سرگردانی جریان دولتی/ اپوزیسیون یا جریان درون حاکمیت ؟

ناصر ایمانی ،   3981126062 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
سرگردانی جریان دولتی/ اپوزیسیون یا جریان درون حاکمیت ؟

جریان طرفدار دولت، طی یکماه گذشته اتهامات سنگینی را علیه حاکمیت جمهوری اسلامی ( و نه صرفا شورای نگهبان) وارد آورده‌است. آنها جمهوری اسلامی را به تقلب در انتخابات- مهندسی انتخابات- مخالفت با جمهوریت نظام و مقابله با مردم سالاری و دموکراسی متهم نموده و حتی به تهدید علیه حاکمیت نیز روی آوردند و به طور طبیعی این مواضع آنها با استقبال شدید مقامات ارشد آمریکایی و رسانه های غربی نیز مواجه شد زیرا برای اثبات ادعای غیردموکراتیک بودن نظام ایران، هیچ مدعایی بهتر از مواضع برخی از نیروهای سیاسی درون حاکمیت که قوه مجریه را نیز به طور کامل در اختیار دارند، وجود ندارد.

اگرچه این جریان هیچگاه حاضر نشد که لیستی از تعداد محدود ثبت نام کنندگان خود را در انتخابات، و لیست افراد تایید صلاحیت شده خود را ارائه دهد تا مدعای معروف رد صلاحیت گسترده « یا قلع و قمع مخالفین»، عیان گردد.

 اما واقعیت این است که بنا به اظهارات افراد سرشناس این جریان، عملا تعداد محدودی از آنها حاضر شدند که برای حضور در صحنه انتخابات ثبت نام نمایند. شاید بدان دلیل که از جایگاه به شدت متزلزل خود نزد افکار عمومی به دلیل عملکرد ضعیف خود طی هفت سال گذشته، آگاه بودند.

فی الواقع واکاوی نیاز جریان طرفدار دولت به یک اعتراض شدید و گسترده به عملکرد شورای نگهبان و برخی رد صلاحیت ها، بسیار ضروری و در خور دقت است. چرا که آنان با این حرکت سیاسی و روانی، با یک تیر چند نشان را هدف گرفتند.

اول اینکه چون می دانستند امکان اقبال عمومی به آنان در این دوره بسیار محدود است، با این حرکت تبلیغاتی و مظلوم نشان دادن خود، امکان حضور هرچه بیشتر در مجلس را برای خود فراهم آوردند.
 و دوم اینکه از پاسخگویی به افکار عمومی برای عملکرد  ضعیف خود و دولت مورد حمایتشان طفره رفتند. 
و سوم اینکه چهره همواره اپوزیسیون خود را همچنان حفظ نمودند.

اما اینکه این جریان، همواره اپوزیسیون باقی می ماند. اگر خارج از قدرت باشد، خود را تنها معیار و ملاک دموکراسی میداند و نظام را متهم به ضد دموکراتیک بودون و انحصار طلبی و دیکتاتوری می کند و اگر درون قدرت قرار گیرد، باز هم نظام را به دولت پنهان و مقابله با نهادهای  انتصابی در مقابل نهادی انتخابی و حضور نظامیان در عرصه سیاست و بی اختیار بودن دولت و در راس امور نبودن مجلس میکند.

به هر حال آنها همواره اپوزیسیون خواهند ماند. از منابع قدرت استفاده می کنند بدون انکه پاسخگوی عملکرد خود باشند و یا بخواهند قدرت را به رسمیت بشناسند.

مجلس را در راس امور نمیدانند اما تلاش وافری میکنند که تایید صلاحیت شوند و دوباره به مجلس راه بیایند! .
دولت را دارای بیست درصد اختیارات میدانند اما مجددا تلاش میکنند که قدرت را در قوه مجریه به چنگ آورند.

مشکل اصلی و اصولی این جریان د ر عدم تعریف جامع آنان از قدرت موجود و رابطه آنان با آن است. نه اینکه آنها قادر به تعریف رابطه خود با نظام نیستندو بلکه چون این تعریف برای آنها هزینه بسیار دارد، ترجیح میدهند که این رابطه را تعریف ننمایند که هم از مزایای قدرت استفاده کنند و هم ژست مخالف خود را حفظ نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۳۲۰۵۱۱۴:۴۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
وقتی اسم این جریان را امریکایی ها درست کردن و باعث و بانی هر ده سال اشوب ایران این جریان است فکر نمی کنی انتظارات زیادی نباید از این جریان داشت ؟ و جالبی ان هم این است که زود مظلوم نمایی می کنند
ی الف بچه۱۳۳۲۵۲۰۲۰:۲۷:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اگر ریاست قوه قضاییه نتواند قانون از کجا آورده ای و قانون عفاف و حجاب را عملیاتی کند هیچ فرقی با روسای قبلی این قوه نخواهند داشت انشالله که با اقدام جناب رییسی جول و پلاس مفسدین از هر طیف و جناح بر روی هواس
پیر درون خشت خام بین۱۳۳۲۵۲۸۲۰:۳۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اگر دولت پس از پایان این دوره مجلس پست ها و سمت ها و امتیازات کاری به نمایندگان کاندید نشده و رد صلاحیت شده بدهد باید در قبال قوه قضاییه و پیشگاه مردم جوابگو باشد
على اصقر۱۳۳۲۰۷۶۱۵:۰۶:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
آقاى ايماني فرض كنيد مشكل اين جريان، تعريف رابطه با قدرت باشه اما شما چرا اون روى ديگه سكه رو نمي بينيد؟ برخورد قدرت با اپوزيسيون چطور بوده است؟
ناشناس۱۳۳۳۰۶۸۱۰:۲۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
می بخشید این اپوزیسیون شما سی و سه سال در قوه مجریه و مقننه همه کاره بوده است این چه اپوزیسیونی است که قدرت را در اختیار دارد و برای بخش های دیگر نظام شاخ و شانه می کشد؟؟ نظام سی و اندی سال این اپوزیسیون را در قدرت سهیم کرده است این رفتار قدرت بوده است ولی آیا این اپوزیسیون آورده ای برای نظام داشته است یا تنها موجب شده که کار نظام در بخش اجراء دچار اختلال باشد؟؟
ناشناس۱۳۳۲۱۰۵۱۵:۱۳:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
قوه محترم قضاییه توجه داشته باشند تعدادی از نمایندگان با پایمال کردن آرا مردمی و وکیل الدوله شدن جلوی بسیاری از استیضاح کردن و تحقیق و تفحص ها را گرفته اند و قول مساعدت هایی را از دولت برای بعد از پایان یافتن مجلس گرفته اند از جمله انتصاب در پست ها و گرفتن امتیازات
ناشناس۱۳۳۲۱۱۷۱۵:۱۷:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
آن تعداد از نمایندگانی را هم که کاندیدا نشده اند مانند کاندیداها بررسی صلاحیت کنید و افراد مفسد را در میانشان پیدا کرده و به همراه سایر نمایندگان که بر اثر فساد اقتصادی رد صلاحیت شدند مورد بررسی و محاکمه قرار دهید
روزبه۱۳۳۲۱۲۶۱۵:۲۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اپوزیسیون در عین در مسند قدرت بودن مصداق بارز پوپولیسم هست، البته این جریان با این اقدامات ضد منافع ملی حداقل تونستن باعث ایجاد بعضی گسستهای اجتماعی بشن،یه سوال؟من بعد 10 سال هنوز هم نتونستم هضم کنم چجوری قبل تموم شدن زمان رای گیری و قبل شمارش ارا یکی بیاد بگه من با کسب اکثریت ارا رییس جمهور قانونی هستم؟ اگه رای بیاریم حاکمیت رو قبول داریم اگه رای نیاریم باید رفراندوم هم بذاریم،شما که دم از تقلب میزنی چطوری میخوای همه پرسی هم برگزار کنی؟
ناشناس۱۳۳۲۴۵۲۱۹:۳۹:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اتفاقا جریان حامی دولت و اصلاحات امروز دیگر بین مردم جایگاهی ندارد.
ناشناس۱۳۳۲۵۰۹۲۰:۱۸:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
زیباکلام: مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
علی کریمی۱۳۳۲۸۵۹۰۷:۴۱:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
جناب آقای ناصر ایمانی رد صلاحیت بعضی چهره ها توسط شورای نگهبان برای اثبات ادعاهای آقای روحانی کافی است. آقایان مطهری و صادقی.
ناشناس۱۳۳۲۹۴۰۰۸:۵۵:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
حاکمیت از اصلاح طلبان میخواهد برای پز دموکراسی استفاده کند و در عین حال حاضر نیست که اگر حتی اکثریت مطلق مردم با این جریان بود قدرت را به اینها واگذار کند از یک طرف به این جریان اجازه شرکت محدود و کنترل شده در انتخابات را میدهد و از طرف دیگر اگر با همین محدویت توانست رای مردم را بگیرد مثل خرداد 76 اینگونه نهادها را تضعیف میکند و الان روند سی سال گذشته نشان میدهد که تقریبا نهادهای انتخابی روز بروز ضعیف تر شده و دیگر نمی توانند کاری اساسی در این کشور انجام دهند نمونه اش مجلس است که دوره به دوره ضعیفتر و بدون اثرگذاری اساسی در روند کشور است
ناشناس۱۳۳۲۹۴۷۰۹:۱۱:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
آقای‌ایمانی‌شما‌درمقالات‌خود‌اکثرا‌میفرمایید‌مجلس‌درراس‌اموراست‌که‌البته‌خواست‌همه‌ماهم‌این‌است ولی‌انچه‌مامیبینیم‌چیز‌دیگری‌است‌خواهشمندم‌یک‌نمونه‌قابل‌لمس‌بودن‌درراس‌اموربودن‌مجلس‌راذکر بفرمایید‌تااگرما‌اشتباه‌میکنیم‌ازاشتباه‌درآییم‌حتما‌خواهید‌گفت‌نمونه‌بارزوملموس‌ان‌موضوع‌بنزین‌است
علی 671۱۳۳۳۰۷۸۱۰:۳۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
وقتی آمریکا از اصلاح طلبان حمایت کند باید فهمید که هدفی در کار است .باید شناخت روحانی و تیم اش را که با عقب انداختن مملکت و این همه بلوا و آشوب امروز عوض عذر خواهی طلبکار هم باشند .دیگر دوره این ناپختگی ها و توهین به مردم تمام شد .مجلسی با مخلصین و پاک دستان و حزب الله و مومن و خالص روی کار می آید و با درایت و همت قوه قضاییه دست نجومی بگیران و رانت خوران و یقه سفید ها و مشاورهای قلابی کوتاه خواهد شد و زندان جایگاه واقعی رانت خوران خواهد بود .انشا الله
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین