المیادین: وصیتنامه، چکیده حاج قاسم است؛ او شدیدا خواستار وحدت داخلی ایران بود

گروه جهان الف،   3981125045

ویژه‌برنامه پنجشنبه‌شب شبکه المیادین در استودیو تهران به وصیت‌نامه شهید سلیمانی و تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی پرداخت.

به گزارش فارس، شبکه خبری المیادین در برنامه پنجشنبه‌شب که در ادامه ویژه‌برنامه‌های سالروز انقلاب و برگزاری انتخابات مجلس پخش شد، به موضوعات مختلفی از جمله درخواست مذاکره آمریکا، تبادل تهدید ایران و رژیم صهیونیستی و وصیت‌نامه شهید قاسم سلیمانی پرداخت. 

المیادین در این برنامه میزبان «هادی محمدی» کارشناس امور سیاسی منطقه و «ملحم ریا» مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران بود. 

مجری المیادین در ابتدا با اشاره به خبر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور ایران درباره درخواست مذاکره آمریکا از ایران بدون پیش‌شرط از هادی محمدی در این خصوص پرسید و او گفت، «اصل مذاکره برای آمریکایی‌ها خیلی مهم است چه مشروط چه نامشروط». در خلال صحبت‌های رسمی آمریکایی‌ها، گاهی شروط خود را مطرح می‌کنند اما وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند، می‌گویند بدون شرط هم حاضرند مذاکره کنند. دونالد ترامپ نفس مذاکره یا دیدار با مقامات ایران را برای خود دستاورد می‌داند. بنابراین اینها بازی با کلمات است تا باب مذاکره را باز کنند. مسئولان ایرانی طبق توصیه رهبر انقلاب مذاکره با کسی را که قابل اعتماد نیست، رد می‌کنند. 

ملحم ریا نیز در پاسخ به سوال مشابهی درباره تمایل آمریکا برای مذاکره گفت، درخواست آمریکا برای مذاکره امر تازه‌ای نیست. آمریکا در زمان باراک اوباما هم درخواست مذاکره کرده بود. در سفرهای متعدد حسن روحانی به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل آمریکایی‌ها درخواست گفت‌وگو کرده بودند. در سفر اخیر رئیس جمهور ایران هم این مورد بوده است. اینها همه مربوط به قبل از شهادت قاسم سلیمانی است. ایران در آن مرحله گفته بود که آماده مذاکره است اما در چارچوب گروه «۱+۵» و در صورتی که آمریکا به توافق هسته‌ای برگردد. اما آمریکا به طور قطعی این را رد کرده و گفته بود که رفع تحریم، نتیجه مذاکره خواهد بود.

ریا افزود: الان اگر نشانه‌هایی از تمایل آمریکا برای مذاکره بدون پیش‌شرط وجود دارد، این نیازمند این است که آمریکا این را رسما و آشکار اعلام کند حال آنکه دولت ترامپ مُصرّ است که تحریم‌ها را بر ایران نگاه دارد و برایان هوک نماینده ترامپ در امور ایران، دائما از وضع تحریم جدید علیه ایران صحبت می‌کند. این صحبت آقای واعظی نیازمند توضیح بیشتر است که غرب که دنبال مذاکره است آمریکاست یا دولت‌های اروپایی. 

تهدیدهای متقابل ایران و رژیم‌صهیونیستی

المیادین به تنش روزافزون میان ایران و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت، بعد از آنکه ایران دیروز تهدید کرد که هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران در سوریه با واکنش قاطع ایران روبه‌رو می‌شود، برخی مطبوعات اسرائیلی گفتند که این مسئله نتیجه سیاست بنیامین نتانیاهو و نفتالی بنت (وزیر جنگ) است. المیادین به سخنان عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه هم اشاره کرد که گفت ایران با درخواست دمشق برای مبارزه با تروریسم در سوریه است و ایران از خود مقابل تهدیدهای رژیم صهیونیستی دفاع می‌کند. 

المیادین با اشاره به این خبرها پرسید، آیا صحنه‌ای جدید در شکل تقابل به وجود آمده و هادی محمدی گفت، چند نکته وجود دارد؛ اول اینکه مواضع اسرائیلی‌ها در فضای انتخاباتی اتخاذ می‌شود، آنها می‌خواهند فضای رعب‌آور ایجاد کنند و از این طریق بر انتخابات ایران و نتیجه آن تأثیر بگذارند. نکته دیگر اینکه اسرائیلی‌ها معمولاً تلاش می‌کنند خود را به عنوان متحدی در کنار آمریکا مقابل ایران نشان بدهند در حالی که جرأت نمی‌کنند گامی مستقلانه از آمریکا علیه ایران بردارند. اقداماتی که آنان علیه سوریه کرده‌اند، سبب شده که روس‌ها نیز مواضع سختگیرانه‌ای علیه اسرائیل اتخاذ و خطوط قرمزی ترسیم کنند. بحث‌های زیادی هم میان ایران و روسیه وجود دارد. آقای موسوی (سخنگوی وزارت خارجه) هم پیام کاملا روشنی را اعلام کرد. 

وصیتنامه،‌ چکیده اندیشه و رفتار شهید سلیمانی است

مجری المیادی در بخشی دیگر به وصیت‌نامه شهید سپهبد سلیمانی پرداخت و از ملحم ریا پرسید، این وصیت را چطور می‌توان و در چه چیزی می‌شود خلاصه کرد و ریا گفت:‌ این وصیت چکیده اندیشه و رفتار شهید سپهبد سلیمانی است. شاید بتوان آن را در چند نکته خلاصه کرد که دو نکته اصلی و اول آن دو پیام خطاب به سیاسیون و مردم ایران است. شهید سلیمانی بشدت بر وحدت داخلی ایران تأکید داشت. لذا طوری رفتار نمی‌کرد که گویی متمایل به جناحی سیاسی است. تفاوتی میان جریان‌های سیاسی قائل نمی‌شد و هم‌وغمّ او منافع ملی و جمهوری اسلامی بود برای همین خیلی در امور داخلی دخالت می‌کرد تا اختلافات را به وحدت تبدیل کند. او در پیام سیاسی خود به سیاسیون از آنان خواسته از رفتاری که به جمهوری اسلامی آسیب بزند، خودداری کنند و عملا به ولایت فقیه پایبند و در خدمت مردم باشند. او بر حفظ اصول جمهوری اسلامی تأکید کرده و گفته که از فتنه‌انگیزی بیگانگان بر حذر باشند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین