قیصر و سلطان‌ و حاج کاظم‌ رفتند، سلبریتی‌ها ماندند/ پرده نقره ای خالی از قهرمان

نسیم کاهیرده،   3981123037 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
قیصر و سلطان‌ و حاج کاظم‌ رفتند، سلبریتی‌ها ماندند/ پرده نقره ای خالی از قهرمان

«این اسم مزخرف سلبریتی را از روی صورت ما بردارید!» ؛ این جمله ی اعتراضی  یکی از ستاره های امروز سینمای ایران است که شاید بیانگر خواسته ی اکثریت هم صنفی هایش نیز باشد؛ افرادی که به واسطه شهرت ناشی از شغل خود، علاوه بر پرده ی سینما و تلویزیون، امکان حضور پر رنگی درفضاهای گفتمانی جامعه ایرانی را یافته اند؛ فضاهایی که بر خلاف گذشته نه توسط صاحبان اندیشه و دانش، که توسط  برخی مداحان مشهور، سلبریتی های ورزشی و سینمایی- که امروز ارتباط تنگانگی با یکدیگر پیدا کرده اند- در بستر شبکه های اجتماعی مدیریت می شود. این فضاهای گفتمانی مرجعیت فکری بخش قابل توجهی از جامعه را به عهده دارند و در بزنگاه ها و شرایط بحرانی با ایجاد موج های روانی، موجب تحریکهای اجتماعی می شوند؛ حرکت هایی که بیشتر توده ای و پوپولیستی است و ارزش، هدف و آرمان مشترکی را دنبال نمی کند.

جامعه ای که دل به سلبریتی داده است به دنبال آرمان بزرگی نیست و کمتر واجد «فرهیختگی اجتماعی» است؛ چرا که سلبریتی اساسا" به دنبال فرهیختگی و  آرمان گرایی نیست. سلبریتی یا در ذات خود آسیب است و یا محصول یک سیستم ناقص(سرمایه داری) است. هویت سلبریتی با جذابیت و سرمایه گره خورده است و از این طریق بر جامعه اعمال قدرت می کند اما این بدان معنا نیست که سلبریتی در مقایسه با میانگین افراد [آن جامعه] از استعداد، مهارت، ذکاوت یا سایر موهبت‌ها برخوردار است-این صرفا" به این معنی است که یک نفر به شکل موفقیت آمیزتری  در جامعه دیده شده، تبلیغ شده و توده ی مردم را به خود جذب کرده است.

 با همه این اوصاف باید گفت که سلبریتی اگرچه محبوبیت دارد اما قهرمان نیست و جامعه ی امروز ایران محروم از قهرمانان است. بارزترین مصداق این واقعیت را در سینمای ایران می توان مشاهده کرد؛ سینمای ایران سالهاست که قیصر، سلطان و حاج کاظمی به خود ندیده است! 

ساخته شدن آثار سینمایی داستان محور، جشنواره پسند روشنفکرانه یا کمدی‌های سطحی و فیلم‌های فرهنگ‌گریز گیشه‌پسند با بازیگران رنگ و وارنگ بدون خلق قهرمانان؛ در دهه ی گذشته منجر به وضعیتی شده است که از آن با عنوان ابتذال سینمای ایران و حتی بازگشت به دوران «فیلم فارسی» تعبیر شده است. حال آنکه قهرمان از عناصر اصلی سازنده ی یک قصه است و اساسا"هدف سینما، قهرمان سازی و ساخت دنیای جدید در ذهن مخاطب است.

اما سالهاست که میل زیاد به شبه رئالیسم، گریبان سینمای ایران را گرفته است و بیشتر  سینما گران به دنبال ساختن شخصیت‌هایی هستند که حتما" ما به ازای بیرونی داشته باشد و ذهن مخاطب شکاک و دیر باور امروزی را که -به واسطه ی حجم بالای اطلاعات دریافتی از شبکه های اجتماعی- به نوعی خود آگاهی کاذب دچار است را اقناع کنند، غافل از اینکه معمولا" حضور یک قهرمان در فیلم و پذیرش آن توسط مخاطب، او را به همذات پنداری سوق می دهد که نقطه ی شروع تأثیر پذیری اش از سینما محسوب می شود. در اینجاست که قهرمان می تواند ارزشهای انسانی و الهی  مانند ایمان، صداقت، شرافت، غیرت، وفاداری، از خود گذشتگی، مبارزه با ظلم، عدالت خواهی،حق طلبی و ... را که برای تحقق یک جامعه ی انسانی ضرورت دارند به مخاطبان خود القاء کند.

اما اکنون که ستاره های سینما از سلبریتی نامیده شدن توسط جامعه گله مند هستند و می خواهند نقش قهرمان مردم را بازی کنند، نخبگان فرهنگی و جریانات سیاسی به عنوان مدعیان دیگر این عرصه در مقابل آنها صف آرایی نموده اند؛ چراکه آنها را فاقد صلاحیت رهبری فکری و سیاسی مردم می دانند . بزعم روشنفکران و  فرهیختگان جامعه، سلبریتی ها به این دلیل که از دانش کافی برخوردار نیستند نباید برای حل مسائل و مشکلات جامعه نسخه بنویسند ؛ چرا که با اینکار فقط مشکلات مردم را پیچیده تر می کنند.البته یکی دیگر از مهمترین دلایل هجوم نخبگان فرهنگی به سلبریتی ها، زیست متفاوت و اختلاف طبقاتی آنها نسبت به عموم مردم است؛ اختلافی که بزعم نخبگان، مانع  از این است که سلبریتی ها درک صحیحی نسبت به واقعیت زندگی توده ی مردم داشته باشند. 

اما آیا امروز ستاره های سینما، قهرمان شدن را بر سلبریتی بودن ترجیح می دهند و به ملزومات آن تن خواهند داد؟ و اساسا" یک ستاره ی سینما برای قهرمان مردم بودن باید از چه ویژگیهایی برخوردار باشد؟ چرا  سینمای ایران سالهاست که مخاطب را از تماشای قهرمانان بر روی پرده ی جادویی خود محروم ساخته است؟ آیا اصلا" مخاطبان امروز سینما با توجه به تغییر و تحولات اجتماعی و فرهنگی رخ داده در فضای جامعه ی جدید ایران، مانند نسلهای قبل برای تماشای قهرمانان مشتاق هستند؟

اینها سئوالاتی است که باید پیرامون آن اندیشید و برای یافتن پاسخ های دقیق آن، بررسی های عمیقی انجام داد؛ چرا که یافتن این پاسخ ها تا حدی به حل مناقشات موجود پیرامون سوژه های سلبریتی در فضای افکار عمومی جامعه ی ایران کمک خواهد نمود. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۲۹۱۵۲۱۱:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
متاسفانه جامعه ایران با این مدیریت در تمام زمینه ها با فاجعه روبروست.
ناشناس۱۳۲۹۱۶۶۱۱:۱۲:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
مهران مدیری:من گربه ام را هم به هنرمندان نمی دهم چه رسد به دخترم
ناشناس۱۳۲۹۳۰۰۱۳:۰۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
همین که تو باباشی واسه هفت پشتش بسه
ناشناس۱۳۲۹۱۷۸۱۱:۲۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
اکثرفیلمهای سبنمایی غالبا فضای غمبار،پراز تنش ودعوا،وسرشارازناامیدی دارند بادیدن این فیلمها ادمی به کل از رندگی ناامید میشود وهیچ راه روشن وفضیلت اخلاقی ای را به بیننده عرضه نمیکند .نشان دادن واقعیت تلخ وعریان بسترجامعه به تنهایی هنر نیست هنر ان است که دست بیننده را بگیری واو را ازاین فضای تاریک وشوم به مسیری روشن هدایت کنی
ناشناس۱۳۲۹۲۵۷۱۲:۲۸:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
اینها واقعیات جامعه هستند. بیش از 60 درصد مردم افسردگی دارند.
ناشناس۱۳۲۹۳۷۸۱۴:۱۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
بله وقتی می بینیم قرن بعد هم روحانی رئیس جمهوره میخوای افسردگی نگیریم تا 1400 با روحانی
حسن بک۱۳۲۹۱۸۵۱۱:۳۳:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
در مسایل سیاسی و اجتماعی وقتی عامه مردم دیده نمی شوند و فقط لایه های خاص مرد نظر مراکز رسمی نشان داده می شوند، همین سلبریتی ها می توانند نه به عنوان رهبران فکری بلکه به عنوان مشتی فیلتر نشده از خروار مردم بی تربیون حساب گردند - با همان سطح از اگاهی و بینشی که مردم عادی دارند-. و نکته دیگر اینکه مگر کسانی که به عنوان استراتژیست و بصیر و متفکر مطرحندو تربیون دارند همه شان خیلی بیشتر از اینها می فهمند؟!!!!کسی که سخنرانی مذهبی یک خاخام را جلسه تصمیم گیری برای اینده مسلمانان می بیند و یا کسی که با یک چرخش زبان کل اساس و ارکان و بزرگان فلسفه اسلامی را انکار می کند و .......... خیلی فرهیخته و باسوادند؟!!!!
نا سلبریتی۱۳۲۹۲۰۱۱۱:۵۱:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
ای داد از این سلبریتی ها امان از این سلبریتی ها فغان از این سلبریتی ها درد از این سلبریتی ها
نیمه سلبریتی۱۳۲۹۲۰۷۱۱:۵۶:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
نوشته شمابرداشتی کاملاً یک سویه وجانبدارانه ازحاکمیت راتداعی می کند.برداشتی که قهرمان امروز راباتعریف خاص خودومنوط به یک تفکرخاص نموده است، همین اوضاع آشفته ای است که می بینیم! آنانیکه می گویندسلبریتی فاقددانش اجتماعی است جواب دهند که آیا شما وطرزفکرسلبی تان آیامجال به فرهیختگان ودگراندیشان غیرکیش خود داده اند؟ سوادودانشی که این تفکرادعای آنراداردودر وجود دیگران نمی بیند ماحصلش درکف خیابان است که شما نمی بینید! نه دربرج عاج تفکرات جامدویک سویه مانده درپیله خودحضراتتان... امیدی به ثبت وانتشاراین سخنان ندارم
ناشناس۱۳۲۹۲۱۴۱۲:۰۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
اشتباه نکنید در نبود احزاب قوی که نمایندگی افکار و نظرات مردم را داشته باشند هنرمندان و ورزشکاران و مداحان و ... یا به اصطلاح سلبریتیها نمایندگی برخی اقشار را به عهده گرفته اند. کسی آنها را مرجع نمیداند بلکه سخنگو محسوب میشوند.
ناشناس۱۳۲۹۲۸۳۱۲:۵۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
آقای مهدویان در فیلم درخت گردو ،حرمت پیکر شهید رو هم نگه نداشت ،برای گریوندن مخاطب همه سکانساش پرشده از زجر و پیکر های شهید که هیچکسم اهمیت نمیده مهدویان انگ بی تفاوتی و ظلم را به یک صاحب حمام هموطن و پرستار بیمارستان میزند اما دریغ از کلمه ای علیه صدام و بعث و فروشندگان سلاح شیمیایی ،آخرش انگار جنایت را هموطنان ایرانی دارند علیه هموطن کرد مجروح شیمیایی انجام میدهند رسانه ها هم انگار اصلا قدرت تحلیل ندارند نمیفهمند
حسن۱۳۲۹۳۰۸۱۳:۱۱:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
این حملات، انتقام گروه بازنده انتخابات ۹۶ از سلبریتی هاست.اگرچه آنها هم آش دهن سوزی نیستند اما حملات پی در پی به سلبریتی ها نتیجه دخالتشون به نفع یک جریانه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین