در گفتگو با الف مطرح شد عباس عبدی: دلیل میزان اندک مشارکت، فقط وجود رد صلاحیت‌ها نیست

گروه سیاسی الف،   3981207024 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نتیجه انتخابات باید بازتاب دهنده واقعیت و خواست عمومی باشد و دلیل اصلی این میزان اندک مشارکت، فقط وجود رد صلاحیت‌ها نیست.

عباس عبدی: دلیل میزان اندک مشارکت، فقط وجود رد صلاحیت‌ها نیست

عباس عبدی با تاکید بر اینکه مفهوم میزان مشارکت در انتخابات اخیر با دوره های قبل متفاوت است؛ گفت: انتخابات در این دوره در برخی از نقاط به صورت قومی و قبیله ای بود که مفهوم و دید ملی در آن وجود نداشت و نمی شود اسم انتخابات به معنای مورد انتظار را که فرد انتخاب شده نماینده کشور باشد را برآن گذاشت.

وی افزود: عدم حضور و فعالیت یک جریان سیاسی ملی در سطح کشور در این دوره از انتخابات به رویکرد قومی و قبیله ای در این انتخابات دامن زد.

این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: در نقاطی از کشور چون تهران و شهرهای بزرگ نیز که انتظار یک انتخابات با رویکرد ملی داشتیم که چنین اتفاقی نیفتاد، نه تنها انتخاباتی با رویکرد ملی که معطوف به ارایه برنامه جهت حل مسایل ملی باشد برگزار نشد بلکه جریان‌های سیاسی حاضر هم هیچ برنامه‌ای نداشت که ارائه دهند فقط دنبال بستن لیست بودند.

عبدی با اشاره به لیست اصلاح طلبان گفت: ارائه چندین لیست به نام اصلاح طلبان ملاک داوری حضور آنان نیست. همین که چند لیست داشتند نشانه نبودن جریان کلی آنان بود و باید گفت که اصلاح طلبان به معنای متداول در این انتخابات غایب و از جریان انتخابات بیرون بودند. نتیجه انتخابات باید بازتاب دهنده واقعیت و خواست عمومی باشد. آیا ۹۰ درصد و بیشتر جامعه ایران طرفدار اصولگرایان هستند که بیش از ۹۰ درصد نمایندگانش اصولگرا باشند؟! 

وی تاکید کرد: برنامه اصول گرایان برای اداره کشور هم در این انتخابات نامشخص بود هر چند هدف اصلی آنان محقق شد.

این فعال اصلاح طلب با تاکید بر این مساله که میزان مشارکت در شهرهای بزرگ و اصلی حدود بیست درصد بود افزود: با توجه به شکل نگرفتن یک جریان ملی در انتخابات؛ این نسبت اندک نیز به رسم آئینی وارد گود انتخابات شدند.

عبدی با اشاره به اینکه هنوز برخلاف دوره های قبل آمار آرای باطله اعلام نشده گفت: تعداد بالای آرای باطله که در برخی حوزه ها گاه از تعداد رای نامزدهای اصلی هم بالاتر بوده، نشان از شکل گرفتن یک شوخی انتخاباتی نزد بخش قابل توجهی از مشارکت کنندگان است که نتیجه آن  دردی از مردم و کشور را درمان نخواهد کرد.

وی این مشارکت کم را سقف حمایت از وضع موجود دانست و افزود: این سقف را می توان 15 درصد در نظر گرفت که البته اگر همین 15 در صد هم تجزیه و تحلیل شوند اقشاری از جامعه محسوب می شدند که از کیفیت و شاخص‌های اثرگذاری اجتماعی مطلوب برخوردار نیستند.

عبدی تصریح کرد: با کمی دقت در جزییات نظرسنجی‌ها متوجه می شویم؛ کسانی که در انتخابات شرکت نکردند بیشتر از اقشار تحصیل کرده تر، جوان تر، شهری‌تر، کنشگرتر، فعال تر، دارای سطح شغلی و اقتصادی بهتر و در مجموع انسان های اثرگذارتر اجتماعی هستند که بیش از نود درصد آنها در شهری چون تهران در انتخابات شرکت نکردند.

وی شرکت نکردن افراد تاثیر گذار در انتخابات را یک زنگ خطر توصیف و خاطرنشان کرد: دلیل اصلی این میزان اندک مشارکت، فقط وجود رد صلاحیت ها نیست. بلکه ناامیدی از آینده و بی اعتمادی به کارایی سیستم و نهادهای برآمده از آن بویژه انتخابات است، میزان مشارکت کم مردم ربطی به ناکارآمدی دولت نیز ندارد چون اگر ناشی از ناکارامدی دولت بود میزان مشارکت برای انتخاب افراد مخالف دولت که در انتخابات موجود بودند باید بیشتر می شد تا این وضع را تغییر دهند.

عبدی با اشاره به انتخابات دوره های قبل گفت: در دوران احمدی نژاد مردم از وضع آن دولت ناراضی بودند اما برای به کرسی نشاندن خواست خود و ایجاد تغییر میزان مشارکت بالایی را در روی کار آوردن جریان مخالف احمدی نژاد از خود نشان دادند. ولی این بار از تحقق چنین هدفی ناامید بودند زیرا مدعیان موجود انتخاباتی را برای تحقق چنین هدفی مناسب نمی‌دانستند.

وی تاکید کرد: در این دوره رای اصول گرایان همان رای ۴ سال قبل بود و افزایشی پیدا نکرد. این میزان اندک مشارکت، شکستی برای همه جریان ها و ساختار سیاسی کشور محسوب می‌شود.

عبدی توجیه کردن شکست سیاسی در انتخابات را نگران کننده توصیف کرد و گفت: بهترین راه حل، ایجاد تغییراتی جدید و ملموس در سیاست رسمی انتخاباتی است، با این نوع انتخابات هیچ مساله‌ای حل نخواهد شد که تشدید هم می‌شود.

عبدی تاکید کرد که با این شرایط و این نوع از انتخابات، امیدی به بهبودی نیست بلکه مسایل بدتر خواهد شد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۱۶۳۴۰۰:۲۲:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دلیل اصلی مشارکت پایین اوضاع نابسامان کشور در همه زمینه ها هست.
ناشناس۱۳۵۱۷۴۱۰۷:۴۲:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
وقتی حد اقل 100 نماینده مسله دار در مجلس دهم تشخیص داده شد و این افتضاح رو نمایی شد مردم با چه انگیزه ای باید شرکت میکردند چه تضمینی وجود دارد که منتخبین جدید راه قبلی ها را نروند برای بدست آمدن اعتماد عمومی نمایندگان مفسد اقتصادی مجلس دهم را علنی محاکمه و مجازات کنید هر کدام را هم که در کنار سایر مجازات ها به شلاق محکون میشوند
ناشناس۱۳۵۱۷۵۰۰۸:۰۲:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۹
حال که مردم بعد از چند سال تجربه جدید با حضور گسترده خود در انتخابات به نیروهای انقلابی اعتماد کرده و برای نمایندگی مجلس به آنان رای دادند، بهترین فرصت است که برای حل مشکل گرانی مسکن و خودرو و از همه مهم‌تر برای اشتغال جوانان چاره‌ای بیندیشند.
ناشناس۱۳۵۱۷۵۲۰۸:۰۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
مردم با رای قاطع به نیروهای انقلابی در انتخابات مجلس اعتماد کردند.
ناشناس۱۳۵۲۴۹۹۱۸:۳۷:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
مطمئنی رأی مردم قاطع بود؟ درصد مشارکت توی شهرهای بزرگ زیر ۲۰ درصد بوده ها
ناشناس۱۳۵۲۰۱۱۱۱:۵۵:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
با وجود گرانی دلار و سکه و مسکن و خودرو و غیره حضور 42 درصدی مردم در انتخابات قابل قبول است.
ناشناس۱۳۵۲۰۲۳۱۱:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
اوضاع اقتصادی ؛ بهداشتی و درمانی ؛ سیاسی و .... کشورمون وحشتناک است . خودمون هیچ عرضه ای نداریم با دنیا هم خصومت داریم و اهل مذاکره هم نیستیم !
ناشناس۱۳۵۲۱۹۲۱۴:۲۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
ما چندین انتخابات مجلس با مشارکت در مرز ۵۰ درصد داشتیم از جمله همون مجلس اول معروف اگر تاثیر کرونا و آمار بیکاری را هم محاسبه کنیم هیچ اتفاق قابل تفسیری نیفتاده ضمنا انتخابات با کارت ملی هوشمند انجام می شد و درصدی از مردم آنقدر مشغول کار و بیکاری هستند که هنوز برای گرفتن کارت ملی اقدام نکرده اند
ناشناس۱۳۵۱۶۳۷۰۰:۲۳:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
درود بر عباس عبدی. نمونه صداهایی که در ساختار قدرت شنیده نمی شود.
ناشناس۱۳۵۱۷۵۷۰۸:۰۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
ز حسن و اسحاق هم یکی از علت ها بوده است
ناشناس۱۳۵۱۷۸۴۰۸:۴۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
انتخاب مردم برای مجلس یک انتخاب ضد آمریکایی بود.
الياس۱۳۵۱۷۹۹۰۹:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
كاملا موافقم، در مديريت علمي، هميشه مديران موفق يك منتقد در كنار خود دارند و هميشه سعي در رفع ضعف هاي خود دارند بماند كه مديران ما با مخالفان خود ... اما اقاي عبدي به علت شكست حزب خود (اصلاح طلبان) سعي در توجيه عملكرد اين حزب طي سالهاي اخير را دارند. ايشان بايد آمار مشاركت در انتخابات در كشورهاي امريكا و ... را ببينند.
ناشناس۱۳۵۱۸۲۵۰۹:۲۸:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
این آقا خودش یکی از ریشه های مشکلات است.
ناشناس۱۳۵۱۸۸۰۱۰:۱۳:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
این یکبار و با عبدی موافقم. به تجربه مردم فهمیدن هرکی میره مجلس یا برای پر کردن جیبش میره یا برای همراهی با قوانین پر از تناقض دیکته شده و مضر. مسئولین دغدغه مردم را ندارند به معترضین هم مهر تکفیر میزنند. شاید قبلا مردم شغل و درامد و امیدی داشتند اما الان دیگه چیزی برای از دست دادن ندارند.
ناشناس۱۳۵۱۹۷۸۱۱:۲۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
فقط ادای مخالف رو در میارن. در نهایت در بر همون پاشنه میچرخه. گول صدای مخالف رو نخور
ناشناس۱۳۵۱۹۸۱۱۱:۳۰:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
وقتی برای ورزشگاه رای می دادی واین اقا پشتیبان در ان زمان خیلی سرمست بودی نه؟
ناشناس۱۳۵۲۰۱۸۱۱:۵۷:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
اصلاح طلبان و کارگزارانی ها با دلار 16000 تومانی و سکه 6 میلیونی و پراید 70 میلیونی و تورم 400 درصدی اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شدند خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۱۳۵۲۰۲۶۱۲:۰۰:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
عباس عبدی هم از دیوار سفارت بالا رفته و گاهی به نعل میزند و گاهی به میخ
ناشناس۱۳۵۲۴۴۰۱۷:۳۸:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۹
42 درصد میشه مشارکت اندک ولی 63 درصد قبلی میشه مشارکت پرشور. کلا 21 درصد اختلاف وجود داره. به نظرم از نظر ایشون میزان مشارکت مهم نیست بلکه انتخاباتی خوب هست که برنده ایشون و همفکرهاش باشن.
ناشناس۱۳۵۲۴۴۵۱۷:۴۱:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
ایشون در مورد همه چیز توضیح دادن فقط نفرمودن چرا همیشه بعد از دوره اصلاحات مردم یه ناامیدی و کاهش مشارکت محسوس دارن!؟؟ اون از مجلس هفتم و این از مجلس یازدهم!!!
محمد قاسمی۱۳۵۱۶۳۸۰۰:۲۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
رد صلاحیت آخرین دلیل عدم شرکت در انتخابات است پیام ما بسیار عمیق تر دعواهای سطحی و گاها نمایشی شماست. ان شاله به دموکراسی نزدیک تر بشیم.
ناشناس۱۳۵۱۸۷۷۱۰:۱۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
درود بر تو. بحث اصولگرا و اصلاح طلب و .... ديگه مطرح نيست
ناشناس۱۳۵۲۰۲۲۱۱:۵۹:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دولت روحانی و مجلس اصلاح طلب بیشترین ضربه را به اعتماد مردم وارد کردند و نتیجه آن کاهش مشارکت مردم شد.
ناشناس۱۳۵۱۶۴۳۰۰:۲۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۹
یکی از دلایل مهم وجود بیش از ۱۰۰مفسد اقتصادی بود که در بین نمایندگان فعلی هستند و باعث شد رای ندهند فساد سیستمی در کشور هم مانع برخورد با آنها شده
عباس۱۳۵۱۷۴۳۰۷:۵۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
برادر این حرف را نزن، الان هم اکثر نمایندهها همین اصولگرایان هستند.
ناشناس۱۳۵۱۶۴۴۰۰:۳۴:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
چه عجب به جای شعارهای همیشگی ( حضور پر رنگ و بی سابقه و...) یک بار به واقعیت پرداختید
ناشناس۱۳۵۱۶۴۵۰۰:۳۶:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
رییس مجلس در مسله بنزین بجای مجلس تصمیم گرفته طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را اجازه نداده عملیاتی شود بودجه را هم باید به دولت عودت میداده که با دیکتاتوری به کمیسیون ارجاع داده ایشان باید محاکمه شود
ناشناس۱۳۵۱۷۴۰۰۷:۴۲:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۹
رئیس مجلس تصمیم گرفته !!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۵۱۸۳۷۰۹:۴۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
مجلس تصویب کرده بود و اختیار اجرا با دولت بود و دولت برای هماهنگی بیشتر در جلسه سران قوا هم مطرح کرده است جلسه سران قوا یا هماهنگی با رییس مجلس تنها برای مسائلی است که مرتبط با دولت است و این کار هیچگاه مسئولیت و جایگاه مجلس را نفی نمی‌کند
مهران۱۳۵۲۱۲۸۱۳:۲۸:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
این رئیس مجلس از طرف همین نماینده ها به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد
تبریزی۱۳۵۱۶۴۸۰۰:۳۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
یعنی فهمش اینقدر براتون مشکله که نشستین دارین به دلیلش فکر می کنین؟!!!!
عمران۱۳۵۱۶۵۶۰۱:۰۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۹
ایشان گفته « در این دوره رای اصول گرایان همان رای ۴ سال قبل بود و افزایشی پیدا نکرد» اصلا اینطور نیست. رای آقای آقاطهرانی که در هر دو دوره بودند را مقایسه کنید، رایشان کاهش داشته، سایرین هم همینطور، اصولگرایان با وجود پیروزی رای کمتری از دوره قبلی خودشان گرفتند.
ناشناس۱۳۵۱۶۵۹۰۱:۰۸:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
چرا تو همه جا از آدم شناسنامه می خوان اونم تمام صفحات؟؟؟
ناشناس۱۳۵۱۷۶۴۰۸:۲۰:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
تمام صفحات ملاک نیست همینطوری شما کپی می‌دهید مهم صفحات اول مشخصات، ازدواج، و ملاحظات و مرگ است این رو درک کنید
گورخواب۱۳۵۲۰۸۸۱۲:۴۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
اگه این نبود که میزان مشارکت هم میشد یک فاجعه‌ای دیگه، تقریبا مثل اوضاع ریال در جهان آخر.
ناشناس۱۳۵۱۶۷۳۰۱:۴۵:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
هراس از کرونا عامل بسیار مهمی بود که توجه به نقش آن همه این گمانه زنی های مغرضانه را بی اعتبار می کند. وقتی کرونا زیارت را تعلیق میکند و حتی نماز جمعه را که حکم قرآن است به تعطیلی می کشاند، انتخابات که سهل است! کسانی که با وجود این تهدید جدی سلامت به پای صندوق رای رفتند قابل تحسین هستند و اندک کسانی که مورد تشویق مریم رجوی قرار گرفتند و به سود رضا پهلوی مصادره شدند، در معادلات سیاست ایران قابل صرف نظر کردن هستند آنچنانکه خودشان از توجه به منافع ملی صرف نظر کرده اند
ناشناس۱۳۵۱۷۴۲۰۷:۴۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
چنین تهمتهایی به اکثریت هموطنان هم غیر واقعی است هم بی شرمانه دوران تهمت زدن گذشته بهتره واقع بین باشی
ناشناس۱۳۵۱۷۵۵۰۸:۰۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۹
وقتی جان انسانها برای شما وتفکرات شماارزشی ندارد وقتی زیارت را واجب تر ازجان انسان میدانید وقتی نمازجمعه را واجب تر ازجان میدانید اگر ارزش داشتند برای سلامتی جان کودک وافراد پیر ومردم چندروز زیارت را تعطیل میکردید ایا عقوبت الهی گرفتار میشده اید ؟
ناشناس۱۳۵۱۷۸۲۰۸:۴۴:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
داداش چشمات را باز کن واقعیت اونی نیست که می شنوی بیا تو جامعه با مردم و کنار مردم بدون تعصب و بدون نگاه ایدئولوژیک آن وقت متوجه میشی چه خبره
تبریزی۱۳۵۱۹۳۵۱۰:۵۶:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
منافع ملی یا منافع جیب جنابعالیان؟ هرچند حتی اگه هیچ کس هم رای نده شما همچنان می تونین خودتون رو به پست و سمت های مختلف منصوب کنین و به غارت کشور ادامه بدین. پس دقیقا از چی ناراحتین؟
ناشناس۱۳۵۲۰۰۷۱۱:۵۴:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
کرونای بنفش باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شد.
بهزاد۱۳۵۲۰۱۳۱۱:۵۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
نماز جمعه حکم قرآن؟؟؟
ناشناس۱۳۵۲۵۰۸۱۸:۴۴:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
واذا نودی للصلاه من یوم الجمعه را مگه نخوندی ...؟؟ مال کجایی تیرانا؟؟
ناشناس۱۳۵۲۳۲۴۱۶:۰۱:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
نه عزیزم من رای ندادم دلیلش هم اینه از ۴۰ سال گذشته مجلس هیچ خیری ندیدم انتخابات در کشور ما قبیله ای است ب جز چند شهر بزرگ و اینکه وقتی پراید ۷۰ میلیونه وقتی خونه یک میلیارده وقتی من بیکارم این وقتی هارو کنار هم میذارم ب این نتیجه میرسم ب هیچ نماینده رای ندهم شما که سر کار هستی برای منافع شخصی خودت رای میدی از ترس بیکاری والا اگر منافع جمعی مد نظرت بود رای نمیدادی
ناشناس۱۳۵۲۴۲۴۱۷:۲۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
همین افراد جامعه وسلامت مردم را الوده کردند درضمن چرا هرچیزی را شما به مذهبی ودین ربط میدهید خوب شماها متدین هستید بروید زیارت بروید رای بدهید کاری به کار مردم نداشته باشید
ناشناس۱۳۵۱۶۸۳۰۱:۵۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۹
بهترین تحلیل چند وقت اخیر
ناشناس۱۳۵۱۶۸۴۰۲:۰۷:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دليل اصلي شركت نكردن مردم ناراضي بودن شديد ازاوضاع نا بسامان كشور است در حاليكه عامه مردم تحت فشار اقتصادي هستند مدیران وفرزندان انها در بهترين شرايط مالي واشرافي زندگي مي كنند حتي امتيازات ويژه اي را بصورت قانوني براي عده اي از جامعه وضع مي كنند نخبه هاي كشور بيكارند در حاليكه فرزندان مسوولين در پست هاي مديريتي بكار گرفته ميشوند حقوق كار گران وبازنشستگان كفاف ده روز از برج را نميدهد در حاليكه مجلس قانون ني گذارد حقوق مديران ده برابر كارگر وكارمندودر رنج بيست ميليون باشد وخيلي تبعيض هاي ديگر كه حاكميت به طبقه اي از جامعه ميدهد كه در واقع باج دادن است
سینا۱۳۵۱۶۸۵۰۲:۰۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
اینکه نظرات دو جناح رو پوشش میدین واقعا قابل تقدیره. همچنین جزء معدود سایت های خبری هستید که اکثر نظرات بینندگان رو منتشر میکنید. رفتار حرفه ای
ناشناس۱۳۵۲۰۶۹۱۲:۳۲:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
البته اینجوری هم که شما می گوئید نیست بیشتر وقتا سیستم تعلیق الف خوب کار نمکینه و بیشتر به راست میکشه
علی۱۳۵۱۶۸۷۰۲:۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
امام خمینی فرمودند: مجلس در راس امور است ولی چندی قبل بنزین گران شد که مجلس در آن نقشی نداشت. امروز مجلس در راس امور است ولی اموری غیر از قانون گذاری ، امور.....
ناشناس۱۳۵۱۸۴۰۰۹:۴۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
وقتی مطالعه نمیکنی چرا نظر می‌دهی؟ مجلس در تصویب بودجه گران شدن را اجازه داده و نحوه آن را به عهده دولت گذاشته بود
مصطفی۱۳۵۱۸۵۶۰۹:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۹
از بس این دروغ توسط نمایندگان تکرار شده مردم هم باور کردند. دوست من خود نمایندگان در لایحه بودجه اجازه تصمیم گیری درباره بنزین را به دولت دادند!! لطفا کمی تحقیق کنید
معلم تاریخ۱۳۵۱۶۸۸۰۲:۱۴:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
مهم کسب قدرت است.
ناشناس۱۳۵۱۶۹۶۰۲:۳۳:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
البته چون شما افساد طلبها رای نیاوردید دارید مشارکت رو کم میبینید و در این شش سال حتی یک درصد هم نتونستید اعتماد مردم رو جلب کنید به نحوی که حاشیه شهر نشینها یا رای ندادن یا به شما رای ندادن.
ناشناس۱۳۵۱۸۹۷۱۰:۲۲:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
میزان مشارکت کم مردم ربطی به ناکارآمدی دولت نیز ندارد چون اگر ناشی از ناکارامدی دولت بود میزان مشارکت برای انتخاب افراد مخالف دولت که در انتخابات موجود بودند باید بیشتر می شد تا این وضع را تغییر دهند.
ناشناس۱۳۵۲۰۶۷۱۲:۳۰:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
حرف حساب بزن عزیزم اصلاح طلبان آمار مشارکت کم میگه اصلا اعتقادی به امار داری آمار کل چند درصد هست آمار کلانشهرها مانند تهران اصفهان مشهد تبریز شیراز چند درصد هست البته آمار مشارکت
ناشناس۱۳۵۲۰۷۰۱۲:۳۴:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
البته ما که هر چی بیاد داریم از اختلاسهای نجومی مربوط به دوره حضرات و مدیریت اقای دکتر بوده
رضا۱۳۵۱۶۹۹۰۳:۰۵:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۹
به نظرمن مردم می خواهندتغیبرایجادشودواصولگراواصلاح طلب برایشان فرق نداردزیراآنهاقادربه تغییرنیستندمسئولین به خودشان بیایندشایددیرنشده باشد.
ناشناس۱۳۵۱۷۰۴۰۴:۱۹:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دیگه کار از این حرفها گذشته. همه دیگه اینا رو میدونند .
یک ایرانی۱۳۵۱۷۲۷۰۷:۱۵:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دقیقا علت نیامدن مردم خود تو و همفکرانت است بنده فقط و فقط به ندای رهبر عزیزم لبیک گفتم و در انتخابات شرکت کردم و گرنه بیزار بودم
ناشناس۱۳۵۱۷۳۸۰۷:۳۹:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۹
اول اینکه میزان مشارکت متوسط بود و نه اندک دوم همین متوسط هم به خاطر تکرار ها بود و اصلاح طلبان بی عمل بخشی از مردم را نا امید کردند.
ناشناس۱۳۵۱۷۴۸۰۷:۵۸:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
من در انتخابات به جبهه ملی و نهضت آزادی رای دادم درود بر مصدق و بازرگان
کریم۱۳۵۱۷۶۲۰۸:۱۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۹
این آمار ضعیف و مشارکت بسیار اندک نشان دهنده انزجار مردم از سیاست های خارجی وداخلی و فساد مسئولین رده بالا است که موجب شده ایران به سقوط وانحطاط کشیده شود.مردم دیگر این تفکرات را نمی خواهند.چه وقت می خواهید این را قبول کنید؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۵۱۷۸۷۰۸:۴۸:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
اصل اول مرام نامه اصولگراها که همگی به شدت به آن پایبندند این است: ماندن در قدرت به هر قیمت.
احمد۱۳۵۱۸۰۱۰۹:۰۲:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
اقای عبدی اگر هیچ رد صلاحیتی هم نمیشد شماها رای نمیاوردید بلکه بیکفایتی دولت و مجلس مورد حمایت شما در اداره کشور و ننگ برجام ذلت بار و در مقابل آن ثمره خون سردار دلها راه ورودتان به قلب مردم را بسته است واقعا این همه افراد مخالف دولت سوء تدبیر و نا امیدی رو ک رای اوردن نمیبینی؟ فعلا از مشارکت کمتر حداقل لذت رو ببرید تا۱۴۰۰ رو سیاهی دیگری برای اصلاح طلبان رقم بخورد انشاءلله.
رضا۱۳۵۱۸۰۳۰۹:۰۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
باسلام به همه انصاف هم چیز خوبیه اینکه شرکت کنندگان در انتخابات را افراد بی تاثیر بدانیم .از یک ذهن سالم تراوش نمی کند .آقای عبدی باعمری تجربه در عالم سیاست صادقانه علت ها رابیان نفرمودند.واین گونه تحلیل های نادرست شیوه اینگونه عزیزان است .
حمید۱۳۵۱۸۰۴۰۹:۰۹:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۹
عمده دلیل شرکت نکردن مردم‌ رویکرد اشتباه شورای نگهبان در حذف افراد دگر اندیش حذف اصلاح طلبان در سطح گسترده کم رنگ شدن نقش مجلس در تصمیم گیری ها ناامیدی مردم نسبت به آینده فساد گسترده در میان مسولان نبود نظام حزبی در کشور
ناشناس۱۳۵۱۸۳۲۰۹:۳۷:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
به شما و تمام اصولگرایان توصیه می کنم بروید و با دقت فیلم ان پیرمرد دانای طبسی و حرفهایی که به وزیر کشاورزی زد را ببینید و گوش کنید و بیندیشد که حرف دل تمام ملت ایران است که این شما و مملکتتان تعقل کنید تا بیش از این دیر نشده سوراخ سد دارد به ترک ویران کننده تبدیل می شود و هر ان است که سد بشکند
ناشناس۱۳۵۱۸۳۶۰۹:۴۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
شاید این انتخابات را بتوان به یک رفراندوم تشبیه کرد
ناشناس۱۳۵۱۸۶۶۱۰:۰۰:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
لطفا به شعور کسانی که رای دادن توهین نکنید با این تحلیلهای نژادپرستانه . اینکه هرکس رای داد بیشعور و بی سواد بود و هرکس رای نداد تحصیلکرده و با شعور ... واقعا این عمق تفکر و نگاه شما به اقشار جامعه بسیار خطرناکه و بوی سرمایه داری میده
ناشناس۱۳۵۱۸۹۱۱۰:۱۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۹
اونهایی هم که این مرتبه رفتن بالاخره مثل بقیه میبرن. میدونی آچمز شدن یعنی چی؟
محسن۱۳۵۱۹۳۷۱۰:۵۸:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
اقای عبدی در تحلیل‌های خود نقش دولت رادر ناامید کردن مردم نادیده میگرد دراین هفت سال به وعده عمل نکرد همین دولت راامثال اقای عبدی دامن مردم گذاشتن سراخرهم طلب کارهستن مردم از انقلاب ناامید نیستن از کسانی ناامیدهستن دردوره ی قبل سرلیس اصلاح طلبان یک میلیون ششصدهزار رای میاره در تهران اینبارشصت نه هزار این راهم تحلیل بفرمایید
ناشناس۱۳۵۱۹۴۵۱۱:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
به نظرتون چرا الباقی مردم به این ندا لبیک نگفتن؟
رشید۱۳۵۱۹۴۶۱۱:۰۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
بعضی از نمایندگان که یک شغل ساده دارند بعد ودر حین نمایندگی شروع به برج سازی وخرید زمینهای بسیار و ماشین های ملییاردی مکنند و مردم هم زندگی آنها را بعد وقبل نمایندکی میبیند و هیچ گونه خدمتی به حوزه انتخابیه خود نمکند شهروندی از لرستان خرم اباد؟!
ناشناس۱۳۵۱۹۶۴۱۱:۱۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
اثری که خودروسازی در نیومدن مردم پای صندوق بود به مراتب بیش از کرونا بود قابل مقایسه نیست
علی 671۱۳۵۲۰۵۵۱۲:۱۸:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دیدی گاه آقای عبدی با عمل آینده مجلس برملا خواهد شد که مردم منتظر تغییر بودن یا نه .مگر سری قبل که فقط 30نفر اصلاحاتی رای آوردند چرا این گفته بیان نشد .آینده نشان خواهد داد ولی کم شرکت کردن را همه دلایلش را می دانند ناراضی بودن مردم از عملکرد مجلس و وعده های عمل نشده دولت بود .چرا بر واقعیت ها چشم می بندیم .تنگ دستی مردم ، جریان دیماه ، گرانی یک شبه بنزین بدون اطلاع مردم و خنده و مسخره کردن روحانی مردم را با پوز خند کنایه آمیز ، جریان سقوط هواپیما و ناراحتی مردم و صد ها عمل که موجب ناراحتی مردم شده بود .این نتیجه اش است .باز هم باید از مردم تشکر کرد که شرکت کردند .
ف_ش۱۳۵۲۰۸۹۱۲:۴۸:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
راستی چرا آرای باطله را اعلام نمی کنند
ناشناس۱۳۵۲۱۳۵۱۳:۳۷:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
تحلیل زیبایی بود . دست مریزاد . انتخابات بی رنگ و بویی بود .
ناشناس۱۳۵۲۱۶۵۱۳:۵۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
با وجود همه ریسک های احتمالی که رای ندادن میتونه برای یک نفر یا خانواده داشته باشه اولین بار است که مشارکت به زیر نصف رسید و یا به عبارتی معترضین، اکثریت شدند.
ناشناس۱۳۵۲۱۸۰۱۴:۰۷:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
ما تغییر میخواهیم اونم ساختاری
ناشناس۱۳۵۲۳۷۷۱۶:۵۸:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
من رای ندادم چون معتقدم قانون اساسی کنونی کارایی ندارد وباید کاملا عوض شود اونم با رای ونظر مردم
موسوی۱۳۵۲۴۰۹۱۷:۱۲:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
تحلیل واقعی از مسئولین رده های بالای کشور ملتمسانه درخواست می کنم برای جلب مشارکت بیشتر ، تغییرات اساسی در کشور ایجاد نمایند و الا دیر خواهد شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین