زوایای پنهان حادثه تروریستی اخیر آلمان

محمد حسن طاهری، کارشناس مسائل اروپا و آلمان،   3981207046
زوایای پنهان حادثه تروریستی اخیر آلمان

جنبه ی  راستگرایی افراطی در حادثه تروریستی اخیر آلمان که در تمامی رسانه های خارجی و داخلی برجسته شد، تنها یک روی سکه است. این حادثه تروریستی، ابعاد دیگری نیز دارد که ظاهرا جریان غالب رسانه ای جهان تحت نفوذ نظام سیاسی غرب، تمایلی به انعکاس آن ندارد. عامل این حادثه تروریستی قبل از اقدام خود، جهان بینی و نگرش های سیاسی خود را در زمینه های مختلف منتشر ساخته بود. فارغ از اینکه بخواهیم در باره تفکر عامل حادثه قضاوتی بنماییم، توجه ما به این نکته معطوف می گردد که چرا نظام سیاسی آلمان علاقه مند است با مدیریت اخبار، تفکرات وی را  پوشانده و این حادثه را صرفا حاصل جنون یک راستگرای افراطی با تفکرات توهم توطئه تفسیر نماید. اما نگارند معتقد است که این همه ماجرا نیست. 

ساعت 10 شب روز چهارشنبه 19 فوریه 2020 ، یک  مرد آلمانی 43 ساله بنام توبیاس ر. Tobias R. ، 9 نفر را با شلیک گلوله در چند منطقه شهر هاناو Hanau در نزدیکی فرانکفورت آلمان به قتل رساند. پنج نفر دیگر مجروح شدند. اندکی بعد جنازه وی و مادر 72 ساله اش در منزلش پیدا شد که به ضرب گلوله کشته شده بودند.  5 نفر از قربانیان این حادثه  ترک تبار و یک نفر بوسنیایی اعلام شده است. 

مطابق اطلاعات "هولگر اشمیت" Holger Schmidt ، کارشناس تروریسم شبکه تلویزیون اول آلمان ، توبیاس ر. ، مرد 43 ساله ای است كه اهل هاناو بوده و قبلاً در نقاط مختلفی در بایرن زندگی می كرد. به گفته پتر بویت وزیر داخله ایالت هسن ، این فرد برای پلیس و سرویس امنیت داخلی المان شناخته شده نبود. گفته می شود وی دارای مجوز  اسلحه بوده و تیرانداز ورزشی بود. 

دادستان کل آلمان در کارلسروهه تحقیقات را بعهده گرفته است. پلیس اعلام کرده که مدرکی دال بر وجود عاملان دیگری در این حادثه وجود ندارد. با توجه به سابقه مهاجرت قربانیان، اولین اطلاعات منتشره شده رسمی حاکی از این است که عامل تروریستی، فردی با عقاید راستگرایی افراطی است. پس ازاین حادثه، چهره شهر کاملا امنیتی شد و مدارس تعطیل گردید. خودروهای پلیس در شهر به تردد پرداختند و هلی کوپتر های نیروهای امنیتی به پرواز درآمدند.

همکلاسی های توبیاس ر.  وی را در دوران مدرسه فردی با هوش اما محافظه کار معرفی کرده اند. وی هیچگاه یک راستگرا نبود. در جوانی در دهه 80  در باشگاه اینتراخت فرانکفورت فوتبال بازی می کرد. بعد از اخذ دیپلم دبیرستان و انجام خدمت سربازی در بخش غیر نظامی، یک دوره آموزشی بانکداری در فرانکفورت سپری نمود. سپس بلافاصله وارد دانشگاه بایرویت Bayreut در ایالت بایرن شد و در رشته اقتصاد صنعتی به تحصیل پرداخت. در سال 2007 فارغ التحصیل شد. وی عضو باشگاه تیراندازی بود و هر هفته 2 تا 3 بار تمرین می کرد. در این اواخر هم هرگز بعنوان یک نژاد پرست یا ضد خارجی نبوده است.

ویدئو و چند متن مکتوب که قاتل پیش از اقدام خود در اینترنت منتشر کرده، حاکی از این است که ماجرا به همین سادگی که مقامات رسمی مایلند تفسیر کنند، نبوده است. توبیاس ر. مردی بوده  که به انگلیسی کاملا مسلط بوده است. وی اندکی پیش از اقدام خود توضیحات و نظریه هایی در باره جهان بینی خود  منتشر نموده بود. نگاهی به مطالب وی نشان می دهد وی دارای عقاید نژاد پرستانه بوده است اما آیا این تمام ماجرا است؟

مطالب وی حاکی از این است که ایشان نسبت به مسائل داخلی آلمان و ایالات متحده امریکا تفکر خاص انتقادی شدیدی داشته است. وی مطالب خود را چند روز قبل از واقعه در یوتیوب منتشر نموده و یک پیام به زبان انگلیسی خطاب به شهروندان امریکایی منتشر ساخته است. مطالب وی تا صبح پنجشنبه در اینترنت موجود بوده و نشان می دهد که وی در آپارتمانش آن را ضبط کرده است.

وی از یک دولت در سایه سخن می گفته است. وی در مطالب 24 صفحه ای اش اشاره می کند که پس از حملات یازده سپتامبر به وجود یک سازمان اطلاعاتی یقین پیدا کرده است. وی توضیح می دهد که حملات تروریستی به مرکز تجارت جهانی، سیاست "اول امریکا" America First (policy)  که توسط ترامپ اعلام شد و نیز برخی از فیلم های هالیوودی از جمله "Basic Instinct 2" یا "Starship Troopers" و.... به ایده های او برمی گردند. وی تاکید می کند که جهان توسط یک دولت جهانی welt Regierung مخفی مانند  سرویس های اطلاعاتی خارجی BND آلمان یا CIA  کنترل می گردد. در واقع آنان نخبگانی هستند که با صدها سر، جهان را مدیریت می کنند. وی همچنین بیان می دارد که چگونه ایالات متحده امریکا می تواند برتری اقتصادی و نظامی خود را بر سر چین حفظ نماید. 

قاتل در"پیام شخصی به همه آمریکایی ها" از این صحبت می کند که تأسیسات نظامی زیرزمینی در ایالات متحده وجود دارد که با نوعی بدرفتاری با کودکان ،آانان را مورد سوء استفاده هایی قرار می دهد و به قتل می رساند.  وی از شهروندان آمریکایی می خواهد که از خواب بیدار شده و با این شرایط مبارزه کنند. وی در این فیلم هیچ اشاره ای به اقدام قریب الوقوع تروریستی اش در آلمان نمی کند.

کلیه مقامات آلمانی از صدر اعظم تا شهردار، پلیس، دادستان کل، مقامات ایالتی و حزبی، سراسیمه به این حادثه واکنش نشان دادند و ضمن همدردی با قربانیان نسبت به تفکرات نژاد پرستانه واکنش نشان دادند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در بیانیه ای کوتاه گفت: "امروز یک روز بسیار غم انگیز برای کشور ما است." او نسبت به خانواده ها و دوستان قاتلان ابراز همدردی عمیقی نمود. وی ابراز امیدواری کرد که مجروحان بتوانند بر زخمهای عاطفی خود غلبه کنند. "هنوز برای ارزیابی نهایی این واقعیت خیلی زود است. اما همه چیز به انگیزه های راست گرایانه و نژادپرستانه اشاره دارد نژادپرستی سمّ است ، نفرت سمّ است و مسئول جنایات بیش از حد بسیاری در این کشور است."

اشتفن زایبرتSteffen Seibert سخنگوی دولت گفت مرکل به دلیل این جنایت خشونت آمیز، سفر به زاکسن-آنهالت را لغو کرده است. "صدراعظم بطور مداوم از وضعیت تحقیقات در هاناو مطلع می شود." وی با اعلام اقدامات شدیدتر امنیتی در آلمان گفت: "کار ما ایستادگی در برابر همه مخالفان نظم اساسی لیبرال است!!!" همچنین مقامات اتحادیه اروپا مانند رییس شورای اروپا و رییس کمیسیون اروپا نیز این حادثه را محکوم کردند.

ترکیه اقدامات خشونت آمیز را بعنوان "حمله نژادپرستانه" محکوم کرد و خواستار تحقیقات سریع شد. انجمن های اسلامی در آلمان این جنایت را محکوم کردند. سازمان های یهودی حامی صهیونیسم نیز با استفاده از این موقعیت فعالانه به اعلام مواضع پرداختند. ژوزف شوستر Josef Schuster رئیس شورای مرکزی یهودیان آلمان Zentralrat der Juden ، مقامات این کشور را متهم كرد: "مدت طولانی است كه خطر رشد افراط گرایی راست گرایانه كاهش یافته و مورد بی توجهی قرار گرفته است. پلیس و قوه قضاییه نیز اغلب به نظر می رسد بینایی ضعیف در چشم راست دارند."

وجه مشترک همه واکنش های مقامات آلمانی، بیان یک جنایت تروریستی با ماهیت نژاد پرستانه با ماهیت خشونت، ایجاد ترس و نژاد پرستی بود. در اینکه، این اقدام یک عمل تروریستی است که عامل آن دارای تفکرات نژاد پرستانه بوده، شکی نیست؛ ولی این سوال مطرح است که چرا مقامات رسمی، اعم از دولتی و حزبی و سایرین بر تقلیل دادن این حادثه تروریستی توسط یک عامل انسانی با تفکرات نژاد پرستانه تاکید دارند. چرا مقامات آلمانی با زدن انگ ذهنیت توهم توطئه به او ، براحتی از کنار مطالب و ویدئوی انتشار یافته توسط وی گذشتند. 

صرفنظر از صحت و سقم دیدگاههای وی در باره آلمان و امریکا، چرا نظام سیاسی آلمان از انتشار و توجه افکار عمومی به دیدگاههای وی می هراسد؟ آیا واقعا تفکرات متفاوت این فرد نسبت به امریکا و آلمان، همانگونه که  سخنگوی دولت آلمان می گوید، نظام اساسی لیبرال را تهدید می کند؟ چرا مقامات آلمانی بجای انتشار کامل مطالب و ویدئوهای او، تنها بخش های گزینشی را با تفسیر دلخواه که بر افراطی بودن تفکرات او دلالت کند، منتشر می کنند؟ هیچکدام از مقامات آلمانی نگفتند که چرا وی کشته شد؟ چرا فردی با چنین انگیزه قوی باید خود کشی کند؟ چرا همواره کسانی که هر از گاهی در آلمان دست به چنین اقداماتی می زنند، پرونده شان با خود کشی به پایان می رسد؟ یا حداکثر در صحنه عملیات در درگیری با پلیس کشته می شوند؟ چرا هیچگاه چنین افرادی دستگیر نمی شوند؟ چرا مقامات قضایی و سیاسی آلمان به جزئیات نوشته ها و ویدئوی عامل تروریستی فوق نمی پردازند و پس از مدتی به فراموشی سپرده می شوند؟ چرا هیچگاه اطلاعات دقیقی از اینگونه کیس های تروریستی برجا نمی ماند؟ چرا هویت واقعی این افراد در هاله ای از ابهام باقی مانده و صرفا بعنوان پرونده ی یک نژاد پرست افراطی بسته می شود؟ اگر جریانات نژاد پرستانه در آلمان اینقدر خطرناکند، چرا دستگاههای امنیتی اجازه ادامه حیات به آنها می دهند؟ آیا راستگرایان آلمان وجوددارند تا در برخی برهه ها کاربردهای سیاسی برای دولت داشته باشند؟آیا بخاطر این نیست راستگرایان در بسیاری به توجیه سیاست های نظام سیاسی آلمان کمک می کنند؟ آیا نظام سیاسی آلمان از راستگرایان برای توازن بخشی به قدرت مهاجران و مسلمانان بهره برداری نمی کند؟ آیا راستگرایان افراطی کنترل کننده مهاجرین نیستند؟ چرا دسترسی به هویت واقعی عامل تروریستی اخیر و نمونه های مشابه در اختیار رسانه های آزاد و منتقد قرار نمی گیرد؟

پاسخ به این چرا ها و چرا های دیگر، می تواند بسیاری از لایه های پنهان نظام سیاسی حاکم بر آلمان را روشن سازد. اگر نظیر این حادثه در ایران یا کشوری خارج از حوزه متحدین غربی رخ می داد، چگونه تفسیر می شد؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین