مرور آخرین اخبار از اعلان جنگ ترکیه علیه سوریه در ادلب

گروه جهان الف،   3981209013

استاندار «هاتای» در ترکیه از کشته شدن ۳۳ سرباز این کشور بر اثر یک حمله هوایی در استان ادلب سوریه خبر داده است.

به گزارش فارس، «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، وابسته به معارضان سوری بامداد جمعه مدعی کشته شدن ۳۴ سرباز ترکیه در استان ادلب سوریه شد. استاندار «هاتای» که با «ادلب» هم‌مرز است کشته شدن ۳۳ سرباز را تأیید کرده است.

همزمان رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده‌اند شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه تشکیل جلسه داده است.

شبکه خبری المیادین گزارش داده این سربازها در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، واقع در «جبل الزاویه»، در حومه استان ادلب انجام شد، کشته شده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی هم می‌گویند «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا با «حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه درباره «حمله ارتش سوریه به گروه‌های مسلح در ادلب» گفت‌وگو کرده است.

شبکه المیادین به نقل از خبرنگارش در سوریه گزارش داد ۴ بالگرد ارتش ترکیه برای انتقال اجساد سربازان کشته‌شده و نظامیان مجروح وارد حریم هوایی سوریه شد.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از استاندار «هاتای» شمار سربازان کشته شده در جریان این حمله هوایی را ۳۳ نفر اعلام کرده است.استاندار هاتای مدعی شده سربازان ترکیه‌ای در حمله جنگنده‌های ارتش سوریه کشته شده‌اند. برخی منابع دیگر گفته‌اند این حمله هوایی توسط روسیه انجام شده است.

تهدید ترکیه با برگ مهاجران

خبرنگار «میدل‌ایست‌آی» مدعی شده ترکیه، اروپا و ناتو را تهدید کرده مرزهای خودش را به روی مهاجران سوریه خواهد گشود و تمامی موانع برای ورود سیل مهاجران به سمت اروپا را از میان برخواهد داشت.

رویترز هم به نقل از یک مقام ارشد ترکیه‌ای نوشته آنکارا به پلیس و گارد ساحلی و نیروهای مرزبانی این کشور دستور داده مانع ورود مهاجران سوریه‌ای نشوند. این مقام ترکیه‌ای گفته آنکارا تصمیم گرفته از رسیدن مهاجران سوری به اروپا، از طریق دریا یا هوا جلوگیری نکند.

سخنگوی حزب حاکم ترکیه در واکنش به گزارش‌های منتشرشده در برخی رسانه‌ها در خصوص قصد این کشور برای گشودن مرزها به روی مهاجران سوری گفت سیاست آنکارا در خصوص مهاجران تغییر نکرده، اما ترکیه دیگر قادر به جلوگیری از ورود آنها نخواهد بود.

ترکیه دسترسی به فضای مجازی را محدود کرد

ترکیه در بحبوحه گزارش‌هایی از کشته و زخمی شدن شمار زیادی از سربازان این کشور در حومه استان ادلب سوریه دسترسی کاربران به فضای مجازی را محدود کرده است.

منابع خبری می‌گویند سرویس‌دهنده‌های اینترنت در ترکیه دسترسی به توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و سایت «Ekşi Sozluk» (یک دیکشنری مشارکتی در ترکیه) را محدود کرده‌اند. دسترسی به این سایت‌ها از طریق فیلترشکن هنوز امکان‌پذیر است.

رهگیری موشک‌های شلیک‌شده از خاک ترکیه

گزارش‌ها حاکی است پدافند هوایی سوریه در پایگاه هوایی حمیمیم، دو موشک شلیک‌شده از خاک ترکیه را رهگیری کرده‌ است. این پایگاه محل استقرار نیروهای روسیه‌ای است.

جلوگیری سوریه از عبور ۱۱ خودرو آمریکا

المیادین هم در خبری دیگر گزارش داد یک گذرگاه مرزی سوریه در شهر «قامشلی» از عبور ۱۱ خودروی نظامی نیروهای اشغالگر آمریکایی جلوگیری و آنها را وادار به بازگشت کرده است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند خودروهای آمریکایی از نوع «هاموی» بوده‌اند و مردم به سمت آنها سنگ پرتاب کرده‌اند.

ترکیه: به مواضع سوریه حمله کردیم

دولت ترکیه ساعتی بعد از آنکه اعلام شد سربازان این کشور در نزدیکی ادلب کشته شده‌اند گفت که مواضع ارتش سوریه را بمباران کرده‌ است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از «فخرالدین آلتون»، مدیر بخش ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نوشت: «همه مواضع شناخته‌شده دولت سوریه هدف حمله یگان‌های زمینی و هوایی ترکیه قرار گرفتند. ترکیه تصمیم گرفته این حمله را تلافی کند.»

گفت‌وگوی ترکیه با آمریکا

منابع خبری گزارش داده‌اند سخنگوی دولت ترکیه با مشاور امنیت ملی آمریکا درباره ادلب گفت‌وگو کرده است.

احتمال کشته شدن ۵۰ نظامی ترکیه

خبرنگار سی‌بی‌اس مدعی شد حمله به نظامیان ترکیه در ادلب ظاهراً توسط روسیه صورت گرفته و تلفات آن به نزدیک ۵۰ نفر می‌رسد.

واکنش سفیر آمریکا در ناتو

«کی بیلی هاچیسون»، سفیر آمریکا در ناتو هنگام انتشار اخبار مربوط به کشته شدن سربازان ترکیه‌ای در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران حضور داشت.

او تلاش کرد این موضوع را به خرید سامانه پدافند اس-۴۰۰ نسبت دهد. وی گفت: «امیدوارم اردوغان ببیند که متحد گذشته و آینده ترکیه ما هستیم.الان دارند می‌بینند روسیه چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد. امیدوارم ترکیه از خرید اس-۴۰۰ از روسیه منصرف شود.»

طبق نوشته برخی از خبرنگاران حاضر در این کنفرانس خبری، این مقام آمریکایی از پاسخ مشخص به سؤال خبرنگاران درباره فعال‌کردن ماده ۵ پیمان ناتو (اصل دفاع جمعی) خودداری کرده است.

نشست مشورتی ناتو

سخنگوی دولت ترکیه گفت این کشور فردا (جمعه) اعضای ائتلاف ناتو را به یک نشست مشورتی در خصوص اوضاع ادلب فرا خواهد خواند.

نشست غیرعلنی پارلمان ترکیه

رهبر «حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه» که حزب اصلی مخالف دولت رئیس‌جمهور «رجب طیب اردوغان» است خواستار نشست پارلمان پشت درهای بسته برای بررسی تحولات ادلب شد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین