آزادراه تهران-شمال تا ۱۰ اسفند رسما افتتاح می‌شود/ قیمت عوارض کاهش می‌یابد

گروه اقتصادی الف،   3981128052

منطقه یک آزادراه تهران-شمال روز ۲۳ بهمن به دستور رئیس‌جمهور بابت بهره‌برداری آزمایشی برای تردد خودروها باز شد، این مسیر که قرار بود دهه فجر افتتاح رسمی شود، با تأخیر بر اساس تعیین وقت دفتر رئیس‌جمهور تا ۱۰ اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح رسمی می‌شود.

آزادراه تهران-شمال تا ۱۰ اسفند رسما افتتاح می‌شود/ قیمت عوارض کاهش می‌یابد

فارس نوشت: منطقه یک آزادراه تهران-شمال امروز آماده افتتاح رسمی است و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ اسفندماه به بهره‌برداری برسد.

این پروژه در دستوری غافل‌گیرکننده که توسط رئیس‌جمهور در سخنرانی ۲۲ بهمن صادر شد، روز ۲۳ بهمن‌ماه برای بهره‌برداری آزمایشی زیر بار عبور ترافیک رفت.

آزادراه تهران-شمال پروژه‌ای مشارکتی است که با تأمین مالی ۵۰ درصدی بنیاد مستضعفان و همچنین ۵۰ درصد آورده دولت در حال ساخت است.

طبق قرارداد اولیه درآمد حاصل از عوارضی این آزادراه به بنیاد مستضعفان تعلق می‌گیرد تا در کنار نگهداری آن، بخشی از درآمد به عنوان بازگشت سرمایه‌گذاری لحاظ شود.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال عددی‌ بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است‌ اما ذکر این نکته نیز ضروری است که قیمت عوارضی آزادراه شناور است یعنی در روزهای کم‌سفر و کم‌تقاضا نرخ‌ها کمتر و در اندازه کف قیمت و در ایام پیک سفر و همچنین پایان هفته، قیمت عوارضی به نرخ سقف تعیین شده می‌رسد.‌

پیش از این پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در نشست خبری خود اعلام کرده بود که درآمد حاصل از عوارض آزادراه تهران-شمال صرف محرومیت‌زدایی می‌شود.

پس از افتتاح آزمایشی منطقه یک آزادراه تهران-شمال نیز پرویز فتاح مجددا در توئیتر خود تأکید کرد که درآمد این آزادراه صرف محرومیت‌زدایی می‌شود.

پرویز فتاح در توئیتی نوشت: «گرچه مدت زمان احداث منطقه یک آزادراه تهران- شمال⁩ طولانی شد، اما با همت فرزندان این آب و خاک به اتمام رسید؛ خدا را شاکرم در بنیاد مستضعفان به وعده‌ای که داده بودیم عمل کردیم، بعد از تعیین مبلغ عوارض توسط دولت، انشاءالله درآمد حاصله، صرف محرومیت‌زدایی خواهد شد‌».

* کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر تهران-چالوس با عبور از منطقه یک آزادراه تهران-شمال

بنابراین گزارش با افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال، خودروها از بزرگراه همت در تهران (پس از تقاطع همت و آزادگان) وارد منطقه یک آزادراه شده و پس از ‌عبور از این منطقه (طول مسیر حدود ۳۲ کیلومتر)، در سه راهی شهرستانک وارد جاده موجود کرج-چالوس می‌شوند و سپس در ادامه جاده موجود، مسیر تا مرزن‌آباد ادامه می‌یابد و پس از آن خودروها می‌توانند وارد ‌منطقه چهار آزادراه تهران-شمال ‌شوند؛ با راه‌اندازی منطقه یک آزادراه، فاصله زمانی تهران-چالوس ۱.۵ ساعت کاهش می‌یابد.

‌منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر از بزرگراه همت در کنار دره کن شروع می‌شود و تا سه راهی شهرستانک در محور کرج-چالوس ادامه دارد؛ تکمیل منطقه یک آزادراه، موجب کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر موجود خواهد شد، این پروژه بزرگ، توسط ۶ شرکت کاملا ایرانی تکمیل شد و به اتمام رسید.

مسیر منطقه یک آزادراه از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته‌کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار می‌گیرد.

به دلیل عدم تکمیل مناطق ۲ و ۳ این آزادراه‌، طبق تصمیم متولیان آزادراه، خودروها پس از خروج از منطقه یک، در سه راهی شهرستانک وارد جاده قدیم کرج-چالوس شده، از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می‌یابد‌ و پس از ورود به منطقه چهار آزادراه گه چندین سال پیش تکمیل شد، در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود؛ قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد تا چالوس ۲۰کیلومتر طول دارد که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود‌، این منطقه در دولت محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد.

منطقه یک تهران-شمال با تعیین دفتر رئیس‌جمهور تا ۱۰ اسفند افتتاح رسمی می‌شود

بنابراین گزارش خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ‌در‌باره آخرین وضعیت بهره‌برداری آزمایشی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال و افتتاح رسمی این منطقه آزادراه می‌گوید: ‌پیش از این اعلام کرده بودیم در نیمه اول اسفندماه منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال بهره‌برداری رسمی می‌شود، دفتر رئیس‌جمهور باید روزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای افتتاح تعیین کند که پیش‌بینی ما این است که تا ۱۰ اسفندماه منطقه یک آزادراه، به صورت رسمی بهره‌برداری شود.

به گفته خادمی بهره‌برداری آزمایشی که از روز ۲۳ اسفندماه در منطقه یک آزادراه آغاز شد موفقیت‌آمیز بود و مشکل خاصی نداشتیم.

* محدودیت تردد خودروهای سنگین در منطقه یک آزادراه تهران-شمال

وی تأکید کرد: عبور از منطقه یک آزادراه برای سواری‌ها در نظر گرفته شده است و وسائل نقلیه سنگین اجازه عبور از منطقه یک آزادراه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند، البته اتوبوس امکان تردد از این آزادراه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و از نظر تردد وانت‌ها هم مشکلی نداریم، اما از منظر ایمنی، تردد خودروهای سنگین در برخی جاده‌ها ممنوع است و در منطقه یک آزادراه تهران-شمال نیز‌ ممنوع اعلام شده است و این به دلیل افزایش ایمنی تردد برای مردم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حدود ۹۵ درصد مسافرانی که از آزادراه تهران ـ شمال عبور می‌کنند خودروهای سبک هستند، در این راستا معمولا بابت ارتقای ایمنی بیشتر، اجازه تردد خودروهای باری سنگین از این مسیر داده نمی‌شود.

* تأکید رئیس بنیاد مستضعفان و  رئیس‌جمهور‌ بر کاهش عوارض آزادراه تهران-شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه قیمت عوارضی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال شناور است و در ساعات مختلف و روزهای مختلف متفاوت است، افزود: محاسبه رقم عوارضی آزادراه بر اساس درآمد و هزینه و میزان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار سنجیده می‌شود؛ برای ساخت منطقه یک آزادراه هزینه زیادی شده است و در این مسیر اغلب تونل و پل‌های بزرگ قرار دارد و سازه‌های سنگین داریم.

وی ادامه داد: از همان ابتدا طبق قرارداد دولت ۶۰ درصد هزینه ساخت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پذیرفته است، باز برای ۴۰ درصد هزینه سرمایه‌گذار، رئیس‌جمهور، رئیس بنیاد مستضعفان و وزیر راه و شهرسازی دغدغه داشتند‌ که رقم عوارضی منطقه یک کمی کاهش یابد و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با روالی منطقی، این عدد تا اندازه‌ای کاهش یابد.

* قیمت عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال در روزهای کم‌ترافیک پایین است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره شناور بودن قیمت عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال، توضیح داد: شناور بودن رقم عوارضی منطقه یک این گونه است که در روزهای عادی که ترافیک سنگین نداریم قیمت عوارضی یک عدد است و در روزهای پیک ترافیکی برای آنکه بتوان مدیریت ترافیکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم و مردم قدرت انتخاب زمان سفر داشته باشند، رقمی بالاتر خواهد بود‌.

به گزارش فارس برای ساخت منطقه یک آزادراه تهران-شمال  به طول ۳۲ کیلومتر که موجب کاهش ۱.۵ ساعته تهران-چالوس می‌شود، ‌حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است اما ارزش روز پروژه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

عناوین مرتبط

پربحث‌های اخیر

  1. شوخی تلخ سخنگو با روابط خارجی کشور

  2. آیا اشتباهات «معمولی» هم به «ستون پنجم نفوذی» ربط دارد؟

  3. تناقض‌های کرونائی دولت تدبیر و امید

  4. افزایش دو برابری همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری

  5. موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی

  6. مردگان، دارای شروط چهار گانه برای دریافت کمک بلاعوض دولت

  7. روحانی: ۲۳ میلیون خانوار اعتبار یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند/ این رقم به تدریج از یارانه ماهانه آن‌‌‌‌‌ها کسر می‌شود

  8. واکنش سفیر چین به توئیت تازه جهانپور

  9. تشکیل جلسات مجلس و کمیسیون ها بر خلاف دستورات پزشکی است

  10. توضیحات کارگردان سریال پایتخت درباره سوتی‌ها، جایگزین خشایار الوند و کنایه‌های سیاسی

  11. سازمان قضایی نیروهای مسلح: پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی چند بازداشتی دارد/ برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شده

  12. توصيه رئيس دستگاه قضا به دولت برای‌ مديريت روزهای‌ كرونايی‌/احتمال در پيش‌بودن بحرانی‌ جدی‌تر در اردیبهشت و خرداد/هزينه بی‌فايده صدا‌و‌سيما برای «سروش»

  13. عضو شورای شهر تهران: انجام تست کرونا الزامی نیست/ پیشنهاد اجباری شدن استفاده از ماسک

  14. به خیر آمریکایی‌ها امیدی نداریم٬ شر ننرسانند/ اینستکس مقدمه‌ای است که اروپایی‌‌‌ها به تعهداتشان عمل کنند

پربحث‌های دیروز

  1. دستور ویژه رئیس سازمان صداوسیما برای بررسی حواشی قسمت آخر «پایتخت۶»

  2. دارویی که توزیع هر چه زودترش درمان بسیاری از شایعه‌هاست!..

  3. زائری: این نقی دیگر «معمولی» نیست/ نظارت‌های صداوسیما حداقلی و ظاهری است/ رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده

  4. تهران در وضعیت قرمز کرونایی/ادامه جنجال حواشی پایتخت ۶/استقبال مطهری از عفو و آزادی زندانیان/ بعد از یک ماه ژست نمایندگی گرفته اند!

  5. روحانی خطاب به وزیر بهداشت: تمامی فعالیت‌های اقتصادی از ۲۰ فروردین باید با پروتکل آغاز شود

  6. با کرونا چه کردیم؟ چه باید بکنیم؟

  7. جهانپور: مردم عادی هم از ماسک استفاده کنند/ وضعیت تهران قرمز است/ تعطیلی کامل کشور امکان پذیر نیست

  8. روحانی: فعالیت اقتصادی در تهران از ۳۰ فروردین آغاز شود/ تصمیمات مهم درباره نحوه فعالیت ادارات، مدارس و اماکن مقدسه

  9. شهردار تهران: نمی‌توان حمل و نقل عمومی را تعطیل کرد/ تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هسیتم

  10. صحبت‌های تامل برانگیز نوام چامسکی درباره آینده جهان

  11. ۹ پیشنهاد عملیاتی برای جهش تولید

  12. انگشتر حاج قاسم در اختیار شرکت کننده عصرجدید

  13. ۳ دستورالعمل اقتصادی برای دولت‌ها در بحبوحه شیوع ویروس کرونا

  14. یک فرمانده حزب‌الله در لبنان ترور شد + عکس

  15. پیش بینی قیمت نفت در سال ۹۹

  16. ولایتی: «فاووپیراویر» با رعایت موازین قانونی در اختیار بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفت

  17. آمریکا با درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول موافقت می‌کند؟

پربحث‌های هفته

  1. آقای رئیس‌جمهور، اندکی سنجیده تر!..

  2. آقای مطهری، «دست الهی مجلس را تعطیل کرد»؟!

  3. شوخی تلخ سخنگو با روابط خارجی کشور

  4. کرونا اثبات کرد خدا فقط "رخنه پوش" نیست

  5. نمایندگان خواستار همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کارگران شدند

  6. خوش بود گر محک کرونا آید به میان سلبریتی ها

  7. دستور ویژه رئیس سازمان صداوسیما برای بررسی حواشی قسمت آخر «پایتخت۶»

  8. چرا مردم بايد قرباني منافع فعالان ارز شوند؟! 

  9. دارویی که توزیع هر چه زودترش درمان بسیاری از شایعه‌هاست!..

  10. خیر‌خواهان خوب _ خیر‌خواهان بد/چه کسی دچار سندرم توهم توطئه است؟

  11. زمان خلاصی از شر كرونا/ طرح سه فوریتی تعطیلی کامل کشور/قرنطینه در تهران شکسته شد!

  12. سی ان ان: ترامپِ دروغ گو و مسئولیت ناپذیر، حریف کرونا نمی شود

  13. آیا اشتباهات «معمولی» هم به «ستون پنجم نفوذی» ربط دارد؟

  14. اژدهای رسانه‌ها و پادشاه فیلترشکن‌ها: کرونا ! ...

  15. پشت پرده مخالفت برخی مسئولین وزارت بهداشت با توزیع داروی موثر در درمان کرونا

  16. زائری: این نقی دیگر «معمولی» نیست/ نظارت‌های صداوسیما حداقلی و ظاهری است/ رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده

  17. طلاب ایرانی، پرستار سالمندان آمریکایی و اروپایی

  18. فارین پالیسی: کمک های کرونایی روسیه و چین، خیرخواهانه نیست

  19. روحانی مدعی طب اسلامی بازداشت شد + عکس

  20. گرامیداشت روز جمهوری اسلامی، آن هم وسط بحران کرونا !؟

  21. تهران در وضعیت قرمز کرونایی/ادامه جنجال حواشی پایتخت ۶/استقبال مطهری از عفو و آزادی زندانیان/ بعد از یک ماه ژست نمایندگی گرفته اند!

  22. ضدعفونی‌کردن قم توسط حشدالشعبی

  23. تناقض‌های کرونائی دولت تدبیر و امید

  24. تهران را در برابر کرونا بی دفاع نکنیم!...

  25. عادت‌هایی که نباید از نقی، ارسطو و بهتاش یاد بگیریم

پربحث‌های هفته

  1. چرا مردم بايد قرباني منافع فعالان ارز شوند؟! 

  2. نامه ۱۹۱ منتخب مجلس یازدهم به رهبر انقلاب با موضوع تحقق شعار سال

  3. لطفا برای جهش تولید دنبال "راهکار" نروید، فقط موانع را بردارید !

  4. نامه ۵۰ اقتصاددان به روحانی برای مدیریت تبعات اقتصادی کرونا

  5. وزیر کار؛ حقوق بازنشستگان ۱۵ تا ۷۷ درصد افزایش می‌یابد

  6. موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی

  7. تداوم جدی روند مدیریت علمی و بدون هیجان بازار ارز

  8. آمادگی بانک مرکزی برای اجرای گسترده عملیات بازار باز

  9. روحانی: ۴میلیون تُن کالا وارد کشور خواهد شد/ کرونا ممکن است تا پایان سال باشد

  10. کاهش قیمت جهانی مواد غذایی رکورد زد

  11. احساس شرمندگی نوبخت به خاطر عدم تعیین دستمزد کارگران

  12. کمک مالی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای ۳ میلیون نفر

  13. نامه مردم مغان به آیت الله رییسی برای ابطال یک واگذاری ناعادلانه

  14. افزایش دو برابری همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری

  15. ۹ پیشنهاد عملیاتی برای جهش تولید

  16. قیمت آپارتمان‌های لوکس در مناطق گران تهران

  17. جزئیات تازه از افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹

  18. روحانی: ۲۳ میلیون خانوار اعتبار یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند/ این رقم به تدریج از یارانه ماهانه آن‌‌‌‌‌ها کسر می‌شود

  19. کرونا بهانه جدید اخراج کارگران

  20. کرونا و مشکل اجاره‌نشین‌ها/ مستأجرانی که نمی‌توانند خانه پیدا کنند

  21. جهش قیمت مسکن بعد از افزایش قیمت بنزین

  22. تداوم برداشت‌ غیرمجاز از حساب‌ها/بانکها حرف رئیس‌کل رانمی‌خوانند؟

  23. سکه ۶ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان شد

  24. پیش بینی بازار مسکن در سال جاری

  25. پیش بینی قیمت نفت در سال ۹۹

آخرین عناوین