ادعای نیویورک‌تایمز در خصوص دیدار مقامات ایرانی و اماراتی در سپتامبر گذشته

گروه جهان الف،   3981125024

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی مبسوط ادعا کرده که مقامات ایرانی و اماراتی در سپتامبر گذشته در امارات عربی متحده با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

به گزارش فارس، روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی به بررسی کارزار فشار دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بر جمهوری اسلامی ایران پرداخته و تحلیل کرد که ماه‌ها اشتباه محاسباتی آمریکا، تهران و واشنگتن را تا آستانه جنگ پیش برد.

نیویورک‌تایمز در ابتدای این یادداشت با ادعای دیدار مقامات اماراتی با ایرانی در ابوظبی در سپتامبر سال گذشته میلادی، نوشت: «خاورمیانه شاهد تابستانی خشن بود و دیدار با ایرانی‌ها، استراتژی خاموش سران اماراتی بود تا تنش را کاهش دهند. این کشور کوچک [حاشیه] خلیج فارس می‌خواست [توافق] صلح جداگانه‌ای [با ایران] داشته باشد».

این روزنامه با بیان اینکه دیدار مذکور باعث نگرانی مقامات کاخ سفید شد، توضیح داد: «دولت امارات به عنوان متحد [آمریکا] که سال‌ها خواستار رویکرد تند آمریکایی‌ها در قبال ایران بود، در مذاکرات مخفی با مقامات ایرانی شرکت کرده بود. شورای امنیت ملی [آمریکا] برای صحبت درباره عواقب آن تشکیل جلسه داد؛ جبهه متحد ضد ایران در حال تزلزل بود».

نویسندگان این یادداشت ضمن اشاره به اینکه دولت ترامپ با افزایش تحریم‌ها، آغازگر تنش با ایران بود، اضافه کردند که «با درگیر شدن دو طرف در تقابل نظامی مستقیم و آستانه نبردی گسترده‌تر و خونین‌تر، به اوج خود رسید».

نیویورک‌تایمز با گرفتن مصاحبه‌هایی از تعدادی از مقامات آمریکایی و کشورهای غرب آسیا، مدعی است تحولات چند ماه اخیر در این منطقه ناشی از «خطاهای محاسباتی» دو طرف بود.

این روزنامه درباره محقق نشدن اهداف ترامپ از صدور دستور ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، می‌نویسد: «تحلیل اخیر سازمان مرکزی اطلاعات (سیا)‌ به این نتیجه رسیده که ایران، همزمان با تلاش برای تامین فعالیت‌های نظامی تحت تحریم‌های آمریکا، به ورود به مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای خود نزدیک نشده است».

در ادامه این یادداشت به نقل از تحلیلگران و مسئولان اطلاعاتی غربی ادعا شده است:‌ «حملات ایران پیام بی‌چون‌وچرایی داشت؛ اگر ما نتوانیم نفت صادر کنیم، پس اجازه نمی‌دهیم شما هم این کار را بکنید. پاسخ ایران به کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ، اعمال کارزار فشار خودش بود».

نیویورک‌تایمز به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشت: «سیاست ایران در قبال آمریکا ترکیبی از سیاست نظامی سخت و استراتژی نرم از طریق وزارت خارجه است».

این روزنامه با طرح این ادعا که برخی متحدان نزدیک آمریکا از جمله دولت انگلیس با این تفکر در کاخ سفید، که تحریم‌های اقتصادی ایران را تا پایان سال ۲۰۱۹ به پای میز مذاکره می‌آورد، مخالف بودند، افزود: «رابرت مک‌ایر، سفیر انگلیس در ایران، سال گذشته بارها به واشنگتن سفر کرد و برای ارائه ارزیابی از دیدگاه‌های سران ایران با مسئولان اطلاعاتی و دیپلمات‌های آمریکایی دیدار کرد».

نویسندگان این یادداشت توضیح دادند: «حتی برخی از مقامات پیشین دولت ترامپ می‌گفتند که موضع کاخ سفید نشان‌دهنده کج‌فهمی آنها از [دیدگاه‌های] سران ایران بود، که از کمبود اطلاعاتی و تماس مستقیم با ایران ناشی می‌شد».

«کرستن فونتِنروز» از کارشناسان مسائل غرب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا در این باره توضیح داد: «ما آگاهی زیادی درباره تصمیم‌گیری ایران نداریم. این انتظار که آنها به پای میز [مذاکره] می‌آیند، چیزی نبود که افرادی که در گفت‌وگو با ایرانی‌ها بودند، آن را بگویند».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین