کرونا حریف آلودگی هوای پایتخت نشد/ کاهش یک میلیون مسافر مترو در طول روز/ حمله آلودگی هوا و کرونا به ریه تهرانی‌ها

گروه اجتماعی الف،   3981211029

بیش از یک هفته از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها می‌گذرد. شهروندان زیادی از ترس ویروس کرونا از خانه بیرون نمی‌آیند ولی علیرغم کاهش تردد‌ها در پایتخت، آلودگی هوا جولان می‌دهد و شهر نیمه تعطیل در حال دست پنجه نرم کردن با ذرات معلق است.

کرونا حریف آلودگی هوای پایتخت نشد/ کاهش یک میلیون مسافر مترو در طول روز/ حمله آلودگی هوا و کرونا به ریه تهرانی‌ها

فارس نوشت: مردم تهران و بسیاری از شهرها درگیر اخبار مرتبط با بیماری کرونا شده‌اند. این بیماری درصدر خبرهای رسانه‌های مختلف قرار گرفته است‌ و درحالی که  شهروندان لحظه به لحظه موضوع کرونا را پیگیری می‌کنند سرکله آلودگی هوا هم دوباره در پایتخت پیدا شده و هوای تهران طی روزهای اخیر آلوده آن هم نه فقط از نوع آلوده برای گروه‌های حساس بلکه برای همه افراد جامعه شده است.

طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت از ابتدای سال ۲۸ روز هوای پاک، ۲۳۵ روز هوای قابل قبول، ۷۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

هچنین تهران در مدت مشابه سال پیش ۲۵ روز هوای پاک، ۲۶۱ روز هوای قابل قبول و ۵۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

در ماه‌های پیش برای مقابله با آلودگی هوا راهکار موقت و مسکن تعطیلی مدارس توسط کمیته اضطرار آلودگی هوا پیشنهاد می‌شد و با نظر اکثر اعضای این کمیته در کلان‌شهر تهران اجرایی می‌شد.

ولی این بار وضعیت متفاوت است و حدود یک هفته از تعطیلی مدارس می‌گذرد و نه تنها مدارس بلکه دانشگاه‌ها هم به دلیل موضوع کرونا تعطیل و برخی از کارمندان هم دورکار شده‌اند.

پیش از این بسیاری کارشناسان دلیل آلودگی هوا را فقط شرایط آب و هوایی می‌دانستند ولی دسته دیگر نظر مخالف داشته و تنها حجم تردد خودروها را علت این معضل اعلام می‌کردند. برخی هم  معتقد بودند هر دو عامل تاثیر گذار است. 

 سهم ۶۰ درصدی خودروها در آلودگی هوا ! 

حسین‌رضا شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا کمتر از یک ماه پیش اعلام کرد: بیشترین آلودگی که در فصل زمستان با آن برخورد می‌کنیم، افزایش میزان ذرات معلق زیر 2.5 میکرون است. این ذرات معلق منابع مشخصی دارند. 

وی درباره این موضوع گفت: منابع متحرک بیش از ۶۰ درصد و منابع دیگر مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع هم در مجموع حدود ۳۵ درصد آلودگی تولید می‌کنند. همچنین عمده‌ آلودگی هوای تهران را خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها و سواری‌ها تولید می‌کنند. تعداد خودروهای دیزلی ما حدود 2 درصد کل خودروها و موتورسیکلت‌ها در تهران هستند که اکثر آنها کامیون هستند. اگر بتوانیم همین مجموعه را کنترل کنیم، آلودگی کاهش پیدا می‌کند. این ۲ درصد، حدود ۶۵ درصد آلودگی ناشی از حمل‌ونقل را ایجاد می‌کند. 

توپ شورای شهری‌ها به زمین هواشناسی

اما حالا شرایط متفاوت است و خبری از تردد سنگین خودروها نیست. درباره علت بروز آلودگی هوا طی روزهای اخیر به سراغ زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران رفتیم. نژاد بهرام هم مانند بسیاری از شهروندان متعحب از وضعیت هوا بود. وی درباره این موضوع گفت: علت آلودگی هوا را از کارشناسان هواشناسی سوال کنید. من هم این موضوع را پیگیری می‌کنم و طی چند روز اخیر گزارشی در زمینه علت آلودگی هوا واصل نشده است.

وی افزود: تردد خودروها در سطح پایتخت نسبت به روزهای قبل از بروز ویروس کرونا در شهر بسیار پایین‌تر بوده و به نوعی وضعیت ترددها عادی است.علت آلودگی هوا در زمستان به طور کلی وارونگی دما است ولی در مورد اینکه چرا علی‌رغم کاهش تردد ها آلودگی هوا تشکیل شده را اطلاعی ندارم.

کاهش یک میلیون مسافر مترو در طول روز

برخی از کارشناسان علت آلودگی هوا طی روزهای گذشته را استفاده بیشتر خودروهای شخصی اعلام کردند. درباره این موضوع عمار سعیدیانفر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران گفت: طی روزهای گذشته به دلیل ابتلای برخی شهروندان به ویروس کرونا مسافران مترو روزانه یک میلیون کم شده است و احتمالا شیفت تقاضا  از حمل و نقل عمومی به وسایل نقلیه شخصی در ترددهای کاری روزانه صورت گرفته است.

وی درمورد اینکه آیا تغییر در ساعت طرح ترافیک باعث افزایش تردد ها با خودروهای شخصی شده و میزان این تردد ها طی روزهای اخیر چقدر بوده است، اظهارداشت: درحال حاضر آمار دقیقی در این زمینه ندارم و آنالیز داده‌ها مدتی زمان بر است.

مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران در مورد علت آلودگی هوا گفت: به نظرم سکون هوا دلیل این مساله محسوب می‌شود و چندان موضوع وسایل نقلیه شخصی موثر نبوده است.

آلودگی هوا و کرونا ریه تهرانی‌ها را نشانه گرفت

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری‌های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی‌اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است. 

 تهران و برخی شهرهای دیگر این روزها با بحران بیماری کرونا همراه شده است، بیماری که مستقیم ریه‌ها را نشانه می‌گیرد و پزشکان توصیه به ماندن شهروندان در خانه‌هایشان دارند. توصیه‌ای که با تشدید آلودگی هوا باید آن را بیشتر جدی گرفت و مسوولان هم به فکر راهکارهایی موثر جهت مقابله با معضل چندین ساله آلودگی هوا داشته باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین