گزارش نشریه فوربز از ادعاهای توخالی ترامپ در اقتصاد

گروه جهان الف،   3981127081 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

به اعتقاد تحلیلگر ارشدِ اقتصادیِ نشریه فوربز فاصله زیادی میان ادعاهای دور و دراز اقتصادیِ ترامپ و آنچه وی در عرصه عمل کسب کرده وجود دارد.

گزارش نشریه فوربز از ادعاهای توخالی ترامپ در اقتصاد

به گزارش الف، چاک جونز در یادداشتی با پرداختن به عملکرد اقتصادی دولت ترامپ نتیجه می گیرد: کارنامه اقتصادی ترامپ بر خلاف شعارهای اقتصادی اش، عاری از جاه طلبی است و در مواردی حتی از  باراک اوباما نیز ضعیف تر است. 

3 سال از حضور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قدرت می گذرد. این دوره زمانی، برای ارائه تحلیلی از عملکرد اقتصادیِ رئیس جمهور آمریکا، چه از حیث نظری و چه عملی، کافی است. اخیرا "دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده آمریکا"، ارزیابی خود از رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در ربعِ چهارم سال 2019 و کل این سال را منتشر کرده است. در این راستا، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در ربع آخر سال 2019، 2.1 درصد بوده که این میزان، با رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در ربع سوم این سال برابری می کند. از سویی، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال 2019 (در مجموع) ، 2.3 درصد بوده که این میزان در مقایسه با سال 2018(که 2.9 درصد بوده)، حاکی از کاهش است.

اینطور به نظر می رسد که کاهش مالیات و همچنین معافیت های مالیاتی که دولت آمریکا آن ها را در سال 2018 به اجرا گذاشت، صرفا برای یک سال مفید بوده اند(و موجب رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا شده اند) با این حال، تاثیر آن ها ادامه دار نبوده است. به نحوی که در شرایط فعلی، "دفتر بودجه کنگره آمریکا" پیش بینی کرده کسری بودجه آمریکا در سال جاری به حدودا 1 تریلیون دلار خواهد رسید. آمریکا هیچ وقت در دوره هایی خارج از رکود اقتصادی، با این میزان کسری بودجه مواجه نبوده است. 

چشم اندازِ رشد اقتصادیِ کُند در آمریکا، فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) را واداشت تا نرخ های بهره را پایین بیاورد و ترازنامه خود را افزایش دهد. این امر موجب شد تا در شرایطی که حتی سوددهی شرکت ها در آمریکا در حالت سکون و ایستا قرار داشتند، بازار سهام در سال 2019، حالتی صعودی به خود بگیرد. در شرایطی که فاز اول توافق تجاری چین و آمریکا به امضا رسیده، چشم اندازی که برای آن پیش بینی می شد، حتی پیش از شیوع گسترده ویروس کرونا نیز تیره و تار بود. اینطور به نظر می رسد که اهداف آن بسیار جاه طلبانه بوده اند و پیش بینیِ مواردِ دشوار در چهارچوب آن، انجام نشده است. 

*رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا، به میزانی که ترامپ وعده داده بود نرسیده است 

تراامپ با به راه انداختن جنگ های تجاری علیه دیگران و حتی امضای فاز اول توافق تجاری با چین که به نظر می رسد نوعی اغراق گویی بر روی کاغذ باشد و در عرصه عمل چندان کارآمد نباشد، عملا راه را برای توفیقِ اقتصادی دولت خود، پر از دست انداز کرده است. در حالیکه در سه سال گذشته، در برخی دوره های سه ماهه، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا از 3 درصد عبور کرده، با این حال، از منظرِ سالانه، بالاترین رکوردی که دولت ترامپ از خود در زمینه رشد تولید ناخالص داخلی به جا گذاشته مربوط به سال 2018 با 2.9 درصد می شود. در این سال، دولت ترامپ، اقدام به اجرای کاهش و معافیت های مالیاتی کرد. این در حالی است که در سال بعد(2019)، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا به 2.3 درصد کاهش یافته که این موضوع نشان می دهد رویکرد مالیاتی دولتِ ترامپ، تاثیری موقت از خود برجا گذاشته است. آمارهایی از این نوع واقعا از آن چه ترامپ مدعی بود آمریکا می تواند در زمینه اقتصادی کسب کند، ضعیف تر بودند. ترامپ پیشتر وعده داده بود اقتصاد آمریکا می تواند4، 5 و حتی 6 درصد رشد اقتصادی را تجربه کند. 



رشد سالانه تولید ناخالص داخلی آمریکا 
 

*نرخ بیکاری آمریکا در دوره ترامپ، کاهشی بوده است

نرخ بیکاری آمریکا از سال 2010، به نحو مداوم و پیوسته ای، از اوج خود که 10 درصد در اواخر سال 2009 بود، روندی کاهشی در پیش گرفته است. در 10 سال گذشته، نرخ بیکاری آمریکا به 3.6 درصد کاهش یافته است و در 9 ماه گذشته، بین 3.5 تا 3.7 درصد در نوسان بوده است. در جریان سه سال حضور ترامپ در قدرت، نرخ بیکاری در آمریکا، 1.2 درصد کاهش یافته که بایستی این کاهش را در ادامه روند بازیابی(ریکاوری) اقتصادی آمریکا پس از بحران مالی سال 2008 ارزیابی کرد. 


نرخ سالانه بیکاری در آمریکا


*وضعیت رشد و ایجاد شغل، مثبت نبوده است

به غیر از سال 2018(که کاهش و معافیت های مالیاتی اِعمال شده از سوی دولت ترامپ به اجرا درآمده اند و به بازار شغلی کمک کرده اند)، رشد شغل در بازار کارِ آمریکا در دوره ترامپ، چیزی بیش از دو میلیون به ازای هر سال بوده است. مسلما چالش برانگیزتر خواهد بود وقتی آمارهای اشتغال بالا هستند، به بازار شغلی، شغل های جدید افزود. با این حال، ترامپ به محض اینکه به قدرت رسید در اظهار نظری اعلام کرد: در طول 10 سال، می توان 25 میلیون شغل به بازار کار آمریکا افزود. امری که با توجه به نرخ اشتغال و استخدام فعلی، چندان واقع بینانه به نظر نمی رسد. اضافه بر این، اوباما در سه سال آخرِ دولت خود در مقایسه با سه سال ابتدایی دولت ترامپ، 1.6 میلیون شغل بیشتر به بازار شغلی آمریکا افزوده است. 



رشد سالانه ایجاد شغل در آمریکا(میلیون)



*مشاغل تولیدی آمریکا بر اثر جنگ های تجاری دولت ترامپ آسیب دیده اند

مشاغل تولیدی در دو سالِ ابتدایی دولت ترامپ جهش قابل توجهی داشتند با این حال، نرخ رشد آن ها تا حد زیادی در سال 2019، کند شد. این کندی، تا حدی به دلیلِ جنگ های تجاری بود که دولت ترامپ به راه انداخت و علاوه بر اثرگذاری بر رشد جهانی، رشد اقتصادی آمریکا را نیز با اختلال قابل توجهی مواجه کرد. 

*رشد دستمزدها در دوره ترامپ خوب بوده اما حول و حوش 3 درصد متوقف شده است

رشد دستمزدها در دوره ترامپ، رشد خوبی داشته با این حال، در سال 2019 تا حدودی افت کرده است. اقتصاددان ها انتظار داشتند اقتصاد آمریکا به دلیل رهایی از آثار و تبعات بحران مالی سال 2008 و رکود اقتصادی ناشی از آن، رشد بیشتری را تجربه کند با این حال، این رشد در محدوده 3 درصد متوقف شده است. 


رشد سالانه دستمزدها در آمریکا

 


*کسری بودجه فدرال، بیش از 1 تریلیون دلار است

کسری بودجه فدرال آمریکا در دوره سه ساله حضور ترامپ در قدرت، بیش از 68 درصد افزایش یافته و انتظار می رود این میزان در سال 2020، به بیش از 1 تریلیون دلار افزایش یابد. این امر کاملا با ادعای ترامپ مبنی بر اینکه نه تنها از بین بردن کسری بودجه آمریکا کار آسانی است بلکه می توان بدهی دولت آمریکا را نیز تا جایِ ممکن کاهش داد، در تناقض است. کسری بودجه فدرال آمریکا در نقطه 1 تریلیون دلار، بیشترین میزان کسری بودجه ای است که این کشور در تاریخ خود تجربه کرده است. اگر آمریکا به همین راه و شیوه اقتصادی خود ادامه دهد، انتظار می رود که کسری بودجه فدرال در سال 2030، به بیش از 1.7 تریلیون دلار افزایش یابد. اگر در دوره مذکور، رکودی دیگر اتفاق بیفتد، احتمال اینکه کسری بودجه آمریکا به رقم 2 تریلیون دلار هم برسد بسیار زیاد است. 

*کسری تجاری آمریکا افزایش پیدا کرده است

در دوره 8 ساله ریاست جمهوری باراک اوباما، کسری تجاری آمریکا میانِ 384 میلیارد دلار در سال 2009(به دلیلِ رکود و بحران بزرگ اقتصادی) و 550 میلیارد دلار در سال 2011(در دوره بازیابی اقتصادی آمریکا پس از بحران مالی 2008) در نوسان بود. با این حال، در دوره ترامپ، کسری بودجه آمریکا به بیش از 600 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. این امر در شرایطی اتفاق افتاده که در دو سال گذشته، دولت ترامپ سعی داشته با استفاده از جنگ های تجاری که به راه انداخته، از میزان کسری بودجه آمریکا بکاهد. 


روندِ پیش بینی شده کسری بودجه آمریکا(میلیارد دلار)


*صادرات آمریکا به چین کاهش یافته و آسیب های جدی به شرکت ها و کشاورزان وارد آمده است

پس از کانادا و مکزیک، چین بزرگترین خریدار کالاهای آمریکایی است. یکی از مهمترین پیامدهای جنگ تجاری دولت ترامپ با چین این بوده که شرکت ها و کشاورزان آمریکایی، کالاها و محصولات کمتری به چین فروخته اند. پس از اوج گیری صادرات آمریکا به چین در سال 2017 که در جریان آن، آمریکا به چین 130 میلیارد دلار کالا فروخت، صادرات آمریکا به چین در سال 2019، 23 میلیارد دلار(یا 18 دصد) کاهش یافته است. این امر موجب شده تا آمریکا در سال 2019، فقط 107 میلیارد دلار به چین صادرات داشته باشد. یکی از گروه هایی که در آمریکا از کاهش صادرات به چین به شدت آسیب دیده اند، کشاورزان سویا هستند. در نتیجه جنگ تجاری آمریکا با چین، صادرات سویا آمریکا به چین، 20 میلیارد دلار افت کرده است(این میزان فقط در طول 2 سال محقق شده است). 

فاز اول توافق تجاری آمریکا با چین، اهداف جاه طلبانه ای را در زمینه خرید کالاهای آمریکایی از سوی چین در نظر می گیرد. این اهداف حتی تحت بهترین شرایط نیز بعید است محقق شوند با این در شرایط کنونی و با توجه به بحران هایی نظیر شیوع ویروس کرونا، اینطور به نطر می رسد که تحققشان بیش از پیش بعید و دور از انتظار باشد.  

صادرات آمریکا به چین(میلیارد دلار)

---------------------------------------------------------------------------------------------
 

***نویسنده: چاک جونز، وی خبرنگار اقتصادی نشریه فوربز است.

*لینک: https://www.forbes.com/sites/chuckjones/2020/02/10/trumps-economic-scorecard-3-years-in-office/#654983f47847

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۳۴۰۰۴۱۰:۴۳:۵۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
عملکرد اقتصادی ترامپ ۲۰ تمام
روزبه۱۳۳۴۳۸۸۱۴:۴۵:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
رشد اقتصادی که با جنگ تعرفه های تجاری باشه یعنی اینکه نمیشه این قصه تا ابد ادامه داشته باشه،وقتی ترامپ میگه اگه من رییس جمهورنباشم اقتصاد از هم می پاشه منظورش دقیقا همینه،یعنی وقتی شما توان رقابت رو از دست بدی میری سراغ وضع تعرفه ها مثل قضیه خودروهای داخلی خودمون این موضوع نمیتونه ضعف رقابت اقتصادی رو پوشش بده،ادامه جنگ تجاری مسکن هست و پاسخ قطعی نیست،وقتی تجارت دو طرفه اسیب ببینه برای جبران کسری تجاری میری دنبال جنگ بیوتروریسم و این خودش نشونه خوبیه .
ناشناس۱۳۳۴۰۰۹۱۰:۴۵:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
معیشت و اقتصاد مردم آمریکا دغدغه اصلی ترامپ است
ناشناس۱۳۳۴۰۲۱۱۰:۵۲:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
آمریکا با ترامپ کشور اول دنیاست ولی با اوباما و بایدن و سندرز و امثالهم میشود 147 ام و بعد از زیمبابوه و قبل از ونزوئلا
ناشناس۱۳۳۴۰۲۵۱۰:۵۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
ترامپ یک اقتصاددان بزرگ است . چه ما و نشریه فوربز خوشمون بیاد و چه بدمون بیاد .
ناشناس۱۳۳۴۰۴۰۱۱:۰۲:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
بجای گرفتن ایراد بنی اسرائیلی از اقتصاد اونا ،بچسبید به خاموشی های پیش روی شهرهامون که از دیروز شروع شده . برمی گردیم به دوران پارینه سنگی علی برکت الله
ناشناس۱۳۳۴۰۸۶۱۱:۴۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
نه اون چیزی که نشریه فوربز و کیهان و ایران و نیویورک تایمز و اطلاعات و همشهری و .. می نویسن ، ملاک است و نه گزارش و به به و چه چه کردن و گزارش دادن از اوضاع گل و بلبل اقتصادی رئیس جمهور و وزرای بی خبر از ..! ملاک اوضاع اقتصادی جیب مردم و سفره نان شب شان است . والسلام
عادل۱۳۳۴۳۲۳۱۳:۴۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
ترامپ فقط ادعاهای توخالی داره ، باید بفرستنش بیاد ایران پیش مسئولین اقتصادی ما تا یاد بگیره دیگه وعده تو خالی نده .
ناشناس۱۳۳۴۵۴۸۱۶:۴۴:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
کاش حداقل به همان نمودارهایی که نشان دادین نگاه می کردید. در حوزه های مختلف اقتصادی تمامی آمارها رشد نشان می دهند و همچنین کاهش چشمگیر بیکاری. حالا برید هی تیتر منفی بزنید این واقعیت رو عوض نمیکنه آقای روحانی هم افتخار می کند تورم پنجاه و خورده ای را در سال گذشته کرده 38 درصد.
ناشناس۱۳۳۴۵۹۷۱۷:۲۶:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
با شواهد و آمار مجله ی فوربس نشون داده ترامپ به قول هایی که داده عمل نکرده بعد بعضی از مردم ما اصلا مقاله رو نخوندن و به شواهد نگاه نمیکنن و فقط اینجا از ترامپ طرفداری میکنن , در کل بعضی از مردم ما خیلی جوگیری هستن و حالا حالا ها قرار نیست از عقل و منطق استفاده کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین