نکنه کرونا گرفته باشم؟

گروه سلامت الف،   3981208093

حساسیت‌های فکری نسبت به شیوع ویروس کرونا و وسواس مراجعه به مراکز درمانی برای بیماری‌های ساده، روند پیگیری درمان سایر بیماری‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.به عنوان نمونه یکی از شهروندان می‌گوید مادرش از ترس کرونا مدام برای چکاپ به مراکز درمانی می‌رود از طرف دیگر یکی دیگر از شهروندان می‌افزاید که وقت جراحی داشته اما عمل وی به بعد از نوروز موکول شده است.

این روزها همه از کرونا حرف می‌زنند و ترس ابتلا، از آن دوگانگی رفتاری و سردرگمی میان برخی را رقم زده است. آنهایی که تا دیروز حتی با وجود سرماخوردگی شدید هم به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند اکنون با یک عطسه و سرفه ساده راهی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها می‌شوند.از سوی دیگر آنهایی که برای چکاپ‌های ماهانه، انجام آزمایش و حتی ویزیت‌های ضروری نیاز شدید به درمان دارند از ترس ابتلا به کرونا  یا شلوغی قید حضور در مراکز درمانی را زده‌اند.

به گزارش ایسنا، هر چند که این روزها اگر برای یک ویزیت ساده غیر از سرماخوردگی هم به درمانگاه‌ها برویم، باید حداقل سه ساعت در نوبت باشیم تا از صف طویل مراجعانی که فکر می‌کنند مشکوک به کرونا  هستند عبور کنیم. کسانی که با این ترس و وسواس، دیگر بیماران و کادر درمانی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را به ستوه آورده و فشار کاری را برای آنها دوچندان کرده‌اند.

در همین زمینه کنسل شدن وقت‌ پزشکان متخصص در درمانگاه‌ها هم شرایط را سخت‌تر کرده است. نکته قابل توجه این که هم شهروندان و هم پزشکان معتقدند توجه به بیماری‌های دیگر با تمرکز بر کرونا کاهش یافته است.

از ترس کرونا به درمانگاه نرفتم

فاطمه پناهی یکی از شهروندان البرزی دراین باره می گوید: برای چکاپ قند خون باید به درمانگاه مراجعه می کردم اما از ترس بیماری کرونا ترجیح دادم به درمانگاه نروم.

وی می افزاید: از ترس ویروس کرونا ازخانه خارج نمی شوم و می‌ترسم اگر به درمانگاه بروم آنجا به این ویروس مبتلا شوم.

وقت جراحی داشتم اما به زمان نامعلومی موکول شد

سعیده حسینی یکی دیگر از شهروندانی است که با این مشکلات درگیر است، وی می‌گوید ۱۲ اسفند ماه موعد یک جراحی داشتم اما پس از تماس با مرکز درمانی به من گفته شد که در شرایط فعلی امکان جراحی وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: حالا فقط می‌دانم باید پس از پایان سال برای انجام عمل جراحی مراجعه کنم که البته باز هم تاریخ دقیق آن مشخص نیست.

سحر دانشوری یک شهروند فردیسی از ترس کرونا از رفتن به درمانگاه خودداری کرده و می‌گوید: وقت پزشک زنان داشتم اما ترجیح دادم کنسل کنم و به درمانگاه مراجعه نکنم.

مادرم از ترس مدام برای چکاپ به درمانگاه می‌رود

یک شهروند البرزی در این باره می‌گوید: مادرم از ترس مدام برای چکاپ به مرکز درمانی می‌رود.

فاطمه شعبانی می‌افزاید: اما خواهرم می‌گویدبه هیچ وجه به درمانگاه نمی‌روم با کوچکترین بیماری در بیمارستان دیگر زنده نخواهم ماند. ترس از کرونا برخی را دچار دوگانگی کرده است. رفتارهای عجیب از برخی دیده می‌شود.

پزشکان متخصص وقت‌های خود را کنسل کرده‌اند

پرستار یک مرکز درمانی در فردیس می‌گوید: مرکز درمانی ما علاوه بر پزشکان عمومی، پزشکان متخصص مانند ارتوپدی، زنان، داخلی و ... نیز دارد اما بسیاری از پزشکان از آمدن امتنا کرده و وقت‌های خود را کنسل کرده‌اند.

سیما کلوایی می‌افزاید: شمار مراجعه بیماران سرماخورده بسیار افزایش یافته است. هر فردی که احساس سرماخوردگی می‌کند سریعاً به درمانگاه مراجعه می‌کند تا از وضعیت سلامتی خود در مقابل کرونا اطلاع یابد. 

وی می‌گوید: در گذشته تعداد افرادی که بر اثر سرماخوردگی و آنفولانزا مراجعه می‌کردند کمتر از ۱۰۰ نفر در روز بود اما اکنون بیشتر شده است.

آمار مراجعه مردم افزایش یافته است

مدیر یک مرکز درمانی در فاز۴ مهرشهر می‌گوید: در این روزها مراجعه مردم برای سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار افزایش یافته است. بسیاری نیز از ترس کرونا برای معاینه به این مرکز مراجعه می‌کنند.

محمد دارابی می افزاید: مردم با کوچکترین علائم سرماخوردگی خود را به این مرکز می‌رسانند و دیگر خود درمانی نمی‌کنند.

وی با اشاره به مراقبت‌ها و پیشگیری در مقابل این بیماری از مردم می خواهد که با ترس به این بیماری نگاه نکرده و سعی کنند از دستکش یک بار مصرف استفاده کنند.

دارابی می افزاید: مردم در موارد غیر ضروری دیگر به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. اما آمار مراجعه مردم افزایش یافته است.

همه اینها در حالی است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی البرز طی این روزها از مردم خواسته‌اند با مشاهده هر علائمی به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

تب شدید و سرفه خشک علائم مهم کرونا است

دکتر سیدحسین اینانلو سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه مردم باید در خانه بمانند و خودمراقبتی کنند تا از خطر ابتلا به ویروس کرونا دور بمانند، می‌گوید: رعایت بهداشت فردی در این مورد بسیار مهم است.

اینانلو با بیان اینکه تب شدید و سرفه‌های خشک از علائم مهم در خصوص ابتلا به ویروس کرونا است، عنوان می‌کند: مردم در صورت مشاهده علائمی مانند نشانه‌های  سرماخوردگی در خانه بمانند و مصرف مایعات گرم، استفاده از ماسک و تعویض به موقع آن را فراموش نکنند.

در خانه ماندن بهترین راه پیشگیری از کرونا

علی زمانپور کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی هم می‌گوید: بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در خانه ماندن و عدم ارتباط با دیگران است به همین دلیل از مردم می‌خواهیم برای مدتی رفت و آمدهای خود و حضور در فضاهای عمومی را به حداقل برسانند تا سلامت آنها به خطر نیفتد.

وی خاطرنشان می‌کند: شست و شوی مداوم دست و صورت با صابون، ضد عفونی کردن سطوح منزل با محلول آب  و الکل و یا آب و وایتکس هم نقش به سزایی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین