زخم‌های پهلوی بر آبروی ایران

وحید تارویردی زاده*،   3981123060 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
زخم‌های پهلوی بر آبروی ایران


  ضربه‌های مهلکی که به دلیل سوءعملکردها و ناکارآمدی‌های فراوان شاه، درباریان و ساختارهای حاکمیتی و فسادهای حکومت پهلوی، بر پیکره‌ی برند ملی ایران وارد ‌شد، آثار سوء بلندمدتی بر وجهه ملی ایران در فضای بین‌الملل داشته اثبات‌کننده این موضوع است که آن «خاندانِ فَراری» تا چه اندازه زیر بار دِین ایران و ایرانی بوده و هستند.

به مدد فلسفه‌های نو، امروزه توسعه مفهومی «برند» به سرعت این عنصر را از دایره محدود محصولات تجاری خارج کرده و آن را در عرصه‌های وسیع‌تری از جمله «برندینگ ملی» بازتعریف کرده است. در این بازتعریف، برند را «مجموعه دلالت‌های یک موضوع در ذهن مشتری» توصیف می‌کنند.  در عرصه جهانی مدل‌های متعددی برای سنجش وضعیت برند ملی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به «مدل سایمون آنهولت» که به اذعان سایت Nation-Branding.info در صدر اثرگذارترین متخصصان برندینگ ملی محسوب می‌شود و عضویت در شورای دیپلماسی عمومی دولت بریتانیا و مشاوره به بیش از 15 کشور دنیا را در کارنامه خود دارد، اشاره کرد.

آنهولت برند ملی را «نحوه دیده شدن هر کشور توسط دیگران و برآیند نهایی ادراکات درباره هر کشور و مردم آن» می‌داند و با شش مولفه اصلی، مطابق شکل مقابل آن را می‌سنجد:

در این مدل، «حکومت» مهمترین مولفه به شمار می‌رود. مولفه‌ای که همانند یک کارگردان، تعیین نقش‌های سایر عناصر را بر عهده داشته و مدیریت می‌کند. این مولفه در حقیقت بیانگر جایگاه حکومت‌ها در ساخت نگرش‌های مردم جهان، نسبت به آن کشور است. در یادداشت حاضر تلاش خواهد شد تا مبتنی بر «اسناد مربوط به درباریان و مسوولین رژیم پهلوی و نیز منابع تهیه شده در خارج از کشور»، تحلیلی از وضعیت این مولفه در دوره پهلوی ارائه شده و شمایی از وضعیت برند ملی ایران در آن برهه‌ی تاریخی به دست داده شود.

1. شخص شاه

نسبت به شخص شاه به عنوان اصلی‌ترین مهره حکومتی در نظام حکومتی شاهنشاهی، دو مولفه «نگاه و نگرش شاه نسبت به مردم» و «توانمندی فردی شاه» برای به عهده‌گیری امر حکومت، دو عامل اصلی و اثرگذار در ساخت پایه‌های برند ملی ایران هستند.

نسبت به مولفه اول، توجه به این بخش از خاطرات «اسدالله عَلَم»، مرد همیشه پهلُویِ پهلَوی، وزیر دربار و نخست‌وزیر ایران قابل تامل است: «در 14 مهر 52 روز افتتاح مجلس، شاهنشاه قصد داشتند موضوع گرانی و نایابی را تشریح کنند. من (اسدالله علم) استدعا کردم که مردم از نایابی و گرانی عصبانی هستند و واقعا دولت غفلت کرده است و اعلی‌حضرت بی‌جهت این مسئولیت را به گردن می‌گیرند با آن‌که بی‌لیاقتی قطعی دولت است، امروزه با کمیابی قند، شکر، گندم و سیمان مواجهیم. لکن شاهنشاه فرمودند مردم قرقرو و پفیوز هستند.» (عَلَم، 1353: ج3، ص165) چنین نگرشی نسبت به مردم در شاه نهادینه شده بود، فلذا نمی‌توانست آن را مخفی نگه دارد و بارها در لابه‌لای سخنان خود، آن را بروز داده بود. 

همچنین نسبت به مولفه دوم یعنی «توانمندی فردی شاه»، توجه به این بخش از مصاحبه «مهدی حائری یزدی»، در کتاب «تاریخ شفاهی ایران» که توسط دانشگاه هاروارد آمریکا تهیه و تدوین شده است، می‌تواند حائز اهمیت باشد: «سرسپردگی و بی‌اختیاری در امور حکومت‌داری در زمان محمدرضا پهلوی به حدی رسیده بود، که وی در پاسخ به امام خمینی (ره) درباره‌ی برخورد با بهائیان اذعان می‌دارد: «وزیر دربار من، از من حرف شنوی ندارد، من چگونه می‌توانم این کار را انجام دهم؟» در نتیجه برای نخبگان امیدی به بهبود شرایط کشور توسط شاه وقت نبود.» (حائری یزدی: ج9، ص270) 

2.  فساد نهادهای دولتی و ناکارآمدی آنها

در یکی از «اسناد لانه جاسوسی» که گزارش سفارت آمریکا در تهران برای وزارت خارجه آمریکا بوده، اشاره شده است: «در سال‌های گذشته، نقش ایران در زمینه مواد مخدر بین‌المللی افزایش چشم‌گیری داشته است. موضوع مهم مساله اعتیاد بیش از اندازه در ایران است... ساختمان بوروکراسی ایران، همکاری بین پلیس و ژاندارمری و گمرک را در مورد گرفتن مواد مخدر مشکل کرده است. فعالیت‌های ادارات برای جلوگیری از اشاعه مواد مخدر در ایران خیلی کم است و محدود عمل می‌کنند.» (اسناد لانه جاسوسی، 1358: ج1، ص295) در دوره پهلوی ژاندارمری مسوولیت اصلی در مراقبت و جلوگیری از قاچاق و شیوع مواد مخدر در داخل کشور و مرزها را بر عهده داشته است، که به اعتراف حسین فردوست، رئیس سازمان بازرسی شاهنشاهی، فساد نه تنها در بدنه، بلکه در مسوولین ارشد ژاندارمری نیز امری عادی بوده است: «اویسی، زمانی که فرمانده ژاندارمری بود، سهم خود را از تریاک‌های وارده از افغانستان و ترکیه برمی‌داشت و زنش در کرمان تشکیلات سازماندهی فرم تریاک در خانه داشت... اویسی تریاک‌های مکشوفه را نیز بلند می‌کرد و می‌فروخت. اویسی از این طریق طی چند سالی که در ژاندارمری بود حداقل 5 میلیارد تومان دزدید و همه را دلار کرد و به خارج برد.» (فردوست، 1367: ج1، 265)

3. محکومیت‌های رسانه‌ای بین‌المللی پهلوی و ایران

در ادامه به برخی فسادهای حکومتی رژیم شاه که توسط جراید خارجی افشا شده و با هجمه‌های گسترده رسانه‌ای، افکار عمومی را بر علیه ایران جهت داده و تصویر ملی ایران را مخدوش ساخته‌اند اشاره خواهد شد:

3.1. افشاگری روزنامه لوموند فرانسه
اولین مورد مربوط به اتهام قاچاق مواد مخدر به اشرف پهلوی –که خود در راس مافیای قاچاق مواد مخدر در ایران بود- توسط «روزنامه فرانسوی لوموند» که از مهترین روزنامه‌های اروپایی به شمار می‌رفت، به روایت اسدالله علم است: «سر شام در کاخ والاحضرت شاهدخت اشرف رفتم. ایشان می‌خواهند روزنامه لوموند فرانسه را تعقیب کنند که به ایشان نسبت قاچاقی‌گری داده است. من ترتیبی داده‌ام که لوموند این ادعای خود را تکذیب کند و معذرت بخواهد. والاحضرت سرسختی به خرج می‌دهند که باید قطعا تعقیب قانونی بشود. مدتی در این زمینه در پیشگاه شاهنشاه بحث شد. گفتم، معلوم نیست به نتیجه برسیم. شاهنشاه تصمیمی اتخاذ نفرمودند.» (عَلَم، 1348: ج2، ص220)

3.2. دومینوی تخریبی روزنامه‌های آمریکایی و اروپایی علیه ایران
ماجرا مربوط به حمایت شاه ایران از یکی از حرفه‌ای‌ترین قاچاقچی‌های ایران، یعنی «امیرهوشنگ دَوَلّو» است: «هوشنگ دولو در مارس 1972 / اسفند 1351، هنگامی که در ژنو در حال تحویل تریاک به حسن قریشی، بازرگان ایرانی مقیم سوییس، بود توسط پلیس این کشور دستگیر شد. شاه در زمان این حادثه در سن موریس بود، که بلافاصله به ژنو رفت و دولو را آزاد کرد و با هواپیمای شخصی خود به ایران بازگرداند... فریدون هویدا - سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد- (درباره ماجرای دستگیری دولو) می‌نویسد: «شاه این شخص را پس از دستگیری به خاطر قاچاق مواد مخدر در سوییس با ضمانت خود از زندان بیرون آورد و یکسره به فرودگاه زوریخ برد، و از آنجا ... او را به هواپیمای آماده پرواز نشاند و از سوییس خارج کرد». » (فردوست، 1367: ج2، ص462)

این اقدام شاه در نهایت منجر به شکلگیری موج عظیم رسانه‌ای علیه ایران در سرتاسر اروپا و آمریکا شد. از جمله آنها می‌توان به مقاله‌های روزنامه آمریکایی ساگا و مجله آلمانی اشپیگل اشاره کرد که تا مدت‌ها نقش دربار پهلوی در قاچاق بین‌المللی مواد مخدر را افشا می‌کردند. مجله آمریکایی ساگا در نوامبر 1973، ماجرای دستگیری اشرف پهلوی را در نوامبر 1961 در فرودگاه ژنو، شرح داد و نوشت: «قاچاقچیان مواد مخدر و درباریان ایران بیش از 5 میلیارد دلار در بانک‌های سوییس ذخیره دارند و سفرهای مکرر شاه به سنت موریس علاوه بر عیاشی و زد و بندهای مالی و اقتصادی برای رسیدگی به حساب‌های بانکی او انجام می‌گیرد» (فردوست، 1367: ج2، صص462-463).

همچنین مجله آلمانی اشپیگل در شماره 12 مارس 1972/ اسفند 1351 در مقاله ای با عنوان «تحت حمایت شاهنشاه» نوشت: «چنانچه شاهنشاه ایران مایل نباشند، دادگاه‌های سوییس امکان کشف حقایقی را درباره دخالت هوشنگ دولو در قاچاق مواد مخدر نخواهند داشت» (فردوست، 1367: ج2، ص463).

موضوع به اینجا ختم نشد و هفته‌نامه ایتالیایی اسپرسو در شماره 9 آوریل 1973/ فروردین 1352 در مقاله‌ای با عنوان «اعتراف می‌کنم معتاد هستم؛ ولی زنده باد شاهنشاه!» به قلم ماریالیویاسرینی ضمن درج ماجرای دستگیری و رهایی هوشنگ دولو نوشت: « ...90 میلیون فرانکی که ایران هر ساله برای خرید سلاح به صنایع فدرال می‌پردازد، وزنه‌ای محسوب می‌شود که اقدام دولت ایران مبنی بر اعزام یک مقام عالی‌رتبه جهت مشایعت یک قاچاقچی مواد مخدر تا پای پلکان هواپیما مورد اغماض قرار گیرد». (فردوست، 1367: ج2، ص443)

تعدد چنین ضربه‌های مهلکی که در داخل به دلیل سوءعملکردها و ناکارآمدی‌های فراوان شاه، درباریان و ساختارهای حاکمیتی و در بیرون بر اثر فسادهای حکومت پهلوی، توسط مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی و غربی بر پیکره‌ی برند ملی ایران وارد می‌شد، آثار سوء بلندمدتی بر وجهه ملی ایران در فضای بین‌الملل داشته و آن را به شدت مخدوش کرده است. بی‌شک توجه به چنین آسیب‌هایی نسبت به این دارایی ناملموس و حیثیت ملی ایرانی، بسیار بیشتر از آن است که بتوان در قالب اعداد و ارقام بیان کرد و در ضمن اثبات‌کننده این موضوع است که آن «خاندانِ فَراری» تا چه اندازه زیر بار دِین ایران و ایرانی بوده و هستند.

* پژوهشگر حلقه بازاریابی مرکز رشد دانشگاه امام صادق 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۳۱۲۳۴۰۰:۱۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
رضاخان برای مردم ایران قلدر بود، جلوی انگلیس و روسیه ذلیل بود.
ناشناس۱۳۳۱۴۷۴۰۹:۳۷:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اتفاقا این کشور نیاز به افراد قلدر دارد تا عادات بد ما ترک دهد: عاداتی چون چاپلوسی، ریا، تنبلی، تن پروری، و... . ضمنا" باید با تمام کشورهای دنیا خصوصا" قدرت های بزرگ رابطه صمیمانه برقرار شود.
جلال۱۳۳۱۴۹۵۰۹:۵۰:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
الان وقت این مقاله نبود هرچند مطلب صحیح است اگر با مافیای خودرو و.. که آبروی کشور را دارند میبرند برخوردمیشد و قیمتها پایین میامد وقت این حرفها بود
ناشناس۱۳۳۱۶۵۱۱۱:۳۲:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
رضاخان ملعون و شاه مخلوع مزدور امریکا و انگلیس بودند.
ناشناس۱۳۳۱۷۲۶۱۲:۰۴:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اخرش هم این بدبخت و خار شده را بیرونش کردن
ناشناس۱۳۳۲۳۰۳۱۷:۳۹:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
رضا خان عرضه نداشت 24 ساعت مقاومت کنه اگر مرد بود انقدر میجنگید تا بمیره
عمران۱۳۳۱۲۹۲۰۴:۱۳:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
شما فکر میکنید برند ملی ما الان در چه وضعیتی است؟ اروپا و امریکا را بیندازید کنار، در سایر نقاط جهان چند جا آبرو داریم؟ با پاسپورت ایرانی چه کشورهایی را می‌توان بدون ویزا رفت؟ در نظرسنجی های جهانی کشور ما چقدر مثبت دیده میشود؟ باز در این نظر سنجیها اروپا و امریکا را کنار بگذارید، فقط در کشورهای بی طرف ایران چقدر برند ملی دارد؟
ناشناس۱۳۳۱۳۳۵۰۷:۳۳:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
یعنی از اینکه جیبوتی (کشور 800 هزار نفری) هم سفیر ما را بیرون بیندازد آبروریزی بیشتری داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۳۱۳۷۷۰۸:۲۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
شاه فردی وطن پرست بود.
اِعدِلوا، هُوَ اَقرَبُ لِلتَّقوی۱۳۳۱۴۹۰۰۹:۴۸:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
نویسنده محترم، سلام، وقتی ما میخواهیم در مورد عملکرد یک نظام سخن بگوییم باید لیستی از نقاط مثبت و منفی آن نظام را آماده کرده و در مقابل هم بگذاریم و در انتها نتیجه گیری کنیم که برآیند فعالیتهای آن رژیم برای مردم مثبت بوده یا منفی. در کنار اعتیاد اشرف یا قاچاق دولّو، باید پروژه های عمرانی و اقداماتی که دولت جهت پیشرفت و رفاه مردم انجام میداد نیز گذاشته شده و نهایتاً استنتاجی منطقی در مورد عملکرد رژیم گذشته داشته باشیم. تکیۀ صِرف بر روی نقاط ضعف، ما را به قضاوت صحیح نمی رساند.
مهسا۱۳۳۱۴۹۲۰۹:۴۸:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
بخاطر همین بحرین پاره تن وطن را داد رفت! خخخخخ
ناشناس۱۳۳۳۰۶۴۱۰:۲۶:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
بحرین در زمان شاههای حرمسرادار و عیاش قاجار از ایران جدا شده بود و شاه پهلوی سودی در برگرداندن آن ندید الکی بی مطالعه حرف نزن
ناشناس۱۳۳۳۱۲۸۱۱:۲۴:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
شما اگر سواد تاریخی سیاسی داشتی چنین حرفی نمیزدی. بحرین ۱۵۰ سال بود با حمایت انگلیس از ایران جدا شده بود. با اینکه بیش از ۱۵۰ ساله دوربین عکاسی به ایران وارد شده شما حتی یک عکس نمیتونی پیدا کنی که پرچم ایران تو بحرین برافراشته باشه.
ناشناس۱۳۳۱۶۳۸۱۱:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
شاه اگر یک جو غیرت داشت 50 درصد نفت ایران را مُفت به امریکا نمی داد و هزینه فاضلاب شهر لندن را از خزانه ایران تامین نمی کرد.
ناشناس۱۳۳۱۶۳۹۱۱:۲۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
شاه غلط کرد
ناشناس۱۳۳۱۷۰۹۱۱:۵۷:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
خخخخه عمو جان یواش تر تنها سلسله پادشاهی در ایران که شاهانش از ایران می روند خارج و فراری می شوند این دو نفر پهلوی بودن ان وقت دم از وطن پرستی می زنی؟ دستورات خارجی ها که در حکومتش اجرا می کردن که بماند که ذلیل کرده بود ایران رو و نوکر
ناشناس۱۳۳۱۷۳۵۱۲:۱۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
وای چقدر وطن پرست بوده که می ایند کشور را اشغال از جنوب و شمال می کنند و از ترسش می گوید ما بی طرفیم وبیایید خاک کشور را تصرف کنید پسرش که بدتر منتظر دستور از سفارت ها بوده که در روند اجرایی داخل کشور عوامل را اجرایی کند
ناشناس۱۳۳۱۷۴۶۱۲:۱۳:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
حداقل از کسی طرفداری کن که ارزش وطن پرستی داشته باشد مانند صفویه وهخامنشی ویا...و نه این پهلوی های خائن که حتی عرضه نداشتند از خودشان دفاع کنند
ناشناس۱۳۳۱۸۲۱۱۲:۴۷:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
به خاطر وطن پرستی بحرین را بخشید.
ناشناس۱۳۳۱۸۵۹۱۳:۰۶:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
گاو شیرده ان روزها تعلق می گیرد به خاندان خار و ذلیل شده پهلوی که حتی بلد نبودن باج از امریکا بگیرند برخلاف عربستان که هم گاو شیرده هستند و هم وطن پرست واقعی هستند که بلد هستند باج بگیرند
ناشناس۱۳۳۱۹۳۷۱۳:۳۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
پس چرا بحرین داد؟
ناشناس۱۳۳۲۰۷۰۱۴:۵۸:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
شاهان قاجار که دشنام به او می گویید حداقل برابر دشمنان می ایستاد هرچند توانش را نداشت ولی این ها بدون جنگ حاتم بخشی می کردن بی خیال عمو
ناشناس۱۳۳۲۱۰۰۱۵:۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
لطف کن کمتر شبکه های سیاسی ماهواره ای یا برخی در اینترنت نگاه کن یا حداقل سواد رسانه ای خودت را بالا ببر تا هرچیزی به تو می گویند زود باور نکنی چون می توان تاریخ را تحریف کرد با این که همه تاریخ دانان جهان می دانند این پهلوی چی کاره بودن و چند چند با خود
ناشناس۱۳۳۲۱۵۱۱۵:۴۰:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
برای همین بحرین را دو دستی تقدیم کرد.
ناشناس۱۳۳۱۴۰۲۰۸:۴۴:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
آینه چو نقش تو بنمود راست خود شکن،آینه شکستن خطاست
ناشناس۱۳۳۱۶۴۷۱۱:۲۹:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
خیانت رضا شاه و محمدرضا پهلوی به ایران غیر قابل کتمان است واگذاری بحرین به عرب ها یکی از این خیانت ها بود.
ناشناس۱۳۳۳۹۶۷۱۰:۰۱:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
کاش تاریخ بلد بودین
ناشناس۱۳۳۱۴۲۹۰۹:۰۱:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
وضعیت اقتصادی ایران را در سال 56 مقایسه کنید با وضعیت اقتصادی همان سالهای ترکیه و کره جنوبی و مالزی و سنگاپور و... همه چیز مشخص می شود.
ناشناس۱۳۳۱۴۴۷۰۹:۱۴:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
نویسنده ی محترم : شما اگر فقط یه نگاه به اعتبار پاسپورت ایرانی و ارزش پول ملی می کردی اینطور قلم فرسایی نمی کردی
ناشناس۱۳۳۱۵۷۶۱۰:۴۹:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
پاسپورت ایرانی برای سفر به امریکا؟ خوب امریکا نوکرانش رو راحت راه میدهد ولی دشمنانش را نه، فقط که نمیشود نوکری کرد تابرای سیر شدن شکممان مثل... جلویمان غذا پرت کنند باید کمی روی پای خود ایستاد
ناشناس۱۳۳۳۱۴۲۱۱:۳۳:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
الان هم به خاطر همین نکته که شما اشاره کردی آمریکا راحت به فرزندان مسئولین ویزا میده که اکثرا مقیم آمریکا هستند.
ناشناس۱۳۳۳۳۵۶۱۴:۱۳:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
عجب دیدگاهی یعنی هر کشوری با کشورهای پیشرفته رابطه داشت نوکر است وفقط باید با گدا گشنه ها نشست وبرخواست کرد
ناشناس۱۳۳۳۹۴۰۰۹:۳۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
همین چین دوست هم به ایرانی با تمکن مالی ویزا میده
ناشناس۱۳۳۱۶۱۶۱۱:۰۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
شما و همپیالهاتون به دلیل شستشوی مغزی شدید رسانه های حقیر اونوری دچار توهم عجیبی شدید،محض اطلاعتون(مطمئن هستم تابحال این چیزا رو نشنیدید چون هیچوقت پیگیر نبودید،الانم مطمئن هستم قبول نمیکنید ولی با این وجود) در سال ۵۵ شمسی،۷۶ درصد زنان بالای ۱۵ سال ایرانی بیسواد مطلق بوده اند که این نرخ برخلاف توهم برخی،نه تنها فرسنگ ها از میانگین جهانی پایین تر بوده بلکه توی منطقه هم خیلی پایین بوده،امید به زندگی ایران در مکان ۱۰۹ جهان بوده درحالی که الان ۶۴امه،نرخ مرگ و میر نوزادان و اطفال فرسنگ ها از عراق!! پایین تر بوده،الانم امیدوارم در برابر حقیقت مقاومت نکنید و منفی بارون نکنید،تو اون دوران اکثر مردم فرق پاسپورت با شلغم رو نمیدونسنند رفتن برای قشر بالا بوده همونطور که الان ثروتمندان راحت میرند
ناشناس۱۳۳۱۷۲۰۱۲:۰۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
بعله ایران زیر سلطه امریکا باشد معلوم است امریکا کاری با او ندارد حتی اگر ادم کش ترین و جنایت کار ترین افراد و حکومت ران باشی! در ضمن الان ایران امروز به بالای 50 تا کشور بدون روادید می تواند سفر کنند ان روزها که کمتر بوده در ضمن ارزش پول ایران در زمان قاجار از پوند انگلیس با ارزش تر بوده ولی در دوران پهلوی بی ارزش تر با تبلیغات زندگی کنی بهتر از این نمی شوی برای گفتن چیزهای پرت!
*۱۳۳۱۶۲۳۱۱:۱۴:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اگر وطن پرست بود چرا نماند تا از وطن و مردم دفاع کنه ؟ شما هموطن گرامی و اونهایی که رای مثبت بهت دادن اگر یکبار کتاب فردوس یار غار شاه را بخونی دیگه ملاک قضاوتت نمیشه ارزش پول ملی ارزش پول ملی در اون دوره برا کیا بود . مردم چه سهمی داشتن کاش به خانواده پهلوی و آخر عاقبتشون که هر یک چطور مردن نگاهی داشته باشید.
ناشناس۱۳۳۱۷۲۹۱۲:۰۷:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
این محمد رضا پهلوی بین خارجی ها معروف بوده به حاکم پروازی که منتظر بوده عوامل امریکا و انگلیس مخالفان را سرکوب کند تا دوباره بیاید به ایران تا بر تخت پادشاهی بنشیند
ناشناس۱۳۳۱۹۲۵۱۳:۳۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
رفتار مسٔولین در زمان شاه قابل توجیه نیست. اما متاسفانه امروزه فساد مالی و رانت خواری به گونه ایست که روی همه را سفید گرده است. اکنون هم چندان آبرو و ارزشی در جهان برایمان قایل نیسنتد.
ناشناس۱۳۳۳۵۵۰۱۸:۰۴:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
کوروش ورضا شاه دو معیار ایراندوست بودن است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین