تصمیم گیری شورا برای تغییر نام برخی معابر پایتخت

گروه اجتماعی الف،   3981127112

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با برخی موارد صورتجلسه سی و هفتم کمیسیون نامگذاری موافقت کردند و تغییر نام ایستگاه اتوبوس پسیان را به کمیسیون تخصصی ارجاع دادند.

به گزارش مهر، در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورا سی و هفتمین صورتجلسه کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر در دستور قرار گرفت.

در ابتدای بررسی موضوع اینکه شورایاری ها نیز در نامگذاری معابر نقش داشته باشند، نقطه نظراتی از سوی اعضای شورا مطرح شد.

محمد جواد حق شناس نیز در پاسخ به این موضوع گفت: ما همواره به شورایاری ها توجه داشته ایم اما اینکه این داستان مدام تکرار می شود سوءتفاهم ایجاد می کند.

وی ادامه داد: اما اینکه شورا برای اولین بار آمده و نام مفاخر فرهنگی و ادبی را بر معابر این شهر نهاده سخنی نمی گویم. ما باید به این رویه افتخار کنیم.

حق شناس افزود: در مقایسه با شورای قبل اتفاق مهم رقم خورده و همین امر هم حساسیت ایجاد کرده که سبب شده تذکرات مخفیانه و غیر مخفیانه بدهند حال باید رویه را تغییر دهیم.

در ادامه و در پیشنهادات کمیسیون نام گذاری تغییر نام ایستگاه اتوبوس پسیان به دهخدا، خیابان چوبینه در جماران به نام آیت الله توسلی، خیابان مطهری در منطقه یک به نام استاد اقتداری، خیابان یگانه به نام استاد رادی و خیابان شیراز در منطقه یک به نام قشم پیشنهاد شد.

حق شناس در توجیه این پیشنهادات گفت: استاد اقتداری بیش از چهل کتاب در خصوص خلیج فارس نوشتند و شایسته این نام گذاری بودند، آیت الله توسلی نیز جایگاه رفیع در تاریخ انقلاب دارند و تغییر نام ایستگاه اتوبوس دهخدا نیز به درخواست موسسه دهخدا بوده است.

وی در ادامه تشریح دلایل تغییر نام های پیشنهادی اظهار داشت: در خصوص تغییر نام خیابان شیراز در منطقه یک نیز رویکرد شورا این بوده است تا از نام های شهرستان ها و اماکن مختلف جغرافیای ایران نمایندگی داشته باشیم. ضمن آنکه نام شیراز در تهران تکرار دارد ولی عنوان قشم با توجه به جایگاه این جزیره در تاریخ ایران نداشته ایم.

در ادامه زهرا نژاد بهرام گفت: در خصوص این نامگذاری باید گفت آیا از اهالی محل نظر سنجی یا نیاز سنجی شده است.

وی افزود: کسانی که عمری ایستگاه را پسیان به این نام می گویند آیا با تغییر نام آن موافقت کرده اند. این در حالی است که در متن مصوبه آیین نامه کمیسیون نامه گذاری تاکید شده نظرات مردم اخذ شود.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، افزود: شما ببینید در خصوص میدان شاپور که یک میدان محله ای بود کسی از مردم محل امیریه سوال کرد که این میدان نیاز به تغییر نام دارد، اینها نکاتی است که باید توجه شود. لذا اگر اهالی محل با این تغییر نام موافقند من هم نظرم موافق است. موسسه دهخدا یک طرف قضیه است که درخواست کرده آیا طرف دیگر قضیه که مردم هستند هم موافقت کرده اند.

حجت نظری نیز گفت: قانون صراحتاً این وظیفه (نامگذاری) را بر عهده شورا گذاشته و اینکه آیا این امکان وجود دارد باید به نظر سنجی محله ای رجوع کنیم. ما عملاً نمی توانیم، این در حالی است که در تمام شهرهای ایران این موضوع یکپارچه است و در آن موارد هم همین حساسیت را داشته باشند.

نظری گفت: آیا در بحث عوارض هم نظر سنجی مردمی نیاز است.

سید ابراهیم امینی که در این لحظات ریاست شورا را بر عهده داشت، گفت: ما می خواهیم تغییر نام ها به گونه ای باشد که مردم محله بپذیرند ضمن آنکه در آیین نامه نام گذاری هم نظر سنجی محلات پیش بینی شده است. ولی در بحث عوارض این امر پیش بینی نشده است.

در ادامه برخی موارد پیشنهادی کمیسیون نامگذاری رای گیری شد و تنها تغییر نام ایستگاه اتوبوس پسیان به دهخدا برای بررسی مجدد به کمیسیون بازگشت داده شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین