ویولن نواز روس زنگ موسیقی فجر را به صدا درآورد

گروه فرهنگی الف،   3981125035

زنگ سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با درخشش ویولن نواز روس در ارکستر سمفونیک صدا و سیما به صدا درآمد.

به گزارش فارس، با وجودی که  بخش پاپ یک روز قب با اجرای برادران آرش و مسیح در سالن میلاد نمایشگاه شروع شد، لیکن جشنواره سی و پنجم پنج شنبه 24 بهمن ماه آغاز شد. در تالار وحدت ساعت 18 و 30  ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری آرش امینی، خنیاگران مهر 21 و 30، در تالار رودکی 18 و 30 تکنوازی پیانو آرپینه ایسراییلیان، 21 و 30 کوارتت نماد ستاره بهشتی، در فرهنگسرای نیاوران 18 و 30 نقش امیر شریفی و مجتبی عسگری، بامداد مشهد سالار مرتضوی وحید تاج، سالن سوره حوزه هنری 18 و 30 آوای تبری جلال محمدی، 21 و 30 هنرستان موسیقی دختران، سالن برج آزادی 18 و 30 بندهش سهند بهادری و در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی 18 و 30 امید حاجیلی و 21 و 30 علی یاسینی اجراهای خود را روی صحنه بردند.

ارکستر سمفونیک صدا و سیما آنچنان که باید ظاهر نشد

همواره اولین اجرایی که در جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت به صحنه برده می شود از اجراهای شاخص برگزیده می شود یا لااقل عرف دوره های پیشین اینچنین ذهنیتی ایجاد می کند. البته در هر رویدادی اجرای اول از اهمیت خاصی برخوردار است. 

 اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما که واقعا انتظار حضور رئیس رسانه ملی در این اجرا می رفت و نیامد، با وجود بهره از ویلون نواز توانمند روس نتوانست انتظارات را اقناع کند. 

نکته اول اینکه حدود سه قطعه از رپرتوار اجرایی گروه تغییر کرد و اجرا نشد که در نوع خود و با توجه به اینکه یکی از قطعات به مناسبت دویست و پنجاه سالگی بتهوون برنامه ریزی شده بود اما اجرا نشد.

متاسفانه قطعات کورال بخش نخست با ناکوکی و فالشی گروه کر همراه بود که پیش تر اجراهای خوبی از این گروه کر با رهبر باسابقه اش رازمیک اوحانیان شاهد بوده ایم.

ارکستر سمفونیک صدا و سیما متاسفانه از نظر صدادهی و دینامیک با رهبری آرش امینی نسبت به اجراهایی که به رهبری سهراب کاشف به صحنه برده می شد دارای افتی محسوس بود.

از نقاط قوت این اجرا می توان به هماهنگی و حرکت یکسان تمام سازهای آرشه ای(زهی) و رنگ و جنس مخملین و درهم تنیده ویلون ها و آلتوها اشاره کرد لیکن هماهنگی و نیز اختلاف جزیی کوک بین سازهای زهی شامل ویلون، آلتو، ویلونسل و کنترباس از یک طرف با سازهای بادی برنجی و چوبی احساس می شد. البته ویولن ها در اجرای پاساژهای سرعتی و سایه ها و نیز سوال و جواب و اجراهای قرینه با آلتوها بعضا با ناهماهنگی و ناکوکی در نت های پوزیسیون( ویلون) محسوس بود.

بهترین و قدرتمندترین بخش اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما بخشی بود که گراف مورژا ویلون نواز توانمند روس به صحنه آمد و روند اجرا را صعودی کرد. در این بخش ارکستر نیز از عملکردی به مراتب بهتر ظاهر شد و کاملا هویدا بود که روی این قطعات تمرینات بیشتری صورت گرفته است.

ویلون نواز روس که بی شک میتوان از اکت نوازندگی تا آرشه کشی حرفه ای و دقت و سرعت و تکنیک فوق العاده اش را کلاسی آموزشی برای کلاسیک نوازان عنوان کرد، حال صحنه را بهتر کرد.

اجرای پاساژهای سرعتی دشوار، احاطه بر اجرایی منطبق بر معیارها و استانداردهای بین المللی، دقت در کوک و تیون نوازی نت های سرعتی بویژه در ناحیه پوزیشیون های بالا توامان با احساس سرشار نوازتده که به غایت با نت به نت قطعه عجین و تنیده شده بود، اجرایی برجسته از خود و ارکستر به نمایش گذاشت.

گراف مورژا در اجرای امشب گویی سالهاست تنها با این ارکستر کار کرده است. او به گونه ای با ساز عجین شده بود که پس از چند دقیقه انگار ساز ویلون در امتداد دست چپ و آرشه در امتداد دست راستش جزیی از جسن و وجود او بود به همان اندازه که حنجره ازآن انسان است.

در مجموع اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما با تدبیر و برنامه ریزی با سلیقه اجرایی رضایت بخش را به صحنه برد.

ذکر چند نکته در راستای برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر لازم می نماید. اول اینکه بالاخره در مبدا ورودی تالار وحدت و حتی از ابتدای خیابان استاد شهریار با دکورها و پوستر و بنرهایی که با سلیقه طراحی و نصب شده بود کاملا احساس جشنواره فجر مشهود بود و در شان این رویداد به این بخش پرداخته شده بود. خوشبختانه امسال برخورد بخش حراست فیزیکی بسیار خوب بود چراکه هرسال آنچنان که باید در شان خبرنگار برخورد نمی شد ولی این بار خوشبختانه برخوردها مناسب و محترمانه است.

یکی دیگر از مواردی که برای شان جایگاه رسانه و خبرنگار در جشنواره سی و پنجم لحاظ شده بود تدارک کیس باکس هایی برای عکاسان بود تا بتوانند تجهیزات خود را آنجا بگذارند. امسال همچنین مکانی مشخص و مناسب برای خبرنگاران جهت تهیه و تنظیم اخبار تدارک دیده شده است.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر 24 تا 30 بهمن در تهران و یازده استان به صورت همزمان برگزار می شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین