دست ها یا دستکش ها؛ کدام را باید بشوییم؟!

علی اباذری،   3981209024 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
دست ها یا دستکش ها؛ کدام را باید بشوییم؟!


این روزها ویروس ناشناخته و تازه واردی به نام کرونا در جامعه ما جولان می دهد و همه را به تکاپو انداخته تا از شرش خلاص شوند. 

با این حال باید گفت این تنها ویروسی نیست در جامعه قابل انتشار و شیوع است. ویروس هایی به مراتب خطرناک تر و کشنده تر برای یک "جامعه" وجود دارند که با ابزارهای پزشکی قابل رویت نیستند هر چند همه با آن به خوبی آشنا هستند: ویروس حرص و طمع !

در حالی که این روزها مساله کمیابی اقلام پیشگیرانه مربوط به مبارزه با ویروس کرونا مطرح است تقریبا هر روز از گوشه و کنار کشور خبر کشف انبار احتکار آن ها هم به گوش می رسد. تنها در یکی از این کشفیات در تهران ۶ میلیون دستکش بهداشتی و ۱۰ هزار ماسک ضبط شد!
پرسش مهم این است: این جماعت احتکارکننده چرا و چطور به این نتیجه می رسند که می توانند با احتکار و ایجاد کمیابی مصنوعی در این اقلام، یک شبه راه صد ساله را بروند؟ آن هم در زمینه کالاهایی که آثار منفی کمبود آن ها دیر یا زود دامن خود و خانواده خوششان را هم خواهد گرفت!

رویه متعارف و آشنا و البته آسان و راحت در پاسخ به این پرسش این است که چنین اقداماتی را محصول تصمیم ها و نیات و اراده های فردی انسان ها بدانیم و موضوع را با تنبیه و مجازات افراد خاطی تمام شده بدانیم و همینکه مطمئن باشیم نظام تنبیهی در این زمینه خوب عمل می کند ( نکته ای که در اغلب مواقع معلوم نیست) کافی است.

اما متاسفانه ماجرا پیچیده تر است. افراد انسانی به تنهایی زندگی نمی کنند که عملشان فقط محصول تصمیم و اراده های فردی باشد. آن ها در جامعه و در ارتباط با دیگران هستند و از ماهیت این ارتباط متاثر می شوند. پس بسیار مهم است که این رابطه بر اساس چه مولفه هایی بنا نهاده شده باشد.

اگر روابط اجتماعی یک جامعه در طول سال و در شرایط متعارف و معمول بر کسب "حداکثر سود در حداقل زمان ممکن" بنا نهاده شده باشد و این رویه مالوف با تحسین و توجه یا دستکم عدم مخالفت جدی روبرو شده باشد کم کم به اصطلاح جامعه شناسان " نهادینه" می شود. یعنی به تعبیر عامیانه "جا" می افتد و دیگر کسی از درستی و نادرستی آن پرسش نمی کند و گاه اصلا روابط اجتماعی دیگری غیر از این رابطه اجتماعی موجود در اذهان متصور نمی شود. اصلاحگری در این مواقع کاری بسیار بسیار دشوار و زمان بر است چنانکه به نقل از بزرگان مبارزه با سنت های غلط همانند کندن کوه است با مژه بر هم زدن چشم!

از خودمان بپرسیم آنچه در طول همه این سال ها در بازار مسکن، خودرو، سکه و ارز و ... جریان داشته چه تفاوتی با احتکار دستکش و ماسک و الکل دارد؟ و آیا این میزان از توجه و حساسیت را در ما برانگیخته است؟!

در پاسخ به این پرسش که چرا در چنین مواقعی چنان کسانی دست به احتکار و کمبود مصنوعی اقلام مورد نیاز مردم می زنند کافی نیست که فقط به افراد و نیات و تصمیمات فردی شان مراجعه شود. باید دید الگوی روابط اجتماعی مستقر چیست و تایید و احترام اجتماعی در آن متوجه کدام بازیگران است؟ آیا جز این است که در جامعه ما هر که در مدتی کوتاه بتواند به تعبیر عامیانه "بار" خود را ببندد زرنگ تر و موفق تر جلوه می کند؟

نیم نگاهی به سوداگری و احتکار بازار خودرو و سکه و دلار و مسکن و ... به خوبی این ادعا را ثابت می کند که متاسفانه الگوی رابطه اجتماعی در جامعه ما تحریف یافته است و تا زمانی که این الگو اصلاح نشود بوی بهبود ز اوضاع شنیده نخواهد شد‌.

به جای دستکش ها به دست ها توجه کنیم و آن ها را مدام بشوییم. 






دیدگاه کاربران

عمران۱۳۵۱۸۸۵۱۰:۱۵:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
تعبیر قشنگی بود.
ناشناس۱۳۵۲۱۶۹۱۴:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
باید چوق در آستین محتکرین و نمایندگان مفسد اقتصادی کرد و آویزانشان کرد سر در ورودی شهرها
ناشناس۱۳۵۲۵۵۶۱۹:۲۱:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۹
چوب نتراشیده کج و معوج و گره دار ..
مجید۱۳۵۲۶۷۹۲۱:۴۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
از دشمنان شکایت بریم به دوستان . چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم ؟
ناشناس۱۳۵۱۸۹۴۱۰:۲۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
اگر قاطعیت وجود داشت و با سو استفاده از کنندگان از رزق و روزی مردم و سلامت و امنیت مردم با شدت برخورد میشد شاهد کاهش شدید سو استفاده بودیم در بحران ها و شرایط جنگ اقتصادی اعدام کمترین مجازات ها باید باشد
ناشناس۱۳۵۱۹۱۲۱۰:۳۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دست های ناپاک حرامخور که با سلامتی مردم هم تجارت میکنند را باید شست .
ناشناس۱۳۵۱۹۲۱۱۰:۴۵:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
کار از دست شستن گذشته است. باید غسل کرد!
ناشناس۱۳۵۱۹۳۰۱۰:۵۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
... لا اقل مردم خودشون به هم رحم کنن
سلام۱۳۵۱۹۷۴۱۱:۲۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
ویروس کرونا هم در حالت ریز قطره ...منتقل میشه. پس ماسک و شستشو دست و عدم تماس با محیط آلوده مهم است
ناشناس۱۳۵۱۹۸۲۱۱:۳۰:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
من یک نفر را می شناسم که کارش خرید آپارتمان قدیمی و بازسازی و فروش آن است و معمولا در این فرایند برای هر آپارتمان حدود 200 میلیون سود می کرد قبل از ماجرای افزایش قیمت مسکن 4 تا آپارتمان 100 الی 120 متری را ما برایش به قیمت حدود -600-400 میلیون در منطقه دو و 5 پونک خریداری کردیم بعد از بازسازی قیمت مسکن بطور فاجعه باری بالا رفت و ایشان تا یک ماه قبل به کمتر از یک میلیارد و هشتصد میلیون رضایت نداد و الان که دو میلیارد قیمت گذاشته هیچ کدام از آپارتمانها فروش نرفته و مالک می فرماید مالم زیر سرم است و مفت نمی فروشم ! استدلال ایشون این است که اگر من با پولم دلار خریده بودم چنین و چنان می شد در ایران دلالی مسکن شغل سود آوری است و تنها راه درمان بریدن دست دلالان است چطور ؟ متخصصان باید جواب بدهند
ناشناس۱۳۵۲۲۲۰۱۴:۴۱:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
راهش اینه که مسکن از کالای سرمایه ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود و مقرر شود هر خانواده اگر بیش از ملک داشت مالیات سنگین وضع شود که برایش صرفه نداشته باشد.
حسن۱۳۵۲۵۱۸۱۸:۴۹:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
قیمت رو عرضه و تقاضا تعیین میکند. این طرف چند خریده اهمیتی نداره. تمام!
ناشناس۱۳۵۱۹۹۷۱۱:۴۵:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۹
تمامی این رفتارهای منفعت طلبانه در جامعه ناشی از کردار مسئولین حاکم در کشور هست به هر صورت مردم دنباله رو بزرگان و حاکمان کشور خودشون هستند نوع رفتار مسئولین بشدت در مردم تاثیر گذاشته و اغلب افراد فرصت طلب شده از هر اب گل الودی ماهی میگیرند. منشا رفتار جامعه ما از رفتار مسئولان حاکم بر کشور نشات میگیره. فرصت طلبی خیانت در امانت دروغگویی کلاهبرداری و... چرا ? چون تنها عدالت و قانون فقط برای مردم عادی اجرا میشه نه مسئولین یا افراد خاص که جزو خط قرمزها هستند و این یک نوع ظلم اشکار هست و باید انتظار انواع بلاها را داشته باشیم.
ناشناس۱۳۵۲۳۳۷۱۶:۱۷:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
نافرمانی مدنی هم شاه کلید شده برای افزایش این بی قانونی ها. همه مردم تو مضیقه مالی هستن اختلاس ۳هزار میلیاردی انقدر تو بوق و کرنا شد که هر مسئول و مردمی رو که به سختی پول درمیاوارد به این فکر انداخت که چرا من نتونم. این وسط مسئولین متاسفانه بدتر از بقیه از هم سبقت گرفتن. مسئولی که اوایل انقلاب پا پتی بود شد لاکچری،آقازاده ها هم که بالغ شدن مردم رو از پشت عینک دودی نگاه کردن. بنده کارمند بانک هستم و با مردم بدهکار برخورد روزانه دارم که وقتی فشار مضاعف برای پرداخت بدهی وارد میشه جواب میدن مسئولین و آقازاده ها ۳ هزار و ۱۰ هزار میلیاردی میبرن به اونا گیر بدید، این نافرمانی مدنی باعث اینهمه بی فرهنگی تو همه حوزه ها شده است بنده فقط مثال اقتصادی زدم.
کریم۱۳۵۲۹۶۲۰۸:۴۱:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
... رفتار مسئولین مهمترین و اثرگذارترین الگوی رفتاری در اکثریت انسانهای سودجو شده به نحوی که سعی دارند در هر برهه از زمان از شرایط نابسامان به نفع خود و ثروت اندوزی بهره ببرند. حتی اگر این ثروت اندوزی باعث مرگ همسایه و نزدیکانشان شود.
ناشناس۱۳۵۲۰۲۷۱۲:۰۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
احتکار کنندگان این اقلام را باید اعدام کنند زیرا با جان مردم بازی می کنند.
ناشناس۱۳۵۲۱۳۴۱۳:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
عجبي نيست برادر ! ... مال و ثروت زياد مثل آب شور ميمونه ، هر چه بيشتر بنوشي تشنه تري !! .. تمام كره ارض با همه ارزها هم بهش بدي باز هم عرض ميكنه كه كره ماه را هم مي خواهم !! كره مريخ هم مي خواهد ... به قوا شيخ اجل : " چشم تنگ دنيا مردم دوست را يا قناعت پر كند يا خاك گور !! يادش بخيردر ايامي كه در كلاس اول دبيرستان تلمّذ مي كرديم ، جمله اي بود در كتاب عربي كه بسيار پرمعنا بود كه ترجمه اش اين بود : " قناعت گنجي است تمام نشدني " بازهم يادش بخير !!
ناشناس۱۳۵۲۱۱۹۱۳:۲۱:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
منشا فساد خصولتی سازی است
ناشناس۱۳۵۲۱۲۷۱۳:۲۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
نتیجه عدم کار فرهنگی در این ۴۰ سال
ناشناس۱۳۵۲۱۷۷۱۴:۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
مسئولین الوی مردم هستند وقتی مردم می بینند یک نفر بدون سواد و تجربه فقط به واسطه ی وصل شدن به بعضی جاها و افراط در رعایت ظواهر دین هم به پست و مقام رسیده هم زندگی اشرافی برای خودش و اطرافیانش فراهم ساخته و در فلان اداره یا ارگان برای خودش مافیا راه انداخته و بچه هاش امریکا زندگی می کنند متوجه می شن راه پیشرفت کار و زحمت نیست بلکه چاپلوسی و ریاکاری و فرصت طلبی است
ناشناس۱۳۵۲۱۹۷۱۴:۲۶:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دقیقا این نتیجه چهل سال کار فرهنگیه. ولی برعکسش اتفاق افتاد چرا??? چون انهاییکه به اصطلاح راهنما و معلم و بزرگ جامعه ما بودند خودشان در عمل کار دیگه ای کردند.
ناشناس۱۳۵۲۳۴۷۱۶:۳۰:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دیگه چیکار کنند؟ مثلا خانم نعمت زاده از طبقه بی فرهنگ و غیر آگاه جامعه بودند؟ مردم هم مقصر هستند. شبانه روزی هم بگن فایده نداره تنها راهکار همان مجازات های بسیار سنگین هست که. درگیر میشن انجام نمیدن
ناشناس۱۳۵۲۳۹۱۱۷:۰۴:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
فقط بودجه میخورن نهادهای فرهنگی
ناشناس۱۳۵۲۱۴۰۱۳:۳۹:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
فکرها را باید شست. با مثبت اندیشی بسیاری از مشکلات حل میگردد. یا علی مدد.
ناشناس۱۳۵۲۲۲۷۱۴:۴۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
میون کلامتان شکر، داستان جعبه سیاه بویینگ چیشد؟؟
ناشناس۱۳۵۲۳۷۳۱۶:۵۶:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
وقتی هر کس ثروتش بیشتر باشد احترامش بیشتر است خدمات درمانی بهتر دریافت میکند خدمات اموزشی بهتر دریافت میکند سواد و علم و شخصیت و متدین بودن و پاک بودن دیگر حتی معیار خانواده ها برای ازدواج هم نیست وقتی معیارهای احترام و امکانات اجتماعی عوض شده همه میخواهند یک شبه پولدار شوند ۷۰ تا ۸۰ درصد ان البته به خاطر توقع خانمها و مقایسه مردان خود با دیگران است مردها اغلب به یک رفاه نسبی قانع هستند و این خانمها هستند که عطش ثروت بیشتر حتی در اوج ان هم انها را راضی نمیکند باید در بین خانمها و سپس اقایان فرهنگ سازی شود الان داشتن ۵۰ متر اپارتمان قدیمی و چند ساله در تهران بیش از یک میلیارد تومان است و اجاره ان حدود ماهی ۳ میلیون تومان جز با احتکار و کلاهبرداری و اختلاس شما یک راه حل برای جوان ۳۰ ساله بفرمایید که طی ۲۰ سال اینده بتواند ان را خریداری کند
ناشناس۱۳۵۲۴۳۵۱۷:۳۶:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
از نظر من مردم خودشون باید وارد کارزار بارگزاری شوند. شما بگید چه کسانی قیمت ارز و سکه و خودرو رو تعیین میکنن؟؟؟؟ این که مردم درمانده میشن و میبینن دولت فقط داره از من پول میگیره
ناشناس۱۳۵۲۶۰۳۲۰:۰۸:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دولت به راحتی می تواند این بازار را بشکند و یکی از راه های آن توزیع اینگونه اقلام توسط ادارات مربوطه و نیز توسط شهرداری های هر منطقه و وزارت بهداشت می باشد . زمانی که توزیع شروع شود، عملا کسی ددنبال فرضاً ماسک و الکل نرفته و خود بخود بازارش کم می شود . پس مشکل از شبکه توزیع می باشد . در خبرهای سایت بود که خود شهرداری از عدم مواد ضدعفونی کننده و علیرغم تبلیغات دولتی مبنی بر فراوانی و امکان توزیع آن سخن گفته بود . پس مشکل از دولت و توزیع نابسامان آن می باشد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین