جشنواره سی و هشتم و بازگشت به روز صفر !

علی اباذری، گروه فرهنگی،   3981123088 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
جشنواره سی و هشتم و بازگشت به روز صفر !

کسی که جشنواره امسال را تحریم کرده بود در یک تماس تلفنی از آن سوی دنیا در نشست خبری فیلمی که به عنوان بازیگر در آن حضور داشت شرکت کرد و بعد از برنده شدن سیمرغ بلورین نیز در یک پیام ویدیویی در مراسم پایانی حضور داشت و کسی که فیلمش در کنار یک فیلم دیگر بیشترین سیمرغ را از جشنواره سی و هشتم برد در اعتراض به این امر یعنی جایزه دادن به تحریم کننده جشنواره در مراسم پایانی حضور پیدا نکرد و به نوعی علیرغم مخالفت با تحریم کنندگان خود نیز به صف تحریم کنندگان جشنواره پیوست! 
 
این اتفاق ظاهرا ساده نمونه گویایی از وضعیت بی قاعده جشنواره فیلم فجر است که بعد از سی و هشت دوره و در آستانه چهل سالگی هنوز به بلوغ اجرایی نرسیده و عملا در هر دوره تابع رفتارهای سلیقه ای و شخصی سینماگران می شود. 

به نظر می رسد وقت آن رسیده که برگزار کنندگان جشنواره یک بار برای همیشه بنشینند و برای سینماگرانی که خواهان حضور در جشنواره هستند شرایطی را مقرر کنند تا این جشنواره دولتی از این حالت «خودسری» که بدون اغراق در میان تمامی جریان های هنری و فرهنگی از جریان های روشنفکرمآب تا جریان‌های ارزشی دیده می شود، بیرون بیاید. چنین مقرراتی در همه جای دنیا چه به صورت نوشته و چه به صورت نانوشته اساس کار هر رویداد فرهنگی بزرگ است اما این امر در مورد جشنواره فیلم فجر که یک جشنوار رسمی دولتی است و با بودجه عمومی اداره می شود مهم تر می نماید.

واقعیت این است که تحریم کردن یک رویداد فرهنگی دولتی بزرگ در مختصات صنعت فرهنگ ایران که عملا بدون حمایت های دولتی سر پا نیست از همان ابتدا هم محکوم به شکست بود و معلوم بود که تحریم کنندگان طرفی از این قبیل اقدامات نمی بندند و به اصطلاح سرنا را از سر گشادش می زنند. اما مساله فقط به تحریم کردن جشنواره بر نمی گردد و بیش از مسایل سیاسی به نظر می رسد همان بی قاعده و مقررات بودن جشنواره است که به کیفیت برپایی این رویداد هنری بزرگ در ایران لطمه می زند.

این قاعده و مقررات از نحوه وشرایط  اعلام حضور فیلم ها در جشنواره آغاز می شود و به نحوه پخش تلویزیونی مراسم پایانی آن در تلویزیون ختم می شود. 

وجود چنین مقرراتی باعث می شود که در صورت نارضایتی سینماگران از شرایط یادشده، آنان آزادانه و مختارانه اساسا وارد بازی جشنواره نشوند و در صورت بروز برخی نارضایتی ها در طول جشنواره نیز این نارضایتی را به کلیت جشنواره سرایت ندهند و چنین خودسری هایی دارای هزینه بازدارنده باشد. 

جدا از برخی حاشیه های جذاب و رونق افزا و غیر قابل پیش بینی در جشنواره فیلم فجر که شامل همین اعلام اعتراضات و نارضایتی ها در عین پذیرش شرایط و مقررات جشنواره نیز می شود، وجود مقررات روشن نوشته یا نانوشته اما مورد پذیرش، برای رعایت کسانی که وارد بازی فرهنگی جشنواره می شوند ضروری است. 

 در این زمینه هم رفتار آن بازیگر محترمی که در عین اعلام تحریم احتمالا با من بمیرم و تو بمیری دوستان و همکاران در نشست رسانه ای فیلمش و بعدا به هنگام اهدای جایزه به خودش، از راه دور شرکت می کند و هم آن کارگردان محترمی که علیرغم مخالفت ارزشمدارانه با این تحریم ها و دفاع از جشنواره، و علیرغم برنده شدن فیلمش در چند بخش، برای گرفتن جایزه اش در مراسم پایانی حضور نمی یابد هر دو به تضعیف جشنواره فیلم فجر مشغولند  والبته پیش از آن به تخریب وجهه خود برای این اقدامات متناقض رفتاری. 

ادامه چنین اتفاقاتی در جشنواره فیلم فجر آن هم پس از حدود ۴۰ دوره برگزاری نشانه ای از نقص جدی در نحوه برگزاری آن است. گویی که تازه در روزهای صفر برگزاری آن هستیم!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۲۹۳۸۰۱۴:۱۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
برگزاری این جشنواره اهمیت و ارزشی ندارد: فیلم هایش ضعیف و در سطح پایین (شامل فیلم نامه، تکنیک ها و جلوه های بصری و...)هستند. کارگردانان و هنرپیشه ها از داوری آن ناراضی هستند. در جلسات نقد، هنرپیشه ها به کارگردانان بزرگ و پیشکسوت توهین می کنند. بلیت هایش گران و مردم نه علاقه دارند و نه پول کافی دارند که آنها را تهیه کنند. صدا و سیما هم از روی اجبار و با سانسور فراوان اخبار آن را پوشش می دهد. در یک جمله، نبودش بهتر از بودنش است!
ناشناس۱۳۲۹۳۹۰۱۴:۲۸:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
چرا کسی که جشنواره رو تحریم کرده باید سیمرغ بگیره؟؟؟!!!
ناشناس۱۳۲۹۳۹۸۱۴:۴۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
خوب نگرفته، گفته بدنش به نیابت به یک کس دیگر.
ناشناس۱۳۲۹۴۰۰۱۴:۴۴:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
همه چیز در کشور ما سیاسی شده. شما توقع داری که جشنواره فیلم سیاسی نباشد؟ توجه داشته باش که در اینجا ملاک هنر است و نه باورهای سیاسی!
ناشناس۱۳۲۹۵۷۹۱۷:۳۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
تو اسکار و کن هم اگر بود وقتی شما تحریمش میکردی دیگه اثر هنریت! رو داوری نمی کردند.
علي۱۳۲۹۴۳۲۱۵:۱۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
يكي هم فيلم تو بخش مسابقه نداره براش نشست خيري برگزار ميكنند
ناشناس۱۳۲۹۳۸۳۱۴:۱۹:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
خجالت اور است وقتی روش مند نیست این جشنواره جالبی ان هم این است که فیلم می فرستند به جشنواره ولی می گویند در مراسم نمی اییم و تحریم میکنیم!!! مثلا شما خیلی روشنفکر هستید یا روشنفکرنما؟ الان هر کجای دنیا بود فیلم این افراد را حذف می کردن و می دادن به فیلم بعدی
ناشناس۱۳۲۹۳۹۳۱۴:۳۱:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
خیلی جالبه که سلبریتی ها با استفاده از فن بازیگری افکار عمومی رو فریب میدن. در حالی که خودشون جز متهمین ردیف اول هستند و مردم را رنگ میکنند، یه روز سبز، یه روز بنفش و یه روز سیاه!
ناشناس۱۳۲۹۴۱۰۱۴:۵۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
واقعا نقد بجایی بود سینماگران تکلیف خودشون و مشخص کنند یکی میاد ژست روشنفکری میگیره یکی میاد حرف فیلسوفانه میزنه هیچ کس از سینما حرف نزد آقا حرف سیاسی داری برو تو مجلس تو حزب تو تظاهرات بگو چرا در جشنواره سینمایی ؟؟؟ چه خوب گفتند هر سخن جایی و هر نکنه مکانی دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین