چند نکته برای مقابله روان‌شناختی با "کرونا"

گروه سلامت الف،   3981209109

دکتر سودابه بساک نژاد دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در یادداشتی به نکاتی درباره مقابله روان‌شناختی با بحران ویروس کرونا پرداخت.

به گزارش ایسنا، استرس روان‌شناختی واژه‌ای است که به‌طور روزمره با آن مواجه می‌شویم و برخاسته از ترس، تردید و ناتوانی در کنترل منبع استرس است که گاهی کوچک (مثل دیر رسیدن به محل کار) یا بزرگ (مثل مواجهه با بحران انتشار ویروس کشنده) است.

هر نوع استرسی با عملکردهای جسمی (افزایش فشارخون،  افزایش ضربان قلب و تعریق ) و روان‌شناختی ( نگرانی،  ترس، تردید و گوش به‌زنگی) همراه است. مغز و فرآیندهای شناختی انسان همیشه در حال پیدا کردن راه‌هایی برای گریز و مدیریت عوامل تهدیدکننده‌ای است که با آن مواجه می‌شود.

انتشار ویروس کرونا در جهان و شنیدن مرگ افراد که روزانه گزارش می‌شود، برای هر فردی تهدیدکننده و نگران زا است. از ابتدای شروع این پدیده در ووهان چین متخصصین بهداشت روانی در چین، کره، اروپا و آمریکا برنامه‌های آموزشی را برای مقابله با این تهدید جهانی ارائه داده‌اند و به‌سرعت به حمایت روان‌شناختی از افراد بیمار که امید به زندگی را از دست می‌دهند و افرادی که هنوز بیمار نشدند ولی در معرض خطر هستند، پرداختند.

به یاد داشته باشیم که تمامی این پیشنهادهای متخصصین،  بستگی به مدت و شدت بیماری در هر منطقه و ادراک استرس مطابق بر فرهنگ هر جامعه دارد. برخی از راهبردهای مقابله با استرس پیشنهادی توسط متخصصین به شرح ذیل است: 

به نکات بهداشت اولیه توجه کنید

رعایت بهداشت اولیه آموزشی است و روش‌های آن به‌طور عموم پیشنهادشده است. برای کاهش نگرانی لازم است مطمئن باشیم که روش‌های پیشگیری را می‌دانیم و آنچه متخصصان به ما پیشنهاد می‌دهند را انجام می‌دهیم. مسلم است بخش عمده‌ای از نگرانی ما با رعایت صحیح بهداشت اولیه کاهش می‌یابد.

با دوستان همکاران و اعضای خانواده درباره روش‌های پیشگیری صحبت کنیم؛ اگر روش‌های مناسبی برای پیشگیری می‌دانیم و آموخته‌ایم آن را به دیگران ارائه دهیم . درباره روش‌های پیشگیری با دیگران صحبت کنیم و بدین ترتیب اطمینان حاصل کنیم که روش‌های درست را در پیش‌گرفته و اگر کسی رعایت نمی‌کند، به او گوشزد می‌کنیم تا نگرانی‌های خود و دیگران را کاهش دهیم.

از شنیدن اخبار و رسانه‌های بی‌اعتبار اجتناب کنیم

از  اخبارهای ناصحیح و کذب و روش‌های غیراصولی پیشنهادهای دیگران اجتناب کنیم. به یاد داشته باشیم رعایت اصول اولیه بهداشتی، امری فردی است. به اخبار یک منبع موثق گوش دهیم و بدانید که اخبار مختلف و متعدد نگران‌کننده است، بیشتر ما را آشفته می‌کنند و با افزایش ترس و نگرانی، سیستم ایمنی ما به‌طور خودکار کاهش می‌یابد.

به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید و آن‌ها را به تعویق نیندازید

انجام فعالیت‌های روزانه به شما آرامش می‌دهد و ذهن شما را از مسائل نگران‌کننده دور می‌کند. توجه داشته باشید که دستورات بهداشت اولیه فردی را تحت هر شرایطی اجرا کنید و در کنار انجام فعالیت‌های روزانه، رعایت بهداشت اولیه را حفظ کنید. برنامه منظمی را برای انجام هم‌زمان بهداشت اولیه فردی و فعالیت‌های روزانه در نظر بگیرید برای مثال چه زمان‌هایی دست خود را بشویید و ضدعفونی کنید، از چه وسایل بهداشتی استفاده کنید،کدام فعالیت‌های روزانه شما ممکن است بهداشت اولیه را تهدید کنند و لازم است برخی را اصلاح و تغییر دهید. این به شما کمک می‌کند تا نگرانی و استرس شما کاهش یابد.                                                  

با جسم خود مهربان باشید

شعار دنیای امروز شفقت ورزی بدنی است. این بدان معنا است که همه ما نیازمند حفاظت و مراقبت بهداشتی از جسم خود هستیم. از فعالیت‌های غیرضروری جسمانی که ممکن است شما را آلوده به ویروس کنند، بپرهیزید. انجام اعمال غیرضروری این امر نگرانی و استرس شما را افزایش می‌دهد که کار درستی کردید یا نه و دائماً در چرخه ذهنی به آن فکر می‌کنید. پس لازم است اعمال جراحی غیرضروری یا تغییرات ظاهری نالازم را در شرایط کنونی کنار بگذارید.                     

به حفظ آرامش خود، اعضای خانواده و همکاران بیندیشیم    

برای دقایقی به این امر بیندیشیم که فکر استرس‌زا از منبع استرس‌زا دردناک‌تر است و انتظار این‌که ممکن است بیمار شویم، بیشتر ما را آزار می‌دهد. پس به بهداشت روانی خود در کنار بهداشت جسمی توجه کنیم.