کلانتری: تلفات آلودگی هوا دو برابر آمار تصادفات جاده‌ای است

گروه اجتماعی الف،   3981127078

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، گفت: تصادفات جاده‌ای ما در کشور سبب مرگ ۱۶ هزار نفر در سال می‌شود اما آلودگی هوا تلفاتی تقریبا دو برابر تلفات جاده‌ای به دنبال دارد.

کلانتری: تلفات آلودگی هوا دو برابر آمار تصادفات جاده‌ای است

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدمات سبز که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد ضمن اشاره به روز زن و مادر اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پرسنل سازمان محیط زیست را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی افزود: امروز محیط زیست یک انتخاب اجباری است چرا که ما سال‌های طولانی به طبیعت فشار وارد کرده‌ایم همچنین افزایش جمعیت و افزایش نیاز سبب وارد شدن آسیب‌هایی به طبیعت شده است. امروزه هیچ صنعت و فعالیتی وجود ندارد که دوستدار محیط زیست باشد. در حال حاضر ما با دو نوع آلایندگی مواجهیم که یکی از آنها سبب تغییر اقلیم و گرم شدن زمین می‌شود و دیگری اثرات مستقیمی بر سلامت مردم دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که گاز کربنیک به‌طور مستقیم سبب گرم شدن زمین می‌شود، تصریح کرد: امروزه صنعت گاوداری در جهان ۷.۱ میلیارد تن در سال معادل گاز کربنیک تولید می‌کند و ۱۸ درصد از آلاینده‌های که سبب تغییر اقلیم و گرم شدن زمین می‌شوند به گاوداری‌ها مرتبط‌ هستند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به این که مزراع و شالیزهای جهان ۱۷ درصد معادل گاز کربنیک‌ را تولید می‌کنند تصریح کرد: هر صنعتی به نسبت اقداماتی که انجام می‌دهند آلاینده است. ما در کشور خودروها را آلاینده اعلام می‌کنیم چرا که به صورت مستقیم خسارت‌هایی به سلامت مردم وارد می‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در حال خشک شدن است.

معاون رئیس جمهوری افزود: دولت دوم آقای روحانی هزینه‌های بسیاری را برای حفظ محیط زیست کرده است. متاسفانه در حال حاضر برخی برنامه‌های زیست محیطی ما به دلیل تحریم نیمه تمام مانده است قرار بود ما هر سال ۷۰ هزار کامیون نوسازی کنیم و کل مینی بوس‌ها و اتوبوس ها تا پایان دولت نوسازی شوند همچنین قرار بود که موتور سیکلت‌های کاربراتوری ظرف ۱۰ سال حذف شوند. تمامی این موارد به ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد این  در حالیست که کل درآمد دولت صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود و اولویت اول واردات کالاهای اساسی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اگر ما از صنعت حمل و نقل به دلیل آلودگی هوا گله داریم این آلودگی از بابت سوخت نیست. در سال ۹۶ گزارش‌هایی از مشهد داشتیم که در چند پمپ بنزین سولفور گازوئیل بالای ۱۰ هزار پی پی ام بود. در حال حاضر متوسط بنزین ما تقریبا در کل کشور استاندارد است.

کلانتری با اشاره به این که کشور ما بعد از روسیه بیشترین شدت مصرف انرژی را دارد، تصریح کرد: ما روزانه ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم. کشور ترکیه که درآمد سرانه بیشتری نسبت به ما دارد و جمعیتی تقریبا معادل جمعیت ما دارد مصرف روزانه بنزینشان کمتر از یک پنجم مصرف ماست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به این که پروژه‌های زیست محیطی به دلیل تحریم‌ها نیمه تمام مانده است، گفت: قرار بود که ما سالانه ۷۰ هزار کامیون نوسازی کنیم و کل مینی بوس‌ها و اتوبوس‌ها تا پایان دولت نوسازی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های ما اسقاطی هستند و ۶۰ درصد کامیون‌ها از زمان جنگ جهانی دوم هستند ما با این وضعیت انتظار هوای پاک را هم داریم. باید گفت که ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به صورت مستقیم وارد خون بچه‌های زیر شش ماه می‌شوند و مقصر ۶۱ درصد ذرات معلق کمتراز ۲.۵ میکرون خودروهای دیزلی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با انتقاد از این که عوارض آلایندگی محیط زیست به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت می‌شود و آن‌ها صرف فعالیت‌های عمرانی و حقوق و مزایا می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر براساس مصوبه بودجه سال ۹۹ قرار است یک سوم این مبلغ صرف محیط زیست شود که امیدواریم این موضوع در مجلس به تصویب برسد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین