سخنگوی وزارت بهداشت: کرونا در کشور در حال مهار و مدیریت است/ افزایش مراکز تشخیص بیماری در کشور

گروه اجتماعی الف،   3981203027 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: آمار ابتلا به کرونا در ایران ناچیز است. با این وجود این بیماری درحال مهار و تحت مدیریت قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت: کرونا در کشور در حال مهار و مدیریت است/ افزایش مراکز تشخیص بیماری در کشور

گروه سلامت خبرگزاری فارس - معصومه اصغری: کرونا در روزهای نخست ابتلا علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد. با یک تب خفیف شروع می شود و قسمت فوقانی بدن را با افزایش مخاط و ترشحات درگیر می کند. سرفه، عطسه، سردرد نشانه های بعدی هستند.حالا سوال اینجاست که اگر بیماری با همین علائم به درمانگاه و بیمارستان ها مراجعه کند به چه صورت مورد معاینه و تشخیص قرار خواهد گرفت. این سوال که حالا تبدیل به دغدغه ای عمومی شده ما را پای گفتگو با دکتر کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی اطلاع رسانی  وزارت بهداشت نشاند.

- آقای دکتر حالا می دانیم علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید 19 مشابه هم هستند. الان در فصل سرد سال هستیم. بسیاری از افراد به طور معمول درگیر سرفه و عطسه  هستند و علائمی مانند آبریزش بینی و تب خفیف دارند. سوال این است که مراجعه این افراد به درمانگاه ها منجر به تشخیص و غربالگری می شود؟

ببینید در هیچ کجای دنیا بیماری هایی نظیر آنفولانزا و کرونا در درمانگاه ها تشخیص داده نمی شود و این تنها مختص کشور ما نیست. پروتکل تشخیص بیماری به  تمامی پزشکان در همه بیمارستان ها و درمانگاه ها ابلاغ شده  است. پزشک با بیمار صحبت می کند و اگر موردی را مشکوک تشخیص دهد در مرحله دوم هدایت به بیمارستان های معین انجام می شود. در این بیمارستان ها بلافاصله از بیمار نمونه آزمایشگاهی گرفته می شود و اگر جواب آزمایش مثبت باشد بیمار تحت مراقبت های لازم قرار خواهد گرفت.

- در محافل عمومی و به ویژه فضای مجازی نگرانی هایی درباره نبود  و فقر زیرساخت های لازم برای مقابله با این  بیماری در کشور مطرح است. در حال حاضر با توجه به مثبت اعلام شدن تعدادی از آزمایش ها و بستری شدن بیماران بفرمایید که وضعیت مراکز تشخیص و مراقبت ما در کل کشور چگونه است؟

این تصور اشتباه است.کرونا بیماری است که اکنون همه کشور ها را مورد تهدید قرار داده است. بسیاری از ملت ها درگیر این بیماری شده اند. در برخی از این کشورها حتی آزمایشگاه هایی برای تشخیص سریع وجود ندارد این درحالی است که اکنون در ایران 6 آزمایشگاه، مختص رسیدگی به آزمایش موارد مشکوک به ابتلا تعبیه شده است.

 - آیا جانمایی این آزمایشگاه ها به گونه ای هست که همه هموطنان ما بتوانند با طی مسافتی به آن دسترسی داشته باشند ؟ در خبر هایی که در فضای مجازی دست به دست می شود می بینیم که گفته می شود موارد مشکوک به ابتلا  در شهر های دیگر به بیمارستان های تهران منتقل شده اند ؟

ما پیش از اعلام آزمایش مثبت تعداد محدودی از بیماران  نیز برای مقابله با کرونا تمهیداتی در کشور داشته ایم.2 آزمایشگاه در تهران فعال بود و اکنون 6 مرکز در شهرهای دیگر آمادگی شبانه روزی برای رسیدگی به بیماران مشکوک به ابتلا دارند. درمورد افرادی که از قم به تهران آمده اند باید بگوییم که این افراد پیش از اعلام نتایج آزمایش مثبت و انتشار این خبر به تهران آمده بودند. آزمایش این افراد منفی بوده است و جای نگرانی نیست.

- آقای دکتر الان شهر قم به عنوان کانون انتشار و ابتلا به بیماری شناخته می شود. امکانات بیمارستانی و زیرساخت های درمانی به گونه ای هست که موارد مشکوک به بیماری نیاز به مراجعه به بیمارستان های تهران را نداشته باشند؟

ببینید ما هنوز در هیچ شهری شاهد اپیدمی نیستیم. در بکارگیری این واژه ها باید حساس باشیم. بله اولین موارد ابتلا در شهر قم مشاهده شده است ولی این موضوع به معنای این نیست که در این شهر شاهد انتشار گسترده و اپیدمی باشیم. اکنون وضعیت به گونه ای است که نه تنها در قم بلکه در هر نقطه دیگری از کشور اگر شاهد طغیان این بیماری باشیم به سادگی امکان رسیدگی به موارد مشکوک به بیماری و افرادی که ابتلا در آن ها به اثبات می رسد را خواهیم داشت.

- یکی از مواردی که باعث نگرانی در مورد بیماری کرونا شده این است که هنوز راهکار درمانی ویژه ای برای آن معرفی نشده است. متخصصان اعلام کرده اند تا کمتر از سه ماه آینده امکان دستیابی به واکسن را نخواهند داشت.با توجه به این موضوع در صورت ابتلا به این بیماری بهبودی به چه صورت حاصل می شود ؟

همان طور که می دانید در چین که کانون انتشار این بیماری بوده است وضعیت بسیاری از مبتلایان رو به بهبودی رفته است. با این  وجود هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. از بین جمعیت مبتلایان در چین تنها 20 تا 30 درصد نیاز به بستری شدن پیدا کرده اند. نوع درمان فعلی بیشتر جنبه حمایتی و نگهدارنده دارد. در بیمارستان ها این شرایط مهیا شده که با همین روش ها از بیمارانی که نتیجه آزمایش آنها مثبت است نگهداری و مراقبت صورت بگیرد.

 -  آیا در صورت افزایش تعداد مبتلایان شاهد افزایش زیرساخت های لازم برای رسیدگی به بیمارارن خواهیم بود ؟

در شهر ووهان چین اکنون 69 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده اند. توجه داشته باشید که آمار ابتلا به این بیماری در ایران ناچیز است با این وجود این بیماری درحال مهار و تحت مدیریت قرار گرفته است.اکنون در قم یک بیمارستان به طور ویژه برای رسیدگی به موارد مشکوک و به ابتلا و بیمارانی که نتیجه آزمایش آن ها مثبت اعلام شود تجهیز شده است.با توجه به نیاز های موجود امکانات لازم در اختیار بخش های درمانی در سراسر کشور گذاشته خواهد شد.

- فضای مجازی در رابطه با اخبار این بیماری بسیار ملتهب شده است. انتشار ویدئو ها و تصاویر مختلف از انتقال بیماران به این نگرانی عمومی دامن می زند. در ادامه همین روند شاهد کمیاب شدن  برخی از کالاهای بهداشتی و یا افزایش بهای آن ها بوده ایم. آیا توجه جدی نشان دادن به این اخبار می تواند در کاهش ابتلا به این بیماری موثر باشد ؟

 بخش کمی از این نگرانی ها مفید است.مردم به هر حال باید هشیار باشند و توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند اما توجه به این اخبار نباید به گونه ای باشد که زندگی عادی ما را تحت تاثیر قرار دهد. متاسفانه خبر افزایش قیمت و تقاضا برای خرید برخی از کالاهای بهداشتی می تواند باعث سودجویی برخی از افراد فرصت طلب در بازار شود و همین مردم ما را با مشکل روبه رو کند. ضمن این که نگرانی بیش از اندازه می تواند به سیستم ایمنی ما آسیب وارد کند. همان طور که می دانید در این شرایط تقویت سیستم ایمنی می تواند در مقابله طبیعی بدن با این بیماری بسیار موثر باشد. پس از مردم عزیزمان می خواهیم آرامش خود را حفظ کنند و بی توجه به شایعات نگران کننده توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند تا شاهد قطع زنجیره انتقال این بیماری در جامعه مان باشیم. 

دیدگاه کاربران

حسام۱۳۴۱۲۷۸۱۱:۰۲:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۳
همین که شما مدیریت میکنید باید ترسید
ناشناس۱۳۴۱۶۰۵۱۳:۵۲:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۳
میزان مرگ ومیر ناشی از ابتلا به کرونا در جهان حدودا 2 درصد در ایران طبق آمار وزارت بهداشت: میزان ابتلاء 28 نفر، مرگ : 5 نفر یعنی تقریبا 18 درصد!!! نتیجه؟ خودتون قضاوت کنید.
بیگی29۱۳۴۱۷۸۹۱۵:۰۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۳
سر نوشت هر چیزی که کنترل کردید را دیدیم .لطفا این یک قلم را کنترل نکنید.
ناشناس۱۳۴۲۳۱۸۲۰:۰۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۳
همین که میگه نگران نباشید گوشت تنم میلرزه
ناشناس۱۳۴۱۳۶۲۱۱:۴۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۳
هواپیمای ماهان بخاطر انجام پروازها به چین باید محاکمه شود
rassharif۱۳۴۱۳۷۳۱۱:۵۱:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۳
چگونه وقتی مرز عراق برای زائران باز است!!!!
ناشناس۱۳۴۱۳۷۹۱۱:۵۶:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۳
عع تا پریروز میگفتن اصلا تو ایران نیست امروز میگن تحت کنترل هست. یعنی به واسطه یک از از اینکه فهمیدن کرونا اومده ایران کنترلش کردن.
ناشناس۱۳۴۱۴۰۳۱۲:۰۳:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۳
چند روزی مدارس و ادارات را به بهانه بارش برف تعطیل کنید تا افراد بیمار شناسایی و قرنطینه شوند.
ناشناس۱۳۴۱۴۲۸۱۲:۱۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۳
نه این مسئولین نه درس گرفتن و نه درس خواهند گرفت. این اقا هنوز متوجه نشده که این بیماری روزهای اولیه اعلامش رو داره سپری میکنه و تعداد لگاریتمی بالا میره
بیگی29۱۳۴۱۷۹۷۱۵:۰۶:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۳
روز های اولش که نیست..
ناشناس۱۳۴۱۴۳۴۱۲:۱۶:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۳
فعلا که دارید به جهان هم صادر می کنید: کانادا، لبنان!
ناشناس۱۳۴۱۸۳۹۱۵:۲۲:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۳
وزارت بهداشت امارات روز شنبه اعلام کرد که یک مرد ایرانی ۷۰ ساله و همسرش که از ایران به این کشور وارد شده‌اند، مبتلا به ویروس کرونا هستند.
ناشناس۱۳۴۱۹۱۲۱۵:۵۱:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۳
و امارات
ناشناس۱۳۴۲۰۹۱۱۷:۳۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۳
دو نفر هم امروز به امارات صادر کردیم
ناشناس۱۳۴۱۴۵۹۱۲:۳۳:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۳
وقتی میگن در حال مهار و مدیریت است بیشتر باید ترسید !!!!!
ناشناس۱۳۴۲۵۵۳۲۲:۳۵:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۳
وقتی اینو میشنوم پشتم میلرزه و عقلم میگه قراره یک سوم جمعیت غیب بشه. آخه چطوری چین و کره با اون امکانات و غیره همچین ادعایی نمیکنند و اینا بعد از 48 ساعت میگن کنترل کردیم و میکنیم!
ناشناس۱۳۴۱۴۸۲۱۲:۴۶:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۳
شما یه بارون و برف نمیتونید مدیریت کنید چطور از پس ویروسی که کشورهای پیشرفته حریفش نشدند با این بی تدبیریتون میخواین مهار کنید .خدا به داد مردم ستمدیده ایران برسه
ناشناس۱۳۴۱۵۰۵۱۳:۰۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۳
تحت کنترله؟؟؟
ناشناس۱۳۴۱۵۰۹۱۳:۰۴:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۳
مدارس رو یک ماه تعطیل کنید بجاش تابستون باز باشه تا فاجعه از کنترل خارج نشده
کهن۱۳۴۱۵۸۲۱۳:۴۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۳
نسبت مرگ و میر به مبتلا شدگان شناسایی شده در ایران حدود ۳۰ درصد است که این بسیار خطرناک است.چون در چین این نسبت ۲ درصد بوده. یا تعداد زیادی مبتلا شده که شناسایی نشده اند داریم و یا نرخ مرگ و میر ما بالاست و ممکن نیست از این دو حالت خارج باشد. و هر دو حالت بسیار نامطلوب است. حالا صحبت از کنترل و مهار چه جایگاهی دارد ؟؟؟؟
ناشناس۱۳۴۱۷۴۷۱۴:۴۶:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۳
طبق اعلام خودشون دو سه روزه اومده بهمین سرعت هم ایشون مهار کردنش والا باید نوبل پزشکی بهش بدن
ناشناس۱۳۴۱۷۹۴۱۵:۰۴:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۳
علی برکت .. بر مهار و مدیریت شما
ناشناس۱۳۴۱۸۱۹۱۵:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۳
دقیقا وقتی میگید همه چیز تحت کنترله بیشتر وحشت میکنیم
ناشناس۱۳۴۲۰۱۶۱۶:۴۱:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۳
تا حالا مدیریت و درایت و تدبیر در مسئولین و سران خود ندیدیم اینهم روش .. مردم خود رعایت کنند
ناشناس۱۳۴۲۰۲۶۱۶:۴۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۳
هواپیمایی ماهان مسئول است.
ناشناس۱۳۴۲۰۷۷۱۷:۲۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۳
چرا دانشگاه ها و مدارس استان های مرکزی کشور تعطیل نمیشه که مورد بیماری داشتن یا به استان هایی که بیماری در اون ها دیده شده نزدیک هستند همه باید تعطیل بشه چرا جون مردم اینقدر بی ارزش شده.
داوود۱۳۴۲۱۳۱۱۸:۰۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۳
آقاي سخنگو اين ويروسه چند روز خودش مخفيه شما چطور ميگي تحت كنترله همين الانش خيليها نميدونند دارند منتظر ميمونيم انشالله كه كسي ديگه اي مبتلا نشه مشكلي برای كسي پيش نياد
رضا۱۳۴۲۱۳۲۱۸:۰۴:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۳
والا ما که مجبورا امروز یه سر زدیم به قم چیزی از مهار شما ندیدیم و پشت شیشه داروخونه ها این عبارت درج شده بود که ماسک موجود نیست
ناشناس۱۳۴۲۱۹۷۱۸:۵۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۳
راست میگه در حال مهاره فردا میگه با 500 مبتلا و 40 کشته در حال مهار هست
ناشناس۱۳۴۲۲۶۷۱۹:۳۶:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۳
امان از دروغ و پنهانکاری
بهرام۱۳۴۲۳۴۵۲۰:۲۶:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۳
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: آمار ابتلا به کرونا در ایران ناچیز است. اصلا نمیداند چه میگوید مردم برایشان مهم نیست یک نفر یا 10میلیون.. حتی یک نفر مبتلا مهم است
ناشناس۱۳۴۲۳۶۰۲۰:۴۰:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۳
چرا مسئولین بهداشت و آموزش و پرورش به فکر اولیاء که نگرانند نیستن. گویا باید چند دانش آموز بمیره تا مدارس را تعطیل کنند. بسه دیگه بی مبالاتی. تا عید نورورز تعطیل کنید ولی از اونور یکماه دیرتر مدارس رو تعطیل کنید.اینم نمیتونید مدیریت کنید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین