روزنه‌های روابط ایران و غرب و افسانه پتروس فداکار هلندی‌ها !

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3981203086 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
روزنه‌های روابط ایران و غرب و افسانه پتروس فداکار هلندی‌ها !

هلند کشوری شناخته شده، توسعه یافته و تقریبا محصور در آب هایی است که ممکن است تا 2050 قلمرو کوچک نارنجی رنگشان را ببلعد، اما هلندی ها با ایجاد شبکه ای شگفت انگیز از آبراه‌های کوچک و بزرگ، جزر و مد سالیانه آب های اطراف کشور خود را به طرز غیرقابل باوری مهار کرده و نه تنها قلمرو کم عرض هلند را از خطر سیلاب های فصلی ویران کننده نجات داده اند بلکه، همان را تبدیل به یکی از جلوهای دانش فنی و مهندسی خود و از جاذبه های گردشگری کرده اند.

هلند امروز کشوری پیشرو در موضوعات داخلی اتحادیه اروپایی و کاملا دنباله روی آمریکا و این اتحادیه در مسائل جهانی است؛ دنباله روی این کشور از آمریکا و مجموعه اتحادیه اروپایی در مسائل کلان بین المللی را می توان در بسیاری از موضوعات و مسائل دید. اتحادی راهبردی و عمیق با ایالات متحده آمریکا دارد و خانواده های سلطنتی هلند و انگلیس (و کانادا) از دیرباز پیوندی فراتر از روابط معمولی خانواده ای پادشاهی با یکدیگر داشته اند که در گاه خطر، به کمک آنها آمده است و همین، تاثیرپذیری زیادی از این بلوک، در رویکردها و سیاست های هلند ایجاد کرده است.

در جنگ جهانی دوم میزبان بسیاری از یهودیانی شد که از حکومت نازی می گریختند که «آنه فرانک» و خاطرات چند صفحه ای اش که در آپارتمانی 30 متری در آمستردام نوشته و منتشر می شد، از بازمانده های همان سالهاست؛ پناه دادن به یهودیان همانا و اشغال و ویرانی کشورشان توسط ارتش آلمان همان؛ و حالا، سالهاست که این کشور میزبان بمب های هسته ای آمریکا نیز هست!

در هلند هرگونه فعالیت ضدیهودیان و به زیر سوال بردن هولوکاست ممنوع است و در عین حال، طیف متنوع و رنگارنگی از جریان های تجزیه طلب ایرانی و ضد جمهوری اسلامی ایران در این کشور آزادانه فعالیت می کنند و هفته ای نیست در میدانی در نزدیکی سفارت ایران در لاهه موسوم به میدان منافقین، تجمع اعتراضی علیه ایران نداشته باشند.

اگر فضای بین المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد قطعا هلند یکی از پیشتازان حضور و فعالیت تجاری در ایران و کسب سهم خود از بازار بزرگ ایران خواهد بود اما خدا نیاورد روزی که دوستان آمریکایی این کشور، نهیبی در کار با ایران بزنند تا یک شبه، هر آنچه کاشته اند را بگذارند و بروند؛  همه این مقدمه طولانی درباره هلند برای این است که بگوییم اینکه وزیر خارجه این کشور در شرایط «فشار حداکثری» به تهران سفر می کند، به معنی کنار گذاشتن  سیاست اصولی این کشور در پیروی از آمریکا نیست و صرفا گام برداشتن محدود و محتاطانه ای در چارچوب سیاست اروپایی این کشور است که فعلا به حفظ تعامل و باز نگه داشتن پنجره دیپلماسی با ایران محدود مانده است و بس، بی آنکه توانایی پیشبردن سیاستی را داشته باشد که ایران بتواند از مزایای اقتصادی برجام بهره مند شود، آنگونه که اروپایی ها بعد از خروج آمریکا از برجام وعده دادند.

قطعا هلندی ها توانایی ایجاد تغییری حتی شکلی، موقت و موردی  در نوع رفتار و سیاست آمریکا و اتحادیه در قبال ایران را ندارند و صرفا در زیر چتری که واشنگتن و یا بروکسل برای ایران باز کرده اند، خواهد ایستاد. اما، با این وجود، سفر یک وزیر اروپایی به تهران و استقبال تهران از آن، بیش از آنکه حمل بر اراده غرب برای نگه داشتن ایران در برجام باشد، باید به حساب سیاست و اراده ایران بر حرکت در مسیر تعامل، دیپلماسی و استفاده از حداقل روزنه ها برای جلوگیری تشدید از تنش ها، گذاشته شود.

استفان بلوک وزیر خارجه هلند روز شنبه مهمان محمدجواد ظریف در میدان مشق بود و دو دور گفتگوی عمومی و خصوصی با هم داشتند؛ دیدارهایی مرسوم دیپلماتیکی که وزرای خارجه ایران و هلند با هم داشتند و در مورد مسائل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی، برجام، اینستکس، ابعاد ترور سردار شهید سلیمانی، شرایط جاری در عراق، افغانستان، یمن و سوریه و نیز سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفتگو کردند. وی همچنین دیداری با حسن روحانی رییس جمهور داشت، اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که انتظار از هلند برای ارائه و پیشبرد ابتکارهایی که بتواند روزنه های جدید امید را در مناسبات جامعه بین المللی با ایران ایجاد کند بیشتر به همان افسانه «پتروس» فداکار می ماند که نویسنده آمریکایی هلند ندیده برای آنها ساخت و خود آنها هم تا مدت ها از وجود چنین پسر شجاعی خبر نداشتند و تنها بعدها، با شم و خصلت ذاتی نگاه اقتصادی و تجاری شان که از دیرباز از پدران خود به ارث برده بودند، ماکتش را در مجموعه مینیاتوری «مادارادام» در لاهه، ساختند و برای جذب توریست از دیگر کشورها، از آن درآمدزایی کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۴۲۷۰۳۰۰:۲۱:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۴
اگه یک روزی امریکایی ها به اروپایی ها بگویند بروید سریعتر بمیرید برای سریعتر مردن اینها دعواشون میشه، دل بستن به اروپا از سراب هم بدتر است و خداروشکر دولت هم به این نتیجه رسیده
ناشناس۱۳۴۳۱۴۵۱۰:۲۰:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۴
فقط غرب است که می تواند به ایران کمک کند. دلبستن به چین و روسیه نتایج بدی دارد. که گوشه هایی از آن را اکنون شاهدیم.
ناشناس۱۳۴۳۳۸۴۱۱:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۴
واردات ویروس کورونا از چین
ناشناس۱۳۴۳۴۸۱۱۲:۱۲:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۴
فقط غرب!!!! عزیزم نه غرب و نه شرق می تواند کمک ما کند بلکه خود ما باید کمک خودمان کنیم
ناشناس۱۳۴۳۱۵۲۱۰:۲۲:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۴
چرا باید با اروپایی ها سرشاخ شویم؟ چرا باید همیشه یار و دوست کشورهای عقب مانده که بهره ای برای ما ندارند، باشیم.
ناشناس۱۳۴۳۳۸۱۱۱:۳۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۴
چون نفع در این است
ناشناس۱۳۴۳۴۸۴۱۲:۱۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۴
اول فکر کن بعد بنویس کسی با اروپا سر شاخ نشده بکه انها هستند که با ما مشکل دارند چون در تیم انها نیستیم و سیاست خودمان را داریم چون اگر با اروپا می خواستیم سرشاخ شویم کاری می کردیم که به غلط کردن بیفتند
ناشناس۱۳۴۳۱۶۰۱۰:۲۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۴
نباید دور مملکت حصار بکشیم. باید با همه کشورهای بخصوص اروپا و آمریکا رابطه، البته از نوع صمیمانه برقرار کنیم. منافع کشور در این راستا قرار دارد.
ناشناس۱۳۴۳۱۶۸۱۰:۲۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۴
چرا دوستان چینی و روسی که اینقدر از ما متنفع هستند، برای عدم درج نام ایران در لیست سیاهFATF کاری نکردند؟؟؟
ناشناس۱۳۴۳۳۸۷۱۱:۴۲:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۴
چون از سخت تر شدن داد و ستد با ایران، بیشتر سود می کنند.
ناشناس۱۳۴۳۱۹۸۱۰:۳۵:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۴
قطع رابطه با آمریکا و تا حدی اروپا، کشور را به عقب برده است.
ناشناس۱۳۴۳۵۰۵۱۲:۲۴:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۴
از لحاظ تکنولژی ایران از خیلی از کشورهای اروپایی سر تر است و فقط اقتصادی می ماند که به خاطر اینکه ان را سیاسی می کنیم این طوری می شود وگرنه ثبات داشتیم و جالبی ان هم این است که عده ای می روند برای مذاکره با همین اروپا و امریکا که باز این اقتصاد را سیاسی کنند و شوک وارد کنند به ان
ناشناس۱۳۴۴۲۹۴۱۸:۱۹:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۴
آره تو راست میگی!!!
ناشناس۱۳۴۳۴۱۰۱۱:۴۷:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۴
اینهمه نوکری چین کردید دیدید ریس fatf بود شما را گذاشت تو لیست سیاه
ناشناس۱۳۴۳۶۵۶۱۳:۲۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۴
از چین و روسیه چیزی در اومده؟
ناشناس۱۳۴۲۷۱۰۰۰:۳۰:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۴
گول نخورید!
ناشناس۱۳۴۲۷۱۲۰۰:۳۲:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۴
مسوولین هر کشور متعهد به تامین منافع مردم همان کشور هستند. پذیرفتن همین گزاره آغار رفع سو تفاهم هاست.
ناشناس۱۳۴۳۳۳۷۱۱:۲۳:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۴
اره با خنده و با افراد ساده لوح فعلی در دولت! حتمامنافع ایران تامین شده و خواهد شد!
ناشناس۱۳۴۲۸۸۷۰۷:۲۶:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۴
مستر ظریف از پتروس فداکار برای شما آبی گرم نمیشه شرف کشور رو پای مذاکرات و التماس کردن به غرب ذبح نکنید
ناشناس۱۳۴۲۹۰۶۰۷:۴۷:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۴
سیاست دست کشیدن از غرب و رو کردن به چین و روسیه، اشتباه در اشتباه و خسارت بار است. کما اینکه در این زمینه تا کنون متحمل خسارتهای فراوانی شده ایم.
ناشناس۱۳۴۲۹۳۲۰۸:۰۵:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۴
توكلي جان. همه كشورها منافع ملي رو در نظر ميگيرن شما چرا توقع داريد همه مثه مسوولين ايران منافع كشورهاي ديگه و ملتهاي ديگه رو بر مردم خودشون ترجيح بدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۴۳۱۸۹۱۰:۳۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۴
چون ما منافع ایدئولوژی را در نظر می گیریم!
ناشناس۱۳۴۳۳۲۷۱۱:۲۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۴
خوب بفرما بگو ببینم ایران منافع کدام کشورها را بر ایران ترجیح داده؟
ناشناس۱۳۴۳۴۷۰۱۲:۰۹:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۴
منافع شما چی هست؟ حتما اجرای دستورات امریکا و اروپا؟
000۱۳۴۲۹۳۳۰۸:۰۵:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۴
هلند یک کشور کاملا صهیونیستی و فراتر از اون یعنی روچیلیدی هستش و ضمناً اصلاً پطروس پسرک فداکار رو هم نمیشناسند و اون رو فقط برای ما ساخته بدوند
ناشناس۱۳۴۳۱۹۱۱۰:۳۳:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۴
این رو شما کشف کرده اید؟؟؟
ناشناس۱۳۴۳۱۰۵۱۰:۰۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۴
ميگم حالا حواس مان به جناب بلوك هلندي باشه ، زبانم لال كرونا نگيره كه بخواهد در بلوك هاي قرنطينه اي چند روزي محبوس بمانه !!
رضامیرزایی۱۳۴۳۱۵۳۱۰:۲۲:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۴
من نفهمیدم عاید 8 سال چلیک وچلیک مذاکرات ودست دادن ها چی بود؟
ناشناس۱۳۴۳۶۷۰۱۳:۳۵:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۴
همین که وقتی آمریکا از برجام رفت بیرون معلوم شد
ناشناس۱۳۴۳۸۰۲۱۴:۲۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۴
والا تا چند سال پیش ملت یه نفسی کشیدند ولی در نهایت زور تندروها در داخل و خارج بیشتر از برجام بود.
ناشناس۱۳۴۳۸۰۹۱۴:۲۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۴
عایده ما از چهل سال تنش با غرب و آمریکا چه بود؟ اینها که نفس گیری برای مردم بود که بسختی در این شرایط نفس میکشند و زندگی میکنند شما حتما جزو افراد خاص هستید
ناشناس۱۳۴۳۲۸۵۱۱:۱۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۴
ایکاش ما هم مثل هلند بودیم
ناشناس۱۳۴۳۳۳۳۱۱:۲۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۴
فقط بدبيني وراندن ودافعه
ناشناس۱۳۴۳۳۵۹۱۱:۳۱:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۴
این ها سرو ته یک کرباس اند
ناشناس۱۳۴۳۵۱۸۱۲:۳۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۴
همه چی را به همه چی ربط میدید و تحلیل های فضایی می کنید. حالا اگه دولت موافقتان بود و وزیر گینه بیسائو به تهران می امد کلی تحلیل می کردید که گینه بیسائو یک کشور تاثیرگذار در فضای تعاملات جهانی هست.
ناشناس۱۳۴۳۵۵۳۱۲:۴۹:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۴
چرا دست داد چرا از ماسک استفاده نکردن فکر کنم آمریکا وسازمان سیا ویروس کرونا توسط ایشان برای ایران فرستاد دست ظریف آلوده کردن بصورت عمدی
رضا۱۳۴۳۶۹۲۱۳:۴۳:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۴
پیروزی اصول کرایان نشان داد که تجربم یک نعمت است.
ناشناس۱۳۴۳۸۰۳۱۴:۲۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۴
هلندی ها اینقدر به کار خوب مهار آبها افتخار میکنند با ساخت آبراه‌های کوچک و بزرگ که میگویند خدای متعال این جهان را ساخت به این پیچیدگی و غیرقابل باوری ما هلند را ساختیم به این پیچیدگی غیرقابل باوری را!؟
ناشناس۱۳۴۳۹۱۰۱۵:۱۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۴
پادشاهی هلند
ناشناس۱۳۴۴۳۸۶۱۹:۱۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۴
هزینه غرب ستیزی تا کنون چند صد هزار میلیارد دلار برای مردم ما هرینه داشته است !؟آیا کسی هست به این پرشش پاسخ جامع بدهد ؟
ناشناس۱۳۴۴۴۴۲۲۰:۰۳:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۴
این ها هر روز از یک دری وارد می شوند؟ ما به اینا اعتماد نداریم. در نظام ساختار بین الملل هلند و اطریش حق خارج شدن از خط امریکا را ندارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین