جاسوسی آمریکا و آلمان از ۱۲۰ کشور جهان

گروه جهان الف،   3981123049 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سه رسانه غربی از جاسوسی آمریکا و آلمان از بیش از ۱۲۰ کشور جهان خبر دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی رسانه‌ها در سوئیس، آمریکا و آلمان روز سه شنبه اعلام کردند واشنگتن و برلین از طریق یک شرکت فعال در زمینه رمزگذاری مکالمات، به مدت چندین دهه از بیش از یکصد کشور جهان جاسوسی کرده‌اند.

واشنگتن پست و شبکه زد دی‌اف اعلام کردند که این تحقیق را بر اساس گزارشی محرمانه از سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) انجام دادند که اخیراً به رسانه‌ها درز پیدا کرده است. آنگونه که واشنگتن پست نوشته است، سازمان سیا و سرویس‌های امنیتی آمریکا از سال ۱۹۷۰ تقریبا تمام عملیات‌ این شرکت را تحت کنترل خود داشتند.

همچنین روزنامه واشنگتن پست این رسوایی سرویس‌های امنیتی آمریکا و آلمان را «کودتای اطلاعاتی قرن» نامید و در گزارشی در این باره نوشت: «بیش از نیم قرن دولت‌های مختلف در سراسر جهان برای مخفی‌کردن و محرمانه‌ نگه‌داشتن ارتباطات میان نظامیان، جاسوس‌ها و دیپلمات‌های خود صرفاً به یک شرکت اعتماد کرده‌اند».

به نوشته واشنگتن پست، این شرکت سوئیسی با فروش تجهیزات خود به دست‌کم ۱۲۰ کشور جهان میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده و ایران، کشور‌های آمریکای لاتین، پاکستان، و هند از جمله مشتریان اصلی آن بوده‌اند.

اما بنا بر این گزارش مسئله مهم در این باره این است که هیچ کدام از مشتری‌ها نمی‌دانستند که مالک اصلی این شرکت، سرویس‌های امنیتی آمریکا و دستگاه اطلاعاتی آلمان غربی هستند. نهاد‌های جاسوسی آمریکا و آلمان تجهیزات این شرکت رمزنگاری را به گونه‌ای دستکاری می‌کردند که بتوانند پیام‌های رمزی کشور‌ها را به آسانی رمزشکنی کنند.

بر این اساس، پس از جنگ جهانی دوم، شرکت ”کریپتو آگ“ (Crypto AG) بازار تجهیزات رمزنگاری جهان را در دست گرفت. این شرکت میلیون‌ها دلار تجهیزات خود را به بیش از ۱۲۰ کشور جهان فروخته است.

نتایج تحقیقاتی که با مشارکت ”واشنگتن پست“، شبکه تلویزیونی ”زد د اف“ آلمان و ”رادیو-تلویزیون سوئیس“ انجام شده است، نشان می‌دهد سازمان جاسوسی آمریکا، موسوم به ”آژانس اطلاعات مرکزی CIA“ ”کریپتو آگ“ را در سال ۱۹۷۰ به طور مخفیانه خریداری کرد. این اقدام در چارچوب یک مشارکت فوق محرمانه با سرویس‌های اطلاعاتی آلمان، موسوم به ”ب ان د BND“ (آژانس اطلاعات فدرال) صورت گرفت. اما دستگاه اطلاعاتی آلمان در سال ۱۹۹۰ از این مشارکت خارج شد و سازمان سیا ”کریپتو آگ“ را در سال ۲۰۱۸ به شرکتی دیگر واگذار کرد.

بر اساس این تحقیق، دو دستگاه اطلاعاتی آلمان و آمریکا تجهیزات شرکت ”کریپتو آگ“ را به گونه‌ای دستکاری کردند که بتوانند به راحتی رمز‌های به کار رفته در مکالمات رمزگذاری شده کشور‌ها (مشتریان) را بازگشایی کنند.

به گفته واشنگتن پست، هنوز نه مقامات سیا و نه مقامات اطلاعاتی آلمان اظهار نظری در این مورد ارائه نکرده اند. برند اشمیت باوئر (Bernd Schmidbauer)، هماهنگ کننده پیشین دستگاه اطلاعاتی آلمان در گفتگو با شبکه تلویزیونی ”زد د اف“ وجود عملیات موسوم به ”روبیکن“ (Rubicon) را تاییدکرد.

از سوی دیگر، شرکت سوئدی ”کریپتو“، که ”کریپتو آگ“ را خریداری کرده است، ضمن رد هر گونه ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان و آمریکا، نتایج تحقیق اخیر را دربردارنده هشداری بزرگ بر شمرد. در همین راستا، مقامات سوئیس روز سه شنبه اظهار داشتند از روز پانزدهم ژانویه، تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۲۹۱۶۹۱۱:۱۵:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
لزوم اتکا به توان داخلی اینجا اهمیت پیدا میکنه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین