لیست های انتخاباتی؛ تغییر در دقیقه ۹۰

گروه سیاسی الف،   3981123131 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

با آغاز زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، لیست احزاب و جریانات سیاسی نیز در حال نهایی شدن است. اگر چه هنوز با قاطعیت نمی توان گفت انتخابات چند قطبی خواهد شد اما در حال حاضر بیشتر گمانه زنی ها از دو قطبی شدن انتخابات حکایت دارد.

لیست های انتخاباتی؛ تغییر در دقیقه ۹۰

به گزارش الف، فعالیت‌های تبلیغاتی کلیه نامزدهای تأیید صلاحیت شده از امروز آغاز و در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه اول اسفند یعنی 24 ساعت قبل از شروع اخذ رأی پایان می‌یابد.

در حال حاضر و با شرایطی که فعلاً وجود دارد رقابت انتخاباتی احتمالاً دو یا سه قطبی می شود. اصلاح طلبان با تایید صلاحیت برخی چهره های خود مواجه شده اند و به همین دلیل احتمال ارائه لیست از سوی آنها قوت گرفته است. از سوی دیگر برخی اصلاح طلبان حوزه انتخابیه خود را تغییر داده اند اما در طرف مقابل اصولگرایان با یک یا دو لیست به رقابت های انتخاباتی وارد می شوند.

در ادامه به شکل جزیی تری به احتمالات و لیست هایی که تاکنون منتشر شده پرداخته می شود.

اصلاح طلبان؛ دقیقه نود لیست واحد می دهند؟

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه اعلام کرد در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران لیستی ارائه نخواهد شد اما بلافاصله احزاب اصلاح طلب به صورت جداگانه از احتمال بالای ارائه لیست به صورت جداگانه یا اشتراکی خبر دادند. حتی برخی از احتمال تغییر تصمیم شورای عالی نیز سخن گفته اند. بخصوص این که در روزهای اخیر برخی چهره های اصلاح طلب مانند محمد علی افشانی، عضو حزب اعتماد ملی، محمد حسن مقیمی، استاندار سابق تهران و افشین اعلا از فعالان فرهنگی این طیف توسط شورای نگهبان تایید شدند. البته دیروز محمدعلی افشانی از عرصه رقابت های انتخاباتی کناره گیری کرد.

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری از نهایی شدن لیست انتخاباتی اصلاح طلبان خبر داده و اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی از احتمال تغییر نظر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان سخن گفته است.

 محمدرضا عارف هم با بیان اینکه در شهر تهران، «شورای­‌عالی اصلاح‌طلبان راسا ورودی به عرصه انتخابات نخواهد داشت و این امر به احزاب عضو واگذار شده است» گفت: اینکه یک حزب بخواهد کاندیداهای خود را معرفی کند یا با جمعی از احزاب دیگر به تصمیم خودشان بازمی‌­گردد اما از لوگو و برند شورای ­عالی اصلاح‌طلبان نمی‌­توانند استفاده کنند.

البته اخیراً لیست های احتمالی نیز در رسانه های مختلف از اصلاح طلبان منتشر شده که بیانگر این است دست آنها برای ارائه لیست آن چنان که عنوان می شود بسته نیست. نگاهی به اسامی منتشر شده بیانگر آن است که آنها می توانند حتی یک لیست کاملاً اصلاح طلبانه ارائه دهند. فراموش نشود اصلاح طلبان در انتخابات چند سال اخیر دائماً با نیروهای اعتدال و توسعه و اصولگرایان طرفدار علی لاریجانی ائتلاف کرده بودند. 

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز با بیان اینکه بدون ائتلاف با هیچ حزب دیگری یک لیست 20 نفره ارائه می‌دهیم، گفت: این لیست لزوما از میان اعضای حزب تشکیل نشده است.

روز چهارشنبه حزب کارگزاران سازندگی طی بیانیه‌ای دلایل خود را نیز برای شرکت در انتخابات تشریح کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: مجلس نهاد کم‏‌اهمیتی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. تحقیر پارلمان در این دوران باید با ارتقای کیفیت مجلس شورای اسلامی پایان یابد.

حزب کارگزاران سازندگی همچنین تصریح کرده است: به نقد اصلاح‏‌طلبان باور داریم. ما و دیگر اصلاح‏‌طلبان باید از ر‏أی‌‏دهندگان به جبهه اصلاحات به علت تشدید ناامیدی و ناکارآمدی و بی‌‏برنامه‌‏گی و عافیت‌‏طلبی و حتی انحصار‏طلبی در درون جبهه اصلاحات پوزش بخواهیم،‌ اما هرگز از «اصلاح‌‏طلبی» توبه نمی‌‏کنیم؛ حتی اگر مردم در یک دوره به ما رأی ندهند.

البته ممکن است اصلاح طلبان تصمیم شورای عالی سیاست گذاری را تغییر ندهند اما همزمان یک لیست مورد حمایت حداکثری احزاب و گروه های سیاسی خود ارائه دهند. آنها این گونه می توانند بازی دوگانه خود را نیز ادامه دهند. به عبارتی با این روش هم در انتخابات شرکت کرده اند و شانس خود را برای پیروزی آزموده اند و هم اینکه می توانند در قامت اپوزیسیون بمانند و حتی در صورت شکست، دوباره مدعی شوند نامزدهای اصلی آنها رد صلاحیت شده اند. این مظلوم نمایی تاکتیک و حربه آنها برای فرار از پاسخگویی است.

از چهره معروف اصلاح طلب که تایید صلاحیت شده اند می توان به مجید انصاری، مصطفی کواکبیان، محمدرضا راه‌چمنی، محمدرضا خباز، محمدرضا نجفی، فاطمه ذوالقدر، محمدرضا بادامچی، علیرضا محجوب، پروانه مافی، سهیلا جلودارزاده، فریده اولادقباد، ابوالفضل سروش،محمدعلی وکیلی، محمدجواد فتحی،سیدفرید موسوی، احمد مازنی و داوود محمدی اشاره کرد.

نکته جالب این جاست که برخی اصلاح طلبان حوزه انتخابیه خود را از تهران تغییر داده اند. در این باره گفته شده محمدرضا خباز، استاندار سابق سمنان از تهران به کاشمر رفته و احمد مازنی، نماینده فعلی مردم تهران در مجلس نیز تغییر حوزه داده و از گرگان کاندیدا شده است. فاطمه ذوالقدر نماینده فعلی مردم تهران نیز به میناب در استان هرمزگان تغییر حوزه داده است.

احتمالاً سیاست دوگانه اصلاح طلبان تا پایان رقابت ها باقی خواهد ماند. آنها از یک طرف بدلیل عملکرد دولت و تحقق نیافتن وعده های داده شده برای پیروزی در مجلس دهم در معرض سوالات بی شماری درباره کارآمدی‌شان قرار گرفته اند و از طرف دیگر نیز تمایل ندارند کرسی های سبز بهارستان را از دست بدهند.

حاصل وضعیت فوق به این منجر شده که عنوان می شود احزاب اصلاح طلب لیست بدهند اما از لوگو شورای عالی صرفاً استفاده نکنند!

اصولگرایان با یک لیست می آیند؟

اگر چه در ابتدا تصور می شد اصولگرایان با حداقل دو لیست وارد عرصه رقابت های انتخاباتی خواهند شد اما در حال حاضر ظاهراً زمینه برای ائتلاف حداکثری آنها فراهم شده است.

چند روز قبل لیست شورای ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم اعلام شد اما پس از اعلام نارضایتی برخی افراد از لیست شورای ائتلاف، گمانه زنی ها از احتمال شکاف و اختلافات بیشتر حکایت داشت. اما دیروز دو چهره جریان اصولگرا از احتمال ارائه یک لیست واحد خبر دادند.

محمدباقر قالیباف در جدیدترین توییت انتخاباتی خود احتمال ائتلاف با جبهه پایداری را قوی‌تر کرد. قالیباف با درج حساب کاربری مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری در توییت خود نوشت:‌ ‏«مصاحبه‌ آقاتهرانی را دیدم فرصت خوبی برای وحدت نیروهای انقلاب ایجاد شده است. لیست را قطعی نکرده‌ایم تا ان‌شاءالله نتایج خوبی حاصل شود».

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی دیروز گفته بود: نباید ما شاهد مجلسی باشیم که بعد از 4 سال بگویند 90 نفر از نمایندگان رد صلاحیت شده‌ و پرونده مالی دارند که خیلی افتضاح است. 

آقاتهرانی افزود: نماینده مجلس باید فتنه‌ستیز، انحراف‌ستیز، فسادستیز بوده و شفاف باشد. وکیل مردم در مجلس نباید اهل فساد مالی باشد و باید در زمینه شفافیت مالی، شفافیت اقتصادی و شفافیت سیاسی پیش‌قدم باشد. ضمن اینکه باید رأی نمایندگان در پارلمان مشخص بوده و درباره آن پاسخ دهد.

آقاتهرانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا در چند روز آینده وحدتی در انتخابات پیش‌رو حاصل شود، گفت: اگر به وحدتی دست پیدا کنیم جبهه پایداری لیست را در انتخابات پیش‌رو ارائه نخواهد کرد و جریان انقلاب با یک لیست وارد انتخابات می‌شود.

الیاس نادران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز در توئیتی از ارائه فهرست کارآمد خبر داد و نوشت: «بعد از نوسانات سیاسی روزهای اخیر از اردوگاه اصولگرایان خبرهای خوشی می رسد. منتظر یک لیست واحد مقبول و البته کارآمد باشید.»

احتمالاً طی امروز و فردا تکلیف فهرست ها مشخص خواهد شد. این امیدواری وجود دارد با اتمام این مرحله، برنامه های گروه های سیاسی نیز برای مجلس یازدهم در صورت پیروزی در انتخابات ارائه شود؛ موضوعی که بدون شک از بستن لیست ها بسیار مهم تر است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۲۹۹۲۵۰۷:۲۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
لیستی رای دادن یعنی من انتخاب نمی کنم دیگزان برای تو تصمیم گرفته اند از بین لیست ها و کاندیدهای مستقل اصلح تر را انتخاب کنیم
ناشناس۱۳۲۹۹۳۳۰۷:۴۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
اصولگراها برای رای آوری دست به دامان پایداریها شده اند !!
ناشناس۱۳۲۹۹۵۰۰۸:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
مردم در انتخابات شرکت کرده و فارغ از لیست ها به نامزدهای اصلح رای دهند.
ناشناس۱۳۲۹۹۷۵۰۹:۰۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
نامزد های رد صلاحیت شده همینطوری در جامعه رها نشوند
علی کریمی۱۳۳۰۰۱۵۱۰:۲۵:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
باز هم یک فضای انتخاباتی جهان سومی در کشورمان. تا کی؟
ناشناس۱۳۳۰۰۵۲۱۱:۱۵:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
مسولان چطور انتظار دارند مردم به نماینده ای رای دهد که انتخاب او نیست
ناشناس۱۳۳۰۰۵۳۱۱:۲۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
هرکس به مجلس برود برای مردم تفاوتی ندارد.
ناشناس۱۳۳۰۱۰۹۱۲:۳۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
عملکرد چندین دوره گذشته مجلس رو ببینید واقعا چه گلی بر سرمردم زده اند جزء این که خودشان هر روز فربه و میلیاردر شده اند . واقعا باید به حال این مجلس و به حال ایران عزیز گریست .........
ناشناس۱۳۳۰۱۱۵۱۲:۴۷:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
نگران نباش آقای آقا تهرانی ، اصول گرایان هیچ گاه متهم به فساد نخواهند شد.
ناشناس۱۳۳۰۱۹۶۱۵:۰۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
از کجا باز این نماینده ها دچار فساد مالی نشند، چطوره کلا همه نوع مزایا و رانت های موجود در نمایندگی مجلس رو ازشون بگیرن و ممنوع بکنن تا باز مجلسی ها دچار فساد مالی نشن .
ناشناس۱۳۳۰۲۴۲۱۶:۲۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
جناب اقاي آقا تهراني شما اول بايد تكليف در تابعيتي خودرا براي مردم روشن كنيد
ناشناس۱۳۳۰۲۷۹۱۷:۴۶:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
هر کسی را احمدی نژاد تایید کند مردم به او رای میدهند
حمید‌‌۱۳۳۰۳۰۲۱۸:۲۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
مقاله ای مغرضانه و ضعیف بدون شرط امانتداری شورای اصلاح طلبان گفت ما لیست نمی دهیم ولی احزاب اصلاح طلب به صورت مستقل می توانند بدهند
ناشناس۱۳۳۰۵۱۹۰۰:۳۴:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
مردم به اصلاح طلب و اصول گرا رای نمی دهند بهتر افراد سالم خارج از کل مقامات فعلی وارد عرصه شوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین