمتر می‌شود
ناشناس۱۳۵۵۲۹۳۱۹:۴۶:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
بدذاتی آنها که معلوم است ولی ما باید جلو لیس زننده های حرم و تولیت های حرم و بعضی موارد اعلامی طب اسلامی را بگیریم!
ناشناس۱۳۵۵۸۶۷۰۹:۵۹:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
اون لیس زننده ها که بی سوادی و تعصب و جهل و خرافه را به نمایش گذاشتند از همه بد ذات تر و دشمن تر هستند
ناشناس۱۳۵۵۴۹۱۲۲:۳۳:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
خوب چرا ناراحت میشد افغانستان امارات ترکیه عراق ارمنستان همه متفق القول گفته اند که از ایران کرونا وارد کشورشون شده این دیگه ربطی به بی بی سی یا هر رسانه خارجی دیگه نداره اگر هم دروغ گفتند کار همسایه هاست
ناشناس۱۳۵۵۹۲۷۱۰:۴۶:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
چرا باید به آمار مسئولین اعتماد کرد وقتی تو شبکه های اجتماعی پراست از تصاویر دفن شبانه مردگان با لباس های حفاظت شده؟!!! وقتی تعدادی از کشورهای دنیا اعلام می کنند که افرادی که از ایران به آن کشورها رفته اند کرونا داشته اند و ورود ایرانی ها را ممنوع اعلام می کنند چه ربطی به امریکا و ایران هراسی دارد.
ناشناس۱۳۵۵۹۸۹۱۱:۱۳:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
لطفا بررسی شود مشکل احتکار از کجا بوده است : ۱- قوانین ۲- اجرا ۳- نظارت ۴- مجازات ۵- آموزش و فرهنگ تربیتی (در یک کشور عقب افتاده که نیستیم و اون محتکر مقصر نیست)
ناشناس۱۳۵۶۰۲۵۱۱:۳۷:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
به جای عجز و گریه در مقابل این رسانه ها بفرمایید رسانه های شما چرا بی رمق و کم اعتبار شده اند
ناشناس۱۳۵۶۰۳۰۱۱:۴۰:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
شبکه های ضد ایرانی و برخی از ساده لوحان و لشکریان بی جیره و مواجب غرب این بیماری رای بهانه ای برای کوبیدن کشورمان قرار داده اند سیاست بازی از کثیف ترین نوع آن
ناشناس۱۳۵۶۶۶۳۱۸:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
اگر قم را قرنطینه می کردند این همه فاجعه رخ نمی داد اگر ماهان مبادلات خود را قطع می کرد این همه فوتی نداشتم اگر .....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین