روایت مردم از خرید تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا

گروه سلامت الف،   3981208077

شیوع ویروس کرونا در کشور موجب نگرانی در بین مردم شده است، تا جایی که از ترس مبتلا نشدن به این ویروس به دنبال رعایت موارد اولیه بهداشتی هستند و این امر موجب شده تا در بازار با کمبود تجهیزات پزشکی همچون ماسک، الکل، ژل و محلول ضدعفونی و ... مواجه شویم و حتی پای سودجویان به بازار کرونا باز شود.

افزایش تقاضا برای خرید لوازم و تجهیزات پزشکی جهت مقابله با کرونا نه تنها موجب کم و بعضا نایاب شدن این محصولات در بازار شده، بلکه عاملی برای افزایش قیمت و ایجاد بازار سیاه این ملزومات نیز شده که نگرانی مردم را دو چندان کرده است. البته گفته می شود دلیل کمبود این اقلام بهداشتی خرید تمام تولیدات کارخانجات توسط وزارت بهداشت و جلوگیری از فروش این اقلام در بازار است تا از طریق شبکه بهداشت در اختیار شهروندان قرار گیرد و در وهله نخست اولویت با بیمارستان ها و مراکز درمانی است.

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرد که تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی کننده دست، در کشور افزایش یافته و به حدود نیم میلیون قلم در روز رسیده و تا آخر هفته این میزان به یک میلیون قلم در روز می رسد و کمبود آن رفع می‌شود.

اگرچه پزشکان و کارشناسان از نظر علمی توصیه می کنند که مردم در مرحله اول با شستن مداوم دست ها با آب و صابون از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنند، اما به طور قطع استفاده از ژل و محلول ضدعفونی کننده در اماکنی که امکان شستن دست ها نیست، کمک کننده است و این روزها مردم از نظر روانی بیشتر تمایل به استفاده از این اقلام دارند.

احمد در این خصوص به ایسنا می گوید: روز گذشته برای خرید ژل ضدعفونی و الکل و دستکش به چند داروخانه و لوازم پزشکی مراجعه کردم و در نهایت موفق به خرید پنبه الکی از یکی از داروخانه های شهر شدم.

راحله که نگران بچه هایش است، می گوید: به چهار داروخانه در این منطقه سر زدم که هیچ کدام ژل ضدعفونی نداشتند، البته می گویند قیمت ها چند برابر شده، هفته پیش برای دختر و پسرم ژل ضدعفونی را ۶ هزار تومان خریدم، اما نگران زمانی هستم که مدرسه می روند و کنترلی بر روی آنها ندارم.  

خانم دیگری که دفتر بیمه دارد، می گوید: با همکارانم به صورت شراکتی الکل، دستکش، پد الکلی، ژل ضدعفونی، دستکش و ... را به مبلغ یک میلیون تومان خرید و تقسیم کردیم، تا مدتی خیالم راحت است که نیاز خود را تامین کرده ام.

مدیرعامل یک شرکت تجهیزات پزشکی در اصفهان در این باره به ایسنا می گوید: به دلیل شیوع ویروس کرونا استفاده از مواد ضدعفونی در بین مردم بیشتر شده و در پی افزایش تقاضا، علاوه بر بالا رفتن قیمت، عرضه آن در اصفهان کاهش یافته است.

او با بیان اینکه در ایران بیشترین مورد استفاده از مواد ضدعفونی در بیمارستان ها است، چراکه مهمترین راه انتقال عفونت های بیمارستانی از طریق دست و بیمار به بیمار است، همچنین در پی شیوع ویروس کرونا مصرف و درخواست سفارشات به سمت بیمارستان ها رفته است.

او با بیان اینکه از سه سال پیش واردات مواد خارجی ممنوع شد، توضیح می دهد: براین اساس تولیدکنندگان موظف شدند تا سه سال در ایران تولید داشته باشند و اکنون حدود پنج شرکت بزرگ تولید مواد ضدعفونی و ده ها شرکت های تامین کننده در این حوزه داریم که محصولات خود را با استانداردهای مختلفی تولید می کنند.

او می گوید: در پی شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف کشور، تولیدات مواد ضدعفونی و ... به سمت بیمارستان ها رفت، در حالیکه تا پنجشنبه هفته گذشته مراکز درمانی برای تهیه مواد ضدعفونی مورد نیاز خود اقدام نکرده بودند و به نوعی غافلگیر شدند و حتی پیش فاکتورهای خود را تامین نکرده بودند و بعد از شیوع این بیماری، اقدام به درخواست کردند.

او با تاکید بر اینکه تولید مواد ضدعفونی سخت نیست و خوشبختانه مواد اولیه آن وجود دارد، تصریح می کند: وزارت بهداشت طی دستورالعملی اعلام کرده دستگاه ها و اداراتی که مواد ضدعفونی ندارند با چند ترکیب ساده اقدام به تولید کنند.

به گفته این فعال حوزه تجهیزات پزشکی، اوج مصرف مواد ضدعفونی، به صورت جیبی برای پرسنل بیمارستانی در معرض خطر است و باید توجه داشت که پرسنل در برخورد با بیمار نیازمند پنج مرحله ضدعفونی هستند. بنابراین افراد عادی به جای هجمه برای خرید ژل ضدعفونی تاجایی که می توانند، دست های خود را با آب و صابون بشویند، چراکه جنس این ویروس از لیپید است و با آب و صابون از بین می رود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اولویت شرکت های تجهیزات پزشکی، تامین مواد مورد نیاز بیمارستان ها است و به این دلیل افراد عادی در سطح عرضه برای خرید دچار کمبود الکل، ژل و محلول ضد عفونی کننده و یا بعضا دستکش شده اند.

به گفته او، در شرایط کنونی برای تامین مواد ضدعفونی فشاری به بیمارستان ها وارد نمی شود و تنها در بازار عادی، مردم دچار کمبود شده اند، البته مردم و برخی دستگاه ها و ادارات برای ضدعفونی منازل و اماکن خود می توانند از ترکیب محلول وایتکس و آب استفاده کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین