زنان عربستانی مخفیانه سیگار و قلیان می‌کشند

گروه جهان الف،   3981127151 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در گزارشی به آزادی های تازه ای که زنان در جامعه سعودی از آن برخوردار شدند، پرداخت و نوشت: کشیدن سیگار و قلیان از جمله این آزادی هاست که دختران جوان سعودی به طور علنی و البته به دور از چشم خانواده هایشان آن را انجام می دهند. از این رو طبق تحقیقی، عربستان در رتبه پنجم جهانی مصرف دخانیات از سوی زنان قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به موضوع آزادی های اجتماعی که زنان سعودی طی ماه های اخیر از آن برخوردار شده اند پرداخت و نوشت که یکی از این آزادی ها کشیدن سیگار در کافه ها و به دور از چشم خانواده هاست.

«ریما» دختر ۲۷ ساله عربستانی درباره کشیدن سیگار در کافه می گوید: سیگار کشیدن علنی من به خاطر آزادی است که اخیرا جامعه زنان از آن برخوردار شده است. من احساس آزادی و خوشبختی می کنم.

کشیدن سیگار و قلیان زنان در بسیاری از اماکن عمومی عربستان به امری مجاز و طبیعی تبدیل شده چیزی که حتی تا چند ماه پیش نمی شد تصور آن را کرد. البته ریما که دست کم روزانه چهار ساعت سیگار می کشد، نگران است که خانواده اش از آن این مسئله مطلع شود.

ریما می گوید: هرگز به خانواده ام نمی گویم که این مسئله به آزادی من مربوط می شود، زیرا آنها این موضوع را درک نمی کنند که زنان نیز مانند مردان در کشیدن سیگار آزادند.

عربستان طی ماه های اخیر به دستور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آزادی های اجتماعی زیادی برای زنان ایجاد کرده است، رانندگی زنان، بازگشایی سینماها و دادن مجوز برای برگزاری مراسم رقص و موسیقی از جمله آنهاست.

«نجلا» نام مستعار یک کارمند ۲۶ ساله سعودی است که از جامعه خود ناراضی است و شکایت می کند از اینکه چرا این جامعه یک پسر جوان سیگاری را می پذیرد اما کشیدن سیگار و قلیان برای زن را عار و رسوایی می داند.

او می گوید: از زمانی که به مدرسه می رفتم با بسیاری از دوستانم سیگار می کشیدم.

طبق این گزارش، بر اساس پژوهش دانشکده پزشکی دانشگاه ملک عبدالعزیز عربستان در سال۲۰۱۵  که در روزنامه «عرب نیوز» منتشر شد، ۶۵ درصد از دانش آموزان دبیرستانی عربستان مخفیانه سیگار می کشند.

طبق نوشته «عرب نیوز» و به نقل از پژوهشی دیگر،عربستان در مصرف دخانیات از سوی زنان در منطقه خلیج فارس رتبه دوم و در جهان رتبه پنجم را دارد.

حتی زنان سعودی بدون عبا در ملا عام دیده می شوند. آنها به راحتی در کنار سایر پسران جوان در رستوران ها و کافه ها و سایر مناطق تفریحی به صورت مختلط حضور دارند.

اما در ژوئن  ۲۰۱۸ (خرداد و تیر۹۷) و چند ساعت قبل از صدور دستور مجاز شدن رانندگی برای زنان، عربستان دست کم ۱۲ فعال زن عربستانی را دستگیر و آن ها را به مزدوری برای طرف های خارجی متهم کرد.

طبق اعلام سازمان های حقوقی، بسیاری از فعالان زن بازداشت شده از جمله «لجین الهذلول» در دوران بازداشت در معرض شکنجه و آزار جنسی قرار گرفتند.

«ولید الهذلول» برادر لجین، در این باره معتقد است: درست است که آزادی های شخصی وجود دارد. اما هدف از اجازه دادن به زنان برای رانندگی و سایر اصلاحات اجتماعی مربوط به زنان، همگی به خاطر بهبود وجهه عربستان در زمینه حقوق بشر است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۳۳۷۷۰۲۳:۲۲:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
واقعا هم خوشبختیه که آدم بتونه سیگار بکشه!!
ناشناس۱۳۳۳۸۰۵۰۰:۲۵:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
من توصیه میکنم دختران عربستان تابعیت ایران را بگیرند هم درایران قلیان وسیگار کشیدن نه تنها درکافه وتریا وتو ماشین بلکه آزادانه درخیابان میتونی راه بروی پکی به سیگار بزنی ودودش را حلقه ای ازدهانت بیرون کنی دختران ایران آزادی دارند سیگار جزیی ازاین آزادیهاست حتی .. پس بیا ایران یا شوهر ایرانی پیداکن ازعربستان خلاص شو
ناشناس۱۳۳۳۹۲۴۰۹:۱۴:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
مثل اینه که به مردمان اولیه اجازه انداختن سنگ بدهند و بگویند ببینید ما چقدر خوبیم !
ناشناس۱۳۳۳۹۳۹۰۹:۳۰:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
زنان عربستاني سالهاست است تحت فشار وهابيون خشك مغزاز صحنه وبازاردور بودند والان كه آزادي مختصري پيدا كردند مي خواهندهمه كارهايي كه از آن منع ميشدند با شدت تمام انجام دهند وعقده سالها خفقان را خالي كنند
ناشناس۱۳۳۳۹۸۹۱۰:۲۴:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
زن و مرد نباید شبیه به هم بشن از هیچ نظر. یعنی مرد اگه سیگار میکشه زن نباید بکشه زن اگه آرایش میکنه مرد نباید بکنه وگرنه شبیه به هم که بشن دیگه جذابیت ها از بین میره نمیتونن همدیگه رو تحمل کنند.
ناشناس۱۳۳۳۹۹۰۱۰:۲۵:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
زنی که سیگار میکشه چطوری میخواهد ازدواج کنه مادر بشه امین و امنیت خانواده بشه؟ یا مردی که آرایش میکنه چطور میخواد پشتیبان خانواده باشه؟ دنیا رو بیشتر از این به گند نکشید.
مهدي۱۳۳۴۱۴۲۱۲:۱۳:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
ماهم مخفيانه سيگار و قليان ميكشيم منتهي از ترس زنامون!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین