افراد مشکوک به کرونا از خوددرمانی پرهیز کنند

گروه سلامت الف،   3981208081

متخصص بیماری های عفونی کرونا را کشنده تر از آنفلوآنزا ندانست و گفت: افرادی که علائم آنفلوآنزا را دارند به پزشکان مطب ها مراجعه و از خوددرمانی پرهیز کنند.

دکتر آیدین پورکاظمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شایعات ساخته شده درباره کرونا، اظهار کرد: ماسک عامل اصلی و موثر برای پیشگیری از کرونا نیست، زیرا ذرات ویروس کرونا حداکثر تا فاصله دو متری منتقل می شوند.

وی با بیان اینکه ترس از کرونا منطق ما را تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: خوشبختانه کرونا در کشور به مرحله اپیدمی نرسیده؛ این در حالی است که استفاده از ماسک و دستکش با ایجاد یک اعتماد به نفس کاذب موجب انتشار بیشتر بیماری می شود.

مدیر گروه علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا را بدون علائم و یا بیمار سرماخورده دانست و عنوان کرد: قوی ترین ویروس ها هم با رعایت مسائل بهداشتی مهار خواهد شد.

پورکاظمی با بیان اینکه جهان در جنگ با یک ویروس است، خاطرنشان کرد: قرن هاست که آنفلوآنزا سالانه عده ای را به طور طبیعی به کام مرگ می کشاند. کرونا نیز مانند سایر بیماری های ویروسی دستگاه تنفسی از جمله آنفلوآنزاست و با تب و احساس خستگی و تک سرفه های خشک آغاز می شود و بعد از حدود پنج روز این علائم شدت پیدا می کند و سنگینی در قفسه سینه احساس می شود.

وی کرونا را کشنده تر از آنفلوآنزا ندانست و گفت: خوشبختانه درصد مرگ و میر کرونا پایین است و افرادی که فوت می کنند بیماری های زمینه ای همچون قلبی و عروقی، ریوی، دیابت، روماتیسم و پیوند عضو داشتند که در مواجهه با عوامل عفونی بسیار آسیب پذیر هستند.

متخصص بیماری های عفونی تب و احساس کوفتگی را از نشانه های عفونت در بدن دانست و اضافه کرد: در کنار هم قرار گرفتن علائم مذکور در منطقه ای که دچار شیوع کرونا شده امکان مبتلا بودن را افزایش می دهد لذا افرادی که این علائم را دارند به پزشکان مطب ها مراجعه و از خوددرمانی پرهیز کنند.

پورکاظمی با بیان اینکه سوءتغذیه سیستم ایمنی بدن را به صورت جدی ضعیف می کند، یادآور شد: استفاده از غذاهای ناسالم بدن انسان را در برابر تمام عوامل عفونی مستعد خواهد کرد و کرونا مستثنی نیست.

مدیر گروه علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تغذیه سالم را منوط به خوردن مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و املاح دانست و خاطرنشان کرد: میوه جات به ویژه مرکبات سرشار از ویتامین های C و D و املاح است. همچنین توصیه های طب سنتی درباره استفاده از دارچین و زنجبیل نیز برای مقابله با کرونا ضرری ندارد.

وی کرونا را یک ویروس جدید دانست که مطالعات علمی درباره آن هنوز تکمیل نشده است و اظهار کرد: افزایش حرارت موجب کاهش فعالیت ویروس ها می شود و کرونا برای نابودی به دمای ۵۷ درجه نیاز دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین